خشکی واژن: 48 درمان خانگی خشکی واژن


خشکی واژن: 48 درمان خانگی خشکی واژن

خشکی واژن یک مشکل رایج در میان بیشتر زنانی است که به مرحله‌ی یائسگی رسیده‌اند. با این حال، این مشکل می‌تواند برای هر زنی در هر سنی پیش بیاید. کاهش سطح استروژن یا نازک شدن پوشش واژن منجر به عفونت واژن می‌شود و همین به نوبه‌ی خود سبب مشکلاتی نظیر خشکی واژن می‌شود. این افت سطح استروژن ممکن است در نتیجه‌ی زایمان یا شیر دادن به نوزاد، پرتودرمانی،...

خشکی واژن یک مشکل رایج در میان بیشتر زنانی است که به مرحله‌ی یائسگی رسیده‌اند. با این حال، این مشکل می‌تواند برای هر زنی در هر سنی پیش بیاید. کاهش سطح استروژن یا نازک شدن پوشش واژن منجر به عفونت واژن می‌شود و همین به نوبه‌ی خود سبب مشکلاتی نظیر خشکی واژن می‌شود. این افت سطح استروژن ممکن است در نتیجه‌ی زایمان یا شیر دادن به نوزاد، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی یا جراحی برداشتن تخمدان باشد. خارش شدید، خروج ترشح از واژن، درد و خونریزی کم در هنگام مقاربت، سوزش در زمان دفع ادرار، نشانه‌های اولیه‌ی خشکی واژن هستند.

خشکی واژن: 48 درمان خانگی خشکی واژن

این مشکل همچنین باعث کاهش کشسانی دیواره‌های واژن می‌شود، و همین، خود بر مشکلات اضافه می‌کند. گفته می‌شود عفونت‌های باکتریایی و قارچی عامل اصلی خشکی واژن هستند. علل دیگر عبارتند از: آلرژی، استفاده از دوش واژینال یا عدم پیش‌نوازش قبل از رابطه‌ی جنسی. بنابراین در صورتی که به دنبال راهی برای افزایش نرم و مرطوب شدن محیط واژن هستید، این نوشتار را بخوانید. در این نوشتار برخی از داروهای خانگی مؤثر را برای رفع خشکی واژن می‌بینید که تاثیری شگفت‌انگیز برای رفع این مشکل دارند! با ما همراه باشید!

درمان‌های خانگی برای رفع خشکی واژن

۱. تخم کتان

تخم کتان دارای مزایای فراوانی برای سلامتی است از جمله این‌که خشکی واژن را درمان می‌کند. روغن کتان در درمان این بیماری بسیار موثر است زیرا به علت حضور فیتواستروژن باعث افزایش سطح استروژن می‌شود و به این ترتیب باعث افزایش رطوبت و نرمی واژن می‌شود. تخم کتان را خرد کنید و آن را روی اسموتی‌ها، غلات صبحانه، سالادها، ماست یا سایر مواد غذایی مورد علاقه‌تان بپاشید.

مطلب مرتبط: ۲۷ درمان خانگی و طبیعی برای تنگ کردن واژن

۲. سویا

ترکیبات موجود در دانه‌های سویا و همچنین سایر محصولات سویا می‌توانند میزان استروژن را به طور قابل‌توجهی افزایش بدهند. اگر سویا را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، برخی از نشانه‌های خشکی واژن تا حدی بهبود می‌یابند. این ماده‌ی خوراکی که غنی است از فیتواستروژن‌ها، پروتئین‌ها، کلسیم، ایزوفلاون‌ها، اسید فولیک، آهن، مواد معدنی و ویتامین‌ها، به شما کمک می‌کند تا با خشکی واژن، عرق کردن شبانه و گرگرفتگی به خوبی مقابله کنید. سعی کنید ۲۵ گرم سویا در روز مصرف کنید تا شاهد نتایج قابل‌توجهی باشید. خوراکی‌هایی مانند سویا، آجیل سویا، شیر سویا، توفو و غیره را می‌توانید برای افزایش مقدار سویا در رژیم غذایی‌تان، مصرف کنید.

۳. ماهی

ماهی حاوی امگا۳ است که برای کاهش علائم خشکی واژن بسیار مفید و موثر است. برای افزایش سطوح استروژن و کاهش احتمال خشکی واژن یک کنسرو ماهی تن یا یک تکه فیله‌ی سالمون بخورید. اعتقاد بر این است که ماهی به تحریک ناحیه‌ی واژن کمک می‌کند، و به این ترتیب، به طور طبیعی سبب نرم و مرطوب شدن واژن می‌شود.

۴. ویتامین ب کمپلکس

ویتامین ب کمپلکس برای تسکین استرس روزمره که ممکن است دلیل دیگری برای خشکی ناحیه‌ی واژن باشد، مفید باشد. این ویتامین‌ها همچنین می‌توانند تشکیل گلبول‌های قرمز را بهبود دهند، و همین باعث می‌شود تا جریان خون به سمت واژن برود و محیط آن نرم و مرطوب شود. ویتامین‌های ب کمپلکس تمایل دارند که غده‌های آدرنال (غدد فوق کلیوی) و سیستم ایمنی بدن را نیز ثبات ببخشند.

علاوه بر این، ویتامین B۱۲ می‌تواند خشکی واژن را با بازیافت خون کاهش دهد. ویتامین ب ۱۲ را می‌توانید در رژیم غذایی یا به صورت یک مکمل مصرف کنید، زیرا به کاهش علائم خشکی واژن در زنان کمک می‌کند.

۵. ویتامین E

ویتامین E دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است و برای درمان خشکی واژن تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر ویتامین E را به صورت شیاف در داخل واژن قرار بدهید، مشکل‌تان درمان می‌شود و ناحیه‌ی واژن نرمی و رطوبت کافی خواهد داشت و به این ترتیب اصطکاک در طول رابطه‌ی جنسی کاهش می‌یابد.

۶. ویتامین A

این مورد یکی دیگر از ویتامین‌هایی است که برای درمان خشکی واژن مفید است. برای جلوگیری از خشکی واژن، باید شیاف ویتامین A را در کانال واژینال قرار بدهید. ویتامین A به حفظ الاستیسیته (کشسانی) غشای مخاط کمک می‌کند. این ویتامین از دیواره‌های واژن مراقبت می‌کند و خشکی را کاهش می‌دهد. برای دریافت این ویتامین، می‌توانید خوراکی‌هایی مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین، سبزیجات برگ سبز، زردآلوی خشک، انبه، جگر گاو، ماهی، فلفل و غیره مصرف کنید. دوز توصیه شده‌ی روزانه برای مصرف ویتامین A، ۱۵ میلی‌گرم است.

مطلب مرتبط: عفونت واژن: ۳۷ بهترین درمان خانگی عفونت واژن

۷. حمام با آب گرم

یک حمام آب گرم در هنگام صبح می‌تواند در طول روز از گرگرفتگی جلوگیری کند. این، قطعا یک درمان طبیعی بسیار عالی برای مقابله با خشکی واژن است. سعی کنید نمک حمام را به آب داخل وان اضافه کنید، زیرا قطعا حس آرامش زیادی به شما می‌دهد.

* نکته: از صابون‌های عطری، دئودورانت‌ها و ژل دوش استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک ناحیه‌ی مهبل شود.

۸. ورزش

ورزش چیزی است که می‌تواند شما را سالم و سلامت نگه دارد و در عین حال باعث کاهش سطوح استرس شود. شما می‌توانید تمرینات قلبی عروقی را به مدت ۲۰ دقیقه در روز انجام دهید تا تعادل هورمون‌ها را در بدن‌تان حفظ کنید. تمرین کگل هم یک گزینه‌ی خوب برای بهبود اوضاع ناحیه‌ی واژن است. این تمرین همچنین باعث تقویت عضلات واژن می‌شود و به این ترتیب نرمی و رطوبت آن را افزایش می‌دهد.

۹. تخم شنبلیله

تخم شنبلیله برای درمان خشکی واژن بسیار موثر است. این دانه‌ّها به حفظ سطوح استروژن در بدن کمک می‌کنند و به این ترتیب موجب کاهش طبیعی این اختلال می‌شوند. تخم شنبلیله یک اثر مشابه استروژن در بدن ایجاد می‌کند و بنابراین به افزایش نرمی و رطوبت واژن کمک می‌کند. یک قاشق غذاخوری از این دانه‌های کوچک را بردارید و داخل آب بریزید. اجازه بدهید شب تا صبح بماند و خیس بخورد. حالا، این آب را صبح بخورید.

یکی دیگر از شیوه‌های مصرف تخم شنبلیله این است که یک قاشق چایخوری از آن را در یک لیوان آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. اجازه دهید ترکیب خنک شود و سپس آن را بنوشید. این نوشیدنی را یک بار در روز برای تسکین علائم خشکی واژن مصرف کنید.

* توجه – زنان باردار یا زنان مبتلا به بیماری‌های مرتبط با هورمون یا سرطان سینه باید مصرف تخم شنبلیله پرهیز کنند.

۱۰. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک چربی سالم است که به بازیابی سطح طبیعی هیدراتاسیون بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید این روغن را به عنوان یک روان‌کننده یا مکمل برای درمان این اختلال استفاده کنید. روغن نارگیل یک منبع عالی از ویتامین E است که برای بهبود ترشح رطوبت در بافت‌های واژن به طور طبیعی سودمند است. روغن نارگیل بکر را آماده کنید و آن را در ناحیه‌ی واژن‌تان استعمال کنید. شما حتی می‌توانید از روغن نارگیل خوراکی استفاده کنید زیرا هیچ خطری ندارد. روغن نارگیل به عنوان یک روان‌کننده‌ی واژن نه تنها واژن را نرم و مرطوب نگه می‌دارد، بلکه باعث بهبودی کشسانی آن نیز می‌شود.

مطلب مرتبط: ۲۹ درمان خانگی سوزش و خارش واژن

۱۱. روغن زیتون

روغن زیتون در کنار سایر مزایایی که برای سلامتی دارد، غنی از ویتامین E هم هست و به جوان‌تر شدن زنان کمک می‌کند. حضور ترکیبات فنلی مانند هیدروکسی‌تیروسول و اولئوروپین به این روغن یک اثر مرطوب‌کننده‌ی عالی می‌دهند. این روغن را می‌توان به رژیم غذایی اضافه کرد یا می‌توانید به صورت مستقیم آن را در دیواره‌های واژن برای کاهش خشکی استفاده کنید. روغن زیتون را در سراسر واژن بمالید. ماساژ واژن با روغن زیتون نیز شیوه‌ی خوبی است زیرا بافت‌های خشک و تحریک شده را کاملا جوان و تر و تازه می‌کند و مشکل خشکی واژن را دور از شما نگه می‌دارد.

۱۲. زردچوبه

این ماده یک روان‌کننده‌ی مؤثر برای درمان خشکی واژن است. زردچوبه به علت خواص ضد میکروبی که دارد باکتری‌ها و میکروب‌های دیگر را از بین می‌برد و از واژن در برابر عفونت محافظت می‌کند. زردچوبه را با شیر مخلوط کنید تا یک خمیر آماده شود. سپس برای رسیدن به بهترین نتایج خمیر حاصل را در واژن استعمال کنید.

۱۳. روغن کنجد

این روغن، بهترین روان‌کننده‌ی واژن است. روغن کنجد کاملا برای از بین بردن خشکی واژن موثر است. یک توپ پنبه‌ای بردارید و آن را در روغن کنجد فرو کنید. سپس روغن را در دیواره‌های واژن استعمال کنید و به مدت یک هفته این روش درمانی را ادامه دهید. این شیوه، قطعا تاثیر شگفت‌انگیزی برای نرم و مرطوب کردن واژن دارد.

۱۴. بدن‌تان را هیدراته نگه دارید.

در بسیاری از موارد، کم آب شدن بدن باعث خشکی واژن می‌شود. شما باید مقدار زیادی آب در روز مصرف کنید. هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. این کار باعث می‌شود تا پوشش‌های مخاطی و حفره‌ی واژن مرطوب بماند و سموم نیز از بدن‌تان خارج شوند.

۱۵. آب ولرم و جوش شیرین

بهترین راه تمیز کردن واژن، استفاده از محلول رقیق آب ولرم و جوش شیرین است. با این حال، برخی از محققان استدلال می‌کنند که جوش شیرین باعث افزایش سطح pH واژن می‌شود و همین ممکن است احتمال بروز عفونت قارچی را افزایش بدهد. این مخلوط می‌تواند خارش و خشکی واژن را از بین ببرد. ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید. ناحیه‌ی واژن، لبه‌های تناسلی، لب‌های داخلی واژن و لب واژن را با این مخلوط تمیز کنید. این شیوه قطعا به شما کمک خواهد کرد که تا حد زیادی تسکین بیابید.

۱۶. پنیر کورد

پنیر کورد حاوی پروبیوتیک‌ها است که در واقع به عنوان باکتری سالم یا خوب برای سلامتی واژن محسوب می‌شوند. این ماده‌ی خوراکی به حفظ تعادل PH در حفره‌ی واژن کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها روش خوبی برای بهبود ترشح واژن و حفظ سلامت این ناحیه هستند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک به مبارزه با عوارض بعد از یائسگی و قبل از یائسگی کمک می‌کند و راه خوبی برای نرم و مرطوب نگه داشتن این منطقه است.

مطلب مرتبط: ۵۰ حقیقت شگفت انگیز در مورد واژن

۱۷. نان موزی ببویید!

برخی از غذاها مانند نان موزی میل جنسی را در بدن آدم‌ها فعال می‌کنند. قبل از این‌که با همسرتان به رختخواب بروید، یک تکه نان موزی بردارید و آن را بو کنید. بوی این نان باعث افزایش رطوبت در واژن می‌شود. لازم نیست این نان را بخورید، بو کردن آن کافی است.

۱۸. ال-‌آرژنین

مصرف مکمل L-arginine را امتحان کنید چرا که یک آمینو اسید است. ال-آرژنین با افزایش روند انعقاد خون، جریان خون را در ناحیه‌ی تناسلی بهبود می‌دهد. این اسید آمینه به عنوان یک ماده‌ی طبیعی، نرمی و رطوبت واژن را افزایش می‌دهد، و مانع از خشک شدن بیش‌تر واژن می‌شود.

۱۹. آب سرد

آب، یک درمان خانگی بسیار مؤثر برای شروع حل این مشکل است. گاهی اوقات خارش واژن ناشی از گرما است. در چنین مواردی، آب سرد می‌تواند برای مقابله با سوزش و خارش به شما کمک کند. شما می‌توانید یک کمپرس برای ایجاد بی‌حسی استفاده کنید.

۲۰. سرکه سیب

سرکه سیب سرخ به دلیل دارا بودن خواص ضد قارچی و ضد باکتری شناخته شده‌است و یک درمان محبوب برای خارش واژن محسوب می‌شود. این ماده به حفظ محیط قلیایی واژن کمک می‌کند، بنابراین سبب می‌شود که از شر باکتری‌های بد خلاص شوید. ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را به ۱ فنجان آب اضافه کنید. ترکیب را بجوشانید و بعد کمی صبر کنید تا خنک شود به دمای اتاق برسد. حالا، واژن را با این آب دو بار در روز بشویید.

۲۱. بوریک اسید

اسید بوریک به عنوان یک عامل ضد قارچی برای رفع عفونت واژن بسیار موثر است. این ماده با انواع عفونت قارچی از جمله عفونت‌های ایجاد شده در منطقه‌ی واژن مبارزه می‌کند. اساسا، اسید بوریک یک ضدعفونی‌کننده است، و هنگامی‌که برای تمیز کردن واژن استفاده می‌شود، به بهبود سطح pH کمک می‌کند. اسید بوریک در قالب کپسول عرضه می‌شود و آن را باید مستقیما داخل واژن قرار بدهید. این کپسول‌ها را می‌توان با پر کردن کپسول‌های خالی ژلی با پودر بوریک اسید در خانه آماده کنید.

* توجه داشته باشید که این کپسول‌ها را به صورت خوراکی مصرف نکنید زیرا یک سم است.

۲۲. سیر

سیر به علت خواص آنتی بیوتیک و ضد باکتری که دارد، یکی از مهم‌ترین داروهای خانگی برای خشکی واژن است. یک حبه سیر بردارید، آن را پوست بکنید و داخل واژن قرار دهید و اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند. این کار با عفونت قارچی در ناحیه‌ی واژن مقابله می‌کند و خارش را نیز از بین می‌برد.

– روش دیگر این است از روغن سیر برای این منظور استفاده کنید. چند قطره روغن سیر را با یک قاشق چایخوری روغن ویتامین E مخلوط کنید. پس از آن‌که خوب هر دو را با هم ترکیب کردید، آن را در منطقه‌ی واژن استعمال کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب گرم شستشو دهید.

۲۳. نمک دریایی

نمک دریایی برای کنترل رشد میکروب‌ها از جمله قارچ‌ها و باکتری شناخته شده‌است. این ماده دارای خواص ضد باکتریایی بسیار خوبی است و به طور موثر عفونت را درمان می‌کند. ۱ قاشق غذاخوری نمک را به حدود ۲ فنجان آب اضافه کنید و واژن را با ترکیب حاصل شستشو دهید.

– یا نصف فنجان نمک دریایی را به آب داخل وان اضافه کنید. ۱۰ دقیقه در این آب غوطه‌ور شوید تا از خارش ناشی از خشکی رهایی بیابید.
– چند قطره از روغن‌ّهای معطر بابونه، رزماری، اسطوخودوس وآویشن را با هم مخلوط کنید. یک قاشق چایخوری نمک دریایی را به ترکیب روغن‌ها اضافه کنید. این مخلوط را داخل یک بطری بریزید و آن را با آب پر کنید. از این ترکیب برای آبکشی واژن دست کم دو بار در روز استفاده کنید.

۲۴. آووکادو

آووکادو حاوی چربی‌های سالم است که کمک می‌کند دیواره‌های واژن را به خوبی نرم و روان و قوی نگه دارید. این میوه منبع پتاسیم و B۶ هستند، که هر دو باعث تقویت تمایلات جنسی می‌شوند. می‌توانید آووکادو را به صورت خام یا برای تهیه‌ی رسپی‌های خوشمزه استفاده کنید. این میوه قطعا باعث افزایش میل جنسی شما خواهد شد. همچنین می‌توانید از روغن آووکادو استفاده کنید زیرا غنی از ویتامین E و ویتامین A است. این روغن از سایر فرآورده‌ها یا روغن‌های شیمیایی بهتر است.

۲۵. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین غنی از ویتامین A است که رحم و دیواره‌ی واژن را قوی نگه می‌دارد. این ماده بدن را برای تولید هورمون‌های جنسی تحریک می‌کند، و در عین حال شما را پرانرژی نگه می‌دارد. ویتامین A همچنین به تولید هورمون‌های جنسی کمک می‌کند، بنابراین واژن همچنان پر انرژی و سالم باقی می‌ماند.

۲۶. مغزها و دانه‌ها

مغزها و دانه‌ها حاوی روغن و ویتامین E هستند. هر دوی این‌ها برای مرطوب و نرم بودن محیط واژن بسیار ضروری هستند. از آن‌جایی که آنها ویتامین E فراوانی دارند، از خشکی واژن جلوگیری می‌کنند. تخمه‌ی کدو و بادام روی فراوانی دارند که به تنظیم چرخه‌ی قاعدگی و مبارزه با خارش کمک می‌کند. آنها همچنین دارای اسیدهای چرب هستند که باعث افزایش نرمی و رطوبت واژن می‌شوند.

۲۷. شکلات تلخ

شکلات تلخ غنی از منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است که جریان خون را به اندام‌های جنسی افزایش می‌دهند. با وجود جریان خون بهتر در ناحیه‌ی واژن، سلامت آن افزایش می‌یابد، و همین منجر به میل جنسی و رضایت جنسی بیش‌تر می‌شود.

درمان‌های گیاهی برای نرم و مرطوب شدن واژن

۲۸. ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا یک درمان موثر برای نرم و مرطوب شدن واژن است. آلوئه‌ورا یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است و می‌تواند خشکی و خارش را در اطراف این ناحیه کاهش دهد. شما می‌توانید از مخلوط ژل شیر و آلوئه‌ورا استفاده کنید که برای این منظور بسیار مفید است.

– روش دیگر این است که می‌توانید مقداری ژل آلوئه‌ورا را در نزدیکی دهانه‌ی واژن استفاده کنید.
– یا یک فنجان آب آلوئه‌ورا برای کاهش علائم خشکی واژن بنوشید.

۲۹. کامفری (گیاه هماور یا گوش خر)

مصرف گیاه هماور باعث افزایش نرمی و رطوبت در ناحیه‌ی واژن می‌شود. این گیاه مشکل خشکی و خارش را کاهش می‌دهد. ژل هماور و پماد آن می‌تواند در نزدیکی دهانه‌ی واژن استفاده شود. این گیاه حاوی یک ماده‌ی شیمیایی به نام النتونین است که از رشد سلول‌های جدید در واژن حمایت می‌کند.

نکته:

۱) استفاده‌ی طولانی از گیاه هماور توصیه نمی‌شود، زیرا منجر به خطر انباشت آلکالوئیدهای پیرولیزیدین می‌شود، در نتیجه به کبد آسیب می‌رساند.
۲) آن را روی پوست آسیب‌دیده و ترک‌خورده استفاده نکنید.

۳۰. کوهوش سیاه

کوهوش سیاه مکمل گیاهی موثری است که خشکی واژن را از بین می‌برد. شما حتی می‌توانید آن را در ترکیب با سایر گیاهان استفاده کنید. این گیاه که مانند دونگ کوی، یک گیاه دارویی فیتواستروژنی است، اثر مشابهی را نشان می‌دهد. کوهوش سیاه برای درمان علائم یائسگی، گرگرفتگی و خشکی واژن تاثیر بسیار زیادی دارد.

۳۱. روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد برای درمان بافت خشک واژن بسیار ارزشمند است. این روغن، با کشتن باکتری‌هایی که سبب بروز خشکی در واژن شده‌اند، مشکل را حل می‌کند. لب‌های داخلی واژن، لب‌های تناسلی و دهانه‌ی واژن را با روغن درخت چای ماساژ بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا علائم این اختلال را راحت‌تر از بین ببرید.

۳۲. دونگ‌کویی

دونگ‌کوئی یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در درمان مشکل خشکی واژن موثر است. این گیاه هنگامی‌که در ترکیب با گیاه دارویی پنج‌انگشت، کوهوش سیاه و جینسینگ سیبری استفاده می‌شود، به کنترل گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی کمک می‌کند.

۳۳. یام وحشی

یام وحشی نیز که نوعی گیاه دارویی است، باعث کاهش علائم یائسگی و خشکی واژن می‌شود. یام وحشی می‌تواند به صورت کپسول یا عصاره مصرف شود. به طور کلی، دوز مصرفی این گیاه باید با آب مخلوط شود و بعد مورد استفاده قرار بگیرد. این داروی گیاهی رطوبت و انعطاف‌پذیری بافت واژن را بازیابی می‌کند.

توجه: از آن‌جایی که دوز این داروی گیاهی برای هر فرد متفاوت است، بهتر است با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

۳۴. گیاه دارویی دم شیر

دم شیر متعلق به خانواده‌ی نعناعیان است. این گیاه دارویی خشکی واژن را به طور موثری درمان می‌کند. دم شیر باعث افزایش کشسانی دیواره‌های واژن می‌شود و گردش خون را افزایش می‌دهد. همچنین علائم دیگر یائسگی مانند اضطراب و گرگرفتگی را تسکین می‌دهد.

۳۵. سپیا

یکی دیگر از داروهای موثر گیاهی برای رفع خشکی واژن، سپیا است. این گیاه به طور عمده برای از بین بردن علائم خارش، خشکی، ناراحتی، تحریک‌پذیری و گرگرفتگی استفاده می‌شود. سپیا همچنین می‌تواند درد‌ای سوختگی را با فشار و ترشح سفید شیری در واژن درمان کند.

توجه داشته باشید که در مورد دوز مناسب خودتان، حتما با پزشک عمومی مشورت کنید.

۳۶. کهندار

کهندار یک گیاه دارویی بسیار خوب است که برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می‌شود. این گیاه دارویی با هدف قرار دادن علل اساسی خشکی واژن، با این مشکل مقابله می‌کند.

۳۷. جینسنگ

جینسنگ برای درمان انواع بیماری‌ها و اختلالات، از جمله یائسگی مورد استفاده قرار گرفته‌است. این گیاه دارویی کمک می‌کند که دیواره‌های واژن سالم و نرم بمانند، و در نتیجه از درد، پارگی و خشکی جلوگیری می‌کند. جینسینگ همچنین علائمی مانند گرگرفتگی، خارش و بی‌خوابی را درمان می‌کند.

۳۸. پنج‌انگشت

در سال‌های اخیر، پنج‌انگشت به علت فیتواستروژنی که دارد اثربخشی خود را در درمان مشکلات یائسگی نشان داده‌است. این گیاه دارویی کاملا با علائمی مانند خشکی واژن، افسردگی خفیف، عرق کردن و گرگرفتگی مقابله می‌کند. گیاه دارویی پنج‌انگشت را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با گیاهان دیگری مانند کوهوش سیاه و یا دونگ‌کوئی استفاده کرد. این گیاه به دلیل تاثیری که روی ثبات بخشیدن به سطح هورمونی بدن دارد، شناخته شده‌است.

۳۹. قاصدک

برگ قاصدک به نرم و مرطوب شدن واژن کمک می‌کند. برای تهیه‌ی یک داروی گیاهی با استفاده از قاصدک، ۱۴ گرم برگ خشک‌شده‌ی آن را با آب جوش مخلوط کنید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. هر روز ۳ فنجان از این دارو را مصرف کنید. اگر در حال مصرف مکمل آن هستید، آن را به ۳۰۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید.

۴۰. گوتوکولا (گیاه دارویی آب‌قاشقی یا قدح مریم)

گیاه دارویی گوتوکولا نیز با متعادل کردن سطح استروژن به کم شدن خشکی واژن کمک می‌کند. برای تهیه‌ی دمنوش با استفاده از گیاه، نصف یا یک قاشق چایخوری برگ خشک این گیاه را به ۱ فنجان آب گرم اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید. هر روز ۲ فنجان از این دمنوش بخورید. برای کاهش طعم تلخی که دارد، لیمو یا عسل به آن اضافه کنید. اگر مصرف آن به صورت مکمل باشد، روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم کافی است.

۴۱. کاه جو

حتی کاه جو نیز با بهبود گردش خون به نرم و مرطوب شدن محیط واژن کمک می‌کند. برای تهیه‌ی یک تونیک با استفاده از کاه جو، ۱ قاشق چایخوری از این داروی گیاهی را با یک فنجان آب مخلوط کنید. آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.. نوشیدنی حاصل را می‌توانید به عنوان یک تونیک (داروی مقوی) ۳ بار در روز مصرف کنید. اگر در فرم تنتور این داروی گیاهی را مصرف می‌کنید، ۳۰ قطره و سه بار در روز کافی است.

۴۲. مازو

مازو مدت زمان زیادی است که توسط مصری‌ها استفاده می‌شود. این گیاه دارویی برای تاثیری که روی بازگرداندن سلامت دیواره‌ی واژن با ایجاد رطوبت و نرمی دارد، شناخته شده‌است. عصاره‌های این گیاه حاوی خواص ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است که به از بین بردن علائمی مانند خارش، بوی واژن، و ترشح غیر طبیعی از واژن که ناشی از عفونت قارچی است، کمک می‌کند. این گیاه دارای خواص قابض است که در تقویت و سفت کردن ماهیچه‌های واژن، بازگرداندن کشسانی و انعطاف‌پذیری واژن کمک می‌کند.

۴۳. گیاه گوتنگ

این گیاه دارویی اساسا در جنگل‌های هند، چین و آسیای مرکزی یافت می‌شود. گوتنگ به خاطر خواص قابض قدرتمندی که دارد، شناخته شده‌است و در درمان ترشحات مخاطی مؤثر است.

۴۴. گیاه دارویی پیوراریا میریفیکا

این گیاه دارویی بیش‌تر در تایلند یافت می‌شود. پیوراریا میریفیکا شامل میزان بالایی از فیتواستروژن‌ها است که غدد بارتولین را در واژن برای بازگرداندن نرمی و رطوبت طبیعی و آزاد شدن استروژن تحریک می‌کنند. این گیاه دارویی به طور موثری قدرت، کشسانی و رشد بافت را بهبود می‌بخشد.

۴۵. کالندولا

این گیاه برای درمان خشکی واژن بسیار موثر است. روغن کالاندولا بافت واژن را نرم می‌کند. این روغن دارای فعالیت‌های ضد میکروبی است و به همین دلیل از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. اساسا این روغن یک مرطوب‌کننده‌ی عالی است و ناحیه‌ی واژن را نرم می‌کند و باعث کاهش درد می‌شود.

۴۶. شبدر قرمز

ساقه‌ها، گل‌ها و برگ‌های شبدر قرمز حاوی ایزوفلاون‌های فیتواستروژنیک مانند بیوکانین، فورمونوتین، ژنیستئین و دیدزین هستند که به مقابله با مشکلات یائسگی از جمله خشکی واژن و آتروفی کمک می‌کند. این گیاه به بهبود گردش خون در اندام‌های تناسلی کمک می‌کند و معروف است که مخاط دهانه‌ی رحم را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب به حل مشکل خشکی واژن کمک می‌کند.

۴۷. روغن معطر گل رز

روغن رز بسیار آرامبخش است و به بازسازی بافت سالم کمک می‌کند. این روغن با کاهش علائمی مانند تحریک و خشکی، مشکل خشکی واژن را حل می‌کند. روغن را به آرامی در تمام قسمت‌های واژن برای به‌دست آوردن اثرات تسکین‌دهنده ماساژ بدهید. روغن معطر گل رز نیز مانند سایر روغن‌های معطر، می‌تواند به خوبی در آروماتراپی که برای درمان خشکی واژن مفید، مورد استفاده قرار گیرد.

۴۸. روغن معطر بابونه

روغن معطر بابونه برای افرادی که دچار خشکی واژن هستند، عالی است. این روغن به تسکین علائم خشکی واژن کمک می‌کند، خارش را کاهش می‌دهد، و از بازسازی سلولی حمایت می‌کند.

* بایدها

– اگر احساس خجالت و شرمساری دارید، با همسرتان صحبت کنید. او می‌تواند کمک‌تان کند که احساس بهتری داشته باشید.

– برای جلوگیری از خارش، لباس‌های زیر راحت بپوشید. برای این‌که هوا در این ناحیه جریان داشته باشد، لباس‌های زیر پنبه‌ای را انتخاب کنید.

– برای حفظ تعادل سطح هورمونی بدن به طور منظم ورزش کنید.

– اگر نشانه‌های این مشکل همچنان ادامه داشته باشند، با پزشک‌تان مشورت کنید.

– از یک ماده‌ی روان‌کننده برای تسهیل روند مقاربت جنسی‌تان استفاده کنید.

* نبایدها

– از ژل دوش یا صابون برای شستشوی واژن استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک این ناحیه شوند. آنها همچنین می‌توانند pH طبیعی را تغییر داده و سبب افزایش خشکی شوند.

– نوشیدنی‌های الکلی را مصرف نکنید و سیگار نکشید چرا که سیگار و الکل می‌توانند بدن شما را از سموم پر کنند. آنها همچنین ممکن است سطح اکسیژن و گردش خون را دچار مشکل کنند.

– مصرف کافئین را نیز کاهش بدهید.

– از دوش‌های واژینال یا پاک‌کننده‌ها استفاده نکنید، زیرا ممکن است خشکی واژن را بدتر کنند.

– از محصولات شیمیایی استفاده نکنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: homeremedyhacks

خشکی واژن: ۴۸ درمان خانگی خشکی واژن

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدیو) لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده اف 35