قهوه خانه حاج علی درویش


در قسمت قبل که به کاخ گلستان رفتیم بطور مختصر از این قهوه خونه گفتیم ولی از اونجایی که این قهوه خونه کوچک شهرت جهانی داره وبعنوان یکی از میراث ناملموس کشورمان توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت ملی شده,تصمیم گرفتیم تو این گزارش یکم مفصل تر بشناسیمش. با ما همراه باشید:) آدرس قهوه خانه حاج علی درویش در خیابان پانزده...

در قسمت قبل که به کاخ گلستان رفتیم بطور مختصر از این قهوه خونه گفتیم ولی از اونجایی که این قهوه خونه کوچک شهرت جهانی داره وبعنوان یکی از میراث ناملموس کشورمان توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت ملی شده,تصمیم گرفتیم تو این گزارش یکم مفصل تر بشناسیمش.

با ما همراه باشید:)

آدرس

قهوه خانه حاج علی درویش در خیابان پانزده خرداد,راسته بازار بزرگ(بزازها),پس از ورودی مسجد امام, پلاک۷۸ قراردارد.

قهوه خانه حاج علی درویشقهوه خانه حاج علی درویش

اینم از پلاکش! راستی ببینین تا نزدیکه سقف قفسه داره و از تمام این فضای کوچیک استفاده بهینه شده حتی سقفشم خاص و قشنگه?

قهوه خانه حاج علی درویشقهوه خانه حاج علی درویش

HAJ ALI DARVISH TEA HOUSE

بالای ورودیش یه تابلو زده برای توریست ها که بنظرم خیلی کار جالبیه:)و روش نوشته:

امیدوارم از نوشیدن چایتون لذت ببرید و از خدا تشکر کنید.

شما در مکانی دارین چای مینوشین که بیش از ۱۰۰سال قدمت داره.

لطفا تو دفترچه خاطراتمون بنویسین و عکساتون رو برام بفرسین(تو پرانتز بگم که حاج کاظم به شدت آدم به روزی هستن وتو اینستاگرام پیج دارن و این عکسهارو در اونجا قرار میدن که خیلیم عالیه:)) و یه سکه بعنوان سوغاتی دریافت کنید. روی سکه یه متن خوشامدگویی و یک شعر از شاعر معروف ایرانی,رحمت علی شاه وجود دارد.

قهوه خانه حاج علی درویشقهوه خانه حاج علی درویش

همونطور که ملاحضه میکنید گزارشگرها مبایل به دست مشتاقانه منتظر دیدن حاج کاظم و چای دبششون هستن:)

قهوه خانه حاج علی درویشقهوه خانه حاج علی درویش

شما میتونید تا چاییتون اماده بشه این نوشته های جالبی که روی دیوارها نصب شده رو مطالعه کنید:)

قهوه خانه حاج علی درویشقهوه خانه حاج علی درویش

ما ازون ۲هزار تومنی ها خوردیم!:)

قهوه خانه حاج علی درویشقهوه خانه حاج علی درویش

مملیکا و حاج کاظم یهویی!کاله جدیدا اسپانسر سفرهای مملیکا شده?
(شوخی کردم!??)

متراژ این قهوه خانه به دو متر هم نمی رسد. اما وسعت دل صاحب آن به وسعت دریاست.? «قهوه خانه حاج علی درویش» بیش از ۹۰ سال می شود که از میهمانانش با چای منحصر به فردش پذیرایی می کند. البته این قهوه خانه از همان روز اول به این اندازه نبود و در زمان شکل گیری اش مانند قهوه خانه های قدیم جای نشستن هم داشت؛ اما ۴۵ سالی است که به همین شکل یک و نیم متر مربعی در آمده باقی مانده است.

قهوه خانه حاج علی درویشقهوه خانه حاج علی درویش

میخواین رمز موفقیت این چایی های خاص و متفاوت رو بدونید؟!:)

رمز موفقیت؛ طعم خاص و متفاوت چای

صاحب کوچک ترین قهوه خانه ایران یکی از مهمترین علت های داشتن مشتری زیاد را به دلیل نوع طبخ چای شان می داند که با همه جا فرق می کند: «در حال حاضر مشتری هایی که داریم بیشتر به دلیل طعم متفاوت چای مان می آیند. چون نوع طبخ آن فرق می کند. من برای درست کردن چایِ خوب تحقیق های زیادی کردم. حتی به ترکیه رفتم تا ببینم می گویند چای آنجا خوب است چطور درست می کنند؟ اما متوجه شدم خودمان، چای بهتر درست می کنیم. اروپایی ها چای را کیسه ای مصرف می کنند، در انگلستان چای را در قوری می ریزند و یک حوله روی آن می اندازند. کشورهای حاشیه خلیج فارس چای را می جوشانند؛ اما در ایران دم می کنیم و برای همین چای بهتری از آب در می آید. در چنین شرایطی من از پدرم یاد گرفتم چای را طوری دم کنم که طعم خاصی می گیرد. هر کس به اینجا می آید و چای من را می خورد متوجه تفاوت آن می شود. توریست ها هم به این دلیل که چای دمی نخورده اند چای به سبک ایرانی را خیلی دوست دارند و طرفدارش هستند. من دفتری دارم که به توریست هایی که به اینجا می آیند می گویم نظرشان را درباره ایران و طعم چای هایم بگویند. شاید برایتان جالب باشد که بگویم این چای که در بازار درست می کنم طعمش با چای که درخانه درست می کنم فرق می کند و در اینجا طعم چای هایم خیلی بهتر است. همیشه سعی کرده ام اما نمی دانم چرا به خوبی طعم بازار نمی شود.»

قهوه خانه حاج علی درویشقهوه خانه حاج علی درویش

بنظرتون چرا این قهوه خونه انقدر کوچیکه؟!

علت کوچک بودن قهوه خانه

تا خودتان نبینید باور نمی کنید که این قهوه خانه نهایت یک و متر و نیم مربع وسعت داشته باشد به طوری که داخل آن بشوید سخت می توانید یک قدم کامل بردارید. حاج کاظم درباره کوچک بودن قهوه خانه شان می گوید: «این قهوه خانه از همان اول این متراژ نبود. پدرم بخشی از زمین آن را فروخت و تنها همین اندازه از آن از ۴۵ سال پیش تا امروز باقی مانده است. از همان روز هم کوچک شدن قهوه خانه تاثیری در کاسته شدن مشتری ها نداشت. حتی می توانم بگویم مشتری هایمان بیشتر شد که کمتر نشدند.»

او از زمان هایی می گوید که رسم چای خوردن در بازار با امروز فرق داشت: «در گذشته رسم بود که چای را به در مغازه ها می بردند و چای توزیع می شد. تا قبل از انقلاب هم به همین شکل بود؛ اما بعد از آن به مرور زمان بازاری ها خودشان چای در مغازه هایشان درست کردند و دیگر چنین فرهنگی وجود ندارد. چنین اتفاقی به طور کلی رونق قهوه خانه های بازار را انداخت ولی اکنون از تعداد مشتری ها رضایت داریم.»

قهوه خانه حاج علی درویشقهوه خانه حاج علی درویش

حاج کاظم و حکایت این قهوه خونه:)

قهوه خانه ای از پدر به پسر

حاج کاظم مبهوتیان، پسر حاج علی مبهوتیان که معروف به حاج علی درویش بود حکایت قهوه خانه را از زمانی آغاز کرد که پدرش این مغازه را خرید: «این قهوه خانه در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی توسط حاج محمد حسن شمشیری تاسیس شد. بعد از آن بود که پدرم این قهوه خانه را با یک واسطه در سال ۱۳۴۰ از حاج شمشیری خرید. تا ۷ سال پیش هم خودش این قهوه خانه را می گرداند تا اینکه بنده خدا زمین خورد و کمرش شکست و دیگر نتوانست بیاید و بعد از آنکه دیدم دیگر در توانش نیست این قهوه خانه را بگرداند شخصا این کار را برعهده گرفتم.»

این بود توضیحات بیشتری راجب کوچکترین قهوه خونه دنیا که یکی از جاذبه های گردشگری بازارتهران است. پس اگه یه روز خواستین یه توریست رو تو تهران بگردونین حتما ببریدش اینجا چون هم حاج کاظم توریست هارو خیلی دوست داره و هم اینکه حتما براش یه خاطره بیاد موندنی میشه از ایران:)

راستی اینجا با بقیه پولتون میتونین به صندوق مولا که برای کمک به بچه های بهزیستی راه اندازی شده کمک کنید:)

اینم ادرس پیج اینستاگرام حاج کاظم که بالاتر راجبش گفتم:

haj_ali_darvish_tea_house


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 24 اسفند 1402 با معنی و تفسیر دقیق