جنگنده جی-20؛ جدیدترین جنگاور نیروی هوایی چین | فیلم


...

ویدئوهایی که دیگران تماشا کرده اند

جنگنده جی-20؛ جدیدترین جنگاور نیروی هوایی چین | فیلم

تست جنگنده اف 35 در رودخانه پاتوکسنت ایالت مر...

جنگنده جی-20؛ جدیدترین جنگاور نیروی هوایی چین | فیلم

آشنایی با سیستم های الکترونیکی جنگنده میگ 35 ...

جنگنده جی-20؛ جدیدترین جنگاور نیروی هوایی چین | فیلم

جنگنده جی-20؛ جدیدترین جنگاور نیروی هوایی چین...

جی-۲۰ (J-20) یک جنگنده دو موتوره و بزرگ ساخت کمپانی هوافضای چینی چنگدو است که اولین پروازش را در سال ۲۰۱۱ انجام داد و در همان سال به نمایش عموم در آمد. البته پروژه ساخت این جنگنده به دهه ۱۹۹۰ میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که دولت چین تصمیم به ساخت جنگنده‌ای بزرگ با دو موتور گرفت. اولین عکس‌های این جنگنده اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شدند، اما معرفی آن در اوایل ۲۰۱۱ میلادی صورت گرفت.

جی-۲۰ چینی سومین جنگنده نسل پنجی است که وارد خدمت می‌شود. اولین آن‌ها اف-۲۲ رپتور (F-22 Raptor) ساخت آمریکا است که یک جنگنده برتری هوایی پنهانکار و رادار گریز است. دومین جنگنده نسل ۵ عملیاتی نیز دیگر هموطن رپتور یعنی اف-۳۵ لایتنینگ ۲ (F-35 Lightning II) بود. اما آیا جی-۲۰ واقعا نسل ۵ است؟‌ مواردی وجود دارد که سبب می‌شود جی-۲۰ در باطن نسل ۵ نباشد و فقط اسما نام جنگنده نسل ۵ را به دنبال خود بکشد!

جنگنده جی-20؛ جدیدترین جنگاور نیروی هوایی چین | فیلم

شباهت جی-۲۰ به میگ ۱٫۴۴ انکار ناپذیر است. مقامات کمپانی میکویان (میگ) نیز همواره انتقال اطلاعات میگ ۱٫۴۴ به چین را تکذیب کرده‌اند، اما به گفته برخی منابع از وزارت دفاع روسیه و البته کارشناسان، جی-۲۰ بر اساس میگ ۱٫۴۴ ساخته شده است. البته مشخص نیست این انتقال فناوری به صورت قانونی صورت گرفته یا خیر. برخی کارشناسان نیز معتقد هستند چین در ازای این فناوری‌ها هزینه‌هایی پرداخته است.البته جی-۲۰ کاملا شبیه میگ ۱٫۴۴ نیست. شباهت‌های ظاهری این جنگنده در بخش‌های گوناگون همچون دماغه و شیشه اتاقک (کانوپی) با جنگنده اف-۲۲ آمریکایی نیز مشهود است. همچنین شباهت‌هایی به اف-۳۵ نیز دارد. برای نمونه، ورودی هوای موتورهای جی -۲۰ شبیه ورودی هوای موتور اف-۳۵ است.

در پایان باید افزود گرچه جی-۲۰ هم سطح نسل ۵های آمریکایی نیست، اما تولید آن برای چین بسیار کم هزینه‌تر است. به گفته کارشناسان دفاعی روسی، چین می‌تواند جی-۲۰ را با هزینه‌ای ۵۰ تا ۸۰ درصد کمتر از هزینه نسل ۵های آمریکایی و روسی تولید کند. این یعنی چین توان تولید شمار بالایی از این جنگنده‌ را دارد که این موضوع به نوبه خود برای آمریکا و متحدانش در منطقه دردسر ساز است. به بیانی دیگر چین سعی دارد کمبود کیفیت را با افزایش کمیت جبران کند! گرچه همچنان مشخص نیست چین قصد تولید چند فروند جی-۲۰ را دارد.

(۱۵)

دسته بندی : فناوری
برچسب ها : جت جنگنده, جنگنده j-20, جنگنده اف, جنگنده جی-20, جنگنده چنگدو جی 20, جنگنده میگ

15
بازدیدها
0

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


70 عکس صبح بخیر انگیزشی با جملات مثبت و امید بخش