گزارش نمایشگاه گردشگری تهران | قسمت دوم: مصاحبه ها


خب اگر یادتون باشه در قسمت اول درباره این خانم آذربایجانی صحبت کردیم و گفتم صاحب یک اقامتگاه بومگردی خیلی زیبا هستند. در ادامه بخش کوتاهی از صحبت های دلنشین من و مسئول این اقامتگاه رو بخونید: +خب یه توضیح کوتاه بدید – جای خیلی بکریه و کنار عشایر هستش. حیوانات گوناگون داره و پوشش گیاهی خاصی داره + بخاطر حیوانات بخوایم...

گزارش نمایشگاه گردشگری تهران | قسمت دوم: مصاحبه ها

خب اگر یادتون باشه در قسمت اول درباره این خانم آذربایجانی صحبت کردیم و گفتم صاحب یک اقامتگاه بومگردی خیلی زیبا هستند. در ادامه بخش کوتاهی از صحبت های دلنشین من و مسئول این اقامتگاه رو بخونید:

+خب یه توضیح کوتاه بدید
– جای خیلی بکریه و کنار عشایر هستش. حیوانات گوناگون داره و پوشش گیاهی خاصی داره
+ بخاطر حیوانات بخوایم شب بمونیم خطری نداره؟
– نه ما نگهبان داریم و ۱۲۰ نفر رو اسکان میدیم
+ من به عنوان یه ایرانی اصلا نمیدونستم چنین جایی هستش شما چه برنامه ای دارید که اینجا رو هم به مردم ایرانی بیشتر معرفی کنید هم توریست بیشتری جذب کنید؟
– ما باید تبلیغات کنیم و توی رسانه ها و شبکه های مجازی و سایت ها و یه کانال تلگرامی داریم و ما اسپانسر آی فیلم شدیم که یه برنامه هایی درست کنند اونجارو نشون بدن و تبلیغات مارو هم نشون بدن و یه شرکت ژاپنی هست که من درخواست دادم اسپانسرشون بشم با هزینه ی من بیان به این منطقه اینجارو نشونشون بدم. این شرکت کارشون گردشگری هستش و جاهای مختلف رو معرفی میکنن که اسمشون ” جایکان ” هست.

خبر خوب اینه که در بخشی از استان آذربایجان شرقی برای نوروز ۹۷ پذیرای مسافر هستند و اگر رفتید حتما جای مارو خالی کنید و عکس بفرستید واسمون. نام این اقامتگاه بومگردی اوبا هستش و دارای کانال تلگرام به آدرس @obatourism هم هستند برای اطلاعات تکمیلی حتما یه سر به کانالشون بزنید تا از تمام اتفاقات این اقامتگاه جذاب در دل طبیعت باخبر بشید.

گزارش نمایشگاه گردشگری تهران | قسمت دوم: مصاحبه ها

حوالی اقامتگاه بومگردی اوبا

در بخش دوم با یک برگزار کنندخ تور های اکوتوریسم صحبت کردم در شهرستان فریدون کنار که در ادامه میخونید:

– من شیرازی هستم از استان مازندران شهرستان فریدون کنار و در زمینه ی اکوتوریسم کار میکنیم و طبیعت گردی. ما تور پرنده نگری کار میکنیم چون توی تالاب بین المللی فریدون کنار حدود ۶۰ پرنده میان و البته این تالاب برای بخش خصوصی هستش.
+ متاسفانه تالاب های ما درحال حاضر وضع خوبی نداره الان وضعیت تالاب فریدون کنار چطور هستش؟
– نسبت به سال پیش کوچکتر شده چون شهر گسترده تر شده و تالاب کوچکتر شده منتهی داریم همکاری میکنیم و میخوایم برای جامعه ی محلی معیشت جایگزینی درنظر بگیریم تا اینها املاکشون رو نفروشن یا تغییر کاربری اراضی ندن تا تالاب همین اندازه ای که هست بمونه وگرنه خب از لیست بین المللی حذف میشه
+ این منطقه محافظت شده هستش در برابر شکارچیا؟
– چون منطقه خصوصی هستش ما شکارچی نداریم صیاد داریم و چون خصوصی هستش یگان ویژه محیط زیست محافظت میکنه ولی با تقابل با جامعه محلی چون املاک خصوصی هستش و جامعه محلی باید همکاری کنن و خداروشکر جامعه محلی ما جامعه ی همکاری هستن
+ این مناطق ورودی هم دارن (یک سری عکس زیبا آویزون شده بود از اون منطقه که با اشاره به اونها این سوال رو پرسیدم)
– نه یک سریشون ورودی نداره و نیاز به پرداخت نیست اما حتما باید با لیدر محلی برید. مثلا این پرنده(تک درنای سیبری) که میبینید فقط همین یکی مونده ازش و سال های ساله که تنهاست وهیچ جفتی نداره و ما دنبال این هستیم که براش جفت پیدا کنیم و برای همین نگهداری و حفظ این پرنده خیلی مهمه
+ شما به صورت خصوصی هستید یا دولتی؟
– نه من خصوصی هستم با همکاری فرمانداری و شهرداری و محیط زیست و استانداری.
+ بودجش چطور تامین میشه؟ (برای اون پرنده که جفت براش پیدا بشه)
– باید رایزنی بشه هنوز مشخص نیست
+ چه راهکاری دارید برای معرفی این مناطق به توریست های خارجی و کمک به اقتصاد پایدار منطقه؟
– ببینید جامعه محلی چون یه سری افراد از بیرون میاد و خیلی وقتا ازشون سواستفاده میکنن و به فرهنگ و آداب و رسوم اون ها احترام نزاشتن به این دلیل در یک دهه اخیر زیاد استقبال نمیکردن که کسی از خارج منطقه وارد اینجا بشه ولی با رایزنی هایی که کردیم و معیشت جایگزینی که براشون در نظر گرفتیم چون ما داریم بهشون میگیم صید نکنن و حفاظت کنن برای همین ما پیشنهاد ما برای معیشت جایگزین اکوتوریسم بود. این زمان میبره اولا من پنج ساله تو این زمینه دارم کار میکنم و کلی کارکردم تا اعتماد اونهارو بدست بیارم و ما چون داریم وارد ملک خصوصی اونها میشیم باید اول رضایت اونهارو بدست بیاریم و یه ذره با جاهای دیگه فرق داره. انشاالله با ساختن زیرساخت ها این اتفاق (جذب توریست) هم عملی میشه.
ما در حال حاضر مشکل ورود مسافر نداریم باید ابتدا سایتمون و زیرساخت هامون آماده باشه بعد کارگزار های ما در اروپا کار جذب مسافر رو برامون انجام میدن و ما حتی نیاز به تبلیغ زیاد نداریم چون این یه چیز خاصیه که میشناسن چون قراره ثبت جهانی یونسکو بشه و این خودش تبلیغه.

مصاحبه ی لذت بخشی بود و اطلاعات زیادی رو بهم اضافه کرد ضمن اینکه برای اطلاعات بیشتر میتونید به وبسایت http://charkhe-kaboud.com/ اما درست چند غرفه اونطرف تر غرفه مخصوص شهر ساری بود که در ادامه میتونید صحبتای کوتاه مارو بخونید

گزارش نمایشگاه گردشگری تهران | قسمت دوم: مصاحبه ها

غرفه ساری – سمت چپ خانم قریشی

+ راهکار شما برای معرفی این منطقه برای مردم ایران و توریست های خارجی چیه؟
– یک اینکه جاهای دیدنی رو به صورت بروشور درست کردیم چون خیلیا نمیدونن ببینید تمام روستاهای ما یه چشمه ای دارن یا جنگل. همه ی اینهارو دارن ولی ما دنبال یه جاهای خیلی توریستی تر هستیم مثلا وقتی شما مهمان من باشید دیگه شمارو کنار دریا نمیبرم چون زیاد رفتید شمارو میبرم جاهای بکر و کمتر دیده شده در جنگل.
+ ببینید الان حداقل روزی یک فرد خارجی وارد ایران میشه و من با خیلیاشون صحبت کردم مثلا به یکیشون گفتم شمال ایران خیلی قشنگه و … ولی اون هیچ اطلاعاتی نداشت بهم گفت عکس نشون بده حتی یک عکس هم از شمال ایران ندیده بود. تبلیغاتی در نظر دارید یا با شرکت های خارجی یا کشور های خارجی همسایه که اینجارو معرفی کنید بهشون؟
– این دیگه کار آژانس ها هستش ما پکیج هامون رو میدیم بهشون.
+ یعنی شما امیدوار هستید که مثلا ظرف دوسال آینده حداقل یه مقدار توریست خارجی به اون سمت بیاد؟ به همون روستاهایی که شما میگید؟
– آره اما مثلا بستگی داره از کدوم کشور مثلا اروپا به درد شمال نمیخوره چون خودشون جنگل و اینا زیاد دادن ولی مثلا برای عرب ها خیلی مناسبه چون جنگل ندارن یا کمتر دارن و اینجا عرب زیاد میاد مثلا شما توی جاده دوهزار مردم عرب زبان زیادی رو میبینید.
+ اونجا راهنما هم داره برای معرفی؟
– بله راهنما هم حضور داره.

دریاچه چورت – شیرین رود – تالاب سراندون و خیلی جاهای جذاب دیگه که توسط خانم قریشی به من معرفی شد من نمیدونستم !

در آخرین بخش هم با یکی از مسئولین غرفه استان خوزستان صحبت کردم:

+ خودتون رو معرفی بکنید
– به نام خدا خلیلی هستم معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان
+ بفرمایید که استقبال از استان خوزستان چطور بوده امسال؟
– استقبال نسبت به سال های گذشته به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کرده با توجه به ازدحام و تغییراتی که به لحاظ ماهیتی و اجرایی در یازدهمین نمایشگاه گردشگری تهران در نظرگرفته شده.
+ چه برنامه ای دارید که مناطق توریستی استان خوزستان رو به شهروندان داخل کشور و افراد خارجی معرفی کنید؟
– ما قابلیت ها و ظرفیت های متنوع استان خوزستان رو در این نمایشگاه در قالب چندین و چند برنامه سعی کردیم به صورت ملموس و تاثیرگذار به مخاطبینمون ارائه بدیم یکی از ظرفیت های خوب گردشگری استان تنوع اقوام و مردم مختلفی هست که در استان هست که ما در قالب برنامه های آیینی قوم عرب به عنوان قوم قالب استان خوزستان برنامه های متنوعی رو در نظر گرفتیم که به صورت سالنی و میدانی در حال اجرا هست در نمایشگاه. طراحی و تدوین و چاپ و توزیع انواع اقلام تبلیغاتی از قبیل کتاب و بروشور و نقشه گردشگری برای معرفی ظرفیت های استان خوزستان تهیه ی فیلم های مستند و کوتاه از ظرفیت های طبیعی و تاریخی و فرهنگی و سایر ظرفیت ها که از شروع نمایشگاه درحال ارائه و پخش هست سوغاتی ها و خوراکی های محلی رو ارائه دادیم. صنایع دستی شاخص و دارای مهر یونسکو رو در غرفه معرفی کردیم مانند کپور و حصیر بافی که بومی استان خوزستان هست و در راستای معرفی گردشگری هنری ما گروه عروسک گردون های غول پیکر رو از استان خوزستان آوردیم که روایت های شاهنامه رو و موارد فرهنگی ایران و استان رو در قالب این عروسک های ۲ تا ۴ متری داریم ارایه میدیم و سایر برنامه های متنوع
+ تا اینجا برخورد مردم با غرفه خوزستان چطور بوده؟
– خداروشکر مخاطبین فهیم هستن و دوستداران گردشگری هستن و ما شنیدیم که اکثرا رضایت مطلوبی داشتن
+ این مواردی که اشاره کردید برای معرفی مناطق توریستی موثر هستند منتهی چه راهکاری دارید که توریست های خارجی رو جذب کنید؟
– بخش خصوصی ما در سالن مربوط به حوزه ی هتلداران و آژانس های مربوط به خدمات مسافرتی تور های نوروزی رو دارن ارائه میدن. که انشالله استقبال مردم عزیزمون در ایام نوروز مواجه بشیم با توجه به اقلیم مناسب استان در این ایام و به طور معمول و میانگین ما ده الی دوازده میلیون نفر شب اقامت رو در ایام نوروز داریم و پنج میلیون مسافر راهیان نور در قالب اردوهای دانش آموزی و شخصی داریم. ضمن اینکه در برنامه های امسالمون ما اولین کتاب پرنده نگری کشور رو به صورت تخصصی تهیه و رونمایی کردیم از ۵۰۰ گونه ی پرنده شناخته شده کشور ۳۵۰ تا در تالاب ها و هور ها و استان خوزستان هستن.
+ قبول دارید این گرد و غبار یه مقدار توریستای استان رو فراری میده؟
– ببینید گردشگری ماهیتا به هرحال یک موضوع بین بخشی هست که با محیط های فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی ارتباط تنگاتنگی داره و در همه ی دنیا و همه مقاصد گردشگری تاثیر داره ولی شما در نظر بگیرید که ما خیلی از ماه های سال اقلیم مناسبی داریم و اینجوری نیست که اونجا هرسال گرد و غبار باشه و متاسفانه اخبار منفی به صورت ویروسی پخش میشن و خبر های مثبت رو باید کار کرد تا منتقل کنیم به هرحال منکر تاثیر منفی ریزگرد ها نیستم اما نکته قابل توجه این هست که در حال حاضر این موضوع موضوع ملی هستش و در استان های همسایه هم هست و ما داریم یه سری همکاری های ملی و بین کشوری داریم انجام میدیم و در استان هم با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و استانداری هم درحال درخت کاری هستیم اما در همه جای دنیا بالاخره سیل و زلزله و سونامی اتفاق میفته اما نمیتونه مانع ورود گردشگر بشه مخصوصا بخاطر مقاصد فرهنگی استان ما سه اثر ثبت جهانی در استان خوزستان داریم که از این نظر بی رقیب هستیم در کشور. ما اخیرا در سایت چگاصفرا آثار شش هزار ساله کشف کردیم و همینطور گور های دسته جمعی و درحال کار برروی سایت های مختلف باستانی در خوزستان هستیم مانند جندی شاپور یا کول فرح. یک سوم آب های سطحی کشور در خوزستان جاریه و همینطور انواع سد ها و دسترسی به آب های آزاد و همه اینها کمک میکنه به گردشگری آبی و دریایی و اینا انشاالله تضمین میکنه که صنعت گردشگری استان ادامه پیدا خواهد کرد.
+ برنامتون برای احیای تالاب های استان خوزستان چیه؟
– ما با محیط زیست در حوزه ی کمیته های تخصصی طبیعت گردی فعالیت های مختلفی رو داریم که به احیای تالاب ها کمک میکنه.

گزارش نمایشگاه گردشگری تهران | قسمت دوم: مصاحبه هاگزارش نمایشگاه گردشگری تهران | قسمت دوم: مصاحبه ها

رضا

More Posts


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر عروسکی الیزابت داعشی پایتخت / نیلوفر رجایی فر چه بود و چه شد ! + عکس ها