طرز تهیه کوکوی لوبیا سبز تبریزی مجلسی


طرز تهیه کوکوی لوبیا سبز تبریزی مجلسی

کوکوی لوبیا سبز تبریزی یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی است. 

اتاق خبر 24:

کوکوی لوبیا سبز یکی از انواع کوکوهای خوشمزه‌ای است که به‌راحتی می توان آن را درست کرد. البته این کوکو را می توان هم با گوشت و هم بدون گوشت تهیه کرد. در اینجا دستور پخت این کوکو بدون گوشت گفته شده است.این کوکو به دلیل داشتن زرشک بسیار خوشمزه و دارای طعم متفاوتی است.

طرز تهیه کوکوی لوبیا سبز تبریزی مجلسی

مواد لازم:

سیب زمینی نگینی خرد شده و سرخ شده................... یک کیلو

لوبیا سبز ریز حلقه شده و آب پز.................................. 500 گرم

مایع گوشتی آماده................................................... 300 گرم

تخم مرغ................................................................ 6 الی 7 عدد

هویج نگینی خرد شده و سرخ شده............................. 2 عدد

خلال پسته جهت تزئین............................................. 50 گرم

خلال بادام جهت تزئین.............................................. 50 گرم

گردو از وسط نصف شده جهت تزئین............................. 5 تا 6 عدد

ادویه پلو................................................................ یک ق س

فلفل سیاه پودر شده............................................... یک ق چ

فلفل قرمز ترکیه...................................................... یک ق چ

نمک..................................................................... به مقدار لازم

زرشک جهت تزین.................................................... مقداری

روغن مایع.............................................................. مقداری

طرز تهیه کوکوی لوبیا سبز تبریزی مجلسی

طرز تهیه:

اول سیب زمینیها را کاملاً ریز خرد میکنیم و بعد داخل آب سرد قرار میدهیم تا نشاسته آن گرفته شود بعد آبکش میکنیم تا آبش گرفته شود و سپس داخل دستمال تمیز قرار میدهیم تا خشک شود سپس در روغن سرخ میکنیم و بعد روی یک صافی پهن میکنیم تا به حالت خشک باشد و نرم نباشد.

لوبیا سبز را بعد از خرد کردن با یک لیوان آب در ظرف درباز میگذاریم با حرارت ملایم کاملاً بپزد تا رنگ لوبیا سبز بماند و تیره نشود.

سیب زمینی را داخل یک ظرف پرکس بیضی شکل میریزیم و لوبیا را بهش اضافه کرده و مواد گوشتی و هویج را اضافه میکنیم و کاملاً مخلوط میکنیم و البته در موقع پخت لوبیا در آخر پخت به آن کمی نمک میزنیم و همینطور به سیب زمینی.

در این مرحله برای تخم مرغ کمی نمک در نظر میگیریم. وقتی مواد را مخلوط کردیم ادویه پلو را به آن اضافه کرده و فلفل سیاه و در صورت تمایل فلفل قرمز ترکیه را هم و نمک میریزیم و بعد مواد را با قاشق مخلو ط میکنیم.همیشه برای کوکوها تخم مرغ را به اندازه ای میریزیم که مواد نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت باشد و طوری باشد که مواد کوکو آغشته به تخم مرغ باشد.

بعد از مخلوط کردن مواد تخم مرغها را به مواد اضافه کرده و کاملاً مخلوط کرده و بعد در تابه ای که کاملاً سالم باشد و نچسب باشد مقداری روغن سرخ کردنی داخل آن میریزیم تا کاملاً گرم شود و بعد مواد را به تابه میریزیم و بلافاصله تابه را با دست کمی تکان میدهیم تا هم مواد به تابه نچسبد و هم صاف بشود و بعد با قاشق مواد را به همه جای تابه به صورت یکنواخت پخش میکنیم.

باقی مانده مواد ته ظرف را تمیز میکنیم چون اگر کوکو خودش را بگیرد مواد در تابه یکنواخت نمیشود و بعد خلال پسته و بادام را روی مواد کوکو میپاشیم و با حرارت ملایم میگذاریم حدود 5 دقیقه خودش را بگیرد.

بعد از ریختن خلالها با دست کمی فشار میدهیم تا خلالها به مواد بچسبد و بعد در صورت تمایل گردو را روی کوکو قرار میدهیم و با دست کمی فشار میدهیم تا آن هم ه مواد بچسبد و وقتی مواد روی گاز حدود 5 دقیقه خودش را گرفت میگذاریم داخل طبقه وسط فر که 15 دقیقه قبل روشن کرده بودیم با درجه حرارت 180 درجه به مدت 40 تا 45 دقیقه بپزد.

بعد از 45 دقیقه کوکو را از فر بیرون آورده یک عدد سفیده تخم مرغ را با همزن میزنیم تا سفیده باز شود و بعد زرشک را به آن اضافه کرده و مخلوط میکنیم.(سفیده به عنوان چسب عمل میکند)

وقتی زرشک را با سفیده مخلوط کردیم روی کوکو میدهیم دوباره چند دقیقه داخل فر قرار میدهیم تا سفیده تخم مرغ در روی کوکو کمی بپزد بعد از فر بیرون آورده میگذاریم در تابه کمی بماند و خنک شود بعد یک دیس را روی تابه قرار میدهیم و بعد آن را برمیگردانیم و بعد داخل دیس فرار میدهی طوری که روی خلال شده به رو باشد.

کوکو را چهار قسمت کرده و وسط برش خرده را با سبزی خوردنی پر کرده یک گل از پوست گوجه فرنگی درست کرده میان وسط برشها روی کوکو قرار میدهیم و سرو میکنیم.

اگر دسته تابه فلزی نباشد به آن فویل میپیچیم تا داخل فر نسوزد.

باید زیر و روی کوکو طلایی شود.

برای آماده سازی مایع گوشت اول 3 عدد پیاز را نگینی و ریز خرد میکنیم و در روغن تفت میدهیم در حدی که پیاز نیمه طلایی شود و بعد گوشت را بهش اضافه کرده و با هم تفت میدهیم تا آب گوشت چرخکرده گرفته شود و تغییر رنگ دهد سپس یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی بهش اضافه کرده و مقداری هم با رب مواد را تفت میدهیم تا بوی خامی رب گرفته شود و هم مایع گوشت خوشرنگ تر شود.

یک لیوان آب جوش بهش اضافه کرده و کاملاً مخلوط می کنیم و در قابلمه یا تابه را می گذاریم تا با حرارت ملایم کاملاً پخته شود و آبش کشیده شود.

15 دقیقه آخر مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کرده و مخلوط میکنیم تا مواد مزه دار شود مثل مواد ماکارونی.

اگر بعد از آماده شدن مواد گوشتی روغن زیاد باشد و مواد روغن پس دهند روغن آن را میگیریم.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید