” بی اختیاری ادرار”چیست؟علائم ودرمان


” بی اختیاری ادرار”چیست؟علائم ودرمان

“خودادراری “چیست؟علائم ودرمان مثانه یک عضو عضلانی بوده که کارش نگه داری ادرار است و وظیفه دارد حجم ورودی حدود 250 سی ‌سی ادرار را جمع کند و بعدازآن”سنسور”فعال می شود احساس ادرار و تخلیه اعلم می شود. قسمت اعظم سیستم کنترل کننده مثانه، داخل لگن قرار دارد. یعنی منطقه‌‌‌ای از شکم که بین قسمت فوقانی...

” بی اختیاری ادرار”چیست؟علائم ودرمان

“خودادراری “چیست؟علائم ودرمان

” بی اختیاری ادرار”چیست؟علائم ودرمان

مثانه یک عضو عضلانی بوده که کارش نگه داری ادرار است و وظیفه دارد حجم ورودی حدود ۲۵۰ سی ‌سی ادرار را جمع کند و بعدازآن”سنسور”فعال می شود احساس ادرار و تخلیه اعلم می شود.

قسمت اعظم سیستم کنترل کننده مثانه، داخل لگن قرار دارد. یعنی منطقه‌‌‌ای از شکم که بین قسمت فوقانی استخوان‌های ران و زیر باسن.

مثانه یک عضو عضلانی بشکل بادکنک است. وقتی که ادرار می‌کنید، عضلات مثانه منقبض شده و باعث فشرده شدن مثانه و خروج ادرار می‌شود. عضلات دیگری نیز به کنترل مثانه کمک می‌کنند. ۲ حلقه عضلانی به نام اسفنکتر، اطراف لوله‌ای که ادرار را به بیرون هدایت می‌کند قرار دارد. این لوله را مجرای ادرار می‌نامند.

عضلات اسفنکتر با فشردن مجرای ادرار مانع از خروج آن از بدن می‌شوند. عضلات کف لگن، حالب‌ها، راست‌روده و مثانه را در محل خود نگه می‌دارند .

سنسورهای مثانه

وقتی مثانه پر می‌شود، اعصاب مثانه سبب پالس هایی به سیستم عصبی می دهدکه ظرفیت پرشده و احساس دفع ادرار به شما دست می‌دهد. هنگام تخلیه، ‌سیستم عصبی پیام‌هایی به عضلات اسفنکتر و عضلات کف لگن می‌فرستد که سبب شل شدن آنها می‌شود،پیام به عضلات مثانه می رسد،فرمان انقباض صادرمی شود که درنهایت سبب خروج ادرار از مثانه شوند.

امااگر خللی دراین فرآیند اتفاق بیفتد”بی‌اختیاری” رخ می‌دهد مثل منقبض شدن نابجای عضلات مثانه ویا شل شدن عضلات مجرای ادرار .

آزمایشات تشخیص خودادراری

تست فشاری مثانه

آنالیز ادرار و کشت ادرار

سونوگرافی

سیستوسکوپی Cystoبه معنای مثانه – Copyبه معنای دیدن

سیستوسکوپی یک نوع آندوسکوپی داخل مثانه می باشد.در این روش با عبورفلزی، به قطر چند میلیمتر که حاوی لنز با بزرگنمایی چندین برابر ” سیستوسکوپ” به داخل مجرای ادرار ، مجرای ادرار و مثانه شما را از نظر بیماریهای احتمالی از قبیل علل خونریزی وتنگی مجرا، بزرگی پروستات، تومور مثانه بررسی می شود.زمان این آزمایش معمولاً ۲-۳ دقیقه است

نوار عصب مثانه (یورودینامیک)

تـسـت یـورودیـنـامـیـک مـهم‌ترین تست سرپایی جهت بررسی فانکشن ادراری نرمال و غیر نرمال خـصـوصاً در مثانه و مجاری ادراری است . با این تـسـت مـی تـوان تشخیص افتراقی در موارد انسداد ادراری (تنگی مجرا ، BPM) و انواع بی اختیاری های ادراری را به بهترین نحو انجام داد که این عمل به پــزشــک جـهـت درمـان دقـیـق تـر کـمـک بـه سـزایـی می‌کند.
از تـســت یوروفلومتری در یــورودیـنــامـیـک استفاده می شود

درتست یوروفلومتری سرعت خروج ادرار در ثانیه را بدست می آورند.و حجم ادرار دفع شده اندازه گیری میکنند.اگر بیمار قابل اطمینان باشد به او یک کرنومتر و یک لیوان آزمایشگاه داده میشود تا مدت زمان ادرار کردن را اندازه بگیرد.در غیر اینصورت یک وسیله الکترونیکی وجود دارد که با ادرار کردن در آن به صورت الکترونیکی بدست می آید.
این تست عملکرد پیشابراه را بررسی میکند.
درتست پروفیلومتری با قرار دادن یک کاتتر در مثانه و سپس کشیدن آن از مثانه به پیشابراه ،بسته شدن پیشابراه در اثر اختلاف فشار داخل پیشابراه با فشار مثانه را میسنجد.این تست با مثانه پر در حالت نشسته کامل یا ایستاده انجام میشود. در حالت عادی فشار پیشابراه بیشتر از فشار مثانه است.در خانم هایی که بی اختیاری استرسی دارند فشار پیشابراه بالاتر از حد نرمال است.
درتست یورودینامیک۲کاتترباریک یکی در مجرای ادرار جهت اندازه گیری فشار مثانه ایو دیگری دررکتوم
جهت اندازه گیری فشارشکم یصورت میگیرد.۲عدد سوند بسیارباریک در مثانه و مقعد گذاشته می شود و سپساقدام به پر کـردتـدریجی مثانـه،بـا نرمـال سـا لین می شود.
پس از پرشد کامل مثانه و نیاز شدید به ادرار کرد ، از بیمار خواسته می شود کـه ادرار بکنـد و بـا ایـن کـار
حس مثانه،قابلیت حجم پذیرش مثانه،حداکثر ظرفیت مثانه،قدرت انقباضـی عضـلات مثانـه،لرزشـهای عصـبی عضلانی مثانه،هماهنگی بین عضلات مثانه و دریچه خروجی مثانه و عملکرد مجرای ادراری مشخص می گردد

تـسـت یـورودیـنـامـیـک مـهم‌ترین تست سرپایی جهت بررسی فانکشن ادراری نرمال و غیر نرمال خـصـوصاً در مثانه و مجاری ادراری است . با این تـسـت مـی تـوان تشخیص افتراقی در موارد انسداد ادراری (تنگی مجرا ، BPM) و انواع بی اختیاری های ادراری را به بهترین نحو انجام داد که این عمل به پــزشــک جـهـت درمـان دقـیـق تـر کـمـک بـه سـزایـی می‌کند.
از تـســت یوروفلومتری در یــورودیـنــامـیـک استفاده می شود

” بی اختیاری ادرار”چیست؟علائم ودرمان
رکتوم چیست
قسمت انتهایی روده بزرگ که به مقعد متصل میشود را رکتوم می نامند و بین ١٠ تا١۵ سانتیمتر طول دارد و در نزدیک مقعد گشادتر میشود و به آن آمپول رکتوم گویند.
نقش رکتوم بعنوان یک منبع برای ذخیره موقت مدفوع است و در جدار رکتوم گیرنده های حساس به اتساع وجود دارد و وقتی مدفوع به رکتوم میرسد اینها عمل کرده و احساس دفع به انسان دست میدهد و اگر دفع به تاخیر انداخته شود منجر به یبوست میگردد.
رکتوم یک لوله عضلانی است که به پایان کولون متصل است.درانتهای کولون درست دربالای مقعدرکتوم قراردارد

***

توضیحات یک متخصص اورلوژیست:زن

اگر مثانه کار خود را به‌ طور طبیعی انجام ندهد فرد دچار تکرر ادرار می ‌شود.

اختلالات مربوط به هرکدام از وظایف پُر شدن، خالی شدن و یا نگه داشتن فشار هنگام پُر شدن است که باعث آسیب ‌های مخاطی و عضلانی مثانه می‌ شود.

مثانه که پُر می‌ شود و خوب خالی نمی‌ شود تکرر ادرار، دردهای کلیه، عفونت‌ های ادراری و برگشت ادرار از علائم آن است. مثانه‌هایی که کوچک هستند خیلی زودتر پُر می ‌شوند که در افراد مسن معمول است. از دیگر علائم مشترک بین بچه‌ ها و بزرگ ‌ترها بی‌اختیاری ادراری است و دیگری شب ادراری.

با انجام سونوگرافی با ۲آزمایش مثانه پر و خالی توسط یک پزشک عمومی و انجام آزمایش ادرار ساده می ‌توان غربالگری کردد

” بی اختیاری ادرار”چیست؟علائم ودرمان

امادرمان بامتخصص اورولوژی است

که در صورت مشاهده موردی مشکوک، بیمار به متخصص مجاری ادرار و کلیه ارجاع داده می ‌شود که بدین طریق می ‌توان به آسانی از بروز بیماری‌ های خطرناک در آینده جلوگیری کرد و همچنین مانع آسیب‌ های جدی به کلیه‌ ها شد.

شایع ‌ترین سن ابتلابه خودادراری

این بیماری در خانم‌ های بالای ۳۵ سال که بارداری‌ های متعدد و یا جراحی‌ های لگنی داشته‌ اند یا افرادی که به‌ دلیل ابتلا به فشارخون داروهایی مصرف می ‌کنند که باعث ایجاد سرفه و افزایش فشارهای شکمی می ‌شود شایع است و شیوع آن از ۱۸ درصد در خانم ‌های خانه ‌دار تا ۵۰ درصد در آسایشگاه‌ های سالمندان که بیماری ‌های مختلف و اختلال حرکتی نیز دارند باعث گسترش این بیماری شده است.

تشخیص از روش سرفه وخنده

اگر فردی با سرفه، عطسه، خندیدن و یا ورزش و هر گونه فعالیت فیزیکی دچار بی ‌اختیاری و نشت ادرار شود و در انجام فرایض دینی، مسافرت و تردد خارج از منزل و فعالیت‌ های ورزشی باعث مزاحمت شود و فعالیت ‌های عادی ‌‌اش را با مشکل مواجه کند، دچار بی ‌اختیاری ادراری شده است.

علت بی اختیاری-ادرار

اغلب ضعف عضلات کف لگن به ‌علت حاملگی، یبوست به ‌طور موقت و گذرا، سیگار، افزایش سن، چاقی و اختلالات عصبی چون بیماری ام‌اس نیز سبب بی ‌اختیاری ادراری می ‌شود.

در این روش بدون باز شدن شکم و از طریق زیر مجرای ادراری با وسیله مخصوص، نخ‌ هایی از مثانه و رحم به قدام شکم آورده می ‌شود و زیر پوست گره زده می ‌شود و بدین طریق احشای لگنی بالا کشیده می‌ شود که با بی‌ حسی نخاعی کمر انجام می ‌شود و عود مجدد آن تنها ۲ درصد است که در روش ‌های معمول ۴۰ درصد عود مجدد وجود دارد لذا این شیوه بسیار ایمن‌ تر و اثر بخش ‌تر است.

انواع بی ‌اختیاری ادراری

۳نوع بی ‌اختیاری

نوع اول: بی‌اختیاری ادراری همراه با فوریت (Urge) است که بیمار به محض احساس ادرار دچار ریزش ادرار می‌ شود و قادر به کنترل ادرار تا رسیدن به دستشویی نیست. این نوع بی ‌اختیاری در کودکان و دختربچه‌ ها نیز شایع است که به بیش فعالی مثانه معروف است.

نوع دوم: بی ‌اختیاری ادراری استرسی Stress Urinary Incontinence است که شایع ‌ترین نوع بی‌ اختیاری ادراری بوده که بیمار با سرفه، عطسه، خندیدن، دویدن، ورزش کردن و وزنه سنگین بلند کردن دچار بی‌اختیاری و نشت ادرار می ‌شود که اغلب این افراد کسانی هستند که پس از حاملگی و یا زایمان و یا یائسگی دچار این نوع بی ‌اختیاری ادراری می ‌شوند.

دوران یائسگی به ‌علت فقدان هورمون استروژن این وضعیت بسیار شایع است و روزانه تعداد زیادی از خانم ‌های یائسه با این نوع بی ‌اختیاری ادراری به مطب مراجعه می ‌کنند که اکثرا در خانم‌ هایی با زایمان‌های مکرر و در سنین بالا مشاهده می‌ شود.

نوع سوم: ترکیب ۲ نوع بالا است(Mix) که هم مثانه بیش فعال است هم گردن مثانه کفایت لازم را ندارد و در خانم‌ ها بیشتر شایع است که فرد اصلا احساس دفع ادرار ندارد و مدام بی‌ اختیاری دارد.

درمان

تشخیص و در درمان با پزشک اورولوژیست

اورولوژیست با تست‌ های مختلف از جمله نوار ادراری و نوار مثانه نوع بی‌ اختیاری ادراری شما وعلت و درمان آن‌ را مشخص کند

درمان ‌ممکن است دارویی ویا درمان‌ های فیزیوتراپی ویا جراحی

ویتامین C سبب تقویت عضلات کف لگن و جلوگیری از بروز بی ‌اختیاری ادراری می ‌شود.

ابتلا به دیابت یکی از علل بروز بی ‌اختیاری ادراری در افراد است.

وی در مورد بی ‌اختیاری ادراری در افراد دیابتی گفت: در این افراد به ‌علت اثراتی که افزایش قند خون روی سیستم عصبی ناحیه ادراری دارد، می ‌تواند با اختلال در کارکرد مثانه، منجر به بی ‌اختیاری ادراری شود که لازم است در این زمینه نیز اقدامات کامل جهت تشخیص و درمان به عمل آورد.

مشکل ممکن است به علل عصبی مربوط به سیستم عصبی ناحیه مجاری ادراری به‌ وجود آید، گفت: در این صورت بیماران سیستم عصبی همچون بیماران ام‌اس که دچار آسیب‌ های طناب نخاعی شده‌ اند باید یک ارزیابی کامل نزد پزشک متخصص انجام دهند.

خودادراری سالمندان

اول این که: افراد بالای ۶۰ سال معمولا دچار فشار خون بوده و داروی ضد فشار مصرف می ‌کنند که حجم ادرار را زیاد می‌ کند و همچنین داروهایی مثل کپتوپریل (Captopril) مصرف می‌ کنند که ایجاد سرفه می ‌کند و همه این ها باعث ایجاد فشار بیش از حالت عادی به مثانه می ‌شود.

دوم: از دست رفتن حالت ارتجاعی عضلات مثانه و پا است و همچنین کند شدن سیستم عصبی.

مصاحبه روزنامه همشهری باخانم دکتر سیمین وحیدی‌( دارای برد تخصصی کلیه و مجاری ادراری‌) بااصلاحات ویرایشی

***

علل بی‌اختیاری ادراری و راهکارهای درمان آن

” بی اختیاری ادرار”چیست؟علائم ودرمان

توضیحات یک متخصص اورلوژیستمرد

چهار نوع بی اختیاری ادرار وجود دارد که یکی از آنها بر اثر استرس و اظطراب شدید رخ می دهد.

این نوع بیماری بیشتر در زنان رایج است و به علت به هم خوردن زاویه طبیعی گردن مثانه رخ می دهد.

استرس موجب شل شدن مجاری ادرار می شود و زایمان ها هم می تواند باعث آسیب به مثانه شوند.

بی اختیاری ممکن است درهنگام سرفه، عطسه، خنده های شدید، راه رفتن، پریدن و یا حتی در حالت های خوابیده و نشسته نیز رخ دهد.

معمولا برای درمان این نوع بی اختیاری ادرار از جراحی استفاده می شود و جدید ترین روش، درمان اسلینگ است که از طریق واژن انجام می گیرد و زاویه گردن مثانه تصحیح می شود.

در این نوع از بیماری، فرد به محض احساس، سریعا کنترل خود را از دست می دهد و کنترلی بر مجاری ادراری خود ندارد.

این افراد به دلیل عدم تخلیه به موقع ادرار دچار این مشکل می شوند، جدار مثانه شکل غیر طبیعی دارد و انقباض های غیر طبیعی در مثانه صورت می گیرد.

در این نوع از بی اختیاری ادرار از درمان دارویی استفاده می شود و نیاز به جراحی وجود ندارد.

بی اختیاری ادرار حقیقی

این نوع بیماری در زنان به علت دستکاری مجاری ادرار ایجاد می شود و ارتباط غیر طبیعی مثانه و واژن و یا مثانه و مقعد بوجود می و ادرار خود به خود از واژن خارج می شود.

در این نوع بیماران درمان جراحی است، درمان دارویی وجود ندارد و باید راه غیر طبیعی مثانه را ترمیم کنیم و در مردها از دریچه های مصنوعی برای درمان استفاده می شود.

بی اختیاری ،نوع سر ریز کننده (OVERFLOW) یا پارودوکسیکال

این نوع بی اختیاری به دلیل کوچک بودن مثانه است و بیشتر در میان مردها شایع است، این بیماران همیشه احساس می کنند که مثانه آنها پر است.

در بیشتر موارد بیماران باید جراحی کنند و درمان دارویی در این نوع بیماری نیز موثر نیست.

جوانان به خاطر رعایت طهارت و یا وسواس شدیدی که دارند ممکن است دچار این بیماری شوند و علت ایجاد آن، توجه بیش از حد به تمیزی و پاک بودن و شستن زیاد می باشد.

در این نوع، عامل ژنتیکی و یا عمل های قبلی تاثیر ندارد و بیشتر به دلیل رفتار بیمارگونه بیمار است که سعی می کند کاملا مثانه را تخلیه کند.

بی اختیاری ادرار -دائمی

در این نوع خاص، که غالبا پس از جراحی پروستات رخ می دهد، کنترل بر ادرار از بین می رود و این بی اختیاری متاسفانه دائمی است .

مصاحبه ایسنابا دکترحسن جمشیدیان(متخصص ارولوژی)-استاددانشگاه علوم پزشکی تهران

***

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:

اسلینگ چیست ؟

یکی از گزینه‌ها برای درمان بی اختیاری ادار- قرار دادن مثانه در «اسلینگ» است. اسلینگ بافتی است که موجب بالا نگه داشتن مثانه و جلوگیری از خروج ناگهانی ادرار می‌شود.

برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی مثانه با استفاده ازماده ای ” اسلینگ” می توان” مثانه”در بالاترین موقیعت طبیعی قرار داد.

مواد سازنده این اسلینگ ممکن است از جنس عضلات، رباط، بافت و یا تاندون­های بر گرفته از بدن خود زن یا از حیواناتی مانند خوک باشد. همچنین ممکن است از جنس مواد مصنوعی از قبیل پلاستیک ­های سازگار با بافت­ های بدن و یا پلیمرهای دارای قابلیت جذبی باشد که با گذشت زمان تجزیه می­شوند.

البته برعکس آنچه که گفته می شودعمل جراحی سرپایی است !

چون این جراحی مستلزم برش­ های عمیقی می­ باشد، بستری شدن در بیمارستان اجتناب ناپذیر است.

لوله­ ی انعطاف­ پذیر و نازکی “کاتتر” از طریق مجرای خروجی مثانه یا دیواره شکمی در درون مثانه جای داده می­ شود.

ممکن است تا ۳ روز پس از عمل در بیمارستان بستری شوید. در منزل نیز باید به مدت ۳ هفته استراحت نیازداشته باشید.

جراحی اسلینگ مجاری ادرار ازعمل های پیچیده وپرخطرمی باشد!

ممکن است مشکلاتی در دفع ادرار پس از عمل جراحی برای بیماربوجودبیاوردویا به یکی از اندام­ها “مثانه، مجرای خروجی مثانه “آسیبی واردشود،مضافاً احتمال عفونت در محل برش جراحی​ غیرمنتظره نیست

=
” بی اختیاری ادرار”چیست؟علائم ودرمان

ورزش کگل

بهترین راه حل، تقویت عضلات اطراف دریچه مجرای ادراری است. ورزش “کگل ” است.

عضلاتی که به کمک آنها جریان ادرار را قطع می‌کنید به داخل جمع کنید درست مانند وقتی که سعی می‌کنید ادرار خود را نگه دارید ۱۰ ثانیه در این حالت باقی بمانید و بعد عضلات را رها کنید. روزی ۳ تا ۴ بار این حرکت را انجام دهید. هرچه این عضلات قوی‌تر شوند کنترل شما روی مثانه‌تان بیشتر خواهد شد.

ماساژ درمانی و تحریک مغناطیسی و یا هیپنوتیزم نیز یکی ازدرمانهای بی اختیاری ادرار در برخی از کشورها است

***

درمانهای خانگی-سنتی بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار از دیدگاه طب سنتی

عملکرد مثانه به این صورت است که ادرار را نگهداری کند تا بشر نه تنها نیاز به تخلیه مداوم ادرار نداشته باشد، بلکه قادر باشد به هنگام نیاز، ادراری را که اندک اندک از کلیه و از راه حالب ها در مثانه جمع شده است، در زمان و جایگاه مناسب و به طور کاملاً اختیاری به یکباره و به طور کامل تخلیه کند.

شکل بلوطی مثانه و جنس بافت آن که از الیاف عصبی تشکیل یافته و حتی جایگاه آن که در پایین بدن است آن را مستعد می سازد که به خوبی از عهده این فعل برآمده و ادرار را که ماده دفعی به حساب می آید از نزدیکترین راه به بیرون بدن دفع نماید.

مزاج مثانه به واسطه دارا بودن بافت رباطی عصبی، سرد است این مزاج پایه و همچنین دور بودن این عضو از قلب که مرکز حرارت بدن است و سر و کار داشتن مثانه با ادرار که ماهیت مائی سرد دارد، آن را مستعد امراض سرد میکند .

یکی از مهمترین دلایل بی اختیاری ادرار از دیدگاه طب سنتی سردی و تری عارض بر مثانه و عضله آن است که یا منشأ بیرونی دارد، مثل آب و هوای سرد، وزش بادهای شمالی سرد، نشستن در مکانهای سرد، شغل خاص مثل ماهیگیران و سروکارداشتن مدام آنها با آب، استحمام مکرر با آب سرد، نوشیدن مایعات سرد، مصرف ترشیجات که سردکننده مثانه اند و وجود وسواس برای طهارت از نجاسات و کثرت استفاده از آب سرد در دستشویی و یا منشأ درونی دارد، مثل اطفال و کهنسالان که مزاج غالب بر بدن ایشان رطوبت است یا هنگام وجود بیماری های سرد و مرطوب در کل بدن که مثانه را نیز تحت تأثیرقرار دهد.

از دیگر عوامل بی اختیاری ادرار ، سوء مزاج عارض بر جرم مثانه به دلیل سردی و تری (رطوبت) است که آن نیز به نوبه خود قوت مثانه را برای نگهداری ادرار کاهش میدهد.

آخرین علت ” استرخا ” یا سستی و شلی عضله محیط بر گردن مثانه به دلیل سردی و رطوبت است که در نتیجه آن قادر به انقباض گردن مثانه و نگهداری ادرار نمی باشد.

درمان بی اختیاری ادرار

” بی اختیاری ادرار”چیست؟علائم ودرمانجهت درمان بی اختیاری ادرار می توان از مقطر پنج گیاه ( ضد بلغم) پارسی طب بهره گرفت.

مقطر پنج گیاه پارسی طبحاصل ترکیب عصاره گیاهان گرم و خشکی است که عملکرد درمانی آن­ها در مورد بی اختیاری ادرار به این صورت است که سو مزاج سرد عارض شده بر ناحیه مثانه را به سمت اعتدال سوق داده و باعث دفع خلط بلغم اضافی از بدن می شود در صورتی که محصولات مشابه معمولاً سردی و رطوبت کبد و مغز را هم دفع می­کنند که موجب مشکلات عدیده دیگری می شود استفاده از مقطر ضد بلغم پارسی طب این عوارض را ندارد. و در مدت زمان کوتاهی تمام عوارض و مشکلات مربوط به غلبه خلط بلغم را برطرف می کند.

چنین می توان ناحیه مثانه را با روغن های گرم و خشکی مثل روغن سیاهدانه ماساژ داد.

رژیم غذایی افرادی که بی اختیاری ادرار دارند باید رژیم ضد بلغم در نظر گرفته شود.از مصرف برنج سفید آب کش شده ، عدس، ماهی ، ماکارونی و لازانیا، قهوه ، نسکافه و چای، ماست و دوغ و کشک، هندوانه و قارچ ، ترشی، سماق ، گوشت گاو، نان فانتزی، سرکه و آبغوره پرهیز شود.

چند توصیه :

مایعات بین و بلافاصله بعد ازغذا مصرف نشود. همزمان مواد خام و پخته (مثل ماست ،ترشی ، میوه ها و سالاد با انواع خورشت ها و … ) مصرف نشود. هم­چنین باید توجه کرد در طول شب به ویژه چند ساعت قبل از خواب، مایعات کم­تری نوشیده شود. بهتر است از خوردن هندوانه، مرکبات، ماست، دوغ و غذاهایی که خاصیت سرد دارند خودداری شود. بهتر است از خوردن مواد غذایی محرک مانند قهوه، فلفل، مواد کافیین‌دار، نوشابه‌های گازدار، کنسروها، غذاهای آماده و فست‌ فود خودداری شود.

منبع:این نوع درمان خانگی:پارسی طب است

سایت سلامت نیز به این موارداشاره داشته است:

-چنانچه بیماری در اثر افزایش سردی مزاج فرد بیمار باشد، مصرف سعد، خولنجان، گلنار، کندر توصیه میگردد. این مواد را با یکدیگر مخلوط نموده کمی عسل به آن افزوده و میل کنید.

– مالیدن روغنهای گرم مانند روغن گردو و روغن نارگیل بر روی عانه و اطراف مجاری ادرار مفید است.

-چنانچه بی اختیاری ادرار ناشی از گرمی مزاج فرد بیمار باشد، مقداری طباشیر، گلنار فارسی، گل ارمنی، خرفه و تخم کاهو را بکوبید و با لعاب کتیرا و لعاب به دانه مخلوط کرده، میل نمایید.

-از دیگر راهکاری طب سنتی برای درمان این بیماری، مصرف تخم شنبلیله است. به این منظور روزی یک مثقال از آن را دم کرده و یک استکان میل کنید.

-جوشانده بیست گرم برگ خشک گزنه در یک لیتر آب برای درمان زیادی بول و بی اختیاری در دفع ادرار مفید است.

-یکی از درمانهای گیاهی این بیماری مصرف برگ ذغال اخته فرنگی است. مقدار ۳۰ گرم برگ ذغال اخته فرنگی را با یک لیتر آب حرارت دهید تا به جوش آید. سپس آن را صاف کرده و مقداری شکر به آن اضافه کنید. این روش برای درمان بی اختیاری ادرار در کودکان مفید است.

-دم کرده گیاه علف چای یا هزار چشم نیز برای درمان خانگی سنگ کلیه، بیماری های جهاز تنفسی و بی اختیاری در ادرار مفید است.

سایت”شفاسنتر”هم به این موارداشاره دارد:

داروهای دیورتیک

داروهای دیورتیک (ادرارآور) معمولا برای مقابله با پرفشاری خون و نارسایی قلبی استفاده می‌شوند. مصرف این داروها به دلیل افزایش میزان ادرار تولید شده، باعث دفع هر چه بیشتر آب و نمک از طریق کلیه‌ها می‌شوند. مصرف این داروها در افرادی که دچار مشکل بی‌اختیاری ادرار یا مستعد آن هستند باعث تشدید مشکل می‌شود. در این صورت لازم است مصرف برخی نوشیدنی‌ها مثل قهوه و چای که ادرارآور هستند، محدود شود. با پزشک‌تان مشورت کنید تا ساعت مصرف داروها را طوری تنظیم کند که مجبور نباشید شب‌ها برای رفتن به دستشویی بدخواب شوید. بیدار شدن‌های مکرر در طول شب برای رفتن به دستشویی باعث خستگی فرد شده و خطر زمین خوردن در سالمندان را هم بالا می‌برد.

آنتی‌هیستامین‌ها

داروهای آنتی‌هیستامین برای درمان آلرژی‌ها همانند درماتیت تماسی تجویز می‌شوند. این داروها در افرادی که دچار مشکلاتی مثل احتباس ادرار و بی‌اختیاری سرریز هستند باعث تشدید نشانه‌ها می‌شود. (بی‌اختیاری سرریزی به نشت ادرار که حین احتباس ادراری بوجود می‌آید گفته می‌شود که در پی پرشدن بیش از حد مثانه اتفاق می‌افتد. در این صورت بدون اراده فرد، مثانه تخلیه می‌شود.) این مشکل جزو عوارض جانبی این قبیل داروهاست. اگر شما هم متوجه این عوارض شده‌اید بهتر است با پزشک‌تان مشورت کرده و از داروهای جایگزین استفاده کنید.

داروهای مسکن

داروهایی که پایه مورفین دارند و برای تسکین درد مصرف می‌شوند باعث بروز احتباس ادرار بدون احساس دفع آن می‌شوند. به این‌صورت که مثانه پر شده و فرد احساس دفع نداشته و نتیجتا بی‌اختیاری سرریز اتفاق می‌افتد. بهتر است از مصرف خودسرانه این قبیل مسکن‌ها بپرهیزید. حتما با پزشک مشورت کرده تا داروی جایگزین تجویز شود. حتی در بعضی موارد لازم است مصرف دارو قطع شود.

داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب

داروهای ضدافسردگی «سه حلقه‌ای» که برای مقابله با افسردگی، و «بنزودیازپین‌ها» که به عنوان درمان مکمل اختلالات اضطرابی تجویز می‌شوند، امکان بروز بی‌اختیاری ادراری را بالا می‌برند. این داروها قدرت عضلانی اسفنکتر پیشابراه را کاهش داده و به مشکل بی‌اختیاری ادراری ناشی از فشار، دامن می‌زنند. این داروها همچنین روی مرکز کنترل ادرار تاثیر گذاشته و قدرت کنترل نیاز به دستشویی را پایین می‌آورند. در واقع باعث بروز بی‌اختیاری مختلط یعنی بی‌اختیاری ناشی از فشار و بی‌اختیاری فوریتی می‌شوند. البته داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین تاثیر برعکس داشته و برای بهبود مشکل بی‌اختیاری ناشی از فشار مفید هستند.

اگر دچار بی‌اختیاری یا در معرض آن هستید، بهتر است با پزشک مشورت کرده و تا حد امکان از داروهای جایگزین استفاده کنید.

برای اطلاع بیشتراز”تمرین کگل” باتصویر-به این لینک مراجعه کنید

تمرینات”کگل”Kegel exerciseچیست؟ورزشی برای کنترل ماهیچه ها


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی