مطالب منتشر شده در خصوص تغییر قوانین واردات خودرو و کاهش حجم مبادلات ایران با عراق و قطر خلاف واقع است/ از افزایش 40 درصدی واردات خودرو از گمرکات کشور تا صادرات 100 میلیون دلاری به قطر در 6 ماهه امسال


به گزارش شاتا، مجتبی خسروتاج در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت روز ملی صادرات در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به معرفی صادرکندگان برتر کشور در ویژه برنامه ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات، افزود: نزدیک به ۷۰۰ شرکت در...

مطالب منتشر شده در خصوص تغییر قوانین واردات خودرو و کاهش حجم مبادلات ایران با عراق و قطر خلاف واقع است/ از افزایش 40 درصدی واردات خودرو از گمرکات کشور تا صادرات 100 میلیون دلاری به قطر در 6 ماهه امسال
به گزارش شاتا، مجتبی خسروتاج در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت روز ملی صادرات در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به معرفی صادرکندگان برتر کشور در ویژه برنامه ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات، افزود: نزدیک به ۷۰۰ شرکت در فرآیند ثبت نام صادرکننده نمونه سال ۹۶ مشارکت کردند که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۷۰ درصد رشد داشت و تعداد ۶۶۰ شرکت در بخش کالا و ۴۰ شرکت باقیمانده متعلق به شرکت‌های صادرکننده خدمات بودند.
6درصد متقاضیان صادرکننده برتر امسال مربوط به بازرگانی عمومی بود
وی بیشترین فراوانی متقاضی صادر کننده نمونه را در گروه کالایی متعلق به بازرگانی عمومی و معادل ۶ درصد دانست و تصریح کرد: چگونگی تبلیغات بین‌المللی، ثبت سیستمی محصول، داشتن دفتر نمایندگی خارج از کشور،حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، عضویت در کنسرسیوم‌های صادراتی و گواهینامه‌های بین‌المللی کیفیت و مدیریت از جمله مهمترین شاخص‌های معرفی صادرکننده نمونه خواهد بود.
صادرات، تکرار عزم ملی؛ شعار امسال روز ملی صادرات
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت شعار روز ملی صادرات امسال را صادرات، تکرار عزم ملی اعلام کرد و گفت: در این روز از ۵۰ صادرکننده نمونه برتر با اعطای تندیس تقدیر می‌شود. همچنین به صادرکنندگانی که پنج بار حائز عنوان نمونه ملی شده و در بار پنجم نیز در گروه خود بالاترین امتیاز را کسب کنند، عنوان و تندیس صادرکننده ممتاز اهداء خواهد شد.
انتخاب ۱۴۹ شرکت برای تحویل پرونده‌ به دبیرخانه روز ملی صادرات
خسروتاج ضمن درخواست از رسانه‌ها برای همیاری با سازمان توسعه تجارت در برگزاری هرچه بهتر بیست و یکمین سالروز ملی صادرات، خاطر نشان کرد: از میان شرکت‌های ثبت نام شده برای انتخاب صادرکننده برتر، در مجموع ۱۴۹ شرکت صادرکننده کالا و خدمات برگزیده شدند تا پرونده‌های خود را تحویل دبیرخانه روز ملی صادرات دهند که از این تعداد ۱۱۷ پرونده مربوط به صادرکننده کالا و ۳۲ پرونده مربوط به صادرکنندگان خدمات بوده است‌.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان با تشریح اهم اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت برای توسعه صادرات کشور، ابراز کرد: فعال کردن ظرفیت‌های خالی و بلا استفاده بنگاه‌های مختلف تولیدی و بهره‌وری حداکثر از سرمایه گذاری و ظرفیت‌های نصب شده موجود از جمله مهمترین اقدامات کوتاه مدت برای توسعه صادرات است. همچنین برقراری مشوق‌ها و تسهیلات اعتباری و مالی از طریق برگزاری جوایز صادراتی، برقراری خطوط اعتباری برای کشورهای هدف اولویت دار و همچنین اجرایی کردن بسته حمایت از صادرات غیرنفتی با سرعت بیشتر، در توسعه صادرات مؤثر خواهد بود.
لزوم تثبیت مقررات صادرات برای یک دوره حداقل ۱۰ ساله
خسروتاج با مطرح کردن این موضوع که باید رفع موانع پیش روی همکاری‌های بانکی با کشورهای خارجی و همچنین کاهش سود بانکی تسهیلات مورد نیاز را برای توسعه صادرات در دستور کار قرار دهیم، اضافه کرد: متوازن سازی تراز تجاری از طریق سرمایه گذاری، توسعه توافق‌های تجاری دو جانبه و چند جانبه، ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی، توسعه برند و برندسازی، و تثبیت مقررات صادرات برای یک دوره حداقل ۱۰ ساله از مهمترین اقدامات بلند مدت برای توسعه صادرات است.
نیمه آبان ماه آخرین مهلت برای انطباق با چارچوب بسته بندی میوه
وی در ادامه سخنان خود در این نشست خبری به مشکلات و ظرفیت‌های صنعت بسته بندی در کشور پرداخت و گفت: صنعت بسته بندی به عنوان یک وظیفه خرد شرکتی در ایجاد ارزش افزوده برای رقابتی کردن تولید محصولات نقش اساسی دارد و به همین سبب چارچوب بسته بندی میوه را اعلام کردیم و تا نیمه آبان ماه امسال به شرکت‌ها برای انطباق با این چارچوب مهلت دادیم.
خسروتاج همچنین به توافق‌های صورت گرفته با سازمان‌های توسعه تجارت دیگر کشورها مانند ژاپن برای برگزاری کارگاه‌های بسته بندی در داخل کشور اشاره کرد و افزود: بخشی از مشکلات واحدهای صادرکننده، مشکل بازاریابی است که در این حوزه آمادگی همکاری با شرکت‌ها را داریم.
آخرین ثبت سفارش واردات خودرو تیرماه امسال بود/ مطالب برخی رسانه‌ها خلاف واقع است
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت در بخش دیگری از این نشست خبری با خلاف واقع خواندن برخی مطالب منتشر شده در خصوص قوانین واردات خودرو، تصریح کرد: آیین نامه جدید برای تعیین چارچوب واردات خودرو، سال گذشته پایه گذاری شد که مذاکرات با شرکت‌های صاحب برند حوزه خودرو نیز در چارچوب همین آیین نامه جدید انجام گرفت.
خسرو تاج آخرین ثبت سفارش واردات خودرو را تیرماه امسال اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه ثبت سفارش‌ها یک مهلت شش ماهه دارند، شرکت‌ها هنوز برای واردات وقت دارند.
افزایش 40 درصدی واردات خودرو از گمرکات در 6 ماهه امسال
وی با اشاره به اینکه در شش ماهه امسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات خودرو از گمرکات کشور انجام شد، اضافه کرد: این آمار نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۴۰ درصد افزایش یافته است. همچنین ۴۴ هزار خودرو در ۶ ماهه امسال از گمرکات ترخیص شده است که نسبت به ۳۲ هزار خودرو ترخیص شده در مدت مشابه سال گذشته، ۳۸ درصد از نظر تعداد رشد داشت.
به گفته رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در سال ۹۶ نظام تعرفه ای واردات تغییر نکرده و تعرفه‌های سال ۹۵ همچنان پابرجا است.
صادرات ۴۲ میلیارد دلاری سال گذشته کشور
خسرو تاج همچنین با اشاره به صادرات ۴۲ میلیارد دلاری سال گذشته کشور، تأکید کرد: این میزان صادرات نیازهای موجود در داخل کشور را بدون احتساب و اتکای به نفت و درآمدهای نفتی برآورده کرد و در حوزه ظرفیت سازی در کشور نیز اقدامات خوبی انجام شد.
صادرات ۱۰۰ میلیون دلار به قطر در 6 ماهه امسال/ رشد 3.2 درصدی صادرات به قطر
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به انتشار برخی مطالب غیرکارشناسی در خصوص کاهش حجم مبادلات ایران با کشورهایی مانند قطر و عراق، خاطرنشان کرد: در شش ماهه گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار صادرات به قطر داشتیم، همچنین برخی بنادر قطر تا ۵۰ درصد تخفیف گمرکی برای کالاهای ایرانی در نظر گرفتند، میز قطر فعال است و پروازهای دو کشور منظم انجام می‌شود و مطالب منتشر شده در خصوص کاهش حجم مبادلات دو کشور خلاف واقع است. از سوی دیگر در شش ماهه امسال ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات به کشور عراق انجام گرفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۳.۲ درصد رشد داشت.
وزن صادرات کشور در سال گذشته حدود سه برابر وزن واردات شد
خسروتاج بخشی از کاهش صادرات را ناشی از کاهش قیمت های جهانی دانست و افزود: وزن صادرات کشور در سال گذشته نزدیک به ۱۷۰ میلیون تن بود که با توجه به ۶۰ میلیون تن واردات سال گذشته، وزن صادرات حدود سه برابر وزن واردات شد.
اختصاص 220 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای سال 96
وی در پایان با اشاره به برخی مشوق‌های صادراتی در نظرگرفته برای سال 96، بیان کرد: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک سود تسهیلات صادرات و ۱۲۰ میلیارد تومان برای یارانه (جایزه) کالاهای صادراتی در نظر گرفته شده است که در مجموع ۲۲۰ میلیارد تومان می‌شود.
خبرنگار: صادق دوپیکر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه معدن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز