بهترین فیلم‌های ژانر تریلر


بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

ژانر تریلر (Thriller) از ژانرهای پرطرفدار سینما است، در این مقاله به معرفی آثار برتر و پرمحتوای این ژانر خواهیم پرداخت. تمام ویژگی‌های ژانر تریلر در یک تصویر. به طور قطع تریلر از ژانرهایی است که بیننده را به اعماق خود...

ژانر تریلر (Thriller) از ژانرهای پرطرفدار سینما است، در این مقاله به معرفی آثار برتر و پرمحتوای این ژانر خواهیم پرداخت.

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

تمام ویژگی‌های ژانر تریلر در یک تصویر. به طور قطع تریلر از ژانرهایی است که بیننده را به اعماق خود می‌کشاند.

ژانر تریلر از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی است که آثار بسیار خوبی را در خود دارد. چه آثار سینمای کلاسیک مانند شاهکارهای هیچکاک و چه سینمای حال، ما شاهد فیلم‌های بسیار زیبا و دیدنیی در این ژانر هستیم که بیشتر آن‌ها از ویژگی‌های مشابهی برخوردارند، ولی بیننده حاضر است برای دیدن این ویژگی‌ها در داستانی جدید، شخصیت‌هایی جدید و سناریوهایی جدید هرکاری انجام دهد! چیزی که باعث می‌شود بیننده برای دیدن یک فیلم تریلر دیگر به شدت هیجان‌زده شود، احساساتی است که این ژانر منتقل می‌کند. در فیلم‌های ژانر تریلر، بیننده بیشتر احساس هیجان و لذتی عجیب دارد که درآمیخته با ترس، انتظار برای وقوع چیزی توصیف ناپذیر و شوکی شدید است. مطمئناً این چنین کلکسیونی از احساسات قوی و آن هم در آمیخته با هم، کمتر به انسان دست می‌دهد به همین دلیل است که این ژانر مخاطب را تا حد زیادی مجذوب خود می‌کند و مدتی نمی‌گذرد که احساس می‌کنید اکثر آثار این ژانر را در لیست فیلم‌های دیده شده‌تان دارید! در این مقاله ما به معرفی تعدادی از فیلم‌های این ژانر می‌پردازیم که شناخته‌شده‌ترین و جذاب‌ترین آثار موجود در این ژانر هستند و همگی ارزش دیدن بالایی دارند.

توجه: اعداد، به معنای رتبه‌بندی نبوده، و صرفاً عدد هستند. جایگاه آثار نیز دلیلی بر برتری آنان نسبت به یکدیگر نیست.

1- Se7en

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

Se7en یکی از جذاب‌ترین، مهیج‌ترین و تاریک‌ترین فیلم‌های ژانر تریلر است. جذابیت این اثر تا حدودی به دلیل معمایی بودن و فضای تاریک و سیاهش است.

یکی از فیلم‌های بسیار دیدنی و مهیج ژانر تریلر، به طور قطع شاهکار Se7en است. ساختار این فیلم به حدی مهیج است که به جرات می‌توان گفت بیننده یک ثانیه نیز نمی‌تواند رنگ آرامش را در این اثر ببیند و مدام در مرز باریکی بین شوک و هیجان جابه‌جا می‌شود! فیلم درباره دو کارآگاه به نام‌های ویلیام سامرست (با بازی مورگان فریمن) و و دیوید میلز (با بازی برد پیت) است که کارآگاه سامرست در روزهای قبل از بازنشستگی‌اش به سر می‌برد و فردی پیر و با تجربه است؛ از طرف دیگر میلز فردی جوان و پرشور و هیجان است که به تازگی به منتقل شده است. در جریان فیلم، این دو درگیر یافتن قاتلی زنجیره‌ای می‌شوند که بر اساس گناه‌های کبیره به قتل عام مردمی پرداخته که به تصور خود نماد آن گناه بوده‌اند. این اثر از نظر شخصیت‌پردازی کوچک‌ترین ایرادی ندارد و البته ویژگی‌های مهمی نیز در این امر دخیل‌اند که با تماشای فیلم متوجه خواهید شد. Se7en از آثاری است که فضایی تاریک، سرد و کثیف دارد که دقیقاً بهترین مکان برای وقوع داستانش است. این اثر را می‌توان از تاریک‌ترین آثار ساخته شده توسط دیوید فینچر طبقه‌بندی کرد که تمام ویژگی‌های سینمای فینچر را به خوبی به ارث برده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار فینچر، غیرقابل پیش‌بینی بودن است که در این فیلم می‌توان گفت این ویژگی در حد بسیار بالایی است و جذابیت توصیف نشدنیی به اثر می‌دهد. پایان فیلم که چه عرض کنم، حتی وقایع ده یا بیست دقیقه دیگر به آثاری قابل پیش‌بینی نیستند و فیلم همیشه چیزی دارد که مخاطب را غافل‌گیر کند که این نیز مهر تاییدی بر اهمیت این اثر در ژانر تریلر است.

2- Leon: The Professional

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

Leon: The Professional یکی از جذاب‌ترین داستان‌ها و روابط میان شخصیت‌ها را به نمایش می‌گذارد. به جرات می‌توان گفت رابطه میان ماتلیدا و لئون در این اثر، نمونه‌ای ندارد!

فیلم Leon: The Professional یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین آثار ژانر تریلر است که ضمن داشتن فیلم‌نامه‌ای قوی، داستانی استثنایی و متفاوت را ارائه می‌دهد. فیلم داستان قاتلی حرفه‌ای به نام لئون (با بازی ژان رنو) را به نمایش می‌گذارد که در یکی از آپارتمان‌های شهر نیویورک زندگی می‌کند. همسایه کناری وی خانواده عجیب و ناسازگاری هستند که فرزندان زیادی دارند. ماتلیدا (با بازی ناتالی پورتمن) دختر کوچک آن خانواده است که چند باری لئون با وی صحبت کرده است. روزی پلیسی فاسد به خانه در نبود ماتلیدا به خانه‌شان می‌آید و کل خانواده‌اش را قتل عام می‌کند و ماتلیدا تنها شده و مجبور می‌شود با لئون زندگی کند. فیلم روابط میان لئون و ماتلیدا را به نحو احسنت به نمایش کشیده و شخصیت پردازی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. دو شخصیت اصلی فیلم از نظر شخصیت پردازی کوچک‌ترین ایرادی ندارند و این قطعاً یکی از نقاط قوت فیلم است. بازی بی‌نظیر ناتالی پورتمن در سنین نوجوانی نیز می‌تواند تاییدی دیگر بر خاص بودن این اثر باشد. البته بیشتر جذابیت فیلم به دلیل فیلم‌نامه قوی و شخصیت پردازی‌اش است و این که فیلم سعی در نمایش قاتلی دارد که به طور ناگهانی بار سنگین مراقبت از دختری کوچک بر روی دوشش می‌افتد. این اثر ممکن است هیجانات و اضطراب خاص ناشی از ژانر تریلر را نداشته باشد، ولی با عوامل دیگر از جمله داستان بسیار درگیر کننده و زیبا، نبود آنان را جبران کرده است.

3- The Silence of the Lambs

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

شاهکار تحسین شده The Silence of the Lambs یکی از آثار دیدنی ژانر تریلر است. این فیلم نیز مانند Se7en فضایی جنایی داشته و حول و حوش یافتن یک قاتل جریان دارد.

اگر از طرفداران و دنبال کنندگان ژانر تریلر باشید، قطعاً اسم The Silence of the Lambs به گوش‌تان خورده و یا آن را دیده‌اید. این اثر، یکی از خوش ساخت‌ترین آثار تریلر است که ضمن ارائه داستانی بسیار گیرا و جذاب، شخصیت پردازی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد که در کمتر آثاری نمونه‌اش وجود دارد. داستان درباره دانشجویی به نام کلاریس (با بازی جودی فاستر) در کادر FBI است که با قتل‌هایی مخوف مواجه می‌شود؛ قاتل زنان متفاوت را هدف گرفته و پوست تن همه آنان را کنده است! روسای کلاریس به وی پیشنهاد ملاقات با دکتر هانیبال لکتر (با بازی آنتونی هاپکینز) را می‌دهند که احتمال می‌رود وی به نوعی با قاتل یا حداقل انگیزه وی آشنایی داشته باشد. البته سختی کار در اینجا است که خود دکتر لکتر، قاتلی بسیار خطرناک است که به آدم‌خواری شهرت دارد و افراد زیادی را خورده است! داستان فیلم در ابتدا ممکن است ناخوشایند بیاید و قطعاً نیز این گونه است ولی می‌توان گفت چنین قالب داستانیی، بهترین قالب برای یک اثر در ژانر تریلر است. جریانات فیلم و گفت‌و‌گوی کلاریس با دکتر لکتر از جذاب‌ترین لحظات فیلم می‌باشند که بازیگری بی‌نظیر و واقع گرایانه جودی فاستر و آنتونی هاپکینز به این جذابیت تا حد زیادی افزوده است و این صحنه‌ها را تبدیل به به یاد ماندنی‌ترین قسمت‌های فیلم کرده است. در یک نگاه کلی، The Silence of the Lambs را می‌توان تریلری با جذابیت بالا و صحنه‌های خاص و متفاوت زیاد نامید که داستان جذاب آن تاثیر زیادی در زیبایی فیلم داشته است.

4- Sin City

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

Sin City یکی از خاص‌ترین فیلم‌های سینما است. خاص بودن این فیلم عوامل زیادی دارد که مهم‌ترین عاملش سیاه و سفید بودن آن است و تا این اثر را نبینید، خاص بودنش را درک نمی‌کنید.

زمانی که تماشای Sin City به من پیشنهاد شد، از تماشای آن سر باز زدم زیرا گمان می‌کردم با اثری کاملاً کلیشه‌ای روبه رو هستم که جهت خارج شدن از کلیشه‌ای بودن، به فضای سیاه و سفید روی آورده است! قطعاً اکثر خوانندگان عزیز ممکن است چنین احساسی از فیلم و تصاویر آن پیدا کنند ولی به راستی Sin City اثری بسیار خاص و زیبا است. در اولین نگاه، نکته‌ای که دریافت می‌شود سیاه و سفید بودن فیلم است که ممکن است مورد پسند عده‌ای نباشد ولی اگر Sin City را رنگی تصور کنیم، به راستی به آن توهین کرده‌ایم! این ساختار سیاه و سفید، در خدمت داستان‌سرایی و درک بهتر از دنیای فیلم است و قطعاً وجودش لازم است. فیلم 4 داستان در ژانر تریلر را به تصویر می‌کشد که هر کدام حول و حوش چند شخصیت جریان دارند و در شهری مشترک اتفاق می‌افتند. این قسمت‌ها از نظر داستانی ربطی به هم ندارند و تنها فضای شهر و برخی شخصیت‌ها آن هم به صورت گذرا در چند قسمت مشترک وجود دارند. هر 4 قسمت فیلم داستان مناسب و درگیر کننده‌ای داشته و تماماً به ژانر تریلر ادای دین کرده‌اند. تیم بازیگری بی‌نظیر فیلم نیز از دیگر عوامل خاص بودن آن است.

5- Shutter Island

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

ترس، هیجان و غافل‌گیری در تمام دقایق Shutter Island تنهای‌تان نمی‌گذارد و وقتی به پایان راه رسیدید، تنها بیشتر سردرگم می‌شوید!

از نظر بنده، Shutter Island از آن دسته فیلم‌هایی است که دیدن‌شان واجب است. این واجب بودن، به خاطر تریلر بودن فیلم یا داشتن بازیگری بی‌نظیر مانند لئوناردو دی‌کاپریو نیست، بلکه داشتن فضایی بسیار وهم آلود این فیلم را به آن چه هست تبدیل کرده است. در فیلم به شدت احساس ناامنی پیدا می‌شود و سخت می‌شود به کسی اعتماد کرد و اگر اعتماد کنید، فیلم به سرعت رویه‌ای خلاف آن فرد گرفته و اعتماد شما رفته رفته از میان می‌رود! هیجان و ترس بی‌نظیری که در لابه‌لای این فیلم دیده می‌شود، به راستی چیزی کاملاً استثنایی و بی‌نظیر است که نظیر آن در سینما بسیار کم است. داستان فیلم درباره دو مارشال ایالتی است که وارد جزیره شاتر می‌شوند تا یکی از بیماران خطرناک که گفته می‌شود مفقود شده است را بیابند. داستان فیلم به جرات اجازه نمی‌دهد بیننده چیزی را بپذیرد و همواره سعی در به تصویر کشیدن اتفاقی می‌کند که باورتان عوض شده و چیز دیگری را به عنوان حقیقت قبول کنید! کمتر فیلم‌هایی در ژانر تریلر یافت می‌شود که در این حد بیننده را سردرگم ساخته و محسور خود سازد. این ویژگی نیز قطعاً ویژگی بسیار مثبتی است که باعث می‌شود وقت بیشتری به فیلم اختصاص دهید و بیش از یک بار به تماشایش بپردازید.

6- Chinatown

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

Chinatown نئونوآری بی‌نظیر و تریلری جذاب است که به برملا ساختن حقایقی تکان دهنده در خانواده‌ای به ظاهر ساده می‌انجامد.

اگر بحث آثار تریلر باشد، قطعاً حیف است اسمی از شاهکار آقای پولانسکی یعنی Chinatown با بازی بی‌نظیر جک نیکلسون آورده نشود! این فیلم تریلری زیبا است که بیننده را تا حد زیادی به یاد آثار نوآر سینما می‌اندازد. داستان فیلم درباره کارآگاهی خصوصی به نام جک گیتس است که توسط زنی مرموز استخدام می‌شود تا پرده از راز خیانت شوهرش به وی بردارد. جک تصاویری از خیانت همسر آن زن می‌گیرد و این تصاویر و نام جک به طور اتفاقی در روزنامه‌ها نیز منتشر می‌شود که باعث اعتراض زن واقعی آن فرد شده و متوجه می‌شویم که در واقع زنی به جک مراجعه کرده، شیادی بیش نبوده است! داستان فیلم از همان ابتدا نوید می‌دهد که توطئه‌ای بزرگ در کمین جک است و این توطئه و تلاش برای افشای حقیقت، جک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این فیلم مانند اکثر تریلرها، آن هیجان زیاد را منتقل نمی‌کند ولی شوکی که حقایق به بیننده می‌دهد، بسیار جذاب‌تر از یک هیجان زودگذر است.

7- The Usual Suspects

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

The Usual Suspects از آن آثاری است که به راستی خلاف انتظار مخاطب پیش می‌رود و هیجانات و شوک‌های داستانی زیادی درون خود دارد که همین عوامل سبب تبدیل آن به تریلری بی‌نظیر گشته است.

فیلم The Usual Suspects به جرات غافل‌گیر کننده‌ترین فیلم در این لیست است. وقایع آن جریانی عادی را در پیش می‌گیرند ولی این جریانات به طور عجیبی پیچیده شده و در نهایت جوری پایان می‌پذیرند که حتی فکرش را نیز نمی‌توان کرد! فیلم داستان گروهی از تبهکاران را به تصویر می‌کشد که یک کشتی بزرگ را منفجر کرده‌اند و یکی از آن‌ها به نام وربال دستگیر شده است و ماجراهای آنان و نیز دلایل‌شان برای منفجر کردن کشتی از زبان وربال برای ماموران پلیس روایت می‌شود. فیلم در ابتدا مانند آثار مافیایی به چشم می‌آید ولی عناصر تریلر زیادی را در خود دارد که به مرور شاهدشان خواهید بود. یکی از این عناصر، قطعاً شوکه‌کننده بودن رخدادهای آن و هیجاناتی است که در جاجای فیلم وجود دارد. قابل ذکر است که نقش وربال را کوین اسپیسی بازی می‌کند و بازی وی در این نقش فردی چلاق، قطعاً بسیار خیره‌کننده و جذاب است.

8- Vertigo

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

به دنیای هیچکاک خوش آمدید. Vertigo اثری تماماً هیچکاکی است، تریلری که به سبک استاد بزرگ سینما به تصویر کشیده می‌شود!

فیلم Vertigo، مانند یک تابلوی نقاشی است. تابلوی نقاشیی که برای کسی که آن را می‌بیند زیبایی‌های زیادی در بر دارد و برای کسی که سعی می‌کند در آن کند و کاو کند، لایه‌های پنهان زیادی دارد. نقش اصلی فیلم، گاهی مانند نفر اول و گاهی مانند نفر دوم است. در ابتدا، ظاهر فریبنده موضوع را دیده و می‌پسندد و سپس ذهن کنجکاوش، به تحلیل واقعیات پرداخته و لایه‌های پنهان را در می‌یابد. Vertigo نیز مانند بیشتر آثار لیست، داستانی جنایی را به تصویر می‌کشد. فیلم زندگی کارآگاهی را به تصویر می‌کشد که از بلندی و ارتفاع به شدت وحشت دارد و با قرار گرفتن در بلندی، دچار سرگیجه می‌شود. در ابتدای فیلم شاهد تعقیب و گریز کارآگاه فیلم و همکار پلیسش برای دستگیری یک مجرم هستیم که در نهایت به دلیل ترس از ارتفاع کاراگاه همکار پلیس وی کشته می‌شود و کارآگاه به خاطر عذاب وجدان از پلیس خارج می‌شود. رفیق قدیمی وی روزی به او درخواست می‌دهد که زنش که قصد خودکشی را دارد تعقیب کرده و نگذارد که او خودش را بکشد. داستان فیلم درست به مانند یک اثر تریلر ناب، بسیار مرموز است و رفته رفته حقایق آشکار می‌شود، آن هم حقایقی شوکه کننده که به تصویر کشیدن‌شان تنها از استادبزرگ سینما برمی‌آید.

9- Mulholland Drive

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

اگر تریلری مرموز و ناشناخته می‌خواهید که درکش ساخت باشد و با پایان یافتن آن مایل به تماشای دوباره باشید، قطعاً Mulholland Drive مناسب شما است.

اگر با دیوید لینچ و کارهای وی آشنایی داشته باشید، قطعاً تا الان تصویری از دنیایی که Mulholland Drive باید داشته باشد در ذهنتان دارید. این اثر را به جرئت می‌توان قوی‌ترین اثر دیوید لینچ و همچنین یکی از بهترین تریلرها دانست. فیلم داستانی مرموز را به نمایش می‌گذارد و در این داستان، به راستی مرزی بین واقعیت و خیال وجود ندارد. در کل جریان فیلم ممکن است بارها بین رویا و حقیقت جابه‌جا شوید و خود نیز ندانید! این ویژگی، از جذاب‌ترین ویژگی‌های فیلم است که آن را به اثری خاص در این لیست تبدیل می‌کند. داستان فیلم با تصادف زنی جوان شروع می‌شود و بعد از تصادف، وی دچار فراموشی شده و در موقعیتی اتفاقی، با زنی دیگر به نام بتی برخورد می‌کند و دنبال هویت واقعی‌اش می‌گردد. از ابتدای فیلم، ما شاهد مرز بسیار باریکی بین رویا و واقعیت هستیم که تشخیصش غیرممکن است و پایان فیلم مقدار کمی به آن کمک می‌کند. از عناصر ژانر تریلر در این فیلم می‌توان به هیجان بسیار شدید، ترسی ناشناخته و مرموز بودن بیش از حد اشاره کرد که این اثر را به فیلمی بی‌نظیر و دیدنی تبدیل کرده است.

10- Heat

بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

Heat را می‌توان اثری اکشن تعریف کرد که تقابل بین شخصیت پروتاگونیست و آنتاگونیست فیلم، جذابیت و هیجان خاصی به آن بخشیده است.

فیلم Heat، بر خلاف بیشتر آثار این لیست اثری اکشن است که هیجان آن نیز در صحنه‌های اکشن بی‌نظیرش وجود دارد. Heat یک اثر مافیایی-گنگستری است که تقابل بین کارآگاه و دزدی ماهر را به نمایش می‌کشد. نیل مک کالی (با بازی رابرت دنیرو) و وینسنت هانا (با بازی آل پاچینو) دو شخصیتی هستند که فیلم تقابل میان آنان را به زیبایی به تصویر می‌کشد. شخصیت پردازی این دو بسیار بی‌نظیر است و بازی بی‌نظیر استادان شناخته شده سینما، این شخصیت پردازی را حتی بهتر نیز می‌کند و همه این عوامل، دست به دست هم می‌دهند تا Heat هم اثری باشد اکشن که صحنه‌های تیراندازی و مبارزه دیدنی را خلق کرده و هم اثری باشد که به زیبا‌ترین شکل ممکن تقابل بین خیر و شر را به تصویر بکشد.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
بهترین فیلم‌های ژانر تریلر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فیلم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند