طرز تهیه تیرامیسو ایتالیایی ساده و فوری در 30 دقیقه


طرز تهیه تیرامیسو ایتالیایی ساده و فوری در 30 دقیقه

تیرامیسو (Tiramisu) یک دسر ایتالیایی است که در نسخه اصلی خود از بیسکویت لیدی فینگر آغشته به قهوه، با مخلوطی از تخم‌مرغ، شکر دانه‌ریز و پنیر ماسکارپونه درست شده و با پودر کاکائو طعم‌دار می‌شود. البته شما می‌توانید تیرامیسو را...

تیرامیسو (Tiramisu) یک دسر ایتالیایی است که در نسخه اصلی خود از بیسکویت لیدی فینگر آغشته به قهوه، با مخلوطی از تخم‌مرغ، شکر دانه‌ریز و پنیر ماسکارپونه درست شده و با پودر کاکائو طعم‌دار می‌شود. البته شما می‌توانید تیرامیسو را بدون تخم مرغ درست کنید یا اگر لیدی فینگر در دسترس ندارید از بیسکویت پتی بور برای تهیه تیرامیسو ساده و فوری استفاده کنید. در این مقاله مجله فیدیلیو ما طرز تهیه ساده دسر تیرامیسو با نسخه ایتالیایی را به شما آموزش می‌دهیم و به تمام سوالات شما درباره درست کردن تیرامیسو، فوت و فن‌های خوشمزه شدن تیرامیسو و تاریخچه دسر تیرامیسو هم پاسخ خواهیم داد.

مواد لازم برای درست کردن تیرامیسو ایتالیایی با لیدی فینگر (برای ۶ تا ۸ نفر)

  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • شکر دانه‌ریز یا پودر قند: ۱۱۰ گرم (کمی کمتر از نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • عصاره وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
  • پنیر ماسکارپونه: ۲۵۰ گرم
  • قهوه تلخ (ترجیحا اسپرسو): ۱ و ۱/۴ فنجان
  • بیسکویت لیدی فینگر: ۲۰ تا ۳۰ عدد (حدود ۲۰۰ گرم)
  • پودر کاکائو: به مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی دسر تیرامیسو: ۳۰ دقیقه

مدت زمان انتظار برای آماده شدن دسر تیرامیسو: ۶ ساعت

میزان کالری تیرامیسو در هر بار سرو (حدود ۱۲۷ گرم): ۳۰۶ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه تیرامیسو ساده و فوری به روش کافی شاپی

طرز تهیه تیرامیسو ایتالیایی ساده و فوری در 30 دقیقه

دستورهای متفاوتی برای درست کردن دسر تیرامیسو وجود دارد اما تیرامیسو با نسخه اصل ایتالیایی طرز تهیه ساده‌ای دارد. مراحل طرز تهیه تیرامیسو فوری را دنبال کنید.

مرحله اول: زرده تخم مرغ و شکر را با هم مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر تیرامیسو شما باید ابتدا با دقت زرده‌های تخم مرغ را از سفیده‌ها جدا کنید. سفیده‌های تخم مرغ را کنار بگذارید. سپس در یک کاسه مناسب زرده‌های تخم مرغ را بریزید و شکر را اضافه کنید.

با همزن برقی این ترکیب را هم بزنید تا کاملا یکدست شود. ۶ تا ۷ دقیقه زمان برای هم زدن این ترکیب در نظر بگیرید تا در نهایت به رنگ کرمی درآید و غلیظ شود.

مرحله دوم: وانیل و پنیر ماسکارپونه را اضافه کنید

حالا وانیل و پنیر ماسکارپونه را به ترکیب بالا اضافه کنید و باز هم بزنید تا در نهایت یک ترکیب لطیف و یکدست ایجاد شود. حالا همه مواد را به یک کاسه بزرگ‌تر منتقل کنید.

مرحله سوم: سفیده‌های تخم مرغ را هم بزنید

پره‌های همزن را تمیز کنید. در یک کاسه تمیز سفیده‌های تخم مرغ را بریزید و با همزن برقی با سرعت ۷ به مدت ۳ دقیقه هم بزنید تا یک فوم پف، حجیم و سفید درست شود. حجم و پف فوم باید به صورتی باشد که وقتی کاسه را برمی‌گردانید از کاسه بیرون نریزد.

مرحله چهارم: نصف از مایه کرمی را به سفیده‌ها اضافه کنید

نصف مایه کرمی را که با تخم مرغ، شکر، پنیر ماسکارپونه و وانیل درست کردید را به سفیده‌های تخم مرغ اضافه کنید و به آرامی به‌صورت دورانی با یک لیسک هم بزنید. وقتی که این ترکیب یکدست شد بقیه مایه کرمی را هم اضافه کنید و باز به آرامی هم بزنید تا در نهایت مخلوطی کاملا یکدست داشته باشد.

مرحله پنجم: قهوه را آماده کنید

یک یا دو شات قهوه اسپرسو برای این مقدار مواد آماده کنید. قهوه اسپرسو را به هر روشی که می‌توانید درست کنید. اگر اسپرسو ندارید از قهوه فوری استفاده کنید. برای این کار دانه‌های قهوه فوری نسکافه را در یک ظرف مناسب بریزید و روی آن‌ها مقداری آبجوش بریزید و هم بزنید تا دانه‌ها در آب باز شده و قهوه آماده شود. قهوه نباید خیلی رقیق باشد. قهوه را کنار بگذارید تا سرد شود.

مرحله ششم: بیسکویت‌های لیدی فینگر را به قهوه آغشته کنید

یک ظرف پیرکس مستطیلی ۲۰ سانتی‌متری را آماده کنید. سپس نصف تعداد بیسکویت‌های لیدی فینگر را در قهوه اسپرسو یا نسکافه خنک (قهوه داغ نباشد چون بیسکویت له می‌شود) بزنید تا کاملا به قهوه آغشته شوند.

مرطوب شدن بیسکویت با قهوه کافی است پس بلافاصله بیسکویت را از قهوه بیرون بیاورید که خیس نخورد و له نشود و بلافاصله کنار هم در قالب بچینید. کف قالب باید کاملا با یک ردیف بیسکویت پوشیده شود.

مرحله هفتم: نیمی از مایه کرمی را روی بیسکویت‌ها بریزید

نیمی از مایه کرمی را که آماده کرده‌اید کم کم روی بیسکویت‌ها بریزید و با یک لیسک یا ته یک قاشق آن را صاف کنید.

مرحله هشتم: یک لایه دیگر بیسکویت بچینید

بقیه بیسکویت‌های لیدی فینگر را به روش قبل به قهوه سرد آغشته کنید و بلافاصله روی لایه کرمی تیرامیسو بچینید.

مرحله نهم: بقیه مایه کرمی تیرامیسو را اضافه کنید

بقیه مایه کرمی را روی بیسکویت‌ها بریزید و سطح روی آن را صاف کنید.

مرحله دهم: تیرامیسو را در یخچال بگذارید

روی ظرف تیرامیسو یک سلفون بکشید و تیرامیسو را به مدت ۴ تا ۶ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی خودش را بگیرد و برای برش زدن منسجم شود. اگر زمان دارید بهتر است تیرامیسو ۲۴ ساعت در یخچال بماند.

مرحله یازدهم: پودر کاکائو را روی تیرامیسو بپاشید

بعد از اینکه تیرامیسو را از یخچال بیرون آوردید پودر کاکائو را روی تمام سطح تیرامیسو بپاشید. بهتر است برای این کار از یک الک دانه‌ریز استفاده کنید تا تمام سطح تیرامیسو مثل عکس‌هایی که از تیرامیسو دیده‌اید به پودر کاکائو آغشته شود.

مرحله آخر: تیرامیسو را برش بزنید

حالا تیرامیسو را به قطعات با اندازه دلخواه خود برش بزنید و در ظرف بریزید. تیرامیسو باید سرد سرو شود و با یک فنجان قهوه یا چای آن را میل کنید؛ نوش جان!

فوت و فن‌های طرز تهیه تیرامیسو فوری به روش ایتالیایی

طرز تهیه تیرامیسو ایتالیایی ساده و فوری در 30 دقیقه
  • پنیر مخصوص تیرامیسو «ماسکارپونه» است. یک پنیر خامه‌ای ایتالیایی بدون نمک. اگر پنیر ماسکارپونه ندارید از سایر انواع پنیر خامه‌ای هم می‌توانید استفاده کنید ولی حتما باید بدون نمک باشد. اگر پنیر خامه‌ای نمک دارد به مدت ۳۰ دقیقه آن را در یک ظرف آب سرد قرار دهید تا شوری آن از بین برود.
  • بیسکویت اصلی و سنتی برای درست کردن تیرامیسو بیسکویت‌ «لیدی فینگر» است که بافت نسبتا سفتی دارد و در اثر مرطوب کردن با قهوه شل و خمیری نمی‌شود. اما اگر بیسکویت لیدی فینگر ندارید تیرامیسو را با بیسکویت پتی بور یا هر بیسکویت ساده دیگری که دوست دارید هم می‌توانید درست کنید.
  • اگر گیاهخوار هستید یا به هر دلیلی نمی‌خواهید در ترکیب تیرامیسو تخم مرغ داشته باشید می‌توانید تیرامیسو بدون تخم مرغ درست کنید.
  • در دستور اصلی تیرامیسو خامه نداریم و بافت خامه‌ای تیرامیسو از پنیر ماسکارپونه است. اگر مثلا تیرامیسو را می‌خواهید با پنیر لبنه درست کنید نیاز به خامه دارید. در این صورت اگر از خامه قنادی در طرز تهیه تیرامیسو استفاده می‌کنید میزان شکر را کمتر در نظر بگیرید. البته بهتر است از خامه صبحانه که شکر ندارد به جای خامه قنادی استفاده کنید و شکر را حذف نکنید.

سوالات متداول درباره دستور تهیه تیرامیسو

طرز تهیه تیرامیسو ایتالیایی ساده و فوری در 30 دقیقه

تیرامیسو چیست؟

تیرامیسو یک دسر ایتالیایی است. تیرامیسو در زبان ایتالیایی به معنای «من را به آسمان ببر»، «مرا بلند کن» یا «من را به کوچه‌های شهر بکش» و … معنی شده است. طبق یک روایت این دسر خوشمزه و کلاسیک در دهه ۱۹۶۰ در منطقه ونتو در ایتالیا در رستورانی به نام Le Beccherie در شهر ترویزو برای نخستین بار سرو شد.

برخی دیگر هم فردی به نام «آدو کمبیول» را پدر تیرامیسو می‌نامند که در سال ۱۹۷۲ برای نخستین بار در رستورانی که با همسرش اداره می‌کرد تیرامیسو را درست و سرو کرده است.

اما خیلی‌ها هم تولد تیرامیسو را در قرن ۱۹ میلادی می‌دانند. بعدها تیرامیسو در سال ۱۹۸۵ به آمریکا رفت و در سال ۱۹۸۷ پای تیرامیسو به فرانسه و کافه‌های پاریس باز شد.

یک روایت دیگر هم می‌گوید در Friuli Venezia Giulia، منطقه ای کوهستانی در ایتالیا که با اتریش و اسلوونی هم مرز است، دستور پخت تیرامیسو به‌صورت دستنویس از سال 1959 پیدا شده است. این دستور پخت توسط «نورما پیلی»، سرآشپز هتل «آلبرگو روما» در تولمزو ایتالیا نوشته شده است. مردم محلی می‌گویند که سرآشپز این غذا را برای کوهنوردانی که برای صرف غذا به این رستوران آمده بودند سرو کرد و یکی از کوهنوردان نام آن را «تیرامیسو» گذاشت. برخلاف تصور رایج، در هیچ یک از این نسخه‌های اولیه تیرامیسو از الکل استفاده نشده بود.

چرا تیرامیسو شل می‌شود؟

اگر بیسکویت لیدی فینگر یا سایر انواع بیسکویت زیاد در قهوه بمانند بافت تیرامیسو شل می‌شود. همچنین برای این‌که یک تیرامیسو منسجم داشته باشید بهتر است تیرامیسو به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بماند و سپس سرو شود.

مواد تشکیل‌دهنده تیرامیسو چیست؟

مواد اصلی تشکیل‌دهنده تیرامیسو ایتالیایی پنیر ماسکارپونه، قهوه، بیسکویت لیدی فینگر، تخم مرغ و پودر کاکائو است. این دسر لایه لایه معمولا در ایتالیا با بیسکویت لیدی فینگر، بیسکویت ساوویاردی (savoiardi) یا بیسکویت پاونویسی (pavesini) درست می‌شود.

سخن پایانی

تیرامیسو یک دسر ایتالیایی است که معمولا در ایران به صورت یک دسر شیک کافی شاپی در بیکری‌ها و شیرینی فروشی‌های مدرن به فروش می‌رسد. اما تیرامیسو دستور تهیه ساده‌ای دارد و شما به راحتی می‌توانید یک تیرامیسو فوری در خانه درست کنید. شما تیرامیسو دوست دارید؟ معمولا تیرامیسو می‌خرید یا خودتان در منزل درست می‌کنید؟ اصلا بهترین تیرامیسو را کجا خورده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس جدید و زیبایی لیلا اوتادی با ماشین لوکس قدیمی!