چگونه دختر ورزشکار پاکستانی سال‌ها از طالبان گریخت؟


به گزارش سایت ورزش بانوان؛ ماریا تورپاکای در 22 نوامبر 1990 در وزیرستان جنوبی، یک منطقه قبیله‌ای در شمال غرب پاکستان به دنیا آمد، جایی که با افغانستان هم مرز است. او در یک خانواده متفاوت رشد کرد؛ پدر و مادرش هر دو معلم بودند و علی‌رغم حضور طالبان در منطقه به حقوق زنان متعهد. خواهر او عایشه گلالی، یک سیاستمدار پاکستانی است که برای توانمند سازی...

به گزارش سایت ورزش بانوان؛ ماریا تورپاکای در ۲۲ نوامبر ۱۹۹۰ در وزیرستان جنوبی، یک منطقه قبیله‌ای در شمال غرب پاکستان به دنیا آمد، جایی که با افغانستان هم مرز است. او در یک خانواده متفاوت رشد کرد؛ پدر و مادرش هر دو معلم بودند و علی‌رغم حضور طالبان در منطقه به حقوق زنان متعهد. خواهر او عایشه گلالی، یک سیاستمدار پاکستانی است که برای توانمند سازی زنان در مناطق قبیله‌ای فعالیت می‌کند.

ماریا زمانیکه ۴ سال داشت مثل تمام دختران هم سن‌و‌سالش دوست داشت بیرون از خانه بازی کند. اما در آن منطقه به دختران چنین اجازه‌ای داده نمی‌شد. به همین خاطر والدین ماریا موهای او را تراشیدند، تمام لباس‌های دخترانه متعلق به ماریا را سوزاندند و به او لباس‌های پسرانه می‌پوشاندند تا بیرون از خانه بازی کند و ماریا نقش یک پسر با نام چنگیز خان را بازی می‌کرد؛ نامی که پدرش برای او انتخاب کرده بود. آن زمان خواهرش ۸ ساله بود و تنها با همراهی پدرش اجازه خروج از منزل را داشت.

سال ۲۰۱۲ در حالیکه مشخص بود قوی‌تر از سنش به نظر می‌رسد، شمسی قیومی وزیر پدر ماریا، او را در کلاس‌های وزنه‌برداری ثبت نام کرد. در سن ۱۲ سالگی ماریا به عنوان یک پسر نایب قهرمان مسابقات قهرمانی نوجوانان لاهور شد.

چند سال بعد ماریا تورپاکای وزیر و خانواده‌اش به پیشاور نقل مکان کردند. در حالیکه ماریا همچنان بعنوان چنگیز خان به زندگی خود ادامه می‌داد. همین زمان‌ها بود که کم کم جذب رشته اسکواش شد و پدرش ماریا را به آکادمی اسکواش برد اما زمانیکه از او گواهی تولد خواستند، هویت ماریا آشکار شد. خوشبختانه مربی آکادمی همچون پدرش او را حمایت کرد و راکت را در اختیارش گذاشت.

در میان ۴۰۰ پسر فعال در آکادمی تنها حضور یک دختر احساس می‌شد، این دختر کسی نبود جز ماریا تورپاکای که اکنون بازیکن اسکواش شماره ۱ در پاکستان نام دارد و اولین زنی است که در رقابت‌های بین المللی نماینده کشورش است. اما ماریا این عنوان را به آسانی بدست نیاورد. هنگامی که در اولین روزهای زندگی او به عنوان یک دختر هویتش آشکار شد، نگاه‌های بی‌رحم به چهره او نفوذ کرد. دیگر کسی حاضر نبود با او دوست باشد حتی پسرانی که روزی از صمیمی‎ترین دوستانش بودند، حالا جز اذیت آزار کاری با او نداشتند.

بالاخره در سال ۲۰۰۶، تورپاکای به یک اسکواش‌باز حرفه‌ای تبدیل شد. به عنوان یک ورزشکار زن که بدون حجاب و با شلوارک بازی می‌کرد. همانطور که ماریا در اسکواش شناخته شده تر می‌شد، شهرت وی افزایش یافت و به همین دلیل او به طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار داشت. هنگامی که تهدیدات طالبان بیش از حد شد، ترجیح داد از ادامه تمرین و رقابت با پسران کناره گیری کند. چرا که بارها از سوی رهبران طالبان تهدید به مرگ شد اما فدراسیون ملی اسکواش پاکستان برای حمایت از او اطراف خانه‌اش را با تک تیراندازها احاطه کرد.

چگونه دختر ورزشکار پاکستانی سال‌ها از طالبان گریخت؟

سه سال و نیم از زندگی خود را صرف تمرین اسکواش مقابل دیوار اتاقش کرد و در همین زمان به حرفه‌ای‌های اسکواش در دنیا ایمیل می‌زد، اما پاسخی نمی‌گرفت. شکایت همسایه بدلیل ضربه‌های بی‌امان ماریا به دیوار تمامی نداشت اما ماریا مجبور بود در همین فضای کوچک تلاش کند. تا اینکه جاناتان پاور بازیکن حرفه‌ای اسکواش اهل کانادا، به ایمیل او پاسخ داد؛ شش ماه بعد پاکستان را ترک کرد و در سال ۲۰۱۱ وارد کالج اسکواش در تورنتو، انتاریو کانادا شد. در حال حاضر ماریا در رتبه ۸۴ در جهان قرار دارد. او به تنهایی در تورنتو، انتاریو، کانادا زندگی می‌کند و در پاکستان خانه دارد.

حال تورپاکای یکی از طرفداران حقوق زنان در پاکستان است و با تبعیض و موانع فرهنگی پیش روی زنان پاکستان مبارزه می‌کند. این بود داستان دختری که برای رسیدن به اهدافش سال‌ها پسرانه زندگی کرد، پنهان شد اما تسلیم نشد و در پایان به ستاره‌ای بی‌نظیر در اسکواش تبدیل شده است.

چگونه دختر ورزشکار پاکستانی سال‌ها از طالبان گریخت؟

چگونه دختر ورزشکار پاکستانی سال‌ها از طالبان گریخت؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟