چگونه نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم؟


خیلی‌ها از نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر و لپ تاپی که استفاده می‌کنند خبر ندارند به همین خاطر تصمیم گرفتیم که چند روش برای تشخیص نوع و مدل کارت گرافیک را در این آموزش بیان کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید. تشخیص مدل کارت گرافیک از طریق خود ویندوز و directx tool برای فهمیدن مدل کارت گرافیک و یا مقدار گرافیک...

خیلی‌ها از نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر و لپ تاپی که استفاده می‌کنند خبر ندارند به همین خاطر تصمیم گرفتیم که چند روش برای تشخیص نوع و مدل کارت گرافیک را در این آموزش بیان کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تشخیص مدل کارت گرافیک از طریق خود ویندوز و directx tool

برای فهمیدن مدل کارت گرافیک و یا مقدار گرافیک دستور DXDIAG را در کادر جستجوی ویندوز سرچ کنید . برای اینکار منوی استارت را باز کرده و عبارت dxdiag رو جستجو کنید یا می توانید برنامه Run را از استارت باز کرده و عبارت dxdiag را بنویسید و enter بزنید . در مرحله بعد گزینه no را انتخاب کنید البته اگر گزینه yes را هم انتخاب کنید مشکلی پیش نخواهد آمد . د پنجره بعدی که با می شود، در تب Display می توانید مقدار، نوع، مدل و شرکت سازنده کارت گرافیک تان را مشاهده کنید.

چگونه نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم؟

فهمیدن مدل کارت گرافیک از کنترل پنل

اگر گرافیک اصلی نصب باشد، وقتی روی دسکتاپ راست کلیک کنید، گزینه ای با عنوان کنترل پنل باز می شود . مثلا برای گرافیک انویدیا NVIDIA control panel و یا برای گرافیک AMD عبارتCrystal control panel و یا AMD Crystal control panel را نمایش می‌دهد. روی این گزینه کلیک کنید. در کنترل پنل انویدیا در قسمت پایین سمت چپ گزینه‌ای به نام system information است که با باز کردن آن به اطلاعات کنترل پنل دسترسی خواهید داشت.
چگونه نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم؟

سمت چپ مدل کارت گرافیک نوشته شده
چگونه نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم؟

در کنترل پنل AMD هم گزینه ای به نام information وجود دارد. در آن بخش از قسمت hardware می توانید جزئیات سخت افزاری کارت گرافیک تان را مشاهده کنید .
چگونه نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم؟

تشخیص مدل کارت گرافیک با CMD

در این روش کلیدهای win + R را همزمان فشار دهید و داخل کادر جستجو CMD را تایپ کنید و Enter کنید .

wmic path win32 videocontroller get name

چگونه نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم؟

تشخیص مدل کارت گرافیک از Device manager

روش دیگر استفاده از Device Manager است . برای این کار به My Computer رفته و راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید . حالا از سمت چپ ، گزینه Device manager را باز کنید . حالا گزینه Display Adapters را باز کنید . حالا دو حالت پیش می‌آید : کارت گرافیک ها نصب هستند یا نصب نیستند . اگر نصب باشند که مدل و نامشان درج شده گر نصب نباشند عبارت standard display adapter ظاهر می‌شود.
چگونه نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم؟

فهمیدن مدل کارت گرافیک از طریق سخت افزار

راه دیگری برای تشخیص مدل و نوع کارت گرافیک وجود دارد. به اینصورت که درب کیس تان را باز کنید و روی کارت گرافیک را نگاه کنید . معمولا برچسبی روی کارت وجود دارد که شماره سریال و مدل و اطلاعات دیگر روی آن نوشته شده است. این روش مشکل است ولی در صورتی که کارت گرافیک نصب نباشد هیچگدام از روش‌های بالا جواب نمی دهد و مجبورید سخت افزاری عمل کنید. مثلا در شکل زیر، روی آن برچسب، مدل دقیق و مقدار حافظه گرافیکی کارت گرافیک نوشته شده.
چگونه نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم؟

تشخیص مدل کارت گرافیک از system information

به system information رفته و در قسمت components گزینه display را انتخاب کنید. در این قسمت هم گرافیک مجتمع و هم گرافیک اصلی یا اختصاصی نمایش داده می شود.
چگونه نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم؟

تشخیص سازنده کارت گرافیک

برای اینکه بدانید کارت گرافیک تان ساخت کدام شرکت است ابتدا به system information رفته و در قسمت components گزینه display را انتخاب کنید . حالا گزینه PNP Device ID را ببینید که عبارت ترکیبی از حروف و اعداد نوشته شده است.
چگونه نوع و مدل کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم؟

ترکیبی که با رنگ سبز مشخص شده شناسه دیوایس است و ترکیب قرمز رنگ هم شناسه شرکت سازنده کارت گرافیک. در ادامه شناسه مهمترین شرکت های سازنده کارت گرافیک را برایتان نوشته ایم و شما به راحتی می توانید از این طریق بفهمید که کارت گرافیک تان محصول کدام شرکت است .

ایسوس : ۱۰۴۳

گیگابایت : ۱۴۵۸

ام اس آی : ۱۴۶۲

سفایر : ۱۷۴B

اکس اف اکس : ۱۶۸۲

مثلا در عکس بالا، ۱۴۵۸ شناسه شرکت گیگابایت است و کارت گرافیک محصول این شرکت است.

منبع

برای ورود به کانال تلگرام روژان کلیک کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سخت افزار

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !