‌می‌خواهید خادم یار حرم مطهر رضوی باشید این مطلب را بخوانید


‌می‌خواهید خادم یار حرم مطهر رضوی باشید این مطلب را بخوانید

هرساله همزمان با میلاد امام رضا (ع) و دهه کرامت مشهد مقدس حال و هوای خاصی دارد، اما امسال با توجه به شهادت رئیس@جمهور که از خادمان حرم رضوی هم بوده است، حال و هوای مشهد متفاوت‌تر هم شده است.

مشهد مقدس از هفته گذشته پذیرای سیل عظیم مشتاقان و ارادتمندان امام رئوف است و به طور قطع در روز‌های آینده هم با تشییع پیکر شهدای خدمت، مشهد رنگ و بوی دیگری خواهد داشت.

این روز‌ها که همه جا صحبت از خادم الرضا و خادمی امام رضا (ع) است بسیاری از ارادتمندان امام رئوف به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که چگونه می‌توان برای خادمی در مرقد مطهر امام رضا (ع) فعالیت کرد و در دل آرزو دارند که جای خادمان حرم رضوی باشند و نامشان در زمره خادمان بهشت رضا نوشته شود.

در سال‌های گذشته براساس آمار‌ها و اظهارات مدیران آستان قدس رضوی حجم مشتاقان و منتظران این موضوع افزایش داشته است و آستان قدس رضوی برای ثبت نام و مشارکت هر چه بیشتر مردم اقدام به راه اندازی سامانه‌ای برای ثبت نام و فعالیت به عنوان «خادم یار» و ورود علاقه‌مندان به عرصه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و خدماتی در حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌های حرم مطهر کرده است.

در مرحله اول هر شخصی که به انجام خدمت در بارگاه رضوی (ع) علاقه‌مند باشد، تنها کافی است به یکی از دفاتر کانون رضوی استان خود مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کند تا پس از ارائه مدارک شناسایی مراحل گزینش و مصاحبه با فرد داوطلب انجام شود، پس از ارائه مدارک، پرونده ثبت و فرد در ابتدا به‌عنوان یاور رضوی مشغول به فعالیت خواهد شد.

‌می‌خواهید خادم یار حرم مطهر رضوی باشید این مطلب را بخوانید

پس از این گذشت ۶ ماه افراد وارد حوزه «خادم یاران» می‌شوند، برای این منظور سامانه‌ای با عنوان «خادمیاران» زیر مجموعه درگاه‌های اینترنتی آستان قدس رضوی فعال است که علاقه مندان می‌توانند پس از ثبت اطلاعات اولیه با توجه به علاقه مندی، تخصص و مصادیق اعلام شده در سایت و نوبت دهی کشیک‌ها در حرم رضوی اقدام به ثبت نام کنند.

شرایط خاصی برای ورود به حوزه خادم یاری وجود ندارد، همان شرایط و اصول عمومی کشوری که در دیگر سازمان‌ها نیز به‌عنوان شروط اعلام می‌شود در اینجا نیز ملاک خواهد بود، عواملی همچون متدین‌بودن به دین مبین اسلام و رعایت قوانین جمهوری اسلامی و ارتکاب نکردن جرم از نمونه‌های این شرایط هستند.

البته داوطلب خادم یاری در استان‌های دیگر به جز خراسان رضوی در ابتدا به‌عنوان یاور رضوی و بعد به عنوان خادم یار مشغول به فعالیت خواهد شد و عنوان دیگری وجود ندارد، اما این رویه برای افراد ساکن مشهد که در جوار بارگاه هستند می‌تواند کمی متفاوت باشد، خدمت به عنوان یاور رضوی برای ساکنان مشهد حذف می‌شود و تنها افراد ساکن در دیگر استان‌ها به جز خراسان رضوی مدتی بالغ‌بر شش ماه را به عنوان یاور رضوی مشغول به فعالیت و خدمت رسانی خواهند بود.

خادم یار پس از مدت زمان ۱۰ سال و رسیدن به حد نصاب امتیاز‌های لازم به خادم تشرفی حرم ارتقا پیدا می‌کند و دوباره او بعد از ۱۰ سال خدمت به‌عنوان خادم تشرفی، پس از رسیدن به حدنصاب امتیاز‌های لازم به خادم افتخاری بارگاه مطهر رضوی ارتقا پیدا خواهد کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اهمیت صبحانه برای کودکان