اقدامات لازم بعد از تصادف / از حفظ خونسردی تا دریافت خسارت افت قیمت!


اقدامات لازم بعد از تصادف :برای بسیاری از ما پیش آمده است که هنگام رانندگی در شهر و یا جاده‌های بیرون شهری تصادف کرده‌ایم و بسته به شدت تصادف و نوع تصادف ضرر و زیان‌هایی را دریافت یا پرداخت نمودیم. قطعا در بعضی از مواقع مقصر بودیم و در بعضی دیگر اینطور نبوده است. اما معمولا در بسیاری از رسانه‌ها به موضوعاتی اشاره می‌شود که قبل از تصادف...

اقدامات لازم بعد از تصادف :برای بسیاری از ما پیش آمده است که هنگام رانندگی در شهر و یا جاده‌های بیرون شهری تصادف کرده‌ایم و بسته به شدت تصادف و نوع تصادف ضرر و زیان‌هایی را دریافت یا پرداخت نمودیم. قطعا در بعضی از مواقع مقصر بودیم و در بعضی دیگر اینطور نبوده است. اما معمولا در بسیاری از رسانه‌ها به موضوعاتی اشاره می‌شود که قبل از تصادف وجود دارد، به طور مثال از نحوه درست رانندگی و یا اقداماتی که باید در حین یا قبل رانندگی انجام داد، ولی تصادف یک اتفاق ناگزیری است که کم و بیش گریبان ما را نیز می‌گیرد. در ادامه به اقدامات ضروری پس از تصادف، نحوه دریافت خسارت مالی مستقیم و همچنین دریافت خسارت افت قیمت خودرو می‌پردازیم.

ابتدا توجه شما را به نکاتی جلب می‌کنیم که قبل از هرگونه مسائل مالی، مهم است و باید به آن توجه کنید.

اقدامات لازم بعد از تصادف / از حفظ خونسردی تا دریافت خسارت افت قیمت!

۱- آرام باشید

شاید مهم‌ترین چیزی که در لحظات اول تصادف برای شما مهم خواهد بود همین نکته‌است که با عصبانیت یا استرس و اضطراب کنترل نشده نمی‌توانید کار موثری انجام دهید. خدای نکرده اگر تصادف منجر به جرح یا فوت شده باشد، نیاز به آرامش شما ۱۰۰ برابر می‌شود چرا که زندگی یک یا چند نفر به هوشمندی شما بستگی دارد. پیشنهاد ما این است که با چند نفس عمیق خونسردی خودتان را بازیابید، البته می‌دانیم خیلی سخت است.

۲- ایمنی خود و خودرو را تامین کنید

سعی کنید از خودرو خارج شوید و وضعیت را بررسی کنید. البته اگر خارج شدن از خودرو برایتان میسر است. اگر امکان خروج ندارید چراغ خطر را روشن کنید. اگر خودرو قابل حرکت دادن است، حتما این کار را انجام دهید و از منطقه خطر که احتمالا وسط جاده است دور کنید. اگر تصادف جرحی نیست، شما موظف هستید خودرو را به کنار جاده منتقل کنید چرا که ایجاد ترافیک توسط خودروی شما منجر به جریمه پلیس خواهد شد. البته بهتر است قبل از تکان دادن خودروها چند تصویر از تصادف تهیه کنید تا در هنگام حضور پلیس در تصمیم‌گیری او کمک کنید.

۳- با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید!

شاید بگویید چرا گفتیم پلیس ۱۱۰ و نگفتیم با پلیس تماس بگیرید! شاید باور نکنید که در تصادفات نسبتا سخت و سخت حتی همین شماره نیز فراموش می‌شود! با پلیس تماس بگیرید و آماده باشید تا اطلاعات کاملی از شرح تصادف و مجروحین و مصدومین بدهید. ترجیحا فردی با پلیس تماس بگیرد که بتواند اطلاعات دقیقی به اپراتور بدهد تا در اسرع وقت، پلیس در محل حاضر شود و احتمالا در صورت نیاز اورژانس را نیز خبردار کند.

۴- کمک بخواهید، مشاوره بگیرید

تا رسیدن پلیس و اورژانس، در صورت وجود مصدوم از دیگران کمک بخواهید تا در صورت وجود پرستار یا پزشک اقدامات اولیه انجام شود. احیانا اگر نیاز به مشاوره بیمه دارید تا دسته گل به آب ندهید! با مشاور بیمه‌ای تماس بگیرید تا اقدامات طبق اصول بیمه انجام شود. همچنین اشغال نبودن تلفن همراهتان باعث خواهد شد در صورت نیاز و تماس دوباره پلیس یا اورژانس، در دسترس باشید. این مورد در تصادفات بیرون شهری اهمیت دارد.

۵- اطلاعاتی از طرفین تصادف بگیرید

اگر می‌توانید پس از تصادف و تا رسیدن پلیس اطلاعات طرفین تصادف را بگیرید. جابجایی کارت بیمه و همچنین یادداشت اطلاعات پایه‌ای طرفین تصادف می‌تواند در روند رسیدگی پلیس کمک زیادی بکند. در ضمن سعی کنید تمامی مواردی که می‌تواند در قضاوت پلیس موثر باشد یادداشت کرده و وضعیت جاده را نیز بررسی کنید. در بعضی از موارد وضعیت جاده، شهرداری و نهادهای دولتی مقصر حادثه شناخته می‌شوند!

پس از انجام اقدامات بالا و حضور پلیس مقصر مشخص می‌شود و اگر به نتیجه کارشناسی اعتراضی نداشته باشید مراحل دریافت و پرداخت خسارت آغاز می‌شود. یادتان باشد که برای خسارت زیر ۶ میلیون تومان نیاز به کروکی نیست و با اصرار به دنبال کروکی نباشید. کروکی برای موارد جرحی و خسارات بالای ۶ میلیون تومان کشیده می‌شود که برای اقدامات بعدی ضروری است.

آیا ایربگ خودرو در تصادف منجر به مرگ سرنشنیان می شود؟

اقدامات لازم بعد از تصادف / از حفظ خونسردی تا دریافت خسارت افت قیمت!

نکات زیر پس از مشخص‌شدن مقصر بوده و مراحل دریافت و پرداخت خسارت است:

۱- بیمه خسارت چه کسی را می‌دهد؟

بسیاری از رانندگان تازه کار و حتی رانندگان سابقه داری که کمتر دچار تصادف می‌شوند فکر می‌کنند بیمه خسارت دو طرف را پرداخت می‌کند! در تصادف مقصر مشخص می‌شود و بیمه شخص ثالث مقصر خسارات طرف دیگر را پرداخت می‌کند. خسارات وارد شده به خودروی مقصر در صورت عدم وجود بیمه بدنه، توسط خود او باید پرداخت شود که در اختیار خودش است. در صورتیکه آینده‌نگری کرده‌اید و بیمه بدنه خریداری نموده‌اید، در تصادفاتی که مقصر شناخته می‌شوید، می‌توانید با مراجعه به شرکت بیمه خسارت وارد شده به خودروی خودتان را دریافت کنید.

توجه کنید که طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث تخفیفات مربوط به عدم خسارت با یک خسارت از بین نمی‌رود. در تصادف اول ۲۰ درصد، تصادف دوم ۳۰ درصد و در تصادف سوم ۴۰ درصد از تخفیفات کسر می‌شود. پس طبق روال قبلی که حتی دیده میشد بعضا خسارات ۵۰۰ هزار تومانی هم از جیب پرداخت میشد، عمل نکنید و در صورتیکه خسارت بالای ۱۰۰ هزار تومان است به شرکت بیمه مراجعه کنید و خسارت را بگیرید.

۲- پیشنهادات اغوا کننده‌ای که احتمالا باید رد کنید!

یکی از پیشنهاداتی که معمولا مقصر تصادف به زیان‌دیده می‌دهد این است که : “صافکار یا تعمیرکار آشنا دارم که خیلی خوب از پس تعمیر بر می‌آید و ….” و با این پیشنهادات شما را از دریافت خسارت از بیمه منصرف کرده و یا حتی از تماس با پلیس منصرف می‌کند که پیشنهاد ما این است به هیچ وجه زیربار عدم تماس با پلیس نروید. در مورد تعمیرگاه و صافکار آشنا نیز احتیاط زیادی بکنید که کلاه سرتان نرود!

۳- کروکی و مراجعه به شرکت بیمه

برای مراجعه به شرکت بیمه، اگر کروکی ندارید حتما باید بدانید که حضور طرفین تصادف برای دریافت خسارت الزامی است. معمولا با توافق اولیه طرفین حادثه پلیس می‌تواند کروکی سازش بدهد که کار برای دریافت خسارت آسان شود اما در صورت عدم توافق کروکی عدم سازش توسط پلیس به طرفین داده می‌شود.

مطلب مرتبط: با این ۸ نکته عمر خودرو خود را افزایش دهید!

اما بخش سوم از این مطلب به مبحث افت قیمت تعلق دارد که بسیاری از افراد نسبت به جزئیات آن ناآگاه هستند و باعث می‌شود با وجود تمایل به دریافت آن برای جبران زیان، عدم آگاهی به روند دریافت، منجر به عدم ادامه دادن به پروسه پیگیری آن می‌شود. اما نکاتی که برای دریافت خسارت افت قیمت باید بدانید:

۱- افت قیمت حق شماست چون ضرر کرده‌اید

اصولا مساله افت قیمت به دلیل اینکه در پوشش بیمه‌ای هیچ شرکتی نیست و اصولا قانون و قاعده کلی برای آن وجود ندارد، یک مساله پربحث است ولی همگان به این موضوع معتقد هستند که افت قیمت به دلیل خسارت سنگینی که معمولا در فروش خودرو به زیان‌دیده وارد می‌شود، حق مسلم اوست. دلیل این موضوع واضح است چرا که در فروش تصادف داشتن یا نداشتن و رنگ داشتن و نداشتن و …. یک اصل قبول شده است. اگر بهترین تعمیرکار و صافکار خودروی شما را مثل روز اول درآورده باشند، بازهم ماشین شما تصادفی است! پس اگر قصد عدم دریافت داشتید بدانید از سر لطف و بزرگواری گذشت کرده‌اید.

۲- مراحل دریافت و درخواست افت قیمت

برای افت قیمت خودرو قاعده و اسلوب کلی وجود ندارد. روند دریافت نیز به این‌گونه است که شما برای دریافت این خسارت می‌بایست در همان روز و لحظه تصادف از پلیس کروکی بخواهید و یا اینکه اگر بعدها متوجه خسارت شدید، با تنظیم شکایت و مراجعه به شورای حل اختلاف که مرجع رسیدگی کننده به این موضوع است، درخواست دستور برای ارائه کروکی توسط پلیس می‌کنید. پس از دریافت کروکی، کارشناس دادگستری میزان خسارت وارده به قیمت خودرو را بررسی می‌کند و به شما اعلام می‌کند. اگر طرفین موافقت کردند نسبت به پرداخت و اجرای آن اقدام می‌شود.

به طور کلی همه دعاوی با خسارت زیر ۵ میلیون تومان در این مساله در صلاحیت شورای حل اختلاف و بالاتر از آن به دادگاه عمومی ارجاع داده می‌شود. طبق تجربه و سوابق موجود از این رویه، خودروهایی که قبلا تصادف داشته‌اند و یا مثلا ۱۰ سال از تولیدشان گذشته مستحق دریافت خسارت افت قیمت نمی‌شوند و یا خسارتی بسیار ناچیزی دریافت می‌کنند.

۳- خسارت افت قیمت چگونه محاسبه می‌شود؟

اصولا خسارت افت قیمت باید تفاوت قیمتی خودرو قبل از تصادف و بعد از تصادف باشد ولی معمولا به همین سادگی محاسبه نمی‌شود. معولا در خسارت افت قیمت، قیمت خودروی صفر را مبنا قرار می‌دهند و پس از آن طبق یک مواردی محاسبات را انجام می‌دهند.

به طور مثال قطعاتی که با پیچ به بدنه خودرو متصل هستند و قابلت جداشدن دارند نهایتا ۴ درصد محاسبه می‌شوند. معمولا تصادفات از عقب خودرو گران‌تر محاسبه می‌شود چرا که جداشدنی نیستند. طبق تجربه قطعات عقبی خودرو ۵ درصد محاسبه می‌شوند. اگر خودرو از سمت سقف دچار آسیب شود ۱۰ درصد افت قیمت محاسبه می‌شود. به طور کلی موارد جزئی را تا ۱۰ درصد محاسبه می‌کنند(هر مورد) و در صورتیکه خسارت عمده بوده و منجر به رنگ کامل شود، خسارت افت قیمت ۶۰ درصد محاسبه می‌شود.

از دیگر مواردی که باید توجه کنید: شکایت به نزدیک‌ترین شورای حل اختلاف، عنوان جبران ضرر و زیان در تنظیم شکایت و پرداخت خسارت توسط مقصر است که باید به خاطر داشته باشید.

۸ علت افزایش مصرف سوخت خودرو

منبع

اقدامات لازم بعد از تصادف / از حفظ خونسردی تا دریافت خسارت افت قیمت!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول