زمین میزبان بزرگ‌ترین طوفان خورشیدی


زمین میزبان بزرگ‌ترین طوفان خورشیدی

ایتنا - مرکز پیش‌بینی شرایط فضایی NOAA، روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت فوران دیگری را در کلاس ایکس با مقیاس بزرگی X۸.۸ در منطقه ۳۶۶۴ ثبت کرد که بزرگ‌ترین فوران ثبت‌شده در این چرخه خورشیدی تاکنون به شمار می‌رود.


بزرگ‌ترین لکه خورشیدی سال‌های اخیر، که روز جمعه ۲۱ اردیبهشت با شراره‌ای از قدرت X۵.۸ فوران کرده بود، در ۱۲ ساعت گذشته با سه شراره کلاس X بار دیگر فوران کرد تا یکی از بزرگ‌ترین فوران‌های خورشید را در چرخه ۱۱ ساله فعالیت‌هایش به ثبت برساند.

مرکز پیش‌بینی شرایط فضایی NOAA، روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت فوران دیگری را در کلاس ایکس با مقیاس بزرگی X۸.۸ در منطقه ۳۶۶۴ ثبت کرد که بزرگ‌ترین فوران ثبت‌شده در این چرخه خورشیدی تاکنون به شمار می‌رود.

به انفجارهای شدید تابش الکترومغناطیسی به اصطلاح شراره‌های خورشیدی می‌گویند که براساس اندازه آن‌ها را با حروف طبقه‌بندی کرده و از با اعداد یک تا ۱۰ قدرت نسبی آن‌ها را نشان می‌دهند که قوی‌ترین این شراره‌ها X نام دارد.

اما علیرغم وقوع این شراره خورشیدی عظیم با توجه به گزارش‌ها، انتظار نمی‌رود که فوران اخیر باعث ایجاد شفق قطبی شود، چرا که مرکز پیش‌بینی هوای فضایی NOAA در بروزرسانی روز گذشته خود اعلام کرد که با توجه به موقعیت مکانی شراره‌ها، فوران مرتبط با این شراره در مسیری بسیار متفاوت از موقعیت زمین منتشر می‌شود.

طبق پیش‌بینی‌ها این رویداد عظیم احتمالا تنها منجر به مختل‌شدن ارتباطات رادیویی زمینی‌ها شود و اثرات منفی دیگری در پی نخواهد داشت.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

راهنمای خرید بهترین کامپیوتر All in One (بدون کیس یا AiO) - (خرداد 1403)