برخورد مناسب با سوگ در کودکان هنگام بلایا


برخورد مناسب با سوگ در کودکان هنگام بلایا

با توجه به اتفاقات اخیر در کشور عزیزمان و زلزله غم انگیز در غرب کشور، ضمن عرض تسلیت به هموطنان گرامی، در این مقاله چند نکته مشاوره ای بری مقابله و برخورد درست سوگ در کودکان ارائه شده اند. لازم به ذکر است این نکات بخصوص برای مشاوران و روان شناسان نیز مفید می باشند. الف) زبان فراخوان: مشاور می تواند کلمات محکمی که سبب برانگیختن احساسات...

با توجه به اتفاقات اخیر در کشور عزیزمان و زلزله غم انگیز در غرب کشور، ضمن عرض تسلیت به هموطنان گرامی، در این مقاله چند نکته مشاوره ای بری مقابله و برخورد درست سوگ در کودکان ارائه شده اند. لازم به ذکر است این نکات بخصوص برای مشاوران و روان شناسان نیز مفید می باشند.

الف) زبان فراخوان: مشاور می تواند کلمات محکمی که سبب برانگیختن احساسات فرد می شود ، استفاده کند . مثلا ؛ « پدرت مرد » در مقابل « پدرتان را از دست دادید » . این زبان به مردم کمک می کند که در مورد مراقبت های حول و حوش فقدان، برخی از احساسات دردناک را ، که باید احساسش کنند را تحریک می کند. هم چنین صحبت از فرد فوت شده ، با به کار بردن افعال زمان گذشته ، می تواند مفید واقع شود « پدرتان …. بود ».

برای مطالعه بیشتر:

خانواده و اضطراب در کودکان

گفتگو با نوجوان در هنگام وقوع فجایع

ب) استفاده از نماد ها: از مراجعین خود درخواست کنید که عکس های فرد فوت شده را با خود به جلسات مشاوره ای به همراه داشته باشند . این کار همچنین به مشاور کمک می کند که درک بهتری از متوفی داشته باشد و همچنین سبب ایجاداحساس بلافصل بودن فرد فوت شده و کانونی روشن برای صحبت در مورد فرد فوت شده به جای صحبت در مورد او می شود . نماد های دیگری که در این مسئله می تواند مفید واقع شود این است که ؛ نامه های شخص فوت شده ، نوارهای صوتی و یا ویدئویی او ، لباس ها و وسایل شخصی اوست .

پ) نگارش : از مراجعین خود بخواهید که به شخص فوت شده نامه هایی بنویسند و در آن نامه ها ، افکار و احساست خود را بنویسند .

ت) نقاشی کردن: از مراجعین بخواهید که احساسات و تجربه هایی که با شخص فوت شده داشته اند را به تصویر بکشند . این عمل می تواند همانند نوشتن ، مفید باشد و منعکس کننده ی احساساتشان باشد .

ث) نقش بازی کردن: می توانید از مراجعین درخواست کنید که آن چه که سبب ترس و اضطراب و ناراحتی او می شود را با نقش بازی کردن و صحبت کردن در مورد آن ، خود را تخلیه کنند .

ج) باز سازی شناختی: فرض پایه ای در این روش آن است که ؛ افکارمان بر احساساتمان تاثیر گذار است . به خصوص ؛ فکر های آشکار و واضح و صحبت با خودمان که مدام در ذهنمان جریان دارد . مشاور می تواند با کمک مراجعین خود، از احساس های غم انگیز برانگیخته شده توسط افکار غیرمنطقی مشخص مانند ؛ « دیگر هیچکس به من عشق نخواهد ورزید » بکاهد ؛ فکری که هم اکنون اثبات شدنی نمی باشد .

چ) دفتر خاطرات: یکی از کارهایی که اعضای خانواده نمی توانند انجام دهند ، دفتر خاطراتی از عضو از دست رفته خانواده تهیه کنند . این دفتر می تواند موضوع هایی همانند ؛ رویداد های خانوادگی ، خاطراتی همانند عکس های یهویی و سایر عکس ها ، شعرها و نقاشی های کشیده شده توسط اعضای خانواده در مورد شخص فوت شده را شامل شود .

ح) تصویر سازی ذهنی: مشاور می تواند به مراجعین خود کمک کند که شخص فوت شده را خواه با چشمان بسته و یا از طریق تجسم متوفی در یک نیمکت خالی ، فرد را به گفتن آن چه که نیاز دارد به متوفی بگوید ، تشویق کند .

در هر صورت باید به یاد داشته باشیم که واکنش های کودکان براساس سن ، هوش ، فرهنگ ، اعتقادات، راه های تربیتی و تجربه های شخصی متفاوت است و بنابراین ، هیچ راه حل و یا دستورالعمل ثابت و یکنواختی را نمی توان بیان کرد. آن چیزی که اهمیت دارد ، رفتاری مناسب و مطابق با شرایط و موقعیت روحی و عاطفی کودک است ؛ آن هم نه به صورتی که فضایی از روشن گری و آرامش را به دنبال داشته باشد. همچنین شرایط بر اساس خصوصیات ساختاری خانوادگی و تفاوت های درون فردی و برون فردی می تواند تغییر پذیر باشد . در هر صورت عامل های بسیاری از جمله اینکه ؛ متوفی تا چه مقدار به کودک نزدیک بوده است ، توانایی و ظرفیت کودک در پذیرش این اتفاق چگونه است ، افراد جایگزین شونده که همانند متوفی هستند و برای کودک مورد علاقه و اطمینان بخش باشند ، و همچنین تجربه های قدیمی کودک از این از دست رفتن و … در واکنش کودک با پدیده ی مرگ و سوگواری دخیل اند . هر یک از این عامل ها به نوبه ی خود در چگونگی انتخاب راه کنار آمدن و مقابله با این رویداد مرگ مؤثر واقع می شوند .

مطالب مرتبط

برخورد مناسب با سوگ در کودکان هنگام بلایاگفتگو با نوجوان در هنگام وقوع فجایع برخورد مناسب با سوگ در کودکان هنگام بلایاکمک به کودکان بعد از آسیب روانی برخورد مناسب با سوگ در کودکان هنگام بلایاسوگ و کودکان برخورد مناسب با سوگ در کودکان هنگام بلایاآشنایی با سوگ در کودکان و راه های برخورد با آن

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان