هواشناسی و سفر


شما چه بخواهید تنها سفر بروید، یا گروهی بروید، و یا به عنوان یک راهنمای گردشگری، یک گروه رو سرپرستی کنید و سفر ببرید، باید شرایط آب و هوا رو قبل از سفر بررسی کنید و تمهیدات لازم رو ببینید. من در این مطلب هم میخام بهتون یاد بدم چجوری وضعیت هوا رو بررسی کنید و هم با برخی تعاریف آشنا بشید. اینجا هست که بحث هواشناسی و سفر اهمیت پیدا میکنه.

شما چه بخواهید تنها سفر بروید، یا گروهی بروید، و یا به عنوان یک راهنمای گردشگری، یک گروه رو سرپرستی کنید و سفر ببرید، باید شرایط آب و هوا رو قبل از سفر بررسی کنید و تمهیدات لازم رو ببینید. من در این مطلب هم میخام بهتون یاد بدم چجوری وضعیت هوا رو بررسی کنید و هم با برخی تعاریف آشنا بشید. اینجا هست که بحث هواشناسی و سفر اهمیت پیدا میکنه.

تعریف باد – لرز

وقتی در یک هوای سرد قصددارید سوار موتور سیکلت شوید می دانید که نیاز به لباس بیشتری نسبت به زمانی که در خیابان راه می روید دارید. زیرا جریان شدید هوا ( باد) باعث می شود تا احساس سرمای بیشتری کنید. وقتی در هوای سرد در برابر باد قرار می گیرید جریان باد هوای اطراف بدنتان را به سرعت تغیر می دهد و انتقال حرارت بدن به محیط بسیار بیشتر می شود . و آنگاه احساس سرمای بیشتری می کنید . در این حالت برای حفظ دمای بدنتان نیاز به پوشش بیشتر و لباس مناسب تری دارید . اینکه سرعت باد چه مقدار بر احساس سرما و انتقال حرارت تاثیر دارد ، نکته ای است که از دیر باز مورد علاقه دانشمندان بوده است . اما تا مدتها رابطه مشخصی بین این دو اراءه نشده بود تا شاخص باد ـ لرز مطرح شد. گرچه امروزه هنوز این شاخص مخالفانی دارد که معتقدند باید شاخصی بهتر و درست تر طراحی شود اما باد ـ لرز جای خود را در بین مردم و کارشناسان باز کرده است و به عنوان یک شاخص قابل اندازه گیری برای تعیین آثار همراهی باد و سرما بر بدن انسان به کار می رود .

باد – لرز شاخصی است که میزان از دست دادن حرارت بدن انسان را در همراهی باد و سرما توضیح میدهد . یا به عبارت دیگر به دمایی که بدن در همراهی باد و سرما احساس می کند دما ی باد لرز می گویند . باد ـ لرز به ما می گوید که هرچه سرعت باد بیشتر باشد بدن حرارت بیشتری را از دست می دهد.

برگرفته از سایت iranmountainmedicine.blogfa.com

این اصطلاح به چه دردی میخوره ؟

این مورد رو توضیج دادم که بگم فقط نباید دمای نرمال هوا رو چک کنید. بعضی جاها دما رو مثلا میزنه ۵ درجه، ولی میرید و دمای زیر صفر درجه رو احساس میکنید. حالا کافیه تجهیزات و لباس مناسب رو نبرده باشید، دیگه واویلا. مخصوصا اگه کمپینگ رفته باشین، باید شب سختی رو پشت سر بزارید. عکس زیر، یک جدول نشان دهنده رابطه دما بر اساس درجه سلسیویس وسرعت باد بر اساس کیلومتر در ساعت هست. میتونه بهتون دید خوبی بده. مثلا در دمای ۵ درجه بالای صفر، اگر باد با سرعت ۶۰ کیلومتر وزیدن کنه، شما دمای زیر ۲ درجه رو حس میکنید

هواشناسی و سفر

هواشناسی و سفر

پیش بینی هوا توسط سایت accuweather.com

این سایت یکی از سایت هایی هست که من خودم زیاد ازش استفاده میکنم. کافیه وارد این سایت بشید، اسم شهر مورد نظرتون رو وارد کنید، سپس اطلاعاتی در مورد هواشناسی اون شهر خواهید دید.

هواشناسی و سفر

هواشناسی و سفر

در عکس بالا که مربوط به پیش بینی هوای شهر تهران از طریق همین سایت هست، برخی موارد وجود داره که توضیح میدم. قسمت Extend رو اگر بزنید، میتونید پیش بینی هوا در روزهای آینده رو هم مشاهده کنید. البته خود سایت گفته تا ۹۰ روز آینده رو میگه، ولی خوب شما باور نکنید. من خودم حداکثر تا یک هفته رو میتونم اعتبار بدم، اون هم حدودی. مثلا یکی دو روز قبل سفر باز هم چک میکنم

هواشناسی و سفر

هواشناسی و سفر

اگر روی هر روز کلیک کنید، توضیحاتی تکمیلی براتون ظاهر میشه، مثل عکس بالا. البته میتونید ساعت به ساعت بررسی کنید یا فقط روز و شب رو. مثلا در روز دما رو زده ۹ درجه، بعد زیرش نوشته ۱۲ درجه حس میشه. یا در شب، دما رو زده ۳ درجه ولی زیرش گفته صفر درجه حس میشه. فاکتورهای زیادی روی این قضیه تاثیر داره که شما چه چیزی رو حس میکنید که میتونه با دمای دماسنج فرق کنه. فاکتورهایی مثل تابش آفتاب و زاویه تابش، رطوبت، باد، ابرها و غیره. اگر دوست دارید در این باره بیشتر بخونید، متن انگلیسی رو از اینجا بخونید. مثلا ذکر شده که رطوبت مهمترین فاکتور برای تعیین احساس واقعی از دما هست، اما زمان و ساعت دقیق و زاویه تابش افتاب هم عواملی مهم هستند. مثلا بر اساس تجربه متخصصان این سایت، صبح زود، به خاطر زاویه کم آفتاب، انرژی خیلی کمی از خورشید جدب محیط (و شما) میشه. اما در بعد از ظهر، شما از نور خورشید احساس گرمای بیشتری میکنید.

عبارت دیگری که میبینید، Precipitation هست. این لغت برای نشان دادن مقدار بارش به صورت مایع یا جامد، از هر نوع باران، برف، رگبار یا غیره استفاده میشه. برای اطلاع بیشتر در مورد این اصطلاح و برخی اطلاحات مشابه به زبان اصلی، اینجا را بخونید

مورد مهم بعدی، UV index هست. این عبارت نشان دهده ریسک خطر اشعه ماورای بنفش هست. عدد صفر نشان دهنده بی خطر بودن هست (که برای ساعات شب ذکر میشه) و هر چقدر عدد بیشتر بشه، خطر هم بیشتر. این افزایش تا عدد ۱۰ میره بالا. از اینجا به بالاتر فقط جاهای خاصی اتفاق میوفته مثلا در مکان هایی که لایه اوزون آسیب دیده. برای آشنایی بیشتر با دسته بندی اشعه موارای بنفش و توضیحات اصلی به زبان انگلیسی، اینجا رو بخونید. مثلا بد نیست بدونید که به صورت نرمال، بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ ظهر، خطرناک ترین ساعات روز از نظر خطر اشعه ماورای بنفش هست. در این ساعات باید حتما از عینک دودی مناسب و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. و البته از نظر خیلی از عکاسان، قبل و بعد این ساعات برای عکاسی نیز بهتر هست ?

هواشناسی و سفر

هواشناسی و سفر

در قسمت بعدی، ساعت طلوع آفتاب (Sunrise) ، غروب آفتاب (Sunset) ، طلوع ماه (Moonrise) ، غروب ماه (Moonset) نشان داده شده. این مورد هم میتونه برای کسایی که دوست دارن از این لحظات زیبا عکاسی کنن و یا از انرژی عجیب کاینات در این ساعات خاص در طبیعت استفاده کنن، به درد بخور باشه ?

پیش بینی هوا از طریق سایت های دیگر

منطقی تر هست که شما فقط از یک منبع استفاده نکنید. مثلا ار پیش بینی هوای هر کشور استفاده کنید (مثلا صدا و سیمای ایران برای سفر های داخلی) یا استفاده از سایتهای مشابه. بهترین کار از نظر من، جستجوی عبارت “city name + weather” در سایت گوگل هست. اینجوری هم میتونید پیش بینی خود گوگل رو ببینید و هم سایت های مشابه رو پیدا کنید. عکس زیر نشون میده منظور من چی هست

هواشناسی و سفر

هواشناسی و سفر

امیدوارم مطالب بالا براتون مفید بوده باشه. اگر مواردی هست که من اشاره نکردم، میتونید در قسمت کامنتها بنویسیدش. پیشاپیش ممنونم ازتون. راستی، از کانال تلگرام و اینستاگرام من هم دیدن کنید

کانال تلگرام مملیکا

اینستاگرام مملیکا


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ازدواج عروس 85 ساله ثروتمند با پسر 25 ساله در ایران / رسوایی شرم آور را ببینید