شورای نگهبان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در 8 تیر موافقت کرد


 شورای نگهبان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در 8 تیر موافقت کرد

از طرف دیگر با توجه به شهادت رئیس جمهور و طبق اصل 131 قانون اساسی، باید ظرف مدت 58 روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های داخلی، شورای نگهبان ایران با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در تاریخ 28 ژوئن موافقت کرد.
سخنگوی شورای نگهبان ایران اعلام کرد: "شورای نگهبان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در 8 تیر (28 ژوئن) موافقت کرد.
پیشتر خبرگزاری تسنیم اعلام کرد، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام داشت:"از ناحیه ستاد انتخابات کشور تاکنون هیچگونه کلیات برنامه زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است و اگر در فضای مجازی یا رسانه‌ها چنین چیزی منتشر شده است، درست نیست و باید منتظر نظر شورای نگهبان و اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور باشیم." وی افزود:"28 ژوئن (مصادف با 8 تیرماه به تقویم ایران) بعنوان روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به شورای نگهبان پیشنهاد شده و منتظر پاسخ آن هستیم و بر این اساس زمان ثبت نام داوطلبان 28 ماه می (مصادف با 8 خرداد ماه به تقویم ایران) خواهد بود."
لازم به ذکر است روز یکشنبه ابراهیم رئیسی و همراهانشان پس از آئین بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی که با حضور الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برگزار شد، با بالگرد عازم تبریز بودند، اما این بالگرد در میانه راه و در منطقه ورزقان در استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و سقوط کرد.
صبح امروز در پی جستجوهای تیم های امدادی در محل سانحه و کشف بالگرد سقوط کرده، اعلام شد که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه این کشور در جریان سانحه هوایی جان باخته اند. هیئت دولت ایران در بیانیه ای ضمن تائید این خبر اعلام کرد کوچکترین خللی در مدیریت کشور ایجاد نخواهد شد.
آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر ایران درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این کشور و دیگر همراهان در سانحه هوایی را تسلیت گفت و به مدت 5 روز عزای عمومی اعلام کرد.
رهبر ایران همچنین اعلام کرد، براساس قانون اساسی این کشور، محمد مخبر در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار می گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق ماده 22 قانون انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید همزمان برگزار شود.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر با توجه به شهادت رئیس جمهور و طبق اصل 131 قانون اساسی، باید ظرف مدت 50 روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجایی که در قانون به صراحت آمده که 2 انتخابات ریاست جمهوری و شوراها باید همزمان انجام شود، مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را آماده کرد که براساس آن استثنائا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها برگزار نشود.
وی توضیح داد: این تصمیم در راستای صیانت از رای مردم در انتخابات شوراهاست لذا در صورتی که این طرح تصویب شود اعضای فعلی شوراها تا سال 1404 به فعالیت‌شان ادامه داده منتها انتخابات بعدی شوراها با انتخابات بعدی ریاست جمهوری برگزار می‌شود یعنی شوراهای دوره بعد سه ساله شده و شورای دوره فعلی همان چهار سال باقی می‌ماند.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟