ختم قرآن بدون تدبر و تفهم یا خواندن قرآن به هر میزان که میسّر شد!
کارشناس و محقق علوم قرآنی طی یادداشتی بر قرائت با تدبر و تأمل بر آیات نورانی کلام وحی تأکید کرد.
به گزارش جام نیوز، محمد اکبری، کارشناس و محقق و از مدرسان علوم قرآنی با ارسال یادداشتی به قرآنپژوه واقعی همه ایام سال، با کلام وحی محشور و مأنوس است، میپردازد.
در این یادداشت، نگارنده با صحه گذاشتن بر قرائت قرآن در تمام ایام سال تأکید میکند. در ادامه مشروح این گزارش را میخوانید؛
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتابَ إِلاَّ أَمانِیَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَظُنُّونَ»
«و گروهی از آنان افرادی عامی هستند؛ که کتاب خدا را جز یک مشت اوهام و آرزوها چیزی نمیدانند و اینان صرفا به تصورات و اوهام دلخوش نمودهاند»(بقره/ ۷۸)
در پژوهشی که در خصوص نوع قرائت قرآن کریم انجام دادهام، دریافتهام که از صدر اسلام و نزول قرآن مجید، نوعاً دو نوع دیدگاه و نظریه در عرصه تلاوت کلام وحی وجود داشته است:
۱ - اصالت در کمیت: طبق این نظریه قرآن کتابی است مقدس و حاوی سخنان خداوند؛ که خواندن آن ثواب دارد (چه برای مردگان و چه برای زندگان) کسانی که بر این باورند، بجز حجم آیات تلاوت شده هدف دیگری ندارند. بدیهی است که با این پندار ناصواب، ختم قرآن، مطلوب و ایدهآل آنان است و اگر بتوانند، به طور همزمان چند کار را توأمان انجام خواهند داد!! (مثلا استماع سخنرانی در مجالس و ذکر تسبیحات و ختم قرآن) و بنده در مجالس متعدد، بارها به برخی قرآنپژوهان که بطور حرفهای در جلسه آموزش قرآن در کنار گوش فرا دادن به توضیحات حقیر، ختم یک جزء را هم دنبال میکنند در این مورد تذکر دادهام.
۲-- گروه دوم بر این عقیدهاند؛ که قرآن کلام وحی و مظهر تجلی خداوند است، لذا برای کسی که متخلق به معرفةالله باشد؛ حتی خواندن یک آیه، مشروط به فهمیدن و تدبر در پیام آفریدگار بیبدیل، موجب تجلی صفات و برکات الهی میگردد.
برگردیم به آیه صدر نوشتار (آیه ۷۸ سوره بقره) برای اینکه در تفسیر این آیه از خود چیزی ننویسم؛ به تفسیر نمونه (کار مشترک آیتالله مکارم شیرازی و جمعی از علمای علم قرآن مثل حجتالاسلام قراْئتی) مراجعه نمودم.
در جلد اول تفسیر نمونه صفحه ۲۲۰ در تفسیر این آیه چنین نگاشته شده است «عدهای از آنان (یهود) را عوام و افرادی تشکیل میدادند؛ که از دانش بهرهای نداشتند و آنچه از علمای خود میشنیدند، میپذیرفتند و همان را تکرار میکردند ( در حالی که این حقیقت را میدانند؛ که دانشمندانشان در نقل آیات خدا امین نیستند و ... )
اینک انتخاب با شماست:
ختم قرآن بدون تدبر و تفهم ... خواندن قرآن به هر میزان که میسر شد؛ منتها با تفکر و تعقل و کسب معرفةالله « فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...» (مزمل/آیه ۲۰)
ایکنا