واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا


مترجم: ندا کاشی جمهوری سوسیالیست دموکرات سریلانکا دو بک­پکر ماجراجو را غافلگیر کرد. این دو مسافر بدون برنامه­ریزی قبلی و آمادگی کامل راهی سریلانکا شدند و با خاطرات پرماجرایی از شهر تپه­ای الا[1]، غذاهای خوشمزه، قطارهای خیره­کننده و سافاری دیدن گربه­های وحشی آنجا را ترک کردند. در این مقاله 10 واقعیت جالب درمورد سریلانکا که توسط...

مترجم: ندا کاشی

جمهوری سوسیالیست دموکرات سریلانکا دو بک­پکر ماجراجو را غافلگیر کرد. این دو مسافر بدون برنامه­ریزی قبلی و آمادگی کامل راهی سریلانکا شدند و با خاطرات پرماجرایی از شهر تپه­ای الا[۱]، غذاهای خوشمزه، قطارهای خیره­کننده و سافاری دیدن گربه­های وحشی آنجا را ترک کردند.

در این مقاله ۱۰ واقعیت جالب درمورد سریلانکا که توسط این مسافران تهیه شده، آورده شده است.

۱- کشور دو زبانه و حتی سه زبانه

قوم سینهال[۲] (که عمدتا بودایی هستند) حدود ۷۵% از ۲۱٫۲ میلیون جمعیت سریلانکا را تشکیل می­‎دهد و تامیل­‎های[۳] سریلانکا (که بیشتر هندو هستند) بزرگ­ترین قوم هستند که ۱۱% از جمعیت را به خود اختصاص داده‎­اند. در گذشته­‎های خیلی دور جنگ داخلی برای مدت طولانی وجود داشته که در سال ۲۰۰۹ سرانجام پایان یافت. با وجود این تاریخ آشفته، اکثر علائم به هر دو زبان (بودایی و هندی) و گاهی به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

تابلوی مورد علاقه ما که در یکی از جاده‎های سریلانکا بود. اولین خط به زبان سینهالی، دومین خط به زبان بودایی و سومین به زبان انگلیسی است.

۲- قوانین سخت­گیرانه

وقتی­که شما به فرودگاه بین­المللی سریلانکا می­رسید، این تابلو را در میز مهاجرت می­بینید.

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

این تابلو در فرودگاه کلمبو، جزء اولین مواردی است که آن را می‎بینید. بر روی تابلو نوشته است “مجازات همراه داشتن داروهای غیرمجاز، اعدام است.” پلیس مبارزه با مواد مخدر

ما از مواد مخدر حمایت نمی­‎کنیم اما در اروپای شرقی رشد نمی­‎کنیم . ما در کشورمان مجازات اعدام را به عنوان مجازات غیرانسانی و پست می­‎دانیم. درنتیجه وقتی­که این تابلو را دیدیم، کمی برای­مان عجیب بود. اگر مجازات اعدام اجرا شود، مرگ به روش حلق‎­آویز کردن انجام می‎­شود. این روش در ابتدا در سال ۱۸۸۳ در قانون مجازات تحت حکومت استعمار انگلیس حکم شده است. اما از سال ۱۹۷۶ در سریلانکا اعدامی صورت نگرفته است و هر حکم مجازات اعدامی که از سوی دادگاه به تصویب رسید، به حبس ابد تبدیل شده است.

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

چوبه اعدام در سریلانکا- از سال ۱۹۷۶ هیچ اعدامی صورت نگرفته است.

یکی دیگر از قوانین سختگیرانه که ما در سریلانکا با آن مواجه شدیم، قوانین همجنسگرایانه از دوران استعمار بریتانیا بود و رابطه جنسی همجنسگراها جرم محسوب می­شود.

۳-احترام به بودا

در می ۲۰۱۳ یک گردشگر بریتانیایی به نام Antony Ratcliffe به دلیل اینکه بر روی بازوی خود یک بودا را تاتو کرده بود، از سریلانکا اخراج شد.

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

نقش تاتوی Antony Ratcliffe که باعث اخراج او از سریلانکا در سال ۲۰۱۳ شد.

در سال ۲۰۱۲ سه گردشگر فرانسوی در شهر گاله[۱] به خاطر عکسی که با یک بودا گرفته بودند و در آن عکس در حال بوسیدن بودا بودند، دستگیر شدند. احترام به بودا موجب مشکل برای خواننده معروف Akon هم شده است. به دلیل اینکه در یکی از ویدئوهای این خواننده یک رقصنده دور مجسمه بودا رقصیده است، باعث شد که به او ویزای سریلانکا تعلق نگیرد. دستورالعمل دفتر امور خارجه انگلستان برای قوانین و آداب و رسوم محلی سریلانکا از ان زمان تا کنون اصلاح شده است. در این دستورالعمل آمده است:

«بدرفتاری با تصاویر و مصنوعات بودا جرم جدی محسوب می­‎شود و گردشگران برای این جرم محکوم می‎­شوند. اقوام بریتانیایی از دریافت ویزا رد شد‎ه‎­اند یا به دلیل داشتن تاتوی بودا از سریلانکا اخراج شده‎اند. همچنین برای عکس گرفتن با مجسمه­‎های بودا ژشت نگیرید.»

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

دفتر بین‎الملل و مشترک‎المنافع (FCO) برای بریتانیایی‎ها، احتیاط و احترام به بودا را در سریلانکا توصیه کرده است.

۴- ریشه­‎کن شدن مالاریا

سریلانکا یک چشم­انداز درخشان برای کشورهایی است که خطر گرفتار شدن به مالاریا را دارند. سریلانکا نخستین کشور استوایی است که به زودی اعلام خواهد کرد مالاریا کاملا از بین رفته است و گواهینامه آن را از سازمان بهداشت جهانی دریافت خواهد کرد. کمپین ضد مالاریا در دولت سریلانکا، کاهش ۹۹٫۹% مالاریا را در سال ۲۰۰۰ از ۲۱۰٫۰۳۹ به ۲۳ مورد اعلام کرده است. که نتیجه سرمایه­‎گذاری دولتی، بودجه جهانی و پشتیبانی سازمان بهداشت جهانی است. هرچند تب Dengue یک مشکل در سریلانکا باقی مانده است اما باید در هنگام سفر به سریلانکا مراقب پشه­‎ها باشیم.

۵- چای سیلان

سریلانکا کشور تقریبا کوچکی (کمی بزرگتر از نروژ و کمی کوچکتر از ایرلند) است. درواقع ۱۲۲امین کشور کوچک جهان است. اما برخلاف آن یکی از برترین صادرکنندگان چای جهان (همراه با چین، هند و کنیا) است. سریلانکا بیش از ۱۹% صادارت چای در جهان را دارد.

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

این عکس رو در کارخانه چایی Pedro در شهر نووارا الیا گرفتیم.

در ۱۸۲۴ توسط بریتانیایی‎­ها درخت چای از چین به سیلان (نام قدیمی سریلانکا) آورده شد و این صنعت بزرگ از آنجا شروع شد. صنعت چای سیلان بسیار معروف بود و منجر به ساخت سیستم راه­‎آهن از سال ۱۸۶۴ شد، تا چای را از شهر تپه­‎ای به پایتخت سریلانکا یعنی کلمبو بیاورد. کلمبو هم در ساحل غربی آن را به خارج از کشور صادر می­‎کرد. امروزه این قطارها از میان مزارع چای سریلانکا عبور می­‎کنند و می‎­توانند باورنکردی­‎ترین تصاویر و مناظر را برای شما بسازند.

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

عکسی که از داخل قطار گرفتم: یک خانم تامیلی در حال کار در مزارع چای

۶- قدیمی­‎ترین درخت کاشته شده در جهان

درختی به نام Jaya Sri Maha Bodhiya یا (درخت Bo) بیش از ۲۵۰۰ سال سن دارد و قدیمی­ترین درخت جهان است که در آنوراهاپورای[۱] سریلانکا قرار داد. این درخت انجیر ۲۸۸ سال پیش از میلاد توسط پادشاه Devanampiya Tissa کاشته شده است و یکی از مقدس­ترین آثار بودایی است. زیرا مردم معتقدند که بودا زیر شاخه جنوبی این درخت روشن­فکری را به دست آورده است.

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

قدیمی‎ترین درخت جهان که در ۲۸۸ سال قبل از میلاد کاشته شده است.

۷- فرودگاه کلمبو محلی برای خرید لوازم خانگی (یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و …)

یک واقعیت جالب دیگر در مورد سریلانکا این است که در فرودگاه کلمبو تعداد زیادی مغازه است که تقریبا وسایلی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و … را می­‎فروشند. تا جایی که میدونم تنها فرودگاهی است که میتونید از اون اجاق گاز و یخچال بخرید. ?

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

اجاق گاز، یخچال و ماشین لباس‎شویی‎تان را از فرودگاه کلمبو بخرید.

۸- قطب جنوب اقیانوس هند قبلا دارای مرزهای زمینی مشترک با قطب جنوب بود.

نام مستعار مروارید هند معمولا به سریلانکا داده می­‎شود زیرا مانند یک مروارید یا یک قطره اشک به نظر می­‎رسد. دلیل دیگر آن نزدیکی به ساحل جنوب شرقی هند است.

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

آیا در نقشه گوگل قطب جنوب را دیدید؟ تقریبا خیلی دور است اما حدود ۳۰۰ میلیون سال پیش زمانی­که تمامی قاره­ها به عنوان “پانگ­ها[۱]” با هم مرتبط بودند سریلانکا فقط به هند نچسبیده بود؛ بلکه به ماداگاسکار، موزامبیک و قطب جنوب هم چسبیده بود.

در نقشه پانگ­ها که شکل پایین است، سریلانکا کشور کرم رنگ کوچکی در سمت چپ هند قرمز است. در سمت راست موزابیک قهوه­ای، زیر ماداگاسکار سبز و بالای قطب سفید جنوب.

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

سریلانکا با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.

۹- اولین نخست­‎وزیر زن جهان

در ماه جولای ۱۹۶۰ خانم Sirimavo Bandaranaike (2000-1916) به عنوان اولین نخست­وزیر زن سریلانکا انتخاب شد و همچنین نخستین رئیس جمهور در جهان مدرن است. او سه بار در سال­های ۶۵-۱۹۶۰، ۷۷-۱۹۷۰ و ۲۰۰-۱۹۹۴ در سمت نخست وزیر سریلانکا فعالیت کرد. دولت زمان او سریلانکا را به عنوان جمهوری معرفی کرد و در سال ۱۹۷۲ نام سیلان را به سریلانکا تغییر داد. او در ۱۰ اکتبر سال ۲۰۰۰، پس از آخرین بار رای دادن در انتخابات؛ فوت کرد. در سال­های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵ دختر اوChandrika Bandaranaike Kumaratunga پنجمین رئیس جمهور سریلانکا و به عنوان نخستین و تنها رئیس جمهور زن در جهان شد. نقش رئیس جمهور در سال ۱۹۷۸ تعریف شده بود و با گذشت زمان جایگاه نخست وزیر را به عنوان رئیس جمهور کشور جایگزین کرد. نخست وزیر در حال حاضر به سیاست رئیس جمهور در سریلانکا وابسته است.

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

Kumaratunga نقش مهمی را به عنوان رئیس جمهور در دولت سریلانکا داشته است.

توصیه­‎هایی برای سفر بهتر به سریلانکا:

حمل و نقل: اول از همه اینکه نیازی نیست که برای گرفتن تاکسی در شهر کلمبو نگران باشید. اپلیکیشن Uber به وفور در فرودگاه کلمبو استفاده می­شود. برای رفتن به شهر کندی نوارا الا یا الا؛ فقط از قطار استفاده کنید. مناظر این مسیر خیره­کننده، بلیط­ها ارزان و یک ماجراجویی شگفت­انگیز است. بیمه مسافرتی: اگر که می­‎خواهید به سافاری پارک ملی یالا[۲] ، غواصی در آناواتونا[۳] و پیاده ­روی در الا بروید یا حتی در ساحل نگمبو[۴] استراحت بکنید، به بیمه مسافرتی نیاز دارید. ما از World Nomads استفاده می­‎کنیم، چون پوشش­‎های قابل توجهی را به ویژه برای مسافران ماجراجو ارائه می‎­دهند. پرواز: پرواز داخلی در سریلانکا زیاد حال نمیده و جالب نیست، بهتره که از قطار استفاده کنید. برای پروازهای بین­المللی، پرواز به سریلانکا می­تواند گران باشد. پروازهای گوگل می­تواند به شما در پیدا کردن پرواز ارزان کمک کند. وب سایت Momondo وب سایتی که ما ازش برای خرید بلیط زیاد استفاده می­کنیم. علاوه بر این پروازهای از سریلانکا به هند و مالدیو ارزان هستند، بنابراین فرصتتون رو از دست ندید. هتل: سریلانکا گزینه‎­های اقامتی متنوعی دارد. Tripadvisor هم محلی خوبی برای شروع جست‎­وجوی مکان­‎ها برای اقامت و فعالیت­‎هایی است که می­توانید انجام دهید، است. دیدن هتل به صورت حضوری و چانه­‎زنی برای قیمت، اغلب قیمت­های ارزان­تری را در مقایسه با اون چیزی که در سایت آنلاین دیده‎­اید، داره. اما اگر مثل ما کمی عجله برای برنامه­‎ریزی و کنترل را دارید بهتون پیشنهاد می­کنیم که از سایت Booking.com استفاده کنید.

[۲] Yala National Park

[۳] Unawatuna

[۴] Negombo

[۱] Pangea

[۱] Anuradhapura

[۱] Galle

[۱] Ella

[۲] Sinhalese

[۳] Tamil

واقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکاواقعیت‏‎های جالب در مورد سریلانکا

Neda kashi

More Posts


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر