آبله مرغان: 16 بهترین درمان خانگی آبله مرغان


آبله مرغان: 16 بهترین درمان خانگی آبله مرغان

آیا تا به حال به آبله مرغان مبتلا شده‌اید؟ آیا اطلاعاتی در مورد این بیماری دارید؟ در واقع، ویروسی که واریسلا – زوستر نامیده می‌شود، عامل اصلی ایجاد آبله مرغان است. این بیماری بسیار مسری است بنابراین، از طریق تماس پوست با پوست یا دست زدن به موارد آلوده از یک فرد به فرد دیگری سرایت می‌کند. علاوه بر این، آبله مرغان می‌تواند از طریق مخاط، بزاق و...

آیا تا به حال به آبله مرغان مبتلا شده‌اید؟ آیا اطلاعاتی در مورد این بیماری دارید؟ در واقع، ویروسی که واریسلا – زوستر نامیده می‌شود، عامل اصلی ایجاد آبله مرغان است. این بیماری بسیار مسری است بنابراین، از طریق تماس پوست با پوست یا دست زدن به موارد آلوده از یک فرد به فرد دیگری سرایت می‌کند. علاوه بر این، آبله مرغان می‌تواند از طریق مخاط، بزاق و مایعات نیز گسترش یابد. ظاهر شدن علائم این بیماری حدود ۲۱ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس طول می‌کشد. علائم آبله مرغان می‌تواند بعد از چند روز کاهش یابد. با این حال، در موارد بدتر، ممکن است دو هفته طول بکشد تا به طور کامل درمان شود. خوشبختانه، درمان‌های خانگی و تکنیک‌های موثر زیادی برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان به صورت طبیعی وجود دارد که در عین حال کمک می‌کنند که لکه‌های قرمز و تاول‌ها بهبود بیابند. آیا دوست دارید با این روش‌ها آشنا شوید؟ پس به خواندن این نوشتار ادامه بدهید!

آبله مرغان: 16 بهترین درمان خانگی آبله مرغان

قبل از صحبت در مورد راه‌حل‌ها و تکنیک‌های جلوگیری از آبله مرغان، بیایید با علائمی که در زمان ابتلا به این بیماری از آنها رنج می‌برید، آشنا شویم:

الف. علائم آبله مرغان

در واقع، علامت اصلی این بیماری فقط نوعی راش قرمز است که از تاول یا لکه تشکیل شده‌است. با این حال، ممکن است قبل از پدیدار شدن راش روی پوست، چند نشانه‌ی دیگر را نیز تجربه کنید. این نشانه‌ها عبارتند از:

– تب
– احساس خستگی
– سردرد
– از دست دادن اشتها
– حالت تهوع

در روزهای اول، جوش‌های صورتی یا قرمز ظاهر می‌شوند و بعد از چند روز از بین می‌روند. پس از آن، تاول‌های پر از مایع روی پوست‌تان شکل می‌گیرند. در مرحله‌ی نهایی، و پس از بهبودی تاول‌ها به جای‌شان دلمه‌ها پایه‌ریزی می‌شوند. پس از مرحله‌ی نهایی، چند روز طول خواهد کشید تا به طور کامل بهبودی حاصل شود.

مطلب مرتبط: انواع هپاتیت و ۴ درمان خانگی هپاتیت که حتما باید بدانید

ب. درمان پزشکی برای جلوگیری از آبله مرغان

همان‌طور که می‌دانید، آبله مرغان، یکی از عفونت‌های ویروسی است. این بیماری به راحتی می‌تواند به دیگران سرایت کند. در برخی موارد، بیماری آبله مرغان منجر به بروز عوارض جدی خواهد شد. گفته می‌شود که می‌توان از طریق واکسیناسیون در دوران کودکی از بروز بیماری آبله مرغان جلوگیری کرد. پزشکان همیشه توصیه می‌کنند که همه باید واکسن آبله مرغان را به عنوان راهی برای جلوگیری از عفونت و عوارض بالقوه‌ی آن دریافت کنند. آنها همچنین توصیه می‌کنند که بزرگسالان، نوجوانان و کودکان دو دوز از واکسن آبله مرغان را دریافت کنند.

ج. درمان‌های طبیعی برای جلوگیری از سرایت آبله مرغان

۱. عسل

عسل یک ماده‌ی همه‌ فن حریف است که بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات متفاوت را درمان می‌کند. این ماده نه تنها برای مراقبت از مو واقعا مفید است، بلکه برای پوست و سلامت کلی بدن نیز فایده دارد.

به عنوان مثال، اضافه کردن دو قاشق چایخوری عسل به یک لیوان آب گرم و نوشیدن ترکیب حاصل به شما کمک خواهد کرد که به طور طبیعی و به طور موثر گلو درد را درمان کنید. جالب توجه است که عسل به دلیل خواص آنتی‌باکتریال و ضد ویروسی که دارد، به عنوان یک ماده‌ی طبیعی و خانگی برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان نیز محسوب می‌شود. بنابراین، شما باید عسل خالص و با کیفیت خریداری کنید و قسمت‌های آسیب‌دیده­ی پوست را با عسل بپوشانید.

سپس، اجازه بدهید چند دقیقه بماند و در نهایت آن را با آب گرم ا شستشو دهید. اگر می‌خواهید به نتیجه‌ی بهتری برسید، باید این روش را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا لکه‌ها، تاول و قرمزی و جوش‌ّهای خارش‌دار به طور کامل ناپدید شوند.

مطلب مرتبط: سیروز کبدی چیست: ۷ درمان خانگی سیروز کبدی

۲. جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یکی‌ از درمان‌های خانگی موثر برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان، به شما کمک می‌کند تا تحریک و خارش ناشی از آبله مرغان را کنترل کنید. به منظور استفاده از جوش شیرین، باید آن را با یک لیوان آب مخلوط کنید. سپس یک تکه پارچه‌ی نرم را به محلول آغشته کنید و آن را به آرامی روی قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی بدن‌تان بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا محلول خشک شود. در نهایت، می‌توانید بدن‌تان را با آب ولرم شستشو دهید.

همچنین می‌توانید یک فنجان یا یک و نیم فنجان جوش شیرین را به آب داخل وان اضافه کنید. پس از آن، در آب غوطه‌ور شوید و مدتی بمانید و بکوشید که ریلکس کنید. چه روش اول را انتخاب کنید یا روش دوم، باید چندین بار آن را تکرار کنید تا نتایج رضایت‌بخش بیش‌تری را به‌دست بیاورید.

۳. چریش

گیاه دارویی چریش نیز داروی موثری برای درمان آبله مرغان محسوب می‌شود زیرا دارای خواص ضد ویروسی است. علاوه بر این، چریش به شما کمک می‌کند تا بطری‌های مایع را خشک کنید و خارش و تحریک را کاهش دهید. برای استفاده از این دارو، شما باید یک مشت برگ چریش را له کنید، و آب آن را در قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی بدن استعمال کنید. روش دیگر این است که با برگ چریش حمام گرم بگیرید که این هم دارای مزایای مشابه است. این روش درمانی واقعا موثر است، زیرا بسیاری از بیماران مبتلا به آبله مرغان پس از چندین بار استفاده از آن، به طور قابل‌توجهی بهبود پیدا می‌کنند.

۴. بلغور جوی دوسر

اگر به دنبال درمان موثری برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان هستید، نباید بلغور جوی دوسر را نادیده بگیرید. همان‌طور که می‌دانید، بلغور جوی دوسر یک عنصر عالی است که می‌توانید برای مراقبت از پوست‌تان، آن را به کار ببرید. بلغور جوی دوسر در درمان خارش و التهاب ناشی از ویروس موثر است. شما باید یک یا دو فنجان بلغور جوی دوسر را بکوبید و پودر حاصل را با دو لیتر آب مخلوط کنید. برای به‌دست آوردن بهترین نتیجه، باید از آب ولرم استفاده کنید. حالا در آب داخل وان به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دراز بکشید. این روش درمانی به شما کمک می‌کند که تسکین بیابید. با این حال، اگر شما دوست دارید به نتیجه‌ی رضایت‌بخش‌تری برسید، باید این فرآیند را چندین بار تکرار کنید.

۵. هویج و گشنیز

سوپ هویج و گشنیز در درمان علائم ناشی از آبله مرغان موثر است. دلیل احتمالی چنین تاثیری این است که سوپ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که اثرات درمانی دارند. برای آماده کردن این سوپ باید ۱۰۰ گرم هویج را ریز برش بزنید و ۶۰ گرم برگ گشنیز را خوب ریز کنید. بعد از آن، هر دو را در دو فنجان آب تصفیه شده و تمیز بجوشانید تا آب تبخیر شود. توصیه می‌شود که این سوپ را روزی یک بار و به مدت یک ماه مصرف کنید. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید به طور مستقیم هویج و گشنیز جوشیده در آب را بخورید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

مطلب مرتبط: درمان کبد چرب:۱۴ درمان خانگی کبد چرب که واقعا موثر است

۶. سرکه‌ی قهوه‌ای

یکی از درمان‌های خانگی طبیعی و موثر برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان که نباید نادیده گرفته شود، استفاده از سرکه قهوه‌ای است. چرا سرکه چنین تاثیری دارد؟ این درمان خانگی به شما کمک می‌کند ضایعات پوستی و سوزش پوست را تسکین بدهید. تنها کاری ه باید بکنید این است که یک فنجان سرکه‌ی قهوه‌ای را به آب گرم داخل وان اضافه کنید. سپس درون آب غوطه‌ور شوید و سعی کنید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب بمانید و ریلکس کنید.

۷. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس برای درمان خارش و سوزش پوستی ناشی از بیماری آبله مرغان موثر است. برای انجام این روش درمانی، باید روغن اسطوخدوس را با روغن نارگیل و روغن بادام مخلوط کنید. پس از آن، محلول را در قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی پوست پخش کنید و اجازه بدهید مخلوط روی پوست بماند تا زمانی که خشک شود. توصیه می‌شود که این روش را تکرار کنید تا نتایج رضایت‌بخشی حاصل شود. همچنین شما می‌توانید روغن اسطوخودوس و روغن معطر بابونه را در آب گرم وان بریزید. بعد، در آب غوطه‌ور شوید و سعی کنید به مدت حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب بمانید. این درمان ارزش امتحان کردن را دارد چون بعضی از بیماران مبتلا به آبله مرغان پس از امتحان کردن آن طی چند هفته التیام پیدا می‌کنند.

۸. دمنوش گیاهان دارویی

دمنوش گیاهان دارویی نیز درمان خانگی مفیدی برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان به طور طبیعی است. بنابراین، شما می‌توانید انواع دمنوش‌های گیاهی را با استفاده از ریحان مقدس، بابونه، فرنجمشک (وارنگ‌بو)، گل جعفری و گیاهان دارویی دیگر آماده کنید. برای تهیه‌ی دمنوش گیاهی، باید یک قاشق غذاخوری از گیاه مورد علاقه‌تان را در آب جوش بریزید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و آن را به آرامی بنوشید. برای رسیدن به یک نتیجه‌ی رضایت‌بخش، می‌توانید مقداری آب لیمو، عسل و دارچین را نیز به دمنوش گیاهی آماده شده اضافه کنید. بهتر است برای بهبودی سریع، هر روز دمنوش را بنوشید.

۹. روغن چوب صندل

روغن چوب صندل به لطف خاصیت ضد التهابی و ضد‌عفونی‌کننده‌ای که دارد برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان بسیار موثر است. این روغن همچنین، به شما کمک می‌کند جای جوش‌های آبله مرغان را از بین ببرید. شما باید مخلوط روغن چوب صندل و روغن بادام را با هم مخلوط کنید. پس از آن، ترکیب حاصل را روی پوست استعمال کنید. این روش درمانی باید انجام شود تا زمانی که لکه‌ها، تاول‌ها، زخم‌ها و جوش‌های قرمز به طور کامل ناپدید شوند.

۱۰. گل کالندولا

گل کالندولا داروی شناخته شده‌ای است که برای درمان خارش و سوزش ناشی از آبله مرغان استفاده می‌شود. به منظور استفاده از گل کالندولا، باید دو قاشق چایخوری از این گل را با ۱ قاشق چایخوری برگ فندق مخلوط کنید. سپس مخلوط را در یک فنجان آب بریزید و اجازه بدهید شب تا صبح بماند. صبح، بعد از اینکه از خواب بیدار شدید، کاملا ترکیب را میکس کنید. پس از آن، خمیر به‌دست آمده را در قسمت‌های آسیب‌دیده­ی بدن پخش کنید. حالا، باید مدتی صبر کنید تا خمیر روی پوست خشک شود. در نهایت، آن را با آب گرم شستشو دهید.

۱۱. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به لطف خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و خواص التیام‌بخش طبیعی که دارد، می‌تواند به درمان پوست کمک کند و مانع از ماندن جای جوش می‌شود، و در عین حال پوست را مرطوب می‌کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود این گیاه یکی از بهترین داروهای جلوگیری از آبله مرغان در خانه است.

در این‌جا دستورالعمل دقیق استفاده از آلوئه‌ورا را می‌بینید:

– ابتدا ژل را با استفاده از یک قاشق از برگ آلوئه‌ورا بیرون بکشید.
– سپس ژل آلوئه‌ورا را مستقیما در مناطق آسیب‌دیده در اثر آبله مرغان پخش کنید.
– در نهایت، اجازه دهید ژل جذب پوست شود و صبر کنید تا به طور کامل خشک شود.
– این روش را به صورت منظم برای دیدن نتیجه مثبت انجام دهید.

۱۲. ریحان

یکی دیگر از درمان‌های شگفت‌انگیز برای جلوگیری از آبله مرغان، ریحان است. اما ریحان چگونه می‌تواند به حل این مشکل کمک کند؟ همان‌طور که می‌دانید، ریحان حاوی یک ماده‌ی بی‌حس‌کننده است که اوژنول نامیده می‌شود. این ماده به تسکین التهاب و همچنین خارش پوست کمک می‌کند، و در عین حال ویروسی را که باعث عفونت شده‌است، از بین می‌برد.

برای استفاده از ریحان دستورالعمل دقیق زیر را دنبال کنید:

– ابتدا، مقداری آب را بجوشانید، یک مشت برگ ریحان را در آب بریزید و خوب هم بزنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، می‌توانید از برگ تازه‌ی ریحان استفاده کنید.
– در مرحله‌ی بعد، شعله را پایین بکشید و اجازه بدهید به مدت سه دقیقه دم بکشد.
– سپس شعله را خاموش کنید اما به مدت ده دقیقه‌ی دیگر صبر کنید تا کمی بیش‌تر دم بکشد.
– حالا ترکیب آب و ریحان را صاف کنید و مایع حاصل را در یخچال قرار دهید.
– حالا یک تکه پارچه‌ی تمیز را در این محلول خیس کنید و روی قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی بدن بمالید.
– در نهایت، آب باقی‌مانده را برای استفاده‌های بعدی در یخچال قرار دهید.
– این روش درمانی را یک بار در روز انجام دهید تا از شر آبله مرغان خلاص شوید.

۱۳. نمک اپسوم

اگر به دنبال روشی خانگی برای جلوگیری از گسترش ابله مرغان هستید، چرا نمک اپسوم را استفاده نمی‌کنید؟ نمک اپسوم برای کسانی که به آبله مرغان مبتلا شده‌اند واقعا عالی است، زیرا یک ترکیب معدنی حاوی سولفات و منیزیم است که هر دو برای تسکین التهاب و درد بسیار مناسب هستند.

از این رو، امتحان کردن این روش درمانی ارزشش را دارد، موافق هستید؟ علاوه بر این، ۲ شیوه برای استفاده از این نمک جهت جلوگیری از گسترش آبله مرغان و التیام آن وجود دارد.

روش ۱:

– ابتدا، ۲ فنجان نمک اپسوم آماده کنید.
– سپس آن را به آب گرم داخل وان اضافه کنید.
– بعد، آن دو را خوب مخلوط کنید تا نمک به طور کامل حل شود.
– در نهایت، به مدت حدود ۱۵ دقیقه در این محلول غوطه‌ور شوید و بعد از آن، بدن را به آرامی خشک کنید.
– این روش درمانی را به طور منظم تکرار کنید تا وضعیت بدن‌تان بهتر شود.

روش ۲:

– در ابتدا یک گالن آب گرم و همچنین دو فنجان نمک اپسوم را آماده کنید.
– سپس آنها را خوب با هم مخلوط کنید.
– پس از آن یک تکه پارچه بردارید و آن را در ترکیب آب و نمک خیس کنید.
– آب اضافی پارچه را بگیرید و بعد آن را روی مناطق آسیب‌دیده در اثر آبله مرغان بگذارید.
– در نهایت، اجازه بدهید پارچه همان جا بماند تا زمانی که خنک شود.
– این روش درمانی را چندین بار در روز برای رفع علائم آبله مرغان تکرار کنید.

۱۴. یاس

مدت‌های زیادی پیش مردم در تایلند استفاده از یاس را برای جلوگیری از پوکی استخوان آغاز کردند. این گیاه در این مورد واقعا موثر است. علاوه بر این، اگر شما دوست دارید از این روش برای جلوگیری از گسترش بروز آبله مرغان استفاده کنید، دو راه برای شما وجود دارد.

روش ۱:

– ابتدا یک فنجان آب داغ آماده کنید و یک چای کیسه‌ای یاس را در آن قرار دهید.
– سپس اجازه دهید به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه دم بکشد.
– در نهایت این چای را بنوشید.
– این درمان را ۲ تا ۴ بار در روز تکرار کنید.

روش ۲:

– در مرحله­‌ی اول، یاس خشک را بکوبید تا پودر شود.
– سپس آن را با ۱ فنجان آب برنج مخلوط کنید.
– بعد، یک لگن بردارید و مخلوط آب برنج و پودر یاس را در آن بریزید.
– پس از آن، منطقه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست را در این محلول به مدت ۱۰ دقیقه خیس کنید.
– در نهایت، به آرامی پوست را خشک کنید.
– برای رسیدن به نتایج مثبت، این روش درمانی را تکرار کنید.

۱۵. زنجبیل

هنگامی که در مورد روش‌های موثر برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان به طور موثر صحبت می‌کنیم، زنجبیل را نباید فراموش کنیم به این دلیل که این ریشه‌ی دارویی می‌تواند به کم شدن خارش پوست کمک کند. یا به عبارت دیگر، می‌تواند به پیشگیری از آبله مرغان کمک کند. به این ترتیب اگر تصمیم به استفاده از زنجبیل گرفتید، باید یکی از روش‌های زیر را دنبال کنید.

روش ۱:

– ابتدا یک فنجان آب آماده کنید و آن را بجوشانید.
– سپس یک قاشق چایخوری ریشه‌ی زنجبیل را که تازه پوست کنده‌اید و ریز خرد کرده‌اید، در این آب بریزید.
– بعد، اجازه بدهید به مدت حدود ۵ دقیقه روی حرارت کم دم بکشد.
– پس از آن شعله را خاموش کنید و ترکیب را صاف کنید.
– حالا یک قاشق غذاخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل به ترکیب اضافه کنید.
– در نهایت، بعد از این‌که مواد را خوب با هم مخلوط کردید، ترکیب حاصل را بنوشید.
– برای رسیدن به نتایج مثبت ۲ تا ۳ بار در روز این روش درمانی را تکرار کنید.

روش ۲:

– ابتدا ۱/۴ یا ۱/۲ فنجان پودر زنجبیل را به آب گرم داخل وان اضافه کنید.
– سپس داخل آب دراز بکشید و به مدت بیش‌تر از ۲۰ دقیقه همان جا بمانید.
– در نهایت، به آرامی بدن‌تان را خشک کنید.
– این روش درمانی را یک بار در روز برای رسیدن به نتایج مثبت تکرار کنید.

۱۶. روغن درخت چای

یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از گسترش آبله مرغان که باید دنبال کنید استفاده از روغن درخت چای است. این روغن شامل خواص ضد ویروسی است که می‌تواند به کشتن ویروس‌هایی که باعث این بیماری می‌شوند کمک کند. برای استفاده از روغن درخت چای دو شیوه وجود دارد.

روش ۱:

– در ابتدا، ۴ قطره روغن درخت چای و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را آماده کنید. در صورتی که روغن زیتون ندارید، به جای آن می‌توانید از روغن نارگیل یا روغن بادام استفاده کنید.
– سپس آنها را با یکدیگر ترکیب کنید.
– بعد، یک توپ پنبه‌ای را بردارید و از آن برای استعمال این ترکیب روغنی در منطقه‌ی آسیب‌دیده استفاده کنید.
– سپس بگذارید به مدت حدود ۱۰ دقیقه ترکیب روی پوست بماند.
– در نهایت، برای تمیز کردن پوست از یک تکه پارچه‌ی تمیز استفاده کنید.
– این روش درمانی را به طور مرتب تکرار کنید تا شاهد نتیجه‌ی مثبتی باشید.

روش ۲:

– در ابتدا وان حمام را با آب گرم پر کنید.
– سپس چند قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کنید.
– در ترکیب آب و روغن دراز بکشید.
– در نهایت، بدن‌تان را به آرامی خشک کنید.
– برای رسیدن به نتایج مثبت، این روش درمانی را تکرار کنید.

د. نکات اضافی برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان

علاوه بر استفاده از درمان‌های پزشکی یا درمان‌های خانگی طبیعی که در بالا ذکر شد، بهتر است نکات زیر را نیز دنبال کنید:

– در مراحل اولیه‌ی ابتلا به آبله مرغان انجیر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.
– مایعات بیش‌تری مصرف کنید از جمله آبمیوه یا آب سبزیجات
– غذاهای حاوی ویتامین C را به میزان بیش‌تری بخورید.
– اصلا جوش‌ها و تاول‌ها را دستکاری نکنید به دلیل این‌که روند بهبودی می‌تواند کند شود و خطر ابتلا به عفونت باکتریایی نیز ممکن است افزایش بیابد.

این نوشتار حاوی ۱۶ درمان خانگی و روش‌ درمانی طبیعی برای درمان خانگی آبله مرغان بود. امیدواریم این روش‌ها مفید و موثر بوده باشند. اگر نظری در مورد مطلب حاضر دارید، ‌خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: vkool

آبله مرغان: ۱۶ بهترین درمان خانگی آبله مرغان

(مشاهده ۵ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی