16 توصیه به آهنگسازان جوان در جهت همکاری با میکسمن


مشاهده پیوست 176510 ​مخاطبینِ این مقاله آهنگسازان نوآموز یا آماتور نیست، بلکه آهنگسازان حرفه ای ای هستند که از شروع کار حرفه ای شان زمان زیادی نمیگذرد و میکسِ پروژه هایشان را هم خودشان انجام نمیدهند. پروژه های آنها را مهندسین میکس انجام میدهند که من در اینجا بنام میکسمن از آنها نام برده ام. میکس (که بخش اعظمی از...

16 توصیه به آهنگسازان جوان در جهت همکاری با میکسمن
مخاطبینِ این مقاله آهنگسازان نوآموز یا آماتور نیست، بلکه آهنگسازان حرفه ای ای هستند که از شروع کار حرفه ای شان زمان زیادی نمیگذرد و میکسِ پروژه هایشان را هم خودشان انجام نمیدهند. پروژه های آنها را مهندسین میکس انجام میدهند که من در اینجا بنام "میکسمن" از آنها نام برده ام.
میکس (که بخش اعظمی از مرحله ی پُست پروداکشن محسوب میشود) از آنجاییکه تقریباً آخرین ایستگاه تولید است، تمامی نقاط ضعفِ تولید در آنجا خودشان را نشان میدهند و تولید کنندگان، آن مرحله را آخرین فرصت برای رفع نواقص احتمالی میبینند! نواقصی که چه بسا اصلاً ارتباطی به ماهیتِ مرحله ی پُست پروداکشن هم نداشته باشد. بنابر این، توصیه های زیر میتواند کمکی باشد، در جهت بهتر کردنِ ارتباط همکاری بینِ آهنگسازان و تولیدکنندگان جوان موسیقی با میکسمنِ خودشان و درک بهترِ همدیگر.


1- میکس، "اضافه کردنِ چیزی" به قطعه ی موسیقی شما نیست. کاری است که انجام میشود تا صرفاً کارِ تولید پایان پذیرد.

2- شما با تولید موسیقی، "ذوق" خود را میفروشید، نه "مهارت" خود را.

3- مرحله ی میکس نیازی به ورود شما به نکات فنی میکس ندارد. آن فیلد متعلق به میکسمن است.

4- اساساً "تصحیح پیچ" (Auto Tune) جزو اصول و وظایف مرحله ی پست پروداکشن نیست.

5- حلّ یک مشکل، با اضافه کردن یک مشکل جدید، به معنی پیدا کردنِ "راه حل" نیست.

6- "ریورب" و "والیوم" در ترَک ها، برای حل مشکلات موسیقی تعبیه نشده اند. دستکاری آنها کمکی به درست شدن اجرای معیوب پرفورمر ها و یا ارنجمنت نادرست موسیقی شما نخواهد کرد.

7- میکسمن از اصول و قواعد خود پیروی میکند، نه "دلخواسته های شخصی" خودش یا کس دیگر. بنابر این او بر خلاف پرنسیب خود عمل نخوهد کرد، حتی اگر نتیجه، مورد رضایت و تایید شما باشد.

8- میکسمن اوپراتور شما برای تجربیات جدیدتان نیست! به تجربه ی او اعتماد کنید.

9- پروسه ی میکس، "پروسه ی میکس" است، نه شعبده بازی یا جادوگری!

10- به وسواس خود پایان دهید. وسواس، میکسمنِ شما را خسته کرده و در نهایت، کارِ از هم گسیخته ای تحویل شما خواهد داد.

11- آهنگساز یا تولید کننده ی پروژه، پس از پایان یافتن کار میکس، حق آنرا دارد که پروژه را بر روی یک Audio CD از میکسمن دریافت کند و برای چک نهایی در بیرون از استودیو با خود ببرد و سپس برای دستکاری های احتمالی، مجدداً به میکسمن مراجعه کند. اما فقط یک بار.

12- آهنگساز یا تولید کننده ی پروژه برای پروسه ی میکس حتماً باید ددلاین (تاریخ ختم کار) داشته باشد.

13- میکسمن کاری در زمینه ی مرحله "پروداکشن" نمیتواند برای شما انجام دهد. "پست پروداکشن" زمانی آغاز میشود که "پروداکشن" بطور کامل پایان یافته باشد.

14- "بلندی صدا" به معنی "کیفیت" و "کیفیت" به معنی "بلندی صدا" نیست!

15- استفاده از اصطلاحات غیر فنی در طی مرحله میکس، مانند: چاق، تند، گرم، زبر، سرد، یخ و از این قبیل واژه ها صرفاً میکسمن شما را گیج خواهد کرد! او نیاز دارد که معانی ایده های ذهن شما را از طریق واژه های تخصصی دریابد.

16- اگر حس میکنید که در ایجاد ارتباطِ کاری میان خودتان و میکسمن خود مشکل دارید، نیازی به فشار آوردن به او یا خودتان نیست. وقت خودتان را تلف نکنید و میکسمنِ دیگری برای ادامه ی پروژه اختیار کنید.


این توصیه ها به معنی این نیست که همه ی میکسمن ها با این روش با تولید کننده یا آهنگساز ارتباط حرفه ای برقرار میکنند. قطعاً بسیاری از میکسمن ها بخاطر از دست ندادن موقعیت مادی، با نشان دادن نرمشِ بیشتر، ایده ی نادرست آهنگساز را در میکس اعمال میکنند! اما به لحاظ استاندارد های کیفیِ میکس، این به نفع صاحب پروژه نخواهد بود.

یک چارت از پروسه ی تولید را هم ذیلاً قرار دادم تا احتمالاً اگر اصطلاحات "پروداکشن" و "پست پروداکشن" استفاده شده در متن 16 توصیه، نامفهوم بود، در تفهیم آن کمک کند.


16 توصیه به آهنگسازان جوان در جهت همکاری با میکسمن

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شلیک راکت از سمت رفح به گذرگاه «کرم ابوسالم»