27 فایده کینوا برای سلامتی که علم ثابت کرده است


27 فایده کینوا برای سلامتی که علم ثابت کرده است

شاید چیزهایی درمورد کینوا شنیده باشید که اغلب به عنوان یک ابرخوراکی توصیف می‌شود و کنجکاوید از خواص کینوآ اطلاع کسب کنید. فوایدی که مدتی است در محافل مرتبط با حوزه‌ی سلامت کاملا شناخته شده هستند اما در رسانه‌های اجتماعی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. کینوا به خاطر خواص مختلف، ازجمله داشتن پروتئین، فیبر، و ویتامین‌ها و مواد معدنی...

شاید چیزهایی درمورد کینوا شنیده باشید که اغلب به عنوان یک ابرخوراکی توصیف می‌شود و کنجکاوید از خواص کینوآ اطلاع کسب کنید. فوایدی که مدتی است در محافل مرتبط با حوزه‌ی سلامت کاملا شناخته شده هستند اما در رسانه‌های اجتماعی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

27 فایده کینوا برای سلامتی که علم ثابت کرده است

کینوا به خاطر خواص مختلف، ازجمله داشتن پروتئین، فیبر، و ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان، در میان افراد سالم‌خوار محبوب شده است.

هم‌چنین سرشار از منیزیم، آهن، ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین‌ای و آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون است.

هم‌چنین گلوتن ندارد و برای افرادی که رژیم بدون گلوتن دارند توصیه می‌شود.

یک بار که آن را امتحان کنید و متوجه خواص آن شوید دیگر آن را از رژیم غذایی‌تان حذف نمی‌کنید.

تاریخچه‌ی کینوا

کینوآ یک محصول غله‌ای است که اساسا به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش پرورش داده می‌شود. این گیاه از سرده سلمک و تیره‌ی تاج‌خروسیان است که بومی ناحیه‌ی اطراف دریاچه‌ی تیتیکاکا در مرز پرو و بولیوی است.

طبق شواهد تاریخی موجود، قدمت گیاه کینوا به ۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که توسط مردم امریکا اهلی شد. هم‌چنین شواهد باستان‌شناسی از کینوآ در مقبره‌های آریکا، تاراپاکا و کالاما در شیلی و مناطق مختلف پرو وجود دارد.

تمدن‌های پیشاکلمبی کینوا را به عنوان یکی از خوراکی‌های اصلی رژیم غذایی‌شان کشت و استفاده می‌کردند.

اینکاها به کینوا دانه‌ی مادر می‌گویند.

یک امپراتور اینکا در نخستین کشت کینوا در فصل و به پاس آن‌چه که این گیاه به آنها ارزانی می‌داشت، با ابزاری طلایی زمین را شخم می‌زد.

در نهایت پس از ورود اسپانیایی‌ها به امریکا، غلات دیگری جایگزین کینوآ شد.

مطلب مرتبط: ۱۵ فایده آمارانت یا تاج خروس برای سلامتی، پوست و مو

کینوا تاکنون از نظر فنی به خوبی پرورش یافته است و به شکل گسترده‌ای فراتر از قلمروی اینکاها توزیع شده است.

نخستین فرد اسپانیایی که به کشت کینوا روی آورد پدرو دیوالدیویا بود. او در اطراف شهر کنسپسیون متوجه کشتزارهای کینوا شد و فهمید بومیان به عنوان غذا از آن استفاده می‌کنند.

گارسیلاسو دلاوگا در گزارشات سلطنتی‌اش کینوا را به عنوان دومین غله‌ی کشت شده روی زمین توصیف می‌کند که یک جورهایی شبیه برنج دانه کوتاه یا گندم است. هم‌چنین نخستین ارسال آن به اروپا با کشتی را نیز ثبت کرده است.

متاسفانه دانه‌ها هنگام رسیدن به خاک اروپا فاسد شده بودند و قادر به جوانه زدن نبودند. احتمالا دلیل آن رطوبت بالا در سفر دریایی بوده است.

در سال ۱۵۶۰، سیزا دی لئون، کشت کینوآ را در ارتفاعات کیتو و پاستو گزارش کرده است. هم‌چنین گفته است مقدار کمی ذرت و کینوای فراوانی در این زمین‌های سرد رشد کرده بود.

در ۱۹۶۴، پاتینو در خاطرات خود از لاپازمنتیون نوشته است که مردم بومی این منطقه کینوا را به عنوان یک منبع غذایی استفاده می‌کنند.

اهلی‌سازی کینوا

قبل از اهلی‌سازی، احتمالا کینوای وحشی ـ برگ‌ها و دانه‌ها ـ به عنوان یک منبع غذایی اصلی استفاده می‌شده است. شواهد قدیمی از ریخت‌شناسی آن روی سفال‌های به جا مانده از فرهنگ تیاهواناکو وجود دارد.

این آثار کینوآ را به صورت گیاهی با چندین خوشه روی یک ساقه به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد یکی از ابتدایی‌ترین سویه‌های گیاهان است.

تنوع‌پذیری ژنتیکی کینوآ این گیاه را به عنوان یک گونه‌ی oligocentric با سرمنشاء گسترده و گوناگونی مضاعف نشان می‌دهد.

منطقه‌ی‌اند و سواحل دریاچه‌ی تیتیکاکا به طور اخص بیش‌ترین تنوع ژنتیکی و گوناگونی کینوا را دارند.

طیف وسیعی از تغییرات ریخت‌شناسی در طول زمان اهلی‌سازی به‌دست انسان، کینوآ را تحت تاثیر قرار داده است.

مطلب مرتبط: خواص سبزیجات و میوه های بنفش: ۳۳ خوراکی بنفش بی‌نظیر

این تغییرات شامل گل‌آذین فشرده در سر گیاه، افزایش اندازه‌ی دانه‌ها و ساقه، سطح بالای رنگدانه‌ها، و از دست دادن مکانیسم دانه‌پراکنی است.

در طول دوره‌ی اهلی‌سازی، بدون شک مردم منطقه‌ی‌اند ژنوتیپ‌هایی را بر اساس موارد مصرف و مقاومت در برابر اثرات زیستی و غیرزیستی انتخاب کرده‌اند.

تمام این عوامل منجر به ایجاد گیاهان و اکوتیپ‌های امروزی با ویژگی‌های مختلف شده است، برای مثال Pasankalla برای بو دادن، Chullpi برای سوپ، Reales برای غلات، Coytos برای آرد، Witullas و Achachinos برای مقاومت در برابر سرما، Utusaya برای مقاومت در برابر شوری، Quellus یا دانه‌زرد برای تولید عمده، Kcancollas برای مقاومت در برابر خشکسالی، Ratuquis برای رشد سریع، و Ayaras برای ارزش تغذیه‌ای (سطح بالای آمینواسیدهای ضروری و پروتئین‌ها) پرورش یافته‌اند.

کینوا چطور رشد می‌کند

اگرچه کینوآ گیاهی برگ‌پهن است و به خانواده‌ی باغبانی علمی که برای تهیه غلات پرورش داده می‌شوند، از جمله گندم، جو و یولاف تعلق ندارد اما یک غله محسوب می‌شود.

این گیاه با غلات سنتی‌تر تفاوت دارد و قبل از تولید دانه گل‌های زیبای ارغوانی یا قرمز روی آن ظاهر می‌شود. دانه‌های آن مانند سایر غله‌های معمولی برای تهیه‌ی آرد، غلات، سوپ و الکل استفاده می‌شود.

نیازهای اقلیمی کینوا

برای پرورش کینوآ باید نیازهای زیر را تامین کنید:

روزهای جوانه‌زنی:

۴ تا ۵

روزهای درو:

۹۰ تا ۱۲۰

نیازهای نوری:

کینوآ به آفتاب کامل و روزهای کوتاه نیاز دارد؛ طول روزها باید بهینه باشد.

نیازهای آبی:

برای جوانه زدن و حمایت از جوانه‌ها، باید به طور مداوم آن را آبیاری کنید و رطوبت آن را به صورت یکدست حفظ کنید. به محض آن که گیاه تثبیت شد باید در هوای خشک گاه و بیگاه به آن آب دهید و بین دفعات آبیاری بگذارید چندین اینچ اول خاک خشک شود.

خاک:

خاک باید دارای زهکشی مناسب باشد و به کمک کود حاصلخیز شود. برای کاشت دانه‌ها، حفظ رطوبت و تنظیم دمای خاک باید پس از چند اینچ رشد جوانه‌ها روی خاک را کود گیاهی بپاشید.

دما:

شرایط رشد بهینه در اقلیم‌های خنک با دمای بین منفی ۴ درجه سانتی‌گراد در شب و ۳۵ درجه سانتی گراد در روز حاصل می‌شود. کینوا به جز هنگام گل زدن که ممکن است به عقیم شدن گرده‌ها بینجامد، در برابر آب‌وهوای کمی سرد مقاوم است.

ظرف:

به دلیل اندازه‌ی گیاه کینوا، پرورش آن در ظرف مناسب نیست.

دقیقا پس از آخرین موج سرمای بهار، دانه‌های کینوآ را مستقیما در خاک بکارید. دمای ایده‌آل خاک برای کینوا ۱۵ درجه‌ی سلسیوس است.

حتما گیاه را در اوایل فصل بکارید تا قبل از آن که دمای محیط به بالای ۳۰ درجه‌ی سلسیوس برسد آن را به طور کامل برداشت کنید.

دماهای بالا مانع از رشد کینوآ و تولید دانه‌های آن می‌شود.

در اقلیم‌های گرم‌تر، می‌توانید دانه‌ها را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز بکارید تا در زمستان گل دهند.

خاک را شخم بزنید و یک لایه کود به آن اضافه کنید. وقتی جوانه‌ها ظاهر شدند در هر ۱۰ الی ۱۲ اینچ یک گیاه بکارید.

طی یک هفته دانه‌ها را در نواحی که سبز نشده‌اند جابه‌جا کنید.

گونه‌ها

افرادی که به این گیاه علاقه دارند ممکن است متوجه شباهت کینوا و گیاه تاج خروس شده باشند.

هردوی این گیاهان برگ‌پهن هستند و به عنوان غله استفاده می‌شوند. اما برخلاف کینوا که گیاهی مناسب کشت در فصل سرد است، تاج خروس مناسب کشت در فصل گرم است. به همین دلیل کشت این دو گیاه به صورت متوالی برای برداشت بهاره و پاییزه فکر خوبی است.

طبق اطلاعات درج شده روی پاکت‌های دانه، کینوا در مقابل احشام نیز مقاوم است. کینوا گیاهی چندبعدی با موارد مصرف بسیار است، برای مثال علاوه بر مصرف خوراکی، یک گل زینتی زیبا نیز هست.

حتی برگ‌های جوان آن چه به صورت پخته و چه به صورت خام قابل مصرف هستند.

کینوا یا کینوای سفید

کینوای سفید رایج‌ترین نوع کینوا است که در فروشگاه‌ها یافت می‌شود. معمولا به آن فقط کینوآ می‌گویند. عده‌ای آن را کینوای عاجی هم می‌نامند.

کینوای قرمز

طبق شنیده‌ها کینوای قرمز بعد از پخت کمی بهتر از کینوای سفید شکل خود را حفظ می‌کند که آن را برای دستورهای پختی همچون سالادهای سرد مناسب می‌سازد که بهتر است دانه‌های کینوا در آنها مشخص باشد.

کینوای سیاه

این نوع کینوآ کمی شیرین‌تر از کینوای سفید است و پس از پخت هم رنگ سیاه خودرا حفظ می‌کند.

کینوای پرک شده

مانند جو پرک شده، ‌کینوای پرک شده هم با بخارپز کردن دانه کامل و عبور آن از زیر غلتک‌های سنگین ساخته می‌شود.

پخت این کینوای پرک شده زمان کمتری نیاز دارد اما از آن‌جایی که خود کینوآ پخت سریعی دارد، این پرک‌ها برای تهیه‌ی یک صبحانه‌ی فوری مناسب هستند.

آرد کینوا

تشخیص آرد کینوا از سایر آردها کار دشواری است اما باید راجع به این یکی به ما اعتماد کنید.

حقایق جالب درباره کینوا

سال بین‌المللی کینوا ممکن است به پایان رسیده باشد اما بدون شک سلطه‌ی کینوا به عنوان یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های دنیا ادامه خواهد داشت.

علارغم افزایش محبوبیت آن، بیش‌تر افراد چیز زیادی درباره‌‌ی این غله‌ی کهن نمی‌دانند. در این‌جا به ۵ حقیقت جالب درباره‌ی این ابرخوراکی محبوب اشاره می‌کنیم.

– کینوا در واقع اصلا یک غله نیست. ما کسنوا را مانند سایر غلات می‌پزیم و می‌خوریم اما از نظر علمی یکی از اقوام اسفناج، سلق و چغندر محسوب می‌شود. قسمتی که ما می‌خوریم در واقع دانه‌ی آن است که مانند برنج پخته می‌شود و به همین خاطر است که کینوآ گلوتن ندارد. برگ‌های آن نیز خوراکی هستند.

– کینوا یک پروتئین کامل است. در سال ۱۹۵۵، مطالعه‌ای از سوی نویسندگان ” ارزش تغذیه‌ای غلات، محتوای تغذیه‌ای و کیفیت پروتئین کینوا“ انجام شد که قدرت تغذیه‌ای کینوآ را اثبات کرد.

مطلب مرتبط: خواص سبزیجات و میوه های نارنجی: ۱۲ خوراکی نارنجی نازنین

– بیش از ۱۰۰ نوع کینوا وجود دارد. تقریبا ۱۲۰ نوع کینوا وجود دارد که تجاری‌ترین انواع آن کینوای سفید، سیاه و قرمز هستند.

– بهتر است کینوآ را آبکشی کنید. اگر ابتدا آنها را نشویید، دانه‌های خشک ممکن است به خاطر ترکیبی که با آن پوشیده شده‌اند طعم تلخی داشته باشند، اما کینوای مدرن و بسته‌بندی شده، شستشو و فرآوری شده‌اند. با این حال بهتر است محض احتیاط کینوا را قبل از مصرف بشویید.

– آن رشته چیست؟ وقتی کینوا را می‌پزید، احتمالا متوجه یک دم موج‌دار می‌شوید که از دانه خارج شده است. در واقع جوانه‌ی دانه است که هنگام آماده شدن کینوآ به آرامی از آن جدا می‌شود.

خواص کینوا برای سلامتی

کینوا یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های دنیا است. گلوتن ندارد، سرشار از پروتئین است، و از معدود گیاهان خوراکی است که تمام ۹ آمینواسید ضروری را در خود دارد.

کینوا سرشار از فیبر، منیزیم، ویتامین‌های گروه ب، پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر، ویتامین ای، و آنتی‌اکسیدان‌های مفید و متنوع است.

در ادامه نگاهی می­اندازیم به ۲۷ خاصیت کینوا یا دانه‌ی مادر بر اساس مقاله‌ای که توسط دانشگاه ویسکانسین و دانشگاه مینه‌سوتا نگاشته شده است:

۱. کینوا بسیار مغذی است

برخلاف تصور عموم، کینوا یک دانه‌ی غله‌ای نیست بلکه شبه‌غله است. به عبارت دیگر، اساسا دانه‌ای است که مانند غلات آماده و میل می‌شود. در اینجا محتوای تغذیه‌ای یک فنجان (۱۸۵ گرم) کینوای پخته یا خام را می‌بینید:

پروتئین: ۸ گرم فیبر: ۵ گرم منگنز: ۵۸٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده منیزیم: ۳۰٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده فسفر: ۲۸٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده فولات: ۱۹٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده مس: ۱۸٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده آهن: ۱۵٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده روی: ۱۳٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده پتاسیم: ۹٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده بیش از ۱۰٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده ویتامین ب۱، ب۲، و ب۶ مقادیر اندکی کلسیم، ویتامین ای، و ب۳ (نیاسین)

تمام این مواد مغذی حاصل تنها ۲۲۲ کالری، ۳۹ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم چربی است. هم‌چنین حاوی مقدار کمی اسیدهای چرب امگا۳ نیز هست.

مطلب مرتبط: ۲۰ فایده روغن آفتابگردان برای سلامتی، پوست و مو

طبق مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۹ در نشریه‌ی Science of Food and Agriculture به چاپ رسید، کینوآ به خاطر ترکیب غیرعادی و تعادل استثنایی پروتئین، چربی و روغن و نیز ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، و اسیدهای چرب ستایش شده است، که آن را به یک خوراکی بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

این مقاله نشان می‌دهد کینوآ برخلاف بسیاری از گیاهان دیگر حاوی فیتوهورمون‌ها است. فیتوهورمون‌ها به تنظیم رشد گیاه کمک می‌کنند.

برخی از انواع آنها به نام فیتواستروژن‌ها در رابطه با درمان علائم یائسگی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند زیرا گاهی قادرند در بدن مانند استروژن‌ها رفتار کنند.

کینوآ عاری از گلوتن، مهندسی ژنتیک نشده است و به صورت ارگانیک پرورش داده می‌شود. اگرچه از نظر فنی یک غله نیست اما باز هم جز خوراکی‌های غلات کامل محسوب می‌شود.

دانشمندان ناسا به خاطر محتوای فیبر بالا، سهولت مصرف، و سهولت رشد کینوآ، آن را به عنوان محصولی مناسب پرورش در فضا مورد بررسی قرار داده‌اند.

سال ۲۰۱۳ در واقع به دلیل ارزش تغذیه‌ای فراوان کینوآ و ظرفیت آن در کمک به امنیت غذایی سراسر دنیا، از سوی سازمان ملل، سال بین‌المللی کینوا نام گرفت.

۲. کینوا حاوی ترکیبات گیاهی کوئرستین و کائمفرول است

خواص خوراکی‌های واقعی فراتر از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که همه با آنها آشنایی داریم. از جمله‌ی این مواد مغذی کمیاب فلاونوئیدها هستند، آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی که خواص‌شان برای سلامتی اثبات شده است.

کوئرستین و کائمفرول دو فلاونوئید و ترکیبی که به مقدار زیاد در کینوا یافت می‌شوند، شایسته مطالعه‌ی دقیق هستند.

در حقیقت کوئرستین یافت شده در کینوا خیلی بیش‌تر از خوراکی‌های معمول دارای کوئرستین مانند کرنبری است.

این دو مولکول اثرات ضدالتهابی، ضدسرطانی، ضدویروسی، و ضد افسردگی دارند. مطالعه‌ی انجام شده از سوی بخش چاقی تجربی، بر روی موارد حیوانی نشان داد کوئرستین در کاهش گردش نشانگرهای التهاب در حیوانات موثر است.

با گنجاندن کینوا در رژیم غذایی‌تان، بدون شک مصرف این مواد مغذی ضروری و سایر ترکیبات گیاهی مهم را افزایش خواهید داد.

۳. کینوا بیش‌تر از غلات دیگر فیبر دارد

مثل بسیاری از غلات کینوا هم فیبر فراوانی دارد. اما برخلاف بسیاری از آنها فیبر کینوا خیلی زیاد است. در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه والنسیای اسپانیا انجام شد، ۴ گونه کینوا برای تعیین مقدار فیبر مورد استفاده قرار گرفت. نتیجه‌ی آن بازه‌ای بین ۱۰ و ۱۶ گرم فیبر در هر ۱۰۰ گرم بود.

این میزان برابر است با ۱۷-۲۷ گرم در هر فنجان که خیلی زیاد است و بیش از دو برابر فیبر بیش‌تر غلات دیگر است. در کینوای آب‌پز فیبر خیلی کمتری پیدا می‌شود زیرا آب زیادی جذب می‌کند.

متاسفانه بیش‌تر فیبر کینوا از نوع فیبر نامحلول است، که به اندازه‌ی فیبر محلول برای سلامتی مفید نیست. با این حساب، محتوای فیبر محلول حدود ۱.۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم (یا ۲.۵ گرم در هر فنجان) است که باز هم مقدار خوبی است.

مطالعات بیشماری نشان داده است که فیبر محلول می‌تواند به پایین آمدن کلسترول، ‌کاهش سطح قند خون، ‌افزایش احساس سیری، و کاهش وزن کمک کند.

در یکی از این مطالعات، موسسه‌ی آلمانی Human Nutrition دریافت که مصرف فیبر در رژیم غذایی به تعدادی از اثرات متابولیک غیرمنتظره مستقل از تغییرات وزن بدن کمک کند، که شامل بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم ترشح برخی هورمون‌های روده‌ای خاص می‌شد.

۴. کینوا گلوتن ندارد

رژیم‌های بدون گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک، که عدم تحمل شدید گلوتن است، توصیه می‌شود.

اگرچه مزایای رژیم‌های بدون گلوتن برای افرادی که از بیماری سلیاک رنج نمی‌برند هنوز مورد بحث است، بسیاری از امریکایی‌ها به آن روی آورده‌اند.

طبق بررسی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، حدود یک سوم امریکایی‌ها می‌گویند می‌خواهند گلوتن رژیم غذایی‌شان را کاهش دهند یا آن را حذف کنند.

مادامی که یک رژیم بدون گلوتن بر اساس خوراکی‌هایی باشد که به صورت طبیعی بدون گلوتن هستند، می‌تواند مفید و سالم باشد. توصیه نمی‌شود خوراکی‌های بسته‌بندی شده بدون گلوتن بخورید که در واقع مملو از نشاسته‌های تصفیه شده است. هله هوله‌های بدون گلوتن هم ناسالم است.

افرادی که رژیم بدون گلوتن دارند برای دریافت تمام مواد مغذی ضروری بدن به زحمت می‌افتند. طبق گفته‌ی Mayo Clinic، رژیم‌های بدون گلوتن فاقد این مواد مغذی هستند: آهن، کلسیم، فیبر، ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، و فولات. بسیاری از محققان از جمله Toups‌ زیست‌شناس معروف دانشکده زیست‌شناسی و پزشکی دانشگاه لوزان سوئیس ادعا می‌کنند کینوا ماده‌ای مناسب برای رژیم‌های بدون گلوتن است، به ویژه برای افرادی که نمی‌خواهند خوراکی‌های اصلی مانند نان و پاستا را کنار بگذارند.

مطلب مرتبط: بهترین دمنوش برای درمان سرفه در ۲۴ ساعت

او هم‌چنین به مطالعه‌ای اشاره می‌کند که در ژورنال Human Nutrition and Dietetics منتشر شده است و در آن محققان مرکز بیماری سلیاک دانشگاه کلمبیا دریافتند مشخصات تغذیه‌ای رژیم‌های بدون گلوتن با اضافه کردن جو یا کینوآ به وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌ها بهبود یافت.

بیش‌ترین افزایش در میزان پروتئین (۲۰.۶ گرم در مقابل ۱۱ گرم)، آهن (۱۸.۴ میلی‌گرم در مقابل ۱.۴ میلی‌گرم)، کلسیم (۱۸۲ میلی‌گرم در مقابل ۰ میلی‌گرم)، و فیبر (۱۲.۷ میلی‌گرم در مقابل ۵ گرم) بود.

Toups می‌گوید در مطالعه‌ای در Food Chemistry، محققان نشان دادند که گنجاندن کینوآ یا گندم سیاه در محصولات بدون گلوتن باعث می‌شود محتوای پلی‌فنول آنها در مقایسه با محصولات بدون گلوتن مانند افزایش یابد.

پلی‌فنول‌ها موادی هستند که از سلول‌ها و مواد شیمیایی بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

محصولات تهیه شده با کینوآ می‌توانند به طرز قابل توجهی ارزش تغذیه‌ای و آنتی‌اکسیدان‌های رژیم غذایی را در مقایسه با محصولات تهیه شده از گندم و محصولات بدون گلوتن افزایش دهد.

۵. کینوا با داشتن تمام آمینواسیدهای ضروری سرشار از پروتئین است

پروتئین‌ها از آمینواسیدها تشکیل شده‌اند. برخی از آنها را ضروری می‌نامند چون بدن ما قادر به تولید آنها نیست و باید آنها را از رژیم غذایی کسب کند.

اگر یک خوراکی حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری باشد یک پروتئین کامل محسوب می‌شود. مشکل لیزین است، یک آمینواسید ضروری که در بسیاری از خوراکی‌های گیاهی غایب است. کینوآ استثنا است، زیرا تمام آمینواسیدهای ضروری از جمله لیزین را به صورت متعادل دارد.

طبق گفته‌ی مرکز تحقیقات و توسعه‌ی کشاورزی اوهایو، کینوا یکی از منابع خوب لیزین است. بعلاوه کینوآ و سایر غلات کامل نیز ۲۵٪ پروتئین بیش‌تر و بهتری نسبت به غلات تصفیه شده دارند.

طبق اعلام موسسه‌ی ملی تغذیه امریکا ۹ آمینواسید ضروری وجود دارد: هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل‌آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین.

یک فنجان کینوآ حاوی ۸ گرم پروتئین با کیفیت است که آن را به یک منبع پروتئینی گیاهی عالی برای گیاهخواران تبدیل می‌کند.

۶. شاخص گلیسمیک کینوا پایین است

شاخص گلیسمیک برای اندازه‌گیری سرعت افزایش سطح خون توسط مواد خوراکی استفاده می‌شود. خوراکی‌هایی که شاخص گلیسیک بالایی دارند باعث سطح نوسان قند خون، تحریک گرسنگی، و کمک به چاقی می‌شوند. چنین خوراکی‌هایی با بسیاری از بیماری‌های مزمن و رایج دنیای غرب از جمله بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ در ارتباط هستند.

شاخص گلیسمیک کینوا ۵۳ است و کمتر از ۵۵ است که برای خوراکی‌های کمک‌کننده به تثبیت سطح قند خون در نظر گرفته می‌شود.

به همین دلیل، اگر سعی دارید از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید می‌توانید کینوا را با سایر خوراکی‌هایی که شاخص گلیسمیک پایینی دارند ترکیب کنید.

این کار کمک می‌کند بدون نگرانی درباره‌ی افزایش سطح قند خون‌تان بدن تان را تغذیه کنید. نکته‌ی مهم آن است که به خاطر داشته باشید کینوا مقدار زیادی کربوهیرات دارد. اگر رژیم کم کربوهیدرات دارید، بهتر است از خوردن آن صرف نظر کنید. شاخص گلیسمیک ۵۳ برای چنین رژیم‌هایی از جمله رژیم پالئو، زیاد محسوب می‌شود پس باید مراقب این نکته باشید.

۷. کینوا منیزیم زیادی دارد

اغلب افراد بسیاری از مواد مغذی را در رژیم‌ غذایی خود ندارند. این امر به ویژه در مورد مواد معدنی، همچون منیزیم صحت دارد. خوشبختانه کینوآ سرشار از مواد معدنی مهم است و یک فنجان از آن حدود ۳۰٪ از نیاز روزانه‌ی فرد به این مواد را تامین می‌کند.

بدن ما به منیزیم نیاز دارد زیرا در جلوگیری از بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی به بدن کمک می‌کند و در عین حال فشار خون را متعادل می‌سازد.

۸. کینوا از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند

کینوآ به دلیل دارا بودن منیزیم بسیار، می‌تواند در جلوگیری از فقر منیزیم و بیماری‌های ناشی از آن مفید باشد. دپارتمان علوم بیوپزشکی، جراحی و دندانی دانشگاه میلان یک پژوهش آنلاین را منتشر کرد که نتایج آن نشان می‌داد بهینه‌سازی مصرف منیزیم می‌تواند از پوکی استخوان در افراد مبتلا به فقر منیزیم جلوگیری کند. دلیل اصلی فقر منیزیم سبک رژیمی غربی است که مملو از خوراکی‌های فراوری شده هستند و در مقابل ریزمغذی‌های اندکی را در اختیار بدن قرار می‌دهند.

۹. کینوا از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند

بیماری عروق کرونر یکی از رایج‌ترین بیماری‌های امروز است. اما به گواه شواهد علمی و به لطف کینوآ و سایر غلات سرشار از منیزیم، می‌توان از بیماری قلبی جلوگیری کرد. برای مثال، منیزیم می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و هم‌چنین حساسیت به انسولین و دیابت اهمیت زیادی داشته باشد.

۱۰. کینوا سرشار از آهن است

هم‌چنین کینوا به افرادی که در حفظ سطح آهن موردنیازشان مشکل دارند، کمک می‌کند. هم‌چنین جایگزینی خوشمزه تر از مکمل‌های آهن است. فقط با مصرف یک فنجان کینوآ ، ۱۵٪ نیاز روزانه‌ی خود را تامین می‌کنید که برای تقویت سیستم ایمنی‌تان ضروری است و می‌تواند در رفع هرگونه فقر و کمبودی مفید باشد.

آهن برای عملکرد مغز و ماهیچه‌ها و هم‌چنین جلوگیری از کم خونی مفید است. از آن‌جایی که کینوآ حاوی ماده‌ای به نام فیتیک اسید است، وقتی به این مواد معدنی بچسبد، مشکل‌ساز می‌شود و جذب‌شان کاهش می‌یابد.

خوشبختانه می‌توانید با خیساندن و/یا جوانه زدن کینوآ قبل از پخت، محتوای فیتیک اسید آن را کاهش دهید.

کینوآ اگزالات زیادی نیز دارد که جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و برای افراد مبتلا به سنگ کلیه منجر به بروز مشکلاتی می‌شود.

۱۱. کینوا از سوخت وساز ماهیچه‌ها حمایت می‌کند

ماهیچه‌ها برای عملکرد و رشد مناسب، نه تنها به پروتئین بلکه به مواد مغذی دیگری از جمله آهن نیاز دارند که به حفظ سلامت سوخت‌وساز ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

در ۲۰۰۱، ژورنال of Nutrition مطالعه‌ای را منتشر کرد که ادعا می‌کند کمبود آهن باعث بروز عواقب منفی جسمانی، بیوشیمیایی و عصبی می‌شوند.

هم‌چنین نشان داد که اهن اساس تغییرات سیستم ایمنی، سیستم عصبی، و سوخت‌وساز انرژی است.

۱۲. کینوا سرشار از روی است

زینک را یک عنصر کمیاب ضروری می‌نامند، زیرا مقادیر بسیار اندکی از آن برای سلامت انسان مفید است. یک فنجان کینوآ حاوی ۱۳٪ نیاز روزانه‌ی شما است که آن را به یکی از بهترین منابع روی تبدیل می‌کند.

روی برای درمان و جلوگیری از فقر روی و عواقب آن از جمله تاثیر بر پوست و بیماری کبدی استفاده می‌شود.

۱۳. کینوا یک آنتی‌اکسیدان مهم برای پوست است

آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت پوست بسیار مهم هستند. خواص آنتی‌اکسیدان ویتامین‌های‌ای و سی کاملا شناخته شده است اما اهمیت ماده‌ی معدنی روی را نیز نباید نادیده گرفت.

نشریه‌ی بین‌المللی Dermatology دریافت که روی در محافظت علیه آسیب اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد نقش آنتی‌اکسیدانی مهمی دارد. روی در مقابل پرتو فرابنفش از پوست محافظت می‌کند و بهبود زخم‌ها را تسریع می‌کند.

این مطالعه نتیجه گرفت یون‌های روی موضعی می‌توانند دفاع آنتی‌اکسیدانی مفید و مهمی برای پوست فراهم کنند. علاوه‌بر این، به تقویت سیستم ایمنی و عملکردهای عصب‌شناسی و کاهش خطر نسبی سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

۱۴. کینوا از کبد محافظت می‌کند

یکی دیگر از خواص کینوآ کمک به عملکرد مناسب کبد است. در این فرآیند، روی بسیار حیاتی است زیرا سبب رشد سلولی، تکامل و تمایز درست آنها می‌شود.

به‌علاوه، به گفته‌ی American Society for Parenteral and Enteral Nutrition در بیماران مبتلا به بیماری‌های کبدی از جمله بیماری کبد الکلی و بیماری کبد ویروسی، کمبود روی مشاهده شده است.

هم‌چنین مشاهده شده است بیمارانی که مقدار توصیه شده‌ی روی برای درمان بیماری کبدی را مصرف می‌کنند در درمان بیماری پیشرفت قابل توجهی می‌کنند.

مقدار روی استفاده شده برای درمان بیماری کبدی معمولا ۵۰ میلی‌گرم روی عنصری است که باید با وعده‌های غذایی مصرف شود تا اثر جانبی بالقوه‌ی تهوع کاهش یابد.

۱۵. کینوا سرشار از پتاسیم است

تا همین اواخر، آدم‌ها رژیم غذایی با پتاسیم بالا داشتند اما با افزایش مصرف خوراکی‌های فرآوری شده، که فاقد پتاسیم زیاد هستند، و هم‌چنین کاهش مصرف میوه و سبزیجات، مقدار پتاسیم دریافتی افراد به مقدار چشمگیری کاهش یافته است. در بیش‌تر کشورهای توسعه یافته افراد زیادی از کمبود پتاسیم رنج می‌برند.

خوشبختانه با افزایش محبوبیت کینوا، پتاسیم می‌تواند بار دیگر به یکی از اجزاء اصلی رژیم غذایی غربی تبدیل شود. یک فنجان کینوا حاوی ۹٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده است.

طبق شواهد علمی، افزایش مصرف پتاسیم اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارد. مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی نشان می‌دهد یک رژیم غذایی حاوی پتاسیم بالا فشار خون را پایین می‌آورد. افزایش مصرف پتاسیم برای کنترل hypercalciuria و سنگ‌های کلیه حیاتی است و ممکن است خطر پوکی استخوان را کاهش دهد.

۱۶. کینوا از سنگ‌های کلیه جلوگیری می‌کند

کینوا برای کنترل محتوای پتاسیم نیز مفید است. طبق مطالعه‌ای که سال ۲۰۰۹ در ایتالیا انجام شد، ‌فعالیت پتاسیم از نشکیل سنگ‌های اسید اوریک جلوگیری می‌کند. هدف این مطالعه ارزیابی کارایی درمان با پتاسیم سیترات/پتاسیم بیکربنات برای حل کردن سنگ‌های کلیه بود.

۸ بیمار با سنگ‌های رادیولوسنت در این مطالعه شرکت کردند. این افراد برای تایید کارایی پتاسیم قلیایی بر درمان انحلال سنگ‌ها انتخاب شدند. در نخستین دوره‌ی درمان نتایج بدون تغییر باقی ماند اما پس از ۶ هفته درمان با پتاسیم سیترات/بیکربنات، سه نفر از آنها انحلال سنگ کامل داشتند.

۱۷. کینوا برای سلامت متابولیک مفید است

با توجه به مواد مغذی فراوانی که در کینوآ وجود دارد تعجبی نیست که سلامت متابولیک بدن را نیز بهبود دهد. گرچه این قضیه به بررسی‌های بیش‌تر و عمیق‌تری نیاز دارد اما حداقل ۲ مطالعه اثرات کینوآ را بر سلامت متابولیک بررسی کرده‌اند.

نخستین مطالعه بر روی انسان انجام شد و به جای نان‌ها و پاستاهای بدون گلوتن معمول از کینوآ استفاده کرد. محققان دپارتمان علوم تغذیه و میکروبیوژی دانشگاه میلان دریافتند کینوا به طرز چشمگیری سطح قند خون، انسولین و تری گلیسرید را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، مطالعه‌ی دیگری توسط دپارتمان شیمی غذایی و تغذیه‌ی کاراکو لهستان بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفت و محققان دریافتند کیکینوآ نوا اثرات بیوشمیایی بسیار مفیدی از جمله ممانعت کامل از اثرات منفی فروکتوز، دارد.

بنابراین بار دیگر که فروکتوز رژیم غذایی تان بالا رفت به خاطر داشته باشید کینوا می‌تواند کمک کند!

۱۸. کینوا سرشار از آنتی‌اکسیدان است

کینوا یکی از غلات سرشار از آنتی‌اکسیدان است، موادی که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و تصور می‌شود به مبارزه با پیری و بسیاری بیماری‌های دیگر کمک می‌کنند.

در دپارتمان تغذیه دانشگاه سائوپائولو برزیل، مطالعه‌ای انجام گرفت تا نشان دهد چه خوراکی‌هایی بیش‌ترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارند.

این مطالعه شامل ۵ نوع غله، ۳ شبه‌غله و ۲ نوع حبوبات بود. از بین تمام آنها کینوآ بیش‌ترین آنتی اکسیدان را داشت.

هم چنین در مقایسه با سایر غلات، مانند تاج‌خروس، سطح انتی اکسیدان‌هایی همچون پی‌فنول، فنولیکس و آنتوسیانین در کینوا بسیار زیاد است.

فعالیت آنتی‌اکسیدانی آنها از کلیه‌ها، قلب، پانکراس، و ریه‌ها در برابر فشار اکسیداتیو محافظت می‌کند.

به نظر می‌رسد اگر به دانه‌ها اجازه دهید جوانه بزنند ظرفیت آنتی‌اکسیدانی، محتوای فنولیک و محتوای آنتوسیانین آن افزایش می‌یابد.

۱۹. کینوا به کاهش وزن کمک می‌کند

برای کاهش وزن، باید کمتر از کالری‌هایی که می‌سوزانیم کالری دریافت کنیم. همه می‌دانیم برخی خوراکی‌ها با افزایش سوخت‌وساز یا کاهش اشتها می‌توانند به این فرآیند کمک کنند. جالب است بدانید اگر رژیم دارید احتمالا مجاز خواهید بود کینوا مصرف کنید چون کینوا هم چنین خواصی دارد.

سرشار از پروتئین است که هم سوخت‌وساز را بالا می‌برد و هم اشتها را خیلی کاهش می‌دهد. کینوا سرشار از فیبر است که به احساس سیری کمک می‌کند و باعث می‌شود کالری کمتری مصرف کنید. به‌علاوه همانطور که ذکر شد کینوا شاخص گلیسمیک پایینی دارد که یکی دیگر از ویژگی‌های مهم برای کاهش وزن است.

انتخاب خوراکی‌هایی مانند کینوا می‌تواند مقدار کالری دریافتی را کاهش دهد. با وجود آن‌که هیچ مطالعه‌ای درحال‌حاضر اثرات کینوا بر وزن بدن را اثبات نمی‌کند، ایفای نقش مثبت آن در یک رژیم کاهش وزن سالم، منطقی به نظر می‌رسد.

با مصرف کینوا به خاطر داشتن پروتئین و فیبر بالا و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی، با یک تیر دو نشان بزنید.

۲۰. کینوا خواص ضدالتهابی دارد

دانشمندان هنوز برای درک تمام اثرات التهاب مزمن بر سلامت بدن در حال پژوهش هستند.

اختلالات خودایمنی تحت تاثیر التهاب مزمن شامل لوپوس، آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده، آسم و بیماری‌های مزمن است.

کینوا و سایر غلات کامل می‌توانند به کاهش خطر التهاب کمک کنند. آنها می‌توانند سبب افزایشی میکروب‌های مفید روده شوند که وجودشان برای جلوگیری از التهاب، چاقی و بیماری‌های مرتبط با سوخت وساز ضروری است.

کینوا به داشتن مواد مغذی ضدالتهاب از جمله ساپونین معروف است. در سال ۲۰۱۴ مطالعه‌ای در آکادمی علوم کشاورزی بیژینگ انجام شد که نشان داد ساپونین موجود در کینوا را می‌توان به عنوان یک ماده‌ی غذایی کاربردی در جلوگیری از التهاب و درمان آن استفاده کرد.

هم‌چنین، فلاونوئیدهای موجود در کینوا نیز دارای خواص ضدالتهابی هستند. سایر مواد مغذی کینوا از جمله پلی‌ساکاریدهای دیواره‌ی سلولی، اسیدهای فنولیک، و خانواده‌ی ویتامین‌ای مانند گاما-توکوفرول نیز خواص ضدالتهابی دارد.

۲۱. کینوا کلسترول را کاهش می‌دهد

فیبر بالای کینوا می‌تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد. فیبر سبب تحریک گوارش می‌شود که نیازمند اسیدهای صفراوی است که تا حدودی با کلسترول ساخته می‌شوند. با بهبود عما گوارش، کبد کلسترول را از خون می‌کشد تا اسیدهای صفراوی بیش‌تری تولید کند و به این ترتیب مقدار کلسترول ال‌دی‌ال (کلسترول بد) را کاهش می‌دهد.

سال ۲۰۱۰ مطالعه‌ای در نشریه‌ی Plant Foods for Human Nutrition منتشر شد که نشان داد سطح کلسترول ال‌دی‌ال موش‌هایی که سطح بالایی از فروکتوز مصرف کرده بودند و بعد به آنها کینوا داده شده بود، تا ۵۷٪ کاهش یافت.

سال ۲۰۱۴ مطالعه‌ی جدیدتری در نشریه‌ی Clinical Nutrition منتشر شد که نشان می‌داد سطح کلسترول ال‌دی‌ال افرادی که کینوا مصرف کرده بودند کمتر از کسانی بود که داروهای کاهش کلسترولی به نام استاتین‌ها دریافت کرده بودند.

سطح کلسترول ال‌دی‌ال کسانی که بیش‌تر از ۱۶ گرم غلات کامل مصرف کرده بودند به طرز قابل توجهی بیش‌تر از کسانی کاهش یافت که فقط استاتین دریافت کرده بودند و اصلا غلات کامل مصرف نکردند.

هم‌چنین بین مصرف غلات کامل و استاتین‌ها و نسبت کلسترول کل سالم‌تر همبستگی وجود دارد.

۲۲. کینوا از کم‌خونی جلوگیری می‌کند

کینوا سرشار از آهن نیز هست و یکی از بهترین منابع این ماده‌ی معدنی است. اگر کمبود آهن دارید، ممکن است دچار کم‌خونی باشید، وضعیتی که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین خون کم است و منجر به رنگ‌پریدگی و خستگی می‌شود.

طبق گفته‌ی American Society for Parenteral and Enteral Nutrition، کم‌خونی فقر آهن هنوز هم رایج‌ترین مشکل تغذیه‌ای سراسر دنیا محسوب می‌شود. این مطالعه می‌گوید کم‌خونی فقر آهن در افراد بزرگسال می‌تواند طیف گسترده‌ای از عواقب منفی را در پی داشته باشد، از جمله کاهش توان ورزشی یا کاری، اختلال سیستم ایمنی، اختلال دستگاه گوارش، اختلال در تنظیم دما، و اختلال عصب‌شناختی.

۲۳. کینوا سبب بهبود سلامت قلب می‌شود

کینوا نه تنها کلسترول ال‌دی‌ال را پایین می‌اورد، بلکه می‌تواند به روش‌های دیگری نیز برای قلب‌تان مفید باشد. مطالعه‌ای در نشریه‌ی Food Lipids منتشر شد که اعلام کرد دانه‌های کینوا حاوی بسیاری از فلاونوئیدهای رژیمی هستند که با مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی رابطه‌ی معکوس دارند.

کینوا هم‌چنین به خاطر دارا بودن اولئیک اسید و آلفا لینولیک اسیدها و اسیدهای چرب امگا۳، می‌تواند چربی تک‌اشباعی را برای بدن فراهم کند که برای سلامت قلب مفید است.

بیش‌تر خوراکی‌ها هنگام اکسیده شدن اسیدهای چرب سالم خود را از دست می‌دهند، اما مواد مغذی کینوا در برابر بخارپز شدن، جوشاندن و آب‌پز کردن مقاوم هستند.

سال ۲۰۰۴ نیز مطالعه‌ی دیگری در European Journal of Nutrition منتشر شد که به شواهد دیگری از فواید کینوا برای مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی دست پیدا کرده بود.

در این مطالعه، محققان ایتالیایی متوجه شدند کینوا نسبت به سایر نان‌ها و پاستای بدون گلوتن مطالعه شده، سطح کمتری از اسیدهای چرب آزاد و غلظت کمتری از تری‌گلیسرید تولید کرد که با کاهش خطر بیماری‌های قلبی در ارتباط است.

۲۴. کینوا باعث بهبود گوارش می‌شود

اختلالات گوارشی میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اختلالات می‌تواند مشکل کوچکی مثل اسهال، یبوست و سنگ صفرا باشد یا بیماری‌های جدی‌تری مانند زخم معده، دیورتیکولیت و سرطان.

کینوا یکی از منابع عالی فیبر نامحلول و محلول است که سبب بهبود گوارش می‌شوند. این فیبرها به حرکت روان روده‌ها و تشکیل مدفوع صاف و حجیم کمک می‌کنند.

از سوی دیگر، اگر دائما در حال خوردن هستید و از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، فیبر محلول می‌تواند روده‌ها را از دست کلسترول خلاص کرده و به کنترل وزن کمک کند.

خوراکی‌های سرشار از گلوتن می‌توانند روده‌ی کوچک بیماران مبتلا به سلیاک را تحت تاثیر قرار دهد. از آن‌جایی که کینوا بدون گلوتن است، می‌تواند به جلوگیری از اختلالات گوارشی در کسانی که تحمل گلوتن را ندارند، کمک کند.

یک فنجان کینوای پخته حاوی ۲۱٪ مقدار توصیه شده فیبر در روز است. مطالعه‌ای درBritish Journal of Nutrition منتشر شد که نشان می‌داد شرکت‌کنندگان پس از خوردن کینوا، جو، یا گندم سیاه پخته بیش‌تر از زمانی که برنج یا گندم خورده بودند احساس سیری می‌کردند.

۲۵. کینوا خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد

فواید کینوا برای دیابت بی‌شمار است. سال ۲۰۱۰ مطالعه‌ای در Plant Foods for Human Nutrition منتشر شد که نشان داد کینوا به کاهش سطح قند خون، کلسترول کل، و تری‌گلیسرید در موش‌های دارای رژیم غذایی با فروکتوز بالا کمک کرده است.

کینوا برای کاهش وزن خوب است. از آن‌جایی که دلیل اصلی دیابت نوع ۲ چاقی است، کینوا می‌تواند به افراد دیابتی کمک کند. در سال ۲۰۰۵ مطالعه‌ای در نشریه‌ی British Journal of Nutrition نشان داد از مصرف فرمولاسیون محصولات جایگزین، از جمله کینوا، به خاطر تاثیر بالقوه‌شان بر رفتارهای تغذیه‌ای بهره برد.

یعنی به تنظیم سطح کلسترول و گلوکوز خون کمک می‌کند که برای افراد دیابتی از اهمیتی بسیاری برخوردار است. مطالعه‌ی دیگری که در Medicinal Food منتشر شد، نقش کینوا را در کنترل دیابت و فشار خون، در کنار ۱۰ غله و حبوبات سنتی دیگر پرو بررسی کرده است.

محققان دریافتند کینوا سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام کوئرستین است و بالاترین سطح فعالیت آنتی‌اکسیدانی (۸۶٪) را در میان ۱۰ خوراکی بررسی شده به خود اختصاص داد.

۲۶. کینوا طول عمر را افزایش می‌دهد

به گفته‌ی برخی محققان، فیبر موجود در کینوا می‌تواند به افراد کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشند. یک بررسی در American Journal of Epidemiology منتشر شد که نشان می‌داد مصرف زیاد فیبر رژیمی می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند. دو مطالعه‌ی دیگری نیز مصرف غلات کامل را با افزایش طول عمر در ارتباط می‌دانند.

سال ۲۰۱۵ یک مطالعه‌ی دیگر در BioMed Central منتشر شد که نشان می‌داد مصرف غلات کامل و فیبر غله‌ای با کاهش مرگ و میر با علل خاص ارتباط دارد.

هم‌چنین، مصرف غلات کامل از مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان و دیابت جلوگیری کرد.

مطالعه‌ی دیگری که در JAMA Internal Medicine منتشر شده است نشان می‌دهد مصرف غلات کامل با کاهش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی در مردان و زنان امریکایی، صرف نظر از سایر فاکتورهای سبک زندگی و رژیم غذایی، در ارتباط است.

۲۷. کینوا خواص ضدعفونی‌کننده دارد

حتی اینکاها هم از خواص ضدعفونی‌کننده‌ی کینوا اطلاع داشتند. آنها برای درمان جراحت‌ها از کینوا استفاده می‌کردند.

طی فرآوری کینوا، ساپونین آن گرفته شده و سپس دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در امریکای جنوبی، ساپونین کینوا موارد استفاده‌ی زیادی دارد، از جمله به عنوان پاک‌کننده‌ای برای شستشوی لباس‌ها و ظروف و یا به عنوان ضدعفونی‌کننده‌ی جراحت‌های پوستی. این ماده اثرات ضدمیکروبی دارد. به‌علاوه ساپونین برای کمک به درمان پوست سر حساس و خارش‌دار نیز استفاده می‌شود.

چطور کینوا را خریداری و نگهداری کنیم

کینوا در بیش‌تر خواروبارفروشی‌های…. در ایالات متحده و فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون قابل دسترسی است. در بریتانیا، می‌توان کینوا را از سوپرمارکت‌هایی مانند Tesco، Sainsburys و Morrisons تهیه کرد.

قبل از خرید کینوا، سری به سوپرمارکت بزنید و یک بسته کینوا از برندی محبوب را تهیه کنید. روی آن می‌توانید دستورالعمل استفاده از آن را ببینید. زمانی که با نحوه‌ی پخت کینوا آشنا شدید می‌توانید آن را به صورت عمده خریداری کنید. خریدن آن به صورت عمده ارزان‌تر از خریدن کینوای بسته‌بندی شده برایتان تمام می‌شود.

وقتی کینوا می‌خرید یادتان باشد که هنگام پخت حجم آن افزایش می‌یابد، پس ممکن است به مقدار زیادی نیاز نداشته باشید. با توجه به ذائقه و میل‌تان، می‌توانید با انواع کینوا آشپزی کنید تا نوع دلخواه‌تان را بیابید.

کینوای سفید یا عاجی رایج‌ترین نوع آن است. کینوای قرمز با رنگ زیبای خود در هر خوراکی به چشم می‌آید. این نوع کینوا شکل خود را بهتر حفظ می‌کند و برای استفاده در سالادهای سرد مناسب‌تر است. کینوای سیاه یک ترکیب مجزا از دانه‌های سیاه، قرمز و قهوه‌ای است که به هر خوراکی زیبایی می‌بخشد. مزه‌ی کینوای سیاه کمی خاکی‌تر و شیرین‌تر از انواع دیگر است.

هم‌چنین می‌توانید کینوای پرک شده تهیه کنید که سریع‌تر پخته می‌شود و برای آماده کردن یک صبحانه‌ی گرم و سریع عالی است.

آرد کینوا هم گزینه‌ی مناسب دیگری برای پخت و پز است.

برای نگهداری کینوا بهتر است آن را در یک ظرف در بسته و در جایی خنک با دمای ثابت نگهدارید که ماه‌ها طول عمر آن را افزایش می‌دهد. در صورت پختن کینوا آن را در ظرفی که هوا نکشد در یخچال نگهداری کنید. این امر از فساد کینوا جلوگیری می‌کند، رطوبت و آلودگی‌ها را از آن دور نگه می‌دارد. کینوای خته را بیش‌تر از ۲ ساعت در دمای اتاق نگه ندارید.

برای نگهداری طولانی‌مدت می‌توانید کینوای خشک را در فریزر نگهدارید تا طعم خود را حفظ کند؛ البته مادامی که از ظروف مناسب استفاده کنید که هوا نمی‌کشد. کینوای پخته را نیز می‌توانید به همین صورت فریزر کنید.

با نگهداری مناسب مواد خوراکی می‌توانید سلامت آنها را حفظ کنید و با جلوگیری از تولید ضایعات به محیط زیست کمک کنید و هزینه‌های خود را کاهش دهید.

احتیاط

خوردن کینوا برای سلامتی خطراتی نیز دارد. طبق گفته‌یEnvironmental Protection Agency دانه‌های کینوا با ساپونین پوشده شده‌اند، ماده‌ی شیمیایی که به محافظت از گیاه در برابر بیماری‌های باکتریایی، ویروسی، و قارچی کمک می‌کند. ساپونین در برخی افراد باعث ایجاد مزه‌ی بدی در دهان می‌شود.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – اسما حسنی

منبع: well-beingsecrets

۲۷ فایده کینوا برای سلامتی که علم ثابت کرده است

(مشاهده ۲ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چطور اینترنت هدیه دولت را فعال کنیم؟ + مراحل