مروری بر تکنولوژی vst


مشاهده پیوست 7077 ​ Virtual Studio Technology یا تکنولوژی استودیو مجازی یک واسط نرم افزاریست که سینتی سایزرها و آلات الکترونیکی موسیقی و افکتهای مختلف که غالبا بصورت نرم افزاری تولید شده اند رو به ویرایشگرهای صوتی ارتباط دهد. این تکنولوژی برای اولین بار توسط شرکت آلمانی اشتاینبرگ (Steinberg) در سال 1996 طراحی...

مروری بر تکنولوژی vst

Virtual Studio Technology یا تکنولوژی استودیو مجازی یک واسط نرم افزاریست که سینتی سایزرها و آلات الکترونیکی موسیقی و افکتهای مختلف که غالبا بصورت نرم افزاری تولید شده اند رو به ویرایشگرهای صوتی ارتباط دهد.
این تکنولوژی برای اولین بار توسط شرکت آلمانی اشتاینبرگ (Steinberg) در سال 1996 طراحی شد و همواره در حال توسعه و بهبود میباشد.همچنین این واسط برای اولین بار در برنامه Cubase 3.02 و افکتهایی تحت عنوان Espacial,Choirus,Auto Panner,Auto Stereo بکار گرفته شد.
با کمک این تکنولوژی میتوان سینتها و افکتهای سخت افزاری رو شبیه سازی یا از نو طراحی کرد و در برنامه های کامپیوتری که از این واسط پشتیبانی میکنند استفاده کرد.کیفیت خروجی پلاگینهایی که توسط این تکنولوژی تولید شده اند بعضا خیلی نزدیک به مدلهای سخت افزاری است و با بهینه سازی و افزایش امکانات تکنولوژی VST در نسخه های جدیدتر و همچنین افزایش قدرت پردازش کامپیوترها روز به روز کیفیت و انعطاف پذیری پلاگینها رو به افزایش است.

این واسط به سه دسته تقسیم بندی میشود:
VSTi که شامل سینتی سایزرها و سمپلرها و دیگر ابزارهای تولید صدا می باشد.
VST Effect که شامل افکتها میشود
VST MIDI Effect که برای انتقال داده های میدی به دیگر VST ها و دیوایسهای سخت افراری بکار میروند.

نسخه 2.0 این واسط در سال 1999 توسط شرکت مذکور معرفی شد که از جمله مهمترین قابلیتهای اضافه شده در این نسخه به امکان دریافت اطلاعات MIDI اشاره کرد.
نسخه 2.4 این واسط در سال 2006 معرفی شد که از مهمترین تغییرات میتوان به قابلیت پردازش سیگنالهای صوتی با دقت 64 بیت اشاره کرد.
مروری بر تکنولوژی vst

اما نسخه 3.0 این واسط که در سال 2008 معرفی شد تغییرات بسیاری ایجاد شد.در این نسخه VST بطور کامل بازنویسی شد و قابلیتهای زیادی اضافه و پایداری واسط افزایش یافت.همچنین SDK (software development kit) این واسط از نسخه 3 بصورت رایگان و باز در اختیار توسعه دهندگان نرم افزاری قرار گرفته است.

از دیگر تغییرات ایجاد شده در این نسخه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش کارایی واسط بدین صورت که تنها هنگامی توسط سی پی یو پردازش میشود که سیگنالی دریافت کند که این امر باعث عملکرد بهینه پردازنده میشود و میتوان لایه های بیشتری را پردازش کرد. ورودی و خروجی های چندگانه داینامیک (پویا) بدین صورت که واسط با تعداد ورودی/خروجی کانالها بصورت کملا پویا سازگار میشود.به عنوان مثال پلاگینهای تحت VST3 به یک ترک استریو insert میشوند در صورتیکه که به یک ترک Surround 5.1 اینسرت شوند بصورت اتوماتیک در حالت 6 کاناله قرار میگیرند.همچنین هر کانال صوتی بصورت کاملا مستقل پردازش میشود. فعال یا غیر فعال کردن کانالهای Buss بصورت اتوماتیک.مثلا در سمپلرهایی مثل Halion یا Kontakt که خروجی های زیادی میتوانند داشته باشند باعث میشه که فضای زیادی از میکسر اشغال شود و گاها باعث سردرگمی شود.اما واسطهای تحت نسخه 3 بصورت اتوماتیک هنگامی که کانال باس سیگنالی دریافت نمیکند غیرفعال شود و مجددا پس از دریافت سیگنال فعال شود که این نیز باعث کاهش باز اضافی از پردازنده و خلوت تر شدن فضای میکسر شود. قابلیت تغییر اندازه پنجره پلاگینها بر حسب نیازپشتیبانی از سیستم کدینگ UTF16 برای نامگذاری برنامه های میزبان با زبانهای کشورهای مختلف. افزایش دقت اتومیشن کردن پارامترها مخصوصا مواقعی که تغییر شیب اتومیشین سریع است. افزودن قابلیتی تحت عنوان VSTXML برای بهبود و افزایش کارایی کنترلرهای سخت افزاری تغییر نام ،ضبط و ویرایش ناب ها و فیدرها و ...همچنین نمایش مقادیر پارامترها بر روی نمایشگر کنترولر قابلیت گروه بندی پارامترهای پلاگین که موجب جوستجوی راحت تر و دقیقتر پارامترها میشود.همچنین میتوان یک گروه از پارامترها را به یک کانال میدی یا خروجی باس مشخص لینک کرد. در این نسخه اجزا پارامترها و event ها (رویدادهای) هر نت را میتوان بصورت کاملا مجزا کنترل کرد. مثل مقدار پیچ و ... در نسخه 3 هر پلاگین میتواند بیش از یک ورودی یا خروجی MIDI داشته باشد. پرداش 64 بیت فایلهای آئودیو قابلیت ایجاد یک ورودی باس آئودیو در VSTi ها که با کمک این قابلیت میتوان افکتهای سایر VST Effect ها رو به این ورودی لینک کرد و از قابلیت آنها استفاده کرد. و ....
در حال حاظر آخرین نسخه این واسط 3.5 میباشد که در سال 2011 معرفی شده و از تغییرات آن میتوان به افزودن قابلیتی با عنوان Note Expression اشاره کرد که با کمک آن میتوان برای هر یک از نت ها حالات موسیقیایی گوناگونی تعریف کرد که به طبیعی تر شدن چیدمان موسیقی کمک شایانی میکند.مثل اجرای حالاتی در ساز ویولن که در حالت عادی نمیتوان با اجرای نتهای میدی آنها را اجرا کرد.

VST امروزه توسط بسیاری از کمپانیهای بزرگ و کوچک فعال در زمینه تولید نرم افزراهای مربوط به موسیقی پشتیبانی میشود و در دسترس عموم کاربران قرار دارد.

منابع:Wikipedia , www.steinberg.net


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ستاره ی صبر