آموزش سبز کردن سبزه تخم کتان (بذر کتان)


آموزش سبز کردن سبزه تخم کتان (بذر کتان)

سبزه تخم کتان یکی از زیباترین انواع سبزه عید است. برای سبز کردن سبزه تخم کتان از همان روش معمول برای سبز کردن انواع سبزه استفاده کنید.

با نزدیک‌شدن‌ به‌ روزهای‌ پایانی‌ سال، اکثر خانم‌های ایرانی به دنبال تهیه‌ و تدارک سفره‌ هفت‌ سین‌ و جزییات آن هستند. یکی‌ از مهمترین‌ اجزای‌ سفره‌ هفت سین، سبزه‌ است.
سبزه سفره هفت سین را معمولا با استفاده از گندم، عدس، شاهی، تخم شربتی، تخم کتان و ... درست می‌کنند. سبز‌کردن سبزه کار سختی نیست فقط به کمی مراقبت و زمان‌بندی نیاز دارد تا سبزه به خوبی رشد کرده و کپک نزند یا بیش از حد بلند و بدشکل نشود.
قبلا روش سبز کردن سبزه عدس را به شما آموزش داده‌ایم. این‌بار اما قصد داریم نحوه سبز کردن سبزه تخم کتان را به شما آموزش دهیم که سبزه آن بسیار ظریف و زیبا خواهد شد و جلوه‌ای زیبا به سفره هفت سین شما خواهد داد.
آموزش سبز کردن سبزه تخم کتان (بذر کتان)

سبزکردن سبزه تخم کتان:

برای سبز‌کردن سبزه تخم کتان باید به اندازه ظرف مورد نظر، حدود یک تا دو قاشق غذا خوری بذر کتان را به مدت 24 ساعت خیس کنید تا مثل بذر شاهی حالت ژله‌ای پیدا کند. حالا ظرف مورد نظر را تا نیمه پر از خاک سبک کنید و تخم کتان‌ها را روی خاک پخش کنید به طوری که کاملا سطح ظرف را بپوشانند. حالا روی ظرف را با اسپری آب بپاشید و یک کیسه پلاستیک روی ظرف بکشید و به مدت 2 روز آن را در جایی تاریک و گرم قرار دهید. پس از این مدت، ظرف را به محلی خنک و کاملا پر نور مثل پشت پنجره انتقال دهید. حدود یک هفته بعد ارتفاع سبزه شما تقریبا 5،6 سانت خواهد شد.
فراموش نکنید که باید هر روز یکی دوبار سرپوش پلاستیکی را حدود نیم ساعت بردارید تا اکسیژن کافی به سبزه برسد در غیر این صورت، کپک خواهد زد. بعد از نیم ساعت دوباره آب روی سبزه اسپری کنید و پلاستیک را روی آن بکشید.

مقدار لازم از هر دانه برای سبز کردن و مدت زمان کافی برای سبز شدن سبزه:

سبزه گندم 10 روز قبل از عید و مقدار گندم 1 لیوان بزرگ سبزه ماش و عدس 15 روز قبل از عید و 1 لیوان ماش یا عدس لازم است. سبزه شاهی یا خاکشیر 5 روز قبل از عید و مقدار 1 استکان تخمه آفتابگردان و تخمه کدو، نصف لیوان از هر یک کافی است. برای سبز کردن سبزه تخمه آفتابگردان یا تخمه کدود از 7 روز مانده به عید دست به‌ کار شوید، چون به سرعت رشد می‌کند.

درباره تخم کتان چه می‌دانید؟

تخم کتان حاوی اسید‌های چرب امگا3 است. این بذر، میزان بسیار کمی کلسترول و سدیم نیز دارد و یک قاشق سوپ‌خوری از آن حاوی 36 کیلوکالری است. همین میزان تخم کتان آسیاب‌‌شده اما دارای 50 کیلوکالری انرژی است.
بذر کتان یا دانه کتان، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است به گونه‌ای که مصرف ۱۰۰ گرم از آن، بیش از ۱۹ درصد از نیاز بدن ما به پروتئین، فیبر غذایی، برخی از ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی را تامین می‌کند. به خصوص مصرف این میزان تخم کتان، بیش از ۹۰ درصد از نیاز بدن انسان به تیامین (یکی از ویتامین های گروه B)، منیزیم و فسفر را نیز تامین می‌نماید. میزان کالری بذر کتان نیز در هر ۱۰۰ گرم، حدود ۵۳۴ کالری انرژی می‌باشد، که در مقایسه با بیشتر مواد غذایی میزان بسیار بالا و قابل توجهی است.در هر ۱۰۰ گرم از تخم کتان ۴۲ گرم چربی وجود دارد که این میزان چربی شامل، ۲۳ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ می‌باشد. میزان ویتامین E ،B و املاح منیزیم و منگنز تخم کتان اما مقدار قابل توجهی است و البته حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی نیز هست.

گروه خانه‌داری ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی