مالیات‌ستانی از مشاغل خاص، گام نخست تحقق عدالت مالیاتی


مالیات‌ستانی از مشاغل خاص، گام نخست تحقق عدالت مالیاتی

یک نماینده مجلس با اشاره به مزیت‌های نظام مالیاتی هوشمند در دولت سیزدهم، مالیات‌ستانی از فعالان مشاغل خاص را به عنوان گام نخست تحقق عدالت مالیاتی در اقتصاد ایران معرفی کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بهروز خلیلی فرد» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون نظام مالیاتی عدالت‌محور و اخذ مالیات از مشاغل خاص اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی کشور اخیراً این موضوع را در راستای اجرای شفافیت اقتصادی به صورت خاص مدنظر خود قرار داده است. تعیین تکلیف این موضوع می‌تواند در وهله اول به عدالت مالیاتی و سپس عدالت اجتماعی منتج شود. این سازمان در سال‌های اخیر بستری را تحت عنوان سامانه مودیان تعریف کرده تا با تکیه بر آن فرایند اخذ مالیات از مودیان در صحت و شفافیت کامل صورت بپذیرد.

مالیات ستانی‌ از مشاغل خاص، گام نخست عدالت مالیاتی
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: سامانه مودیان می‌تواند از بروز رانت و ویژه خواری در حوزه مالیات جلوگیری کند، زیرا به واسطه کاربرد مهمی که دارد، ماموران ممیزی دیگر به مانند گذشته دخل و تصرفی در امور مالیاتی نخواهد داشت.


وی تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات چند سال اخیر سازمان امور مالیاتی، نظام مالیاتی سنتی کشور را اصلاح و آن را هوشمند کرده است. در این ساختار فرایند اخذ مودیان در شرایط عادلانه‌ای صورت می‌پذیرد.


خلیلی‌فرد در ادامه تاکید کرد: هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور می‌تواند نقش موثری را این جذب منابع پایدار بودجه‌ای ایفا کند؛ لذا، مالیات‌ستانی بر پایه سامانه‌های برخط این توانایی را دارد که نیاز دولت به درآمد‌های ناشی از فروش نفت را کمرنگ کرده و سپس درآمد‌های مالیاتی را جایگزین آن کند.


این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص و پردرآمد به شفافیت اقتصادی می‌انجامد. کارمندان و کارگران در ابتدای ماه مالیات خود را پرداخت می‌کنند، ولی برخی از فعالان مشاغل خاص مانند طلا فروشان و یا مشاوران املاک با یک سال تاخیر عددی را به عنوان مالیات می‌پردازند که به مراتب کمتر از مالیات پرداختی کارگران است. این مسئله در نوع خود مصداق بارز عدم عدالت مالیاتی محسوب می‌شود.


وی در پایان گفت: در حال حاضر میزان مالیات پرداختی برخی از بنگاه‌ها و یا صاحبان مشاغل خاص به هیچ وجه با درآمد آنها سنخیت ندارد. به عبارتی دیگر این افراد مرتکب فرار مالیاتی می‌شوند؛ لذا، با توجه به این موضوع باید خاطرنشان کرد که گام نخست تحقق عدالت مالیاتی در کشور مالیات‌ستانی از مشاغل خاص است.


پایان پیام//


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درخواست وزیر اقتصاد از رئیس قوه قضاییه