اگر شما هم دوقلو باردارید بخوانید (2)


اگر شما هم دوقلو باردارید بخوانید (2)

اگر یکی از قل‌ها زیادی گریه کرد، چه کار باید کرد، گاهی اوقات یکی از دوقلو‌ها شروع به بی‌قراری و گریه می‌کند برای این کار باید ابتدا به سمت بچه آرام‌تر رفت و...

سیب سبز: دیدن دوقلوهایی که لباس یک رنگ پوشیده‌اند و به‌ هیچ‌عنوان نمی‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد، همه را سر ذوق می‌آورد. برخی هم با خود فکر می‌کنند این خانواده با یک تیر ۲ نشان زده و ۲ تا بچه شیرین دارد که با هم بزرگ می‌شوند و هم بازی یکدیگر در دوران کودکی و کمک و یار هم در دوران بزرگسالی خواهند بود اما همین با هم بزرگ شدن نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. در مطلب قبل درباره تغذیه مادر دوقلو ، تغذیه دوقلوها و خواباندن دوقلوها صحبت هایی را داشتیم. در ادامه این مطلب به موارد دیگر درخصوص دوقلوها و چگونگی نگهداری از آنها می پردازیم.

شیر دادن به دوقلوها فرق دارد؟
هنگامی که نوزادان نیاز دارند به آن‌ها شیر بدهید، می‌توانید به بدن خود اعتماد کنید که شیر کافی را تولید کند. در صورتی که بدن شما شیر کافی را تامین نکند، می‌توانید با افزایش دفعات شیر دادن، این مشکل را برطرف کنید. شیر دادن به نوزادان به صورت همزمان، بهترین بهره‌وری را از وقت گران‌قیمت شما به همراه خواهد داشت.

اگر شما هم دوقلو باردارید بخوانید (2)

از آنجا که وقتی نوزادان دوقلو به دنیا می‌آیند کم وزن هستند، ممکن است در معرض افت قند خون قرار بگیرند بنابراین اگر شیر مادر کافی نباشد استفاده از شیر خشک اجتناب‌ناپذیر می‌نماید اما توصیه می‌شود شیر خشک با سرشیشه به کودک داده نشود و از سرنگ‌های تزریق برای تغذیه کودک استفاده شود تا احساس مکش برای نوزاد ایجاد نشود چون مکش سرشیشه بسیار راحت است و اگر کودک به آن عادت کند دیگر سینه مادر را سخت می‌گیرد.

اگر یکی از قل‌ها زیادی گریه کرد، چه کار باید کرد؟
گاهی اوقات یکی از دوقلو‌ها شروع به بی‌قراری و گریه می‌کند برای این کار باید ابتدا به سمت بچه آرام‌تر رفت، در این صورت حس حسادت فرزند بی‌قرار تحریک می‌شود و سعی می‌کند خود را در آغوش مادرش جای دهد در نتیجه آرام می‌شود.

بچه‌هایی که یکی، 2سال اختلاف دارند حس حسادت را دارند اما این در دوقلوها به گونه دیگری است هم حس حسادت وجود دارد و هم حس همدلی بسیار زیاد. دکتر رحمتی می‌گوید: «وقتی من برای آن‌ها کتاب می‌خوانم دوست دارند در بغل من باشند. بنابراین سعی می‌کنم یکی را روی یک زانو و دیگری را روی زانوی دیگر بگذارم و تعادل را در رفتار با آن‌ها رعایت کنم. اما با صحبت کردن می‌توان آن‌ها را از حسادت دور کرد. اگر بچه‌ای را که آرام است، بوس کنید آن یکی می‌فهمد که به دلیل رفتار نادرستش مستحق بوس نبوده است.»

مادری که فرزند دوقلو دارد چگونه می‌تواند بر خستگی مفرط غلبه کند؟
مادر باید حتما برنامه‌ای برای تنظیم خواب فرزندان داشته باشد و با مدل‌سازی و ایجاد یک عادت برای بچه‌ها آن‌ها را به خوابیدن در یک زمان معین عادت دهد، مثلا در یک ساعات معین با خواندن لالایی، پخش یک موسیقی ملایم، ماساژ ملایم پشت آنان، ایجاد ساعت خواب را برای آنان تداعی کند. در این صورت بعد از یک زمان معین آنان می‌آموزند که زمان خواب چه موقعی است و برای‌شان به صورت یک عادت می‌شود.

همچنین مادران باید زمان تعویض بچه‌ها و تغذیه آن‌ها را همزمان کنند که در صورت رعایت این موارد مادر زمان آزاد بیشتری برای رفع خستگی به دست می‌آورد و می‌تواند کارهای شخصی خود را انجام دهد. استفاده از روش‌های ریلکسیشن، گرفتن دوش آب گرم در زمان خواب بچه‌ها، یک پیاده‌روی یا چرت کوتاه روزانه می‌تواند خستگی را از تن بزداید، همچنین مادر می‌توانند از یک فرد مورد اطمینان که می‌تواند از دوستان یا خانواده باشد برای نگهداری بچه‌ها کمک بخواهد.

نکات تکمیلی دکتر رحمتی در مراقبت از دوقلوها
از پوشک گرفتن دوقلوها باید چگونه باشد؟
روند کنار گذاشتن پوشک معمولا در دوقلو‌ها کند‌تر است ولی به محض یادگیری رفتن به دست‌شویی به علت رقابتی که بین‌شان است، مشکل حل می‌شود. پدر و مادر باید در فواصل مشخصی چه بچه‌ها بخواهند چه نخواهند آن‌ها را به دست‌شویی ببرند تا این‌که کم‌کم این مسئله برای‌شان جا بیفتد.

صبر و حوصله چقدر باید باشد؟
چیزی که پر واضح است این است که مادر دوقلو‌ها بودن صبر و حوصله خاص خود را می‌طلبد و با دوری کردن از استرس‌ها و ترس‌ها می‌توان به این وظیفه الهی نائل شد.

ویژگی‌های شیشه و پستانک در دوقلوها
باید برای دوقلو‌ها شیشه و پستانک جداگانه فراهم کرد و برای این کار می‌توان از رنگ‌ها و مارک‌های مختلف استفاده کرد تا با یکدیگر اشتباه نشوند زیرا بیماری‌ها از این طریق به راحتی قابل انتقال است.

نقش پدر در مراقبت از دوقلوها
پدر نقش بسیار مهمی در مراقبت از دوقلوها دارد و به گفته دکتر رحمتی اگر حمایت‌های پدر نباشد کار بسیار سخت خواهد شد. پدر هر چه آرام‌تر باشد و استرس را تشدید نکند، کودک آرام‌تر خواهد شد. گفته می‌شود در درمان کولیک اگر کودک آرام نشد در بغل پدر می‌تواند آرام بگیرد و پدر می‌تواند کودک را به قلبش بچسباند و این مسئله از لحاظ روانی بسیار تاثیرگذار است.

برای مهارت‌های زبانی چه کار باید کرد؟
رشد مهارت‌های زبانی در کودکان ضعیف‌تر است زیرا تک‌قلو‌ها تکلم را از پدر و مادرشان یاد می‌گیرند اما دوقلو‌ها حرف زدن را از یکدیگر یاد می‌گیرند و گا‌ها تلفظ به شکل غلط را از یکدیگر تقلید می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی