زیارتگاه چک چک یا پیر سبز


‎چک‌چک یا زیارتگاه پیر سبز، یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان جهان است که در 43 کیلومتری شرق اردکان در استان یزد واقع‌ شده است. زرتشتیان در استان یزد زیارتگاه‌های متعددی دارند و نزد ایشان ارزش آن‌ها باهم برابری می‌کند اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و شکل منطقه، زیارتگاه چک‌چک از شهرت بیشتری برخوردار بوده و هرساله میزبان هزاران نفر...

زیارتگاه چک چک یا پیر سبز
‎چک‌چک یا زیارتگاه پیر سبز، یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان جهان است که در ۴۳ کیلومتری شرق اردکان در استان یزد واقع‌ شده است. زرتشتیان در استان یزد زیارتگاه‌های متعددی دارند و نزد ایشان ارزش آن‌ها باهم برابری می‌کند اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و شکل منطقه، زیارتگاه چک‌چک از شهرت بیشتری برخوردار بوده و هرساله میزبان هزاران نفر از مردم کشورمان و سایر نقاط جهان است. هر سال از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ خرداد ماه برابر با روز “اشتاد” تا روز “انارام” بر اساس تقویم ایران باستان، بسیاری از زرتشتیان در یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های خود به نام “پیر سبز” یا “چَک چَک” که در ۶۸ کیلومتری غرب یزد و در نزدیکی شریف‌آباد اردکان، در دل کویر خشک واقع شده، حضور می‌یابند و به زیارت، نیایش و همچنین دیدار با هم کیشان خود می‌پردازند
‎نیایشگاه “پیر سبز” که در گویش زرتشتی (دری) به آن چَکچَکو گفته می‌شود، در بالای کوهی به همین نام قرار دارد و به صورت یک فرورفتگی در سنگ کوه تراشیده شده است.
‎از یکی از دیوارهای اتاق زیارتگاه که زرتشتی‌ها به آن “پیرانگاه” می‌گویند، آب قطره قطره جاری است. به همین دلیل این زیارتگاه چک چک یا چکچکو نیز نامیده می‌شود. بر اثر جاری شدن آب و نوری که از منفذی می‌تابد، بر دیواره‌های سنگی نیا یشگاه، گیاهانی چون پرسیاوشان، مورد و انجیرکوهی روییده شده و فضای خاصی را بوجود آورده است.
‎زرتشتیان ایران بسیاری از زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه خود را “پیر” می‌نامند. با این که در سراسر ایران تعداد زیادی “پیر” وجود دارد، اما شش زیارتگاه که همه در استان یزد و در دل کویر قرار دارند، در باور زرتشتیان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
‎آنها معتقدند که این زیارتگاه‌ها همه محل نا پدید شدن شاهزادگان ساسانی هستند که در هنگام شکست ایرانیان از اعراب به نقاط مرکزی کشور گریختند و از خدا خواستند تا آنها را در آنجا غایب کند تا به دست دشمن نیفتند. به این دلیل است که این نقاط، مقدس شده محسوب می‌شوند.
‎بجز “ستی پیر” و “پیر سبز”، چهار زیارتگاه دیگر زرتشتیان، “پیر هریشت” در ۹۰ کیلومتری غرب یزد، “پیر نارکی” در ۵۸ کیلومتری غرب یزد، “پیر نارستانه” در ٣١ کیلومتری شرق یزد و “پیر پارس بانو” در جنوب شهر عقدا قرار دارند. شاهزادگان غایب شده همه به جز اردشیر، پسر یزدگرد، که به پیر نارستانه تعلق دارد زن هستند و نام‌های نیک بانو، پارس بانو، شهبانو، نازبانو، حیات بانو، مهربانو دارند که در روایت‌های مختلف متفاوتند.
‎بر اساس همین باورها در زیارتگاه ستی پیر، “کتایون” مادر این شاهزادگان و همسر یزدگرد ساسانی ناپدید شده است. در بین ناپدید شدگان نام مروارید (گوهربانو) نیز برده می‌شود. مروارید کنیز “بانوی پیر سبز” بوده و پس از جدا شدن از او در کوه “تجمک” ناپدید شده است.
‎با وجود تمام این باورهای افسانه گونه، برخی پژوهشگران معتقدند که کوه “چک چک” در گذشته معبد آناهیتا (الهه آب) بوده است. آنها استدلال می‌کنند که مشخصه ویژه معابد آناهیتا، جای گرفتن بر بلندی و وجود آب است.
زیارتگاه چک چک یا پیر سبززیارتگاه چک چک یا پیر سبززیارتگاه چک چک یا پیر سبز

زیارتگاه چک چک یا پیر سبززیارتگاه چک چک یا پیر سبز

asal goudarzi

More Posts



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جهش تولید در صنعت خودرو با مدیریت نوآوری