نشست اتحادیه اروپا و ترکیه بدون نتیجه پایان یافت


نشست اتحادیه اروپا و ترکیه بدون نتیجه پایان یافت

وین - ایرنا - نشست روسای اتحادیه اروپا با رئیس جمهوری ترکیه در وارنا بلغارستان دوشنبه شب بدون راه حل یا سازشی در مورد مسائل مورد اختلاف اما با امید به همکاری ها و گفت وگوهای آینده و قدردانی از نقش ترکیه در میزبانی از آوارگان سوری به پایان رسید.

به گزارش ایرنا ، دونالد توسک رئیس شورای اروپا در کنفرانس خبری پایان دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در خصوص نتایج مشخص این دیدار گفت: اگر منظور این است که به راه حل یا سازش مشخصی رسیده باشیم ، جواب من 'نه' است.
وی افزود: اما می توانم بگویم که من تمام نگرانی ها را مطرح کردم که چنانکه می دانید فهرست بلند بالایی هم است و شامل مسائلی مانند وضعیت حکومت قانون و آزادی مطبوعات در ترکیه ، روابط دوجانبه ترکیه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین اوضاع در سوریه بود.
توسک گفت: توافق کردیم که باید به گفت وگوها در شرایط دشوار ادامه دهیم. ما از لحاظ استراتژیک منافع مشترکی بخصوص در خصوص ایجاد ثبات در منطقه داریم اما در زمینه راه حلهای مشخص در دیدار امروز به هیچ نتیجه مشخصی نرسیدیم اما امیدواریم که این مساله در آینده ممکن شود.
توسک گفت: موضع ما روشن است ؛ پیشرفت در زمینه این مسائل به ما اجازه خواهد داد که روابط اتحادیه اروپا - ترکیه از جمله درباره فرایند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به پیش ببریم.
ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت: نشست امروز همراه با احساسات متفاوت بود اما پیام های متفاوتی نداشت. نشست خوبی بود چنانکه یک اصل طبیعی بین دمکراسی های بزرگ است ، ما قادریم بطور باز و با صراحت گفت وگو کنیم. وی همچنین در بخشی از اظهاراتش گفت مبارزه ترکیه با تروریسم باید نظام مند و در چهارچوب قوانین بین المللی باشد .
توسک رئیس شورای اروپا نیز در سخنان ابتدایی خود در کنفرانس خبری گفت: ترکیه به عنوان یک کشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپا متعهد به حفظ بالاترین استانداردهای دموکراسی است. ما نیاز ترکیه به برخورد موثر با مسائل امنیتی در پی کودتای نافرجام و حملات تروریستی را درک می کنیم اما در این زمینه نگرانی داریم که برخی از شیوه های مورد استفاده ، آزادی های اساسی و حکومت قانون در ترکیه را مخدوش می کنند.
رئیس شورای اتحادیه اروپا (EU Council) در این زمینه گفت: ترکیه را تشویق می کنیم که با 'شورای اروپا' (Council of Europe) همکاری کند چرا که ترکیه حتی پیش از بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این شورا عضو بوده است.
شورای اروپا (COE) نهاد مستقر در استراسبورگ فرانسه است که 47 کشور اروپایی را پوشش می دهد. این سازمان در سال 1949 توسط 10 کشور تاسیس شد و هدف آن توسعه اصول مشترک و دمکراتیک در سرتاسر اروپا بر اساس کنوانسیون حقوق بشر اروپا است.
توسک تاکید کرد: روابط خوب دوجانبه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز یکی از تعهدات مهم در فرایند عضویت است. ما از پیشرفت های مثبت در ماه های اخیر با برخی از کشورهای عضو استقبال می کنیم اما همچنان درباره اقدامات اخیر ترکیه در شرق مدیترانه و دریای اژه و همچنین بازداشت شهروندان اتحادیه اروپا نگرانی داریم. اتحادیه اروپا در ارتباط با حق قبرس در زمینه اکتشاف و استخراج منابع طبیعی در منطقه اقتصادی ویژه این کشور ، بطور متحد از جمهوری قبرس حمایت می کند.
توسک افزود: در جلسه امروز همچنین در زمینه مبارزه با تروریسم بحث کردیم . ما در این زمینه نیز منافع مشترکی داریم و خواستار گسترش همکاری ها در مبارزه با ترویست ها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین نسبت به اقدامات ترکیه در سوریه و بخصوص در عفرین ابراز نگرانی کردیم . لازم است که از تشدید خشونتها و آوارگی بیشتر مردم در اوضاع تراژیک و ناآرام کنونی خودداری شود. ما همچنین مسئولیت ترکیه برای تضمین محافظت از غیرنظامیان و انتقال کمک برای افراد نیازمند در منطقه را مورد تاکید قرار دادیم.
توسک افزود: اتحادیه اروپا و ترکیه در موضوع مهاجرت و حمایت از آوارگان ، همچنان شریکان بسیار نزدیکی هستند. من مایلم که قدردانی خود را از کار خارق العاده ترکیه ابراز کنم و از ترکیه و مردم این کشور برای میزبانی بیش از 3 میلیون آواره سوری در سالهای گذشته تشکر کنم. رئیس شورای اتحادیه اروپا در پایان اظهارات خود گفت: ما بر آمادگی خود برای ادامه گفت وگوها و رایزنی ها برای غلبه کردن بر دشواری های موجود تاکید می کنیم.
** اردوغان: کنار گذاشتن ترکیه از سیاست گسترش اتحادیه اروپا اشتباهی بزرگ است
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز که با درخواست ازسر گیری مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به وارنا آمده بود ، در کنفرانس خبری گفت: برای اروپا که مدعی قدرت جهانی است یک اشتباه بزرگ خواهد بود که ترکیه را از سیاست گسترش خود کنار بگذارد.
وی افزود: ما انتظار حمایت قوی (از اتحادیه اروپا) در زمینه مسائل حساس مانند مبارزه با تروریسم بجای انتقادهای غیرمنصفانه را داریم.
اروپام**1078*شبس*1613*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل