20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم


20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

همیشه بازی‌های بزرگ نیستند که ما را شگفت‌زده می‌کنند، گاهی بازی‌های مستقل فوق‌العاده به خوبی این وظیفه را انجام می‌دهند. با گیم شات همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم به 20 بازی‌ خارق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند. عملیات ساخت یک بازی رایانه‌ای، پروسه‌ای بسیار پیچیده و وقت‌گیر است. در روزهای...

همیشه بازی‌های بزرگ نیستند که ما را شگفت‌زده می‌کنند، گاهی بازی‌های مستقل فوق‌العاده به خوبی این وظیفه را انجام می‌دهند. با گیم شات همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم به 20 بازی‌ خارق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند.

عملیات ساخت یک بازی رایانه‌ای، پروسه‌ای بسیار پیچیده و وقت‌گیر است. در روزهای اول و آغازین این صنعت، سازندگان خلاق عناوین کلاسیک، دست به ساخت بازی‌ خارق‌العاده فراوانی زده‌اند که امروزه به عنوان پایه‌گذاران سبک‌های مدرن به حساب می‌آیند. با این حال اگر خود را از صنعت بسیار پیشرفته و پر هزینه (عناوین AAA) جدا کنیم، متوجه می‌شویم که همچنان عناوین کوچک و ساده‌تری که با الگو برداری از بازی‌های کلاسیک ساخته می‌شوند، تحت عنوان بازی‌های مستقل (Indie Games) وجود دارند. چیزی که اکثر افراد با شنیدن نام بازی‌های مستقل ممکن است به ذهنشان خطور کند، عناوینی است که دارای شیوه روایی و هنری مبهم می‌باشند که مخصوص افراد خاصی ساخته می‌شوند و توانایی این را ندارند که تمامی بازی کنان و سلیقه‌ها را به سمت خود جذب کنند. به هر حال این تعاریف در زمانی که زندگی می‌کنیم، با محبوبیت بیش از حدی که بازی‌های مستقل توانسته‌اند برای خود دست و پا کنند، دست خوش تغییرات فراوانی شده است. یک بازی مستقل در واقع عنوانی است که بدون حمایت مستقیم و دخالت ناشری ساخته و منتشر می‌شود. این دسته از بازی‌ها اکثراً به منظور ایجاد نوآوری در بین سایر بازی‌ها، ساخته شده و اکثراً نیز به صورت دیجیتالی به دست بازی بازان می‌رسند. بازی‌های مستقل در طی دهه گذشته مسیر بسیار پر پیچ و خمی را طی کرده‌اند. با اینکه صنعت بازی در طی این دهه پیشرفت چشمگیری داشته و بازی‌های بزرگ به نوعی در بزرگ‌ترین حالت ممکن خود قرار دارند، بازی‌های مستقل نیز بازار خود را به دست آورده و شاهد عرضه آن‌ها در بهترین فرم ممکن هستیم. هر ساله ما شاهد عرضه بازی‌هایی هستیم که نه دارای بودجه‌های چشمگیر و بزرگی بوده و نه تیم سازنده چند صد نفری پشتشان در آمده است، با این حال موفق شده‌اند تا خود را به عنوان مهم‌ترین بازی‌های آن سال به دیگران نشان بدهند. پس تا اینجای کار متوجه شده‌اید که ساخت یک بازی رایانه‌ای کاری بسیار طاقت فرسا بوده و پروسه‌ای طولانی را می‌طلبد؛ حال چه حسی به شما دست می‌دهد زمانی که با خبر شوید که بازی‌های مهم و بزرگی وجود دارند که تنها و تنها توسط زحمات و کارهای یک نفر، بله فقط یک نفر ساخته شده‌اند؟ با اینکه قرار نیست با تجربه کم‌نظیری مانند جلوه‌های سینمایی سری Call of Duty یا سری Uncharted روبه رو شویم، با این حال این افراد خلاق و نابغه به ما یاد داده‌اند که تنها با تکیه به حس و علاقه خود می‌توانیم دست به ساخت پدیده‌های بزرگی بزنیم؛ حتی بدون هیچ کمکی. با ما همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم به 20 بازی فوق‌العاده که تنها و تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند. این لیست همچنین ادای احترامی به تمامی بازی سازان بزرگ و مستقلی است که هر روزه در حال تلاش و کوشش برای رسیدن به هدفی هستند که با تمام وجود به آن ایمان و علاقه دارند و از هیچ، شاهکارهای هنری بیرون می‌کشند. این بازی سازان محدود به خارج از کشور نبوده و نمونه‌های بسیار فراوانی از بازی‌های مستقل خود را درون کشورمان نیز شاهد هستیم.

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

بازی بخصوص انگاره، اثری از بازی ساز وطنی، مهدی بهرامی، بازیکنان را به دنیای جادویی معماری و طراحی دعوت می‌کند و اثری است که به تنهایی توسط یک نفر خلق شده است

توجه: رتبه‌بندی بازی‌ها بر اساس ویژگی بازی‌ها با توجه به زحمات تک نفره سازنده و نظرات شخصی نویسنده است.

رتبه دهم: بازی Fez

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

بازی Fez به مانند هیچ چیزی که قبلا دیدید نیست و تجربه کسب شده از این بازی را در هیچ جای دیگر مشاهده نخواهید کرد

بازی Fez در ابتدا توسط دو دوست به نام‌های فیل فیش (Phil Fish) و شان مک گرث (Shawn McGrath) در حال توسعه بود. زمانی که این دو از یکدیگر جدا شدند، فیش با استفاده از ایده دوست خود بازی را به تنهایی پیش برد. Fez عنوانی خاص در سبک سکو بازی است که به صورت مستقل تولید شده و روایت‌گر کلاهی جادویی بر سر شخصیت اصلی بازی است که به او توانایی و قدرت بخصوصی را اهدا کرده که توسط آن می‌تواند مرز بین جهان دو بعدی بازی را شکانده و بین جهان سه بعدی و دو بعدی در حرکت است. در اوایل و طی ساعات اولیه، شاید شما با خود فکر کنید که تنها نوآوری بازی Fez برای ارائه دادن همین است و دیگر هیچ؛ اما زمانی که بفهمید این قابلیت قرار است در حل کردن پازل‌ها و معماهای بازی به کارتان بیاید، آنجاست که دیدتان به طور کل نسبت به بازی تغییر خواهد کرد. با چرخاندن جهان بازی، شما می‌توانید به طور کلی با محیط تعمل کرده و راه خود را به سوی مسیر درست پیدا کنید؛ البته فراموش نکنید که مانند اکثر بازی‌های معمایی، باید از هوش و حواس تان نیز بهره برده تا از پس حل معمای تا حدودی سخت بازی بر بیایید. موسیقی‌های زیبای بازی نیز در شرایط متفاوت، تغییر کرده و حالات بازی را به خوبی به نمایش می‌گذارند. مراحل زیادی در جهان Fez وجود دارند که در طراحی هر کدام به نوعی خلاقیت به کار رفته و با تجربه این بازی، به طور قطع شاهد چیزهایی خواهید بود که پیش از این در هیچ بازی رایانه‌ای شاهد آن نبودید. قطعاً در دنیایی به این شلوغی قطعا باید شاهد مسیرهای مخفی و رازهایی باشیم که سازندگان برایمان تدارک دیده‌اند و این موارد با دقت زیاد در مراحل قابل رویت هستند. همانطور که گفتیم برای حل معماهای بازی، بازیکن نیازمند تعامل با محیط بوده و در واقع باید ابتدا پازل و محیط را درک کرده تا بتواند از پس حل آن بر بیاید. تمامی این موارد از Fez عنوانی را پدید آورده‌اند که مایه افتخار بازی‌های مستقل بوده و در بین بازی بازان و منتقدان نیز بسیار محبوب است. اگر به دنبال این هستید که ذهن خود را مشغول کنید و معماهایی اورجینال و در عین حال زیبا را حل کنید، در عین حال تجربه‌ای از یک بازی‌ خارق‌العاده پس Fez دقیقاً همان بازی‌ای است که دنبالش می‌گردید.

رتبه نهم: بازی Axiom Verge

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

بهترین کلونی که تا به حال از متروید ساخته شده است

عنوان Axiom Verge قطعاً بهترین و کامل‌ترین عنوانیست که بر اساس بازی‌های شاهکار کلاسیک Metroid و Castlevania ساخته شده است. یک بازی‌ خارق‌العاده اصیل. تمام المان‌ها و ویژگی‌های کلاسیک به بهترین شکل ممکن منتقل می‌شوند و درک این موضوع که تمامی این بازی بی‌نظیر توسط یک نفر ساخته شده است، آن را خیره کننده‌تر و بی‌همتاتر می‌سازد. بازی به طور کلی توسعه، طراحی، نوشته شده و حتی موسیقی متن آن توسط تام هپ (Tom Happ) ساخته شد. تام بازی را در سال 2010 آغاز کرد و پنج سال زمان را برا ساخت هر چه بهتر آن صرف کرد. بازی با باس‌های محشر، تنوع بی‌نظیر اسلحه‌ها و آپگریدهای جالب شخصیت‌هایش به سرعت در دل بازیکنان جا باز کرد. در بازی شما کنترل شخصیت Trace را به دست می‌گیرید؛ دانشمندی که از معلولیت جسمانی رنج می‌برد و بعد از حادثه‌ای، در یک دنیای عجیب به هوش می‌آید. بازی بر روی اکشن و اکتشاف تمرکز کرده است و بیش از شصت آیتم و انرژی دهنده را پوشش می‌دهد. تصور اینکه همچین عنوان خوبی تنها توسط یک نفر توسعه یافته است و صدها بازی بزرگ با بودجه‌های عظیم و کارمندان فراوان، هر ساله عرضه می‌شوند و نمی‌توانند تجربه تمام لذت بخشی به مانند این بازی در اختیار بازی کنان قرار دهند. این بازی فوق‌العاده برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4، پی سی و پلی استیشن ویتا به همراه عرضه از کنسول Wii U در دسترس است و نسخه سوییچ نیز در راه است. بازی بین منتقدان نیز محبوبیت پیدا کرد و میانگین نمراه 84 را به دست آورد. بهتر است تجربه این عنوان بی‌نظیر را از دست ندهید.

رتبه هشتم: بازی Dust: An Elysian Tail

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

همچین جلوه‌ها و همچین تکنیک‌های گیم پلی، از عهده یک استودیوی بزرگ نیست ساخته نیست؛ پس چگونه یک فرد موفق به اعمال آن‌ها شده است؟

بازی Dust: An Elysian Tail به طور قطع، یک بازی‌ خارق‌العاده و یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی مستقلی است که تا به حال ساخته شده است. جلوه‌ها و گرافیک هنری بازی در بهترین حالت ممکن قرار دارند و چشم‌ها را خیره خواهند کرد. باور اینکه بازی ساز مستقل، دین دودریل (Dean Dodrill) تمام مراحل ساخت این بازی را به طور کامل تنهایی انجام داده، تا به امروز کار دشواری بوده است. جدا از کمکی که برای صدای شخصیت‌ها و موسیقی‌های بازی گرفت، دین تماماً این شاهکار خیره کننده را به تنهایی توسعه داده است. البته وی فرد بسیار حرفه ای و با تجربه‌ای بوده و پیش از این عنوان بر روی سری بازی‌های Jazz Jackrabbit برای شرکت اپیک گیمز کار کرده بود. وی که راه سختی را پیش روی خود می‌دید، پیش بینی کرده بود که در سه ماه بازی را تمام کند که در نهایت به سه سال و نیم تمام انجامید تا بتوانیم این شاهکار هنری را تجربه کنیم. وی از بازی‌های فراوانی نظیر Metroid، Golden Axe و YS I II الهامات فراوانی در گیم پلی بازی گرفته بود. بازی در دنیایی شکل می‌گیرد که موجودات شبیه به انسانی بر آنجا زندگی می‌کنند. شخصیت اصلی بازی یعنی Dust شمشیری ویژه‌ای را به همراه نگهباش می‌یابد. وی بدون داشتن خاطره ای از گذشته‌اش، نگهبان را دنبال می‌کند تا دنیا از شر موجودات بیگانه به رهبری ژنرال Gaius نجات دهند. گیم پلی بازی ترکیبی از سیستم عناوینی مانند Metroid و Castlevania است و در بخش مبارزه نیز ترکیبی از شمشیر بازی و استفاده از جادو را شاهد هستیم. این بازی خارق‌العاده در عین مستقل بودن، بیش از یک میلیون نسخه به فروش رساند و نمرات بالایی را نیز از طرف منتقدان دریافت کرد. بازی خارق‌العاده Dust: An Elysian Tail برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4، پی سی و آیفون در دسترس است.

رتبه هفتم: بازی Thomas Was Alone

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

عنوانی آنقدر کوچک و ساده که شاید در اولین نگاه، به خنده بیفتید؛ ولی زمانی که آن را درک کنید…

یکی از دلایلی که از Thomas Was Alone یک بازی‌ خارق‌العاده ساخته است، سادگی ظاهری آن است. طبیعت ساده‌ای که به شدت به انتقال مفهوم و پیام نهان بازی کمک کرده است. بازی به طور کامل توسط مایک بیتل (Mike Bithell) طراحی و ساخته شد و اگر تنها به ظاهر قضیه و بر روی کاغذ نگاه کنید، شاید حرکت خیلی بزرگ و انتهاری در مقابل سایر بازی‌های این لیست نیست. با این حال Thomas Was Alone یک تجربه درخشان و بی‌همتاست که در آن واحد هم ساده و هم بسیار پیچیده است. زمانی که بازیکنان به عمق بازی پی ببرند، قطعاً سازندگان بسیاری که بر روی همچین پروژه مهمی کار کرده‌اند را تحسین می‌کنند؛ ولی اگر همین بازی کنان بدانند که این شاهکار هنری تنها و تنها توسط یک نفر ساخته شده، چه حسی به آن‌ها دست می‌دهد؟ بازی به حدی کوچک است که بر روی قالب فلش و در سال 2010 عرضه شد. بازیکن در نقش مستطیلی به نام توماس قرار می‌گیرد که با کمک دوستان دیگرش که آن ها نیز اشکال هندسی هستند، باید به سلامت از موانع عبور کند. داستان سرایی بازی به حدی جذاب و دلنشین است که قطعاً پس از چند دقیقه شما را تا انتها با خود همراهی می‌کند. مایک بیتل پس از موفقیت این بازی، عنوان بعدی‌اش را با همکاری افراد بیشتری ساخت، ولی هنرمندی وی برای همیشه در قالب این بازی‌ خارق‌العاده در تاریخ ثبت می‌شود.

رتبه ششم: بازی Stardew Valley

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

یک Harvest Moon کوچک و دو بعدی، البته به همان اندازه قدرتمند و توانا

عنوان Stardew Valley از آن دسته از بازی‌ها به حساب می‌آید که می‌تواند ساعت‌های متوالی از وقت شما را به خود اختصاص بدهد. این بازی‌ خارق‌العاده، صدها فعالیت غیر هدفمند را درون خود جای داده است تا از آن‌ها بهره ببرید؛ از کشاورزی و برداشت گرفته تا ساخت و ساز و معدن کاری. بازی حتی تعاملات اجتماعی که می‌توانند در نهایت منجر به ازدواج شوند را نیز در بر دارد و به طور کلی در شاخه گسترده‌ای به نام شبیه ساز کشاورزی و قرار ملاقات با المان‌های نقش آفرینی قرار می‌گیرد. بازی با تمامی این محتویات فوق‌العاده و فراوان، توسط یک فرد به نام اریک بارون (Eric Barone) ملقب به ConcernedApe ساخته شده است. وی از سال 2011 مشغول کار کردن بر روی این بازی است و در نهایت نیز در سال گذشته موفق به عرضه آن شده است. بازی در ابتدا برای رایانه‌های شخصی و سپس در همان سال برای کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان پورت شد. موفقیت بازی حتی برایش یک پورت برای جدیدترین کنسول شرکت نینتندو یعنی سوییچ را به ارمغان آورده است که انتظار می‌رود امسال عرضه شود. بازی با الهام گرفتن از موفق‌ترین و شبیه‌ترین چیزی به آن نزدیک است یعنی سری موفق Harvest Moon ساخته شده و تا حد زیادی نیز به آن پایبند است. موفقیت فوق‌العاده آن برایش فروشی بیش از یک میلیون نسخه را به ارمغان آورده و انتظار می‌رود که در آینده نیز بیشتر از این‌ها فروش کند.

رتبه پنجم: بازی Papers, Please

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

شغلی ملال آور و بسیار سخت که ریسک‌ها و دردسر های فروانی برای بازیکن و نقشی که در حال بازی کردن است به وجود می‌آورد

اگر به طور کلی به آن نگاه کنیم، Papers, Please یک بازی بسیار ملال آور و خسته کننده است و به تصویر کشیدن بازیکن درون یک دفتر اداری، خیلی جالب به نظر نمی‌رسد؛ با این حال این دقیقاً هدفیست که بازی در تلاش است تا به آن برسد: استرس زایی. تمام چیزی که از یک بازی‌ خارق‌العاده انتظار می‌رود شما نه تنها باید به اسامی مختلفی که به شما مراجعه می‌کنند و هر لحظه نیز کارتان سخت‌تر از پیش می‌شود، جواب رد یا مثبت بدهید، بلکه باید مراقب باشید که افراد مشکوک را شناسایی کرده و از به وقوع پیوستن خطرات احتمالی جلوگیری کنید. شما می‌دانید که اگر ماموریت خود را به خوبی انجام ندهید، نه تنها از کارتان اخراج خواهید شد، بلکه خانواده‌تان از گرسنگی خواهند مرد. پس در این بازی به شدت خاص و خارق‌العاده هیچگونه برنده‌ای وجود ندارد و تنها بازندگی است که در پایان باقی می‌ماند. بازی به تنهایی توسط بازی سازی به نام لوکاس پوپ (Lucas Pope) که در گذشته در استودیوی بزرگ ناتی داگ فعالیت می‌کرد ساخته شده است. بازی در سال 2013 برای رایانه‌های شخصی منتشر شد. بازی یک استرس و هیجان خاصی در حین تجربه به شما وارد می‌کند و به شما می‌فهماند که همیشه نمی‌توان از یک بازی‌ خارق‌العاده انتظار گل و گیاه و زیبایی‌های فرضی داشت و گاهی نیز اوضاع پیچیده و بی‌ریخت می‌شوند.

رتبه چهارم: بازی Braid

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

یک بازی تمام مستقل با حرف‌های زیادی برای گفتن که به اندازه یک بازی AAA با ارزش است

از طرفی با یک عنوان عمیق و داستان محور و از طرفی دیگر با یک بازی ساده سکو بازی‌ خارق‌العاده با المان‌های حل کردن پازل طرف هستیم. خالق بازی، جاناتان بلو (Jonathan Blow) پروسه ساخت بازی کوچکش یعنی Braid را در طی مدت زمان ۳ سال و بدون هیچ گونه سرمایه گذاری خارجی و با هزینه شخصی خودش طی کرد. بازی بر خلاف چیزی که به نظر می‌رسید، موفق به کسب بالا ترین نمرات و امتیازات در شبکه Xbox Live شد و از موفق‌ترین بازی‌های مستقل از دید منتقدان به شمار می‌رود. عنوان Braid در دنیای بازی‌های مستقل، مانند یک الگو و سر لوحه است و نمایان‌گر شجاعت و استواری سازنده‌اش است که با کم‌ترین امکانات ممکن دست به خلق همچین شاهکاری زد. در مستند Indie Game: The Movie نیز می‌توانید جاناتان بلو و مشکلاتی که در طی خلق بازی‌اش با آن‌ها مواجه شده بود را مشاهده کنید. بازی وی که برایش مبلقی بالق بر شش میلیون دلار را رقم زده بود، از موفق‌ترین بازی‌های مستقل در بین مردم نیز به شمار می‌رود و به وی این امکان را داد که دست به خلق عنوان بعدی‌اش یعنی The Witness بزند. عنوان Braid که در نگاه اول تنها یک اقتباس معمولی از دنیای بازی‌های ماریو به شمار می‌رود، روایت‌گر داستان مردی است که به دنبال یافتن پرنسسی است که ربوده شده و داستان بازی به همین نقطه نیز ختم نمی‌شود و قرار است شاهد پیچش‌های فراوانی در آن باشید. استفاده از اِلِمان کنترل زمان نیز در خاص‌تر کردن بازی نقش به سزایی داشته است. طراحی هنری این بازی‌ خارق‌العاده هم که شباهت زیادی به نقاشی‌های دوران کودکیمان دارد به نوبه خود زیبا به نظر می‌رسد. در نهایت شما صاحب یک عنوان بی‌همتا هستید که تمرکز بالایی را می‌طلبد و داستان درگیر کننده آن نیز کنجکاوی شما را تا پایان آن تحریک می‌کند. Braid یک بازی‌ خارق‌العاده است که معادلات بازی‌های مستقل را باری دیگر در صنعت بازی‌ها از نو نوشت و ترس سازندگان دیگر را برای دسترسی به رویا هایشان از بین برد.

رتبه سوم: بازی Minecraft

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

عنوان مستقلی که تمام جهان را به شکل غیر منتظره‌ای تکان داد

ساده بودن در وحله اول اصلی‌ترین دلیل موفقیت عظیم عنوان Minecraft به شمار می‌رود. این بازی‌ خارق‌العاده توسط بازی ساز مستقل مارکوس پرسون (Markus Persson) ساخته و توسط Mojang منتشر شد. مکانیک خارق‌العاده بازی در ساخت و ساز چیزیست که قطعاً در کتاب تاریخ بازی‌های رایانه‌ای ثبت خواهد شد و همه به یاد خواهد داشت که یک زمانی، عنوانی یک بار برای همیشه این صنعت را تکان داد. در Minecraft هیچ قانونی وجود ندارد و به هیچ وجه قرار نیست به تعقیب و گریز و کشت و کشتار مردم مشغول شوید؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر کاری که می‌خواهید انجام دهید! این آزادی کامل به بازیکنان در سراسر دنیا این اجازه را داده تا از خلاقیت خود به طور کامل بهره برده و دستاوردهای عظیم و خلاقانه‌ای را به وجود آوردند. از خلق قلعه‌ها و قصرهای عظیم، تا برج‌ها و مجسمه افراد معروف. در Minecraft حتی می‌توانید یک کشور ساخته و خودتان آن را مدیریت کنید. مهم نیست در چه حالتی بازی می‌کنید؛ حالت سنتی بقا (Servival Mode) یا حتی رها کردن خلاقیت خود در حالت خلاقیت (Creative Mode). یک کلبه بسازید؛ حالا یک خانه بسازید؛ نظرتان درباره یک قلعه چیست؟ خوب حالا نظرتان درباره یک قلعه بزرگ‌تر چیست؟ یا حتی از همه این‌ها هم بهتر، یک چاله بزرگ در زمین بکنید و پایین و پایین‌تر بروید و در آرامش کامل به صدای خرد شدن سنگ‌ها گوش بسپارید. Minecraft در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین بازی‌های دنیا است. محیطی بی‌پایان که فقط در یک صورت پایان می‌پذیرد: با به پایان رسیدن خلاقیت بازیکنان. شما می‌توانید ساعت‌ها و ساعت‌ها در محیط وسیع بازی به گردش بپردازید، فقط در این میان حواستان به آن creeperهای جهنمی باشد که هر لحظه ممکن است منفجر شوند. ساعاتی که در Minecraft سپری می‌شود، توسط هر کسی قابل شمارش نیست. با قرار گرفتن در لیست یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ، Minecraft نه تنها موفق‌ترین بازی مستقلی است که تا به حال ساخته شده، بلکه یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ از لحاظ فروش و بازخورد منتقدان و بازیکنان است. بازی رکورد پرفروش‌ترین بازی رایانه‌های شخصی را برای خود ثبت کرده و فعلاً نیز قرار نیست آن را از دست بدهد. میانگین نمرات آن برای رایانه‌های شخصی 93 است و منتقدان آن را به دلیل آزادی عمل بی‌نظیرش ستودند. از ایراداتی که به این بازی‌ خارق‌العاده گرفته می‌شود، نبود آموزش اولیه برای بازیکنان جدید است که ممکن است آن‌ها را گیج کند. مطمئناً شما به هیچ کدام از این تعاریف نیازی ندارید، زیرا مطمئنیم که تا حالا، ساعات زیادی را درون بازی گذرانده‌اید، پس مزاحمتان نمی‌شویم و می‌گذاریم که سر کارتان بازگردید.

رتبه دوم: بازی Tetris

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

عنوانی که چه گیمر باشید چه نباشید، چه زیر 3 سال باشید و چه نباشید، با آن آشنایی دارید

گویا بازی‌هایی که بیش‌ترین مخاطب را در میان تمام بازیکنان دنیا دارند، همان‌هایی هستند که تنها و تنها یک مغز متفکر پشت آن ها خوابیده است! گیم پلی این بازی قوانین ساده‌ای دارد؛ تنها کاری که باید انجام دهید، سرعت عمل در بررسی وضعیت محیط این بازی‌ خارق‌العاده است. درون بازی به صورت تصادفی بلوک‌هایی با اشکال مختلف از آسمان به زمین سقوط می‌کنند که باید با استفاده از آن‌ها خانه‌های خالی را پر کرده تا ردیف‌های پایین ناپدید شوند و برای شما امتیاز ثبت شود. آشنا به نظر می‌رسد مگر نه؟ نامش از کلمه یونانی “تترا” گرفته شده است که به معنی چهار است. همانطور که می‌دانید هر بلوک بازی از چهار مکعب به هم پیوسته تشکیل شده است و کلمه “تنیس” که ورزش مورد علاقه طراح بازی است. و در نهایت چیزی که برای شما باقی می‌ماند Tetris است که قطعا یکی از پایه‌های اصلی صنعت گیم به حساب می‌آید. بازی پازلی که بازیکنان سراسر جهان را برای نسل‌ها سرگرم کرده است. گیم پلی بی‌پایان و گاهی گیج کننده بازی، خودش یکی از مهم‌ترین نکات این بازی‌ خارق‌العاده است. صدها نسخه مختلف با رنگ و لعاب‌های متفاوت که از این عنوان ساخته شده‌اند، خوب ثابت می‌کنند که بشر چه علاقه‌ای به Tetris دارد. بازی‌ خارق‌العاده Tetris که حتی مورچه‌های ساکن سیاره مریخ نیز اسم آن را شنیده‌اند (!) تا به امروز پرفروش‌ترین و درآمدزاترین پدیده موجود در صنعت بازی‌های رایانه‌ای است. همه می‌دانند که اولین نسخه از این بازی پازل اعتیاد آور و دوست داشتنی، توسط مهندس هوش مصنوعی اهل اتحادیه جماهیر شوروی، الکسی پاجیتناو (Alexey Pajitinov) از روی سرگرمی توسعه یافته بود. البته در ابتدا پاجیتناو از مخلوق خود اعتباری کسب نکرد، تا اینکه در سال 1996، وی و هنک راجرز (Henk Rogers) کمپانی تتریس را تاسیس کردند. بازی مانند آتشی که در جنگل به سرعت گسترده می‌شود، جهان را فراگرفت و تا به امروز نیز تغییرات فراوانی را به خود دیده است. نسخه‌ای که برای کنسول Game Boy منتشر شد، همواره به عنوان یکی از بهترین نسخه‌های سری یاد می‌شود. پاجیتناو تا به امروز نیز دست به خلق بازی‌های رایانه‌ای می‌زند، با این حال هیچ کدام از ساخته‌های وی نتوانستند حتی قدمی به تتریس افسانه‌ای نزدیک شوند که تا به امروز از مهم‌ترین و بهترین بازی‌های تاریخ است.

رتبه اول: بازی Undertale

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

یک عنوان نقش آفرینی بی‌مانند که در یکی از بزرگ‌ترین سال‌های عرضه بازی‌های نقش آفرینی، توانست به شدت بدرخشد

Undertale عنوانی نقش آفرینی و حاصل زحمات تنها و تنها یک فرد به نام توبی فاکس (Toby Fox) است. شاید با خود فکر کنید که منظور از این جمله، کد نویسی و یا طراحی این عنوان است که بر عهده یک نفر بوده است، ولی باید بدانید که علاوه بر طراحی هنری، برنامه نویسی و داستان سرایی بازی، تهیه قطعات موسیقی بازی نیز بر عهده آقای فاکس بوده است. این عنوان که با ادای احترام به بازی‌های کلاسیک نقش آفرینی ساخته شده، بر خلاف تمام چیزهایی است که تا به حال دیده‌اید پیش می‌رود و در هر ثانیه‌ای که از این بازی‌ خارق‌العاده می‌گذرد پتانسیل غافلگیر کردن شما را دارد. Undertale داستان تمدنی از هیولاها را بازگو می‌کند که با انسان‌ها سر جنگ دارند و با شکست خوردن از آن‌ها، به دنیای زیر زمینی تبعید می‌شوند. پس از سال‌ها که از این ماجرا می‌گذرد، یک کودک از جهان انسان‌ها به صورت تصادفی راه خود را به این جهان باز می‌کند و درگیر ماجراهای فراوانی در دنیای هیولاها می‌شود. چیزی که Undertale را تبدیل به یک عنوان بخصوص می‌کند، شیوه روایت ماجرای هیولا هاییست که با آن‌ها مبارزه می‌کنید و قطعاً شوکه می‌شوید وقتی بفهمید که هر شخصیتی که در بازی وجود دارد، دارای پس زمینه و داستانی تازه برای بازگو کردن است. هر حرکتی که در بازی انجام دهید، سرنوشت‌تان را در پایان بازی رقم می‌زند و کاملاً به شما بستگی دارد که در مبارزه با صحبت با شخصیت‌ها، بر آن‌ها چیره شوید یا اینکه با زور بازو آن‌ها را از سر راه خود کنار بزنید. در اولین نگاه شاید Undertale به چشمان‌تان مانند یک پروژه خانگی با گرافیکی خاک خورده به نظر بیاید، ولی با فرو رفتن در اعماق این شاهکار مستقل متوجه خواهید شد که Undertale فراتر از یک به ظاهر بازی بوده و احساسات و عواطفی که درون این بازی‌ خارق‌العاده پنهان شده‌اند، نیازمند قلبی قدرتمند برای تحمل تمامی این لحظات شیرین و غمگین می‌باشند. قطعاً با ورود به دنیای Undertale یا مسیرتان را به پایان می‌رسانید و یا هرگز از این بازی خارج نخواهید شد. به راستی که با یک بازی‌ خارق‌العاده طرف هستیم.

بله و این بود داستان شگفت‌انگیز بازی‌هایی که بدون گرفتن دست کسی، روی پای خود ایستاده و به قلدرهای صنعت بازی و همگان ثابت کردند که برای بهترین بودن، نیازی به براق بودن و عظیم بودن نیست و با چند تکه چوب و یک طناب ساده نیز می‌شود خانه‌ای ساخته و در نهایت آن را ذره ذره تبدیل به یک برج عظیم کرد. نظر شما چیست؟ به نظرتان چه بازی‌های مستقل با یک ارتش تک نفره پشتشان لیاقت حضور در لیست را داشتند؟ آیا شما نیز به تنهایی دست به خلق اثری زده‌اید که فکر می‌کنید ارزش آن فراتر از یک عنوان معمولی است؟

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت دوم

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر