از اندونزی چه می‌دانید؟


هر آن چیزی که باید درباره ی اندونزی بدانید، اینجاست. وقتی شما درباره ی این کشور فکر می کنید، ممکن است سواحل زیبای بالی را به خاطر بیاورید یا جزیره ی کومودو و اژدهای معروفش. اما اندونزی فقط به این دو مورد خلاصه نمی شود. این کشور، جاذبه ها و دیدنی های زیادی برای عرضه دارد و منتظر شماست تا به سراغ شان بروید. از دیدنش لذت ببرید؛ اینجا سرزمین شگفتی...

هر آن چیزی که باید درباره‌ی اندونزی بدانید، اینجاست. وقتی شما درباره‌ی این کشور فکر می‌کنید، ممکن است سواحل زیبای بالی را به خاطر بیاورید یا جزیره‌ی کومودو و اژدهای معروفش. اما اندونزی فقط به این دو مورد خلاصه نمی‌شود. این کشور، جاذبه‌ها و دیدنی‌های زیادی برای عرضه دارد و منتظر شماست تا به سراغ‌شان بروید. از دیدنش لذت ببرید؛ اینجا سرزمین شگفتی‌هاست.

اندونزی کجاست؟

مساحتی معادل دو کیلومتر مربع را بین اقیانوس هند و آرام تصور کنید که بیش از 17000 جزیره‌ی کوچک و بزرگ در جای جای آن به چشم می‌خورند؛ این جزیره‌ها در کنار هم، اندونزی را می‌سازند. بزرگ‌ترین جمعیت مسلمانان دنیا در این جزایر زندگی می‌کنند و تنوع نژادی و فرهنگی هم درست مثل تعداد جزیره‌هایش بالاست. جزیره‌ی جاوا به خاطر اینکه پایتخت اندونزی در آن قرار دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است. اندونزی با کشورهایی مثل گینه‌ی نو، تیمور شرقی و مالزی مرز زمینی دارد و مردمش به بیش از 300 زبان محلی صحبت می‌کنند.

از اندونزی چه می‌دانید؟

چه زمانی به اندونزی سفر کنیم؟

اندونزی کشوری استوایی است که به طور کلی دمای هوای آن در طول سال بین 21 درجه‌ی سانتیگراد تا 33 درجه‌ی سانتیگراد متغیر است، اما در مناطق کوهستانی اندونزی، هوا خنک‌تر است. به طور کلی بهترین زمان برای سفر به این کشور ماه‌های جولای و آگوست یا مرداد و شهریور است.

برای رسیدن به اندونزی چه راه‌هایی داریم؟

راه اول برای رسیدن به اندونزی پرواز مستقیم به جاکارتا یا بالی است. اما راه‌های دیگری هم وجود دارد. مثلا شما اگر قصد دارید جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی آسیای شرقی را ببینید، سری به مالزی و سنگاپور بزنید و از آنجا با کشتی به اندونزی بروید. البته پرواز به کالیمانتان، پاپوآ و تیمور غربی هم از دیگر گزینه‌های شما برای رفتن به اندونزی است.

جزیره‌هایی خوشمزه با طعم سس!

«هربار می‌گفتن سس هزارجزیره، می‌گفتم یعنی چی؟ اصلا چه ربطی داره؟ تا اینکه از اندونزی شنیدم و تصمیم گرفتم سفر کنم به سرزمین هزارجزیره». این توصیفی است از ماجراجویی یک ایرانی عاشق سفر از اندونزی.

هر جزیره‌ای از اندونزی، زیبایی‌های خاص خودش را دارد با این حال چندتا از آن‌ها حسابی معروف و محبوبند؛ بالی، جاوه، کومودو، لومبوک و فلورس از میان آن‌ها بیشتر شناخته شده‌اند. قبل از اینکه به سراغ هرکدام از این جزیره‌ها و جاذبه‌هایش برویم، بهتر است از فرهنگ اندونزیایی بیشتر بدانیم.

از فرهنگ این کشور بیشتر بدانید

فرهنگ اندونزیایی با توجه به جغرافیای کشور اندونزی متنوع و متمایز است. جمعیتی حدود 200 میلیون نفر در جزایر اندونزی زندگی می‌کنند. مردم این کشور به راحتی با گردشگران ارتباط برقرار می‌کنند و بسیار مهربان و قابل اعتمادند. آن‌ها آنقدر خون‌گرم هستند که بعد از اولین دیدار، از شما می‌خواهند که از اسم کوچکتان استفاده کنید تا صمیمیت بیشتری بین‌تان برقرار شود.

"سلام"

با همین کلمه و به همین سادگی مکالمه‌ی شما با یک اندونزیایی آغاز می‌شود. موقع سلام کردن یا خداحافظی کردن، دست راست خود را تکان بدهید و در مواقعی که با شخصی صمیمی شدید، می‌توانید دست‌تان را روی شانه‌اش بگذارید.

راستی اگر در جریان گشت و گذار‌تان، تصمیم گرفتید از افراد محلی، مسن و کودکان عکس بگیرید، حتما از آن‌ها اجازه بگیرید. بعضی از هندوهای ساکن بالی از این کار خوششان نمی‌آید، چون معتقدند با این کار، روح‌شان را در یک عکس زندانی می‌کنید و با خود می‌برید.

از اندونزی چه می‌دانید؟

برای هم‌کلام شدن با یک اندونزیایی، در لابلای صحبت به زبان انگلیسی، از لغات زبان خودشان که گویشی استاندارد شده از زبان مالایی است، استفاده کنید. جالب است بدانید حدود 300 کلمه‌ی فارسی هم در زبان مالایی وجود دارد.

هنوز از فرهنگ اندونزیایی چیزهای زیادی باقی مانده، به سراغ هر جزیره‌ی مهم اندونزی که رفتیم، از فرهنگ مردمش بیشتر می‌گوییم.

جزیره‌ی جاوا و مهم‌ترین شهر آن؛ جاکارتا

جاوا، متراکم‌ترین جزیره‌ی جهان بیش از 143 میلیون نفر را در خود جای داده که در میان دو جزیره‌ی سوماترا و بالی، کشور بورنئو در شمال و جزیره‌ی کریسمس در جنوب آن قرار گرفته است. این جزیره به خاطر فعالیت آتشفشانی شکل گرفته و علت نام‌گذاری‌اش هم برمی‌گردد به قرارگیری جزیره در دریای جاوا.

از اندونزی چه می‌دانید؟

در غرب این جزیره‌، پایتخت اندونزی یعنی جاکارتا قرار گرفته که از پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای اسلامی محسوب می‌شود. این شهر ابتدا یک شهر بندری کوچک بود اما رفته رفته رشد کرد تا جایی که هم اکنون تبدیل به مرکز اقتصادی-تجاری، صنعتی، سیاسی، اداری و حمل و نقل اندونزی تبدیل شده است. آب و هوای جاکارتا استوایی است و باد بهاری‌اش که از سمت دریا می‌وزد، هوا را بسیار مطبوع و دلنشین می‌کند. پارک‌ها و باغ‌های زیادی که با پوشش‌های گیاهی پوشیده شده‌اند و جانوران مختلف در آنها زندگی می‌کنند، از جاذبه‌های مهم جاکارتا است. البته در کنار این مناظر طبیعی، معابد و کاخ‌های قدیمی، جشن‌ها و فرهنگ‌ هندو هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

تفریحات دریایی یکی دیگر از کارهایی است که می‌توانید در روزهایی که در جاکارتا هستید، به سراغشان بروید. تورهای قایق‌سواری، اسکی روی آب، غواصی، کشتی‌سواری و کایت سواری را حتما امتحان کنید.

شهرگردی در جاکارتا

بهترین وسیله برای شهرگردی در این شهر، کرایه کردن تاکسی، ماشین شخصی یا شرکت در تورهاست. البته در جریان گشت و گذارتان به ترافیک شهر هم توجه داشته باشید. بالاخره اینجا پایتخت اندونزی است و ترافیک بخش جدانشدنی‌ از شهر است به خصوص وقتی در ساعت اوج ترافیک به مناطق توریستی مثل باتاویای قدیم (Old Batavia) سر می‌زنید.

از اندونزی چه می‌دانید؟

با خرید، شب‌گردی‌های شبانه در خیابان جلال جَکسا (Jalal Jaksa) و سر زدن به کافه‌هایش، تِست غذاهای مختلف، رفتن به مراکز ماساژ و مهم‌تر از همه قدم زدن در پاسار بارو (Pasar Baru) یا بازار محلی جاکارتا، حسابی سر ذوق می‌آیید. پاسار بارو با پیاده‌روهایش که مملو از دستفروش‌های محلی و کسانی که صنایع دستی می‌فروشند شناخته می‌شود. اگر اهل امتحان کردن غذاهای خیابانی و محلی هستید، پاسار بارو بهترین جاست. برای رفتن به اینجا می‌توانید با مترو به ایستگاه Atom در خیابان Jalan H.Samanhudi بروید و پیاده‌روی‌تان را شروع کنید تا به مرکز هنری جاکارتا (Gedung Kesenian Jakarta) برسید.

مدتی که در جاکارتا هستید، حتما سراغ شهربازی Ancol Dreamland بروید تا حسابی هیجان‌زده شوید و لذت ببرید. نام‌های دیگر این شهربازی Dream Park و Taman Impian Jaya Ancol است و 24 ساعت شبانه‌روز شما می‌توانید به آن سر بزنید. بولینگ، گلف، پارک اقیانوسی، پینت‌بال، Wakeboarding، آکادمی هنر، کلوب Hailai، بازار هنری یا پاسار سِنی و سیرک حیوانات از دیگر بخش‌های Andol Dreamland است.

برای اینکه از تاریخ اندونزی بدانید و همزمان به ساختمانی سر بزنید که دویست سال قدمت دارد، به موزه‌ی ملی اندونزی سر بزنید. در قلب شهر جاکارتا و میدان مِردکا می‌توانید پیدایش کنید. البته این موزه به قدری مشهور است که از هرکسی بپرسید، آدرسش را به شما می‌دهد. موزه‌ی ملی اندونزی، موزه‌ای باستان‌شناسی، تاریخی، مردم‌شناسی و جغرافیایی است و با نام Elephant Building هم شناخته می‌شود.

برج یادبود ملی اندونزی در میدان مِردکا جاذبه‌ی دیگری است که در حقیقت سمبل شهر هم به حساب می‌آید. این یادبود سمبل اتحاد ملی مردم اندونزی برای استقلال کشورشان است که ساختش در سال 1961 م. تحت فرمان سوکارنو، رئیس‌جمهور وقت شروع شد. سرانجام در سال 1975 م. برای مردم رونمایی شد. این برج 117 متر طول دارد و بالای آن، شعله‌ای از روکش طلا ساخته شده که نماد روح همیشه جاوید کسانی است که در راه استقلال اندونزی کشته شدند.

برای اینکه منظره‌ی شهر را ببینید، از آسانسور برج استفاده کنید و به بالای آن بروید.

اگر می‌خواهید اندونزی را به صورت مینیاتوری و کوچک شده ببینید، به پارک مینی تامان بروید. این پارک 1 کیلومتر مربعی، در شرق جاکارتاست و هرچیزی که مرتبط با اندونزی باشد، در آن پیدا می‌شود. می‌توانیم نسخه‌ی بومی‌شده‌ی آن را، موزه‌ی روستایی گیلان معرفی کنیم. البته پارک مینی تامان گسترده‌تر است اما همین تشبیه هم به شما کمک می‌کند تا تصور کنید که با چه پارکی روبرو هستید.

یوگی‌اکارتا؛ مقصد بعدی

اگر جاکارتا، مرکز سیاسی و اقتصادی جاواست، یوگی‌اکارتا روح این جزیره است. یوگیا (نام دیگر این شهر) در جنوب جزیره‌ی جاواست و بیشتر به خاطر داشتن معبد بوروبودور معروف است؛ معبدی که بزرگ‌ترین پرستشگاه بوداییان جهان است. مرکز هنر کلاسیک و فرهنگ جاوه اینجاست و هنرهای مختلفی مثل طراحی پارچه، تئاتر، موسیقی و خیمه‌شب‌بازی از دلایل دیگری برای معروفیتش است.

از چه مسیری به یوگی‌اکارتا برویم؟

روزانه پروازهای متعددی از جاکارتا، بالی و سورابایا به یوگی‌اکارتا می‌روند. البته اگر کسی باشید که قسمت شرق آسیا را بگردید و به مالزی رسیده‌اید، می‌توانید با خط هوایی AirAsia و از شهر کوالالامپور به یوگی‌اکارتا بروید.

قطار و وسایل نقلیه‌ی عمومی هم از دیگر راه‌هایی است که می‌توانید از آن‌ها برای رفتن یوگی‌اکارتا استفاده کنید.

شهرگردی در یوگی‌اکارتا

به محض اینکه به شهر رسیدید، راه‌های زیادی برای دیدنی‌های شهر پیش روی خود می‌بینید. قدم زدن و پیاده‌روی در خیابان‌ها یکی از راه‌هاست. ممکن است خسته شوید اما قدم زدن یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با مردم محلی و فرهنگ‌شان است.

محلی‌ها از بِباک (Bebak) استفاده می‌کند، سه چرخه‌ای که با پا زدن حرکت می‌کند و وسیله‌ی نقلیه‌ی اصلی برای رفت و آمد در شهر است. البته یادتان باشد که قبل از سوار شدن، چانه بزنید و قیمت را بپرسید. آندونگ (andong) هم راه دیگر عبور و مرور در شهر است. کالسکه‌هایی که با اسب حرکت می‌کنند و بیشتر در مناطق توریستی شهر پیدا می‌شوند.

به جز این‌ها، می‌توانید به سراغ کرایه‌ی ماشین، تاکسی یا استفاده از اوبر بروید و در شهر تردد کنید. سیستم حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و تاکسی هم که به وفور پیدا می‎شود.

معبد بوروبودو؛ مهم‌ترین جاذبه‌ی شهر

بزرگ‎ترین پرستشگاه و بنای تاریخی بودایی در جهان است که بین قرن‌های هشتم تا نهم میلادی ساخته شد. این بنای مکعبی بسیار محکم است و مثل اهرام مثل، اندرونی ندارد. جمعا ده تراس دارد که شش تراس پایینی، پلانی مکعبی دارند و چهار تراس بالایی، به صورت مدور ساخته شدند. دیوارها با کنده‌کاری‌هایی که زندگی زودا و تجسم‌های تناسخ او را نشان می‌دهند، تزئین شدند و جمعا 432 تندیس بودای نشسته در جای جای طبقات معبد به چشم می‌خورد.

از اندونزی چه می‌دانید؟

یک ساعت طول می‌کشد تا با ماشین از شهر به معبد برسید. ساده‌ترین راه، شرکت در تور یا کرایه‌ی اتومبیل است و در مسیر رسیدن به معبد از هوای خوب لذت ببرید.

پِرامبانان؛ معبدی برای هندوها

قرن دهم میلادی معبدی توسط Rakai Pikatan پادشاه جاوا، ساخته شد که به پرامبانان معروف شد. براساس باور و اعتقاد هندوها، سه طبقه‌ی اجتماعی وجود دارد و همین عقیده در ساخت معبد هم تاثیر داشته است. طبقه‌ی زیرین معبد، مکانی نامقدس و متعلق به افراد پایین دست جامعه و حیوانات بوده است. طبقه‌ی میانی مخصوص کسانی است که توانسته‌اند از تاریکی طبقه‌ی زیرین نجات پیدا کنند و بالاترین طبقه همان جایی است که افراد به آرامش رسیده‌اند. بنابراین مقدس‌ترین طبقه‌ی معبد، همین طبقه است.

پرامبانان دارای 240 معبد است و ارتفاع زیادش یکی از دلایل شهرتش است.

بهترین راه برای دیدن معابد پرامبانان، پیاده‌روی است. از این طریق شما می‌توانید با معماری و تزئینات هر معبدی بیشتر آشنا شوید.

بالی؛ جزیره‌ای برای اهل آرامش

جزیره‌ی بالی در اندونزی دنیای خودش را دارد؛ از طبیعت زیبا و خارق‌العاده‌اش که محل خوبی برای پیدا کردن آرامش است تا رستوران‌های شیک و ارزان. می‌گویند اینجا زیباترین جزیره‌ی اندونزی است که بین اقیانوس آرام و هند قرار گرفته و از افراد محلی خود جزیره تا استرالیایی‌ها در آن ساکن هستند. البته رشد صنعت توریسم در این منطقه، به دگرگونی نژادی و فرهنگی کمک کرده است.

مرکز اداری جزیره‌ی بالی، شهر دینپازار (Denpazar) است که بزرگ‌ترین شهر هم محسوب می‌شود. طبیعت زیبا، پوشش گیاهی، دنیای زیر آب حیرت‌انگیز، شالیزارهای پلکانی برنج، رودها و آبشارها از جاذبه‌هایی است که باعث معروفتیش شده است.

شهرگردی در بالی

بالی با داشتن معابد زیاد، به سرزمین خدایان هم معروف است و هر جایی که بروید با یک معبد مواجه می‌شوید. به جز این‌، هزاران فروشگاه خرید هدیه در بالی وجود دارد؛ از دنپازار تا محله‌ی اوبود (Ubud)، صد در صد سوغاتی خوبی از این فروشگاه‌ها پیدا می‌کنید. بیشتر هتل‌های جزیره در قسمت ساحلی آن قرار دارند که البته در میانشان، لوژهای خصوصی هم به چشم می‌خورد.

در جریان شهرگردی‌تان، برای خرید سوغاتی به بازاری در Sukowati بروید. محله‌ی کوتا (Kuta) هم بوتیک‌ها و فروشگاه‌های زیادی دارد که از تی‌شرت گرفته تا خنزر پنزرهای بامزه و جالب در آن‌ها پیدا می‌شود. راستی یادتان باشد که قهو‌ه‌ی بالی را امتحان کنید و اگر از آن خوش‌تان آمد، حتما به عنوان سوغاتی برای دوستان‌تان ببرید.

از اندونزی چه می‌دانید؟

سواحل شنی بالی که با رنگ سفید توصیف می‌شوند، مناسب استراحت خانواده‌هایی است که به اینجا سفر می‌کنند. البته ورزش‌ها و تفریحات آبی مثل Banana boat، پاراسِل، جت اسکی و شنا از دیگر برنامه‌هایی است که شما می‌توانید در مدت اقامت در بالی به آن بپردازید.

با اینکه بالی معابد زیادی دارد اما معبد اولوواتو (Ulutawu) در ابتدای لیست بازدیدی از معابد بالی بگذارید. این معبد که در لبه‌ی پرتگاهی در خلیج بوکیت (Bukit) قرار گرفته، هنگام طلوع و غروب خورشید، منظره‌ی زیبایی را برای عکاسی فراهم می‌کند.

شالیزارهای پلکانی و جنگل میمون‌های در اوبود (Ubud) از دیگر جاذبه‌هایی است که باید در لیست خود به آن توجه کنید.

در آخر برای شکم‌گردی در بالی می‌توانید به مطلب «10 رستوران معروف بالی را بشناسید» بروید تا با رستوران‌های این جزیره‌ی زیبا آشنا شوید.


1396/05/01 | کد مطلب: 3797

ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن