بالشتک سوزن چهل تکه

یکی از لوازم ضروری برای یک خیاط، بالشتک سوزن است که باید در حین کار نزدیک خیاط باشد تا سوزن ها را در آن قرار دهد و از گم شدن یا افتادن سوزن روی زمین جلوگیری شود. امروز یک کار زیبا برایتان در نظر گرفته ایم که در عین حال بسیار راحت و کم خرج است. عزیزانی که کارهای چهل تکه دوزی را دنبال می کنند با این نوع دوختها آشنا هستند. پس دست به کار شوید و این بالشتک زیبا را برای جهیزیه عروس یا برای خودتان بدوزید و از خیاطی بیشتر لذت ببرید.

لوازم مورد نیاز:

پارچه در سه طرح (دو طرح نارنجی و یک طرح سبز) پشم شیشه قیچی یا کاتر شابلون دایره نوار تزیینی سوزن و نخ همرنگ

روش دوخت:

۱) شابلون ( یا یک وسیله دایره شکل مثل کاسه ) را روی پارچه های نارنجی قرار داده و از هر طرح پارچه یک دایره ببرید. اندازه دایره به میل خودتان بستگی دارد.

بالشتک سوزن چهل تکه

۲) هر دایره را از روی قطر بریده و ابتدا به دو نیم دایره تقسیم کنید و سپس نیم دایره را نیز نصف کنید تا ۴ ربع دایره داشته باشید.

ربع دایره ها را مثل شکل زیر در کنار هم بچینید.( ۸ ربع دایره از دو طرح یا دو رنگ پارچه)

بالشتک سوزن چهل تکه

۳) ابتدا دو ربع دایره را به هم بدوزید تا یک نیم دایره بوجود آید و سپس دو نیم دایره ای را که بدست آمده به هم بدوزید تا دوباره یک دایره کامل داشته باشید. در انتها درزها را اتو کنید.

بالشتک سوزن چهل تکه

۴) دو دایره کامل را روی هم قرار داده و دور آنرا بدوزید . فقط قسمت کوچکی را باز بگذارید. کار را به رو برگردانید و داخل آنرا با پشم شیشه پر کنید و قسمتی را که باز است با دست سردوز کنید.

بالشتک سوزن چهل تکه

۵) با نخ گلدوزی همرنگ یا نخ قرقره دولا، قطر های دایره را محکم بدوزید تا حالت فرو رفتگی ایجاد شود و سپس هر ربع دایره را نیز از وسط به دو قسمت تقسیم کرده و به همان صورت بدوزید یعنی دایره به ۸ قسمت مساوی تقسیم شود.

بالشتک سوزن چهل تکه

۶) از پارچه سبز ، به شکل برگ ۲ بار ببرید و روی هم گذاشته و بدوزید و به رو برگردانید و روی آنرا با چرخ رو دوزی کنید. برگ را بالای بالشت دوخته و با یک نوار، تزیین کنید.

بالشتک سوزن چهل تکه

اینهم یک بالشتک زیبا برای قرار دادن سوزن و سوزن ته گرد. به نظرم شبیه کدو تنبل شد.

شاد باشید ?