جزئیات برنامه تامین برق تابستان 1403 اعلام شد


جزئیات برنامه تامین برق تابستان 1403 اعلام شد

وزارت نیرو اعلام کرد: تلاش داریم با آمادگی حداکثری به استقبال فصل گرم تابستان ۱۴۰۳ برویم و بیشترین میزان برق ممکن برای بخش‌های مولد را تامین کنیم

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت (طبنا)وزارت نیرو اعلام کرد: تلاش داریم با آمادگی حداکثری به استقبال فصل گرم تابستان ۱۴۰۳ برویم و بیشترین میزان برق ممکن برای بخش‌های مولد را تامین کنیم.

به گزارش بازار، وزارت نیرو گزارش داد:در سال گذشته وزارت نیرو با اجرای ۱۰۰ اقدام راهبردی در حوزه تامین و مدیریت مصرف برق فصل گرم سال توانست مجموع مصرف برق صنایع انرژی‌بر را به بیش از ۷۱۰۰ مگاوات بر ساعت برساند که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۰.۶ درصدی و نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز افزایش ۴.۷ درصدی داشت.

بر اساس این آمار در فصل گرم سال گذشته میزان انرژی تحویلی به صنایع فولاد، سیمان، فلزات و سایر مشترکان انرژی‌بر به ترتیب ۲۲.۳، ۱۲.۹، ۲۳.۶ و ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشت که این میزان افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز به ترتیب به میزان ۲.۲، ۵.۵، ۸ و ۷.۸ درصد افزایش را نشان می‌داد.

در کل سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به صنایع انرژی بر ۱۳.۲ درصد افزایش یافت و از رقم ۶۸۸۵ مگاوات ساعت در سال ۱۴۰۰ به ۷۷۹۶ مگاوات ساعت در سال ۱۴۰۲ رسید که در بین مشترکان صنعتی انرژی‌بر صنایع فلزی رشد ۱۹ درصدی، صنایع سیمانی رشد ۷.۳ درصدی و صنایع فولادی نیز رشد ۱۱درصدی را تجربه کردند.

در حقیقت در سه سال گذشته و به رغم گرمای بی‌سابقه، میزان انرژی تحویلی به صنایع روند صعودی خود را حفظ کرد و از رقم ۱۱۰ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۱۴۰۱ و ۱۱۶ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۰ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۱۴۰۲ رسید.

این یعنی باوجود تاکید فراوان دولت سیزدهم بر عدم اعمال خاموشی در بخش خانگی در دو سال گذشته، نه تنها این موضوع در میزان برق تحویلی به بخش‌های مولد و صنعتی کشور اثر منفی نداشت، بلکه به واسطه اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و اعطای پاداش‌های جذاب صرفه‌جویی در بخش خانگی، در فصل گرم سال ۱۴۰۲ برای نخستین بار در کشور میزان برق تحویلی به بخش صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت.

جالب اینکه در برخی مقاطع زمانی میزان برق تحویلی به صنایع در فصل گرم از میزان برق تحویلی به صنایع در فصل سرد که عملاً محدودیتی برای تحویل برق این بخش وجود ندارد، پیشی گرفت و در دیگر مقاطع نیز فاصله معنا داری میان این دو بازه زمانی وجود نداشت.

به عنوان نمونه در شهریورماه ۱۴۰۲متوسط برق تحویلی به کل صنایع انرژی‌بر به رقم ۷۴۸۶مگاوات ساعت رسید و این در حالی بود که در بهمن‌ماه همین سال که امکان تحویل برق حداکثری وجود داشت، صنایع ۷۳۳۸ مگاوات ساعت برق مصرف کردند.

همچنین در خردادماه سال گذشته نیز ۸۰۴۷ مگاوات ساعت برق به صنایع انرژی بر تحویل داده شد و این در حالی بود که در اسفند ماه همین سال میزان برق مصرفی صنایع به ۷۷۰۱ مگاوات رسید.

در مجموع مقایسه برق تحویل شده به صنایع انرژی‌بر در سه سال گذشته و نیز ماه‌های مختلف سال گذشته آنچنان که در این گزارش به آن اشاره شد، حکایت از این دارد که در سال رشد تولید تمام توان صنعت برق به کار گرفته شد تا با تحویل انرژی بیشتر، شعار سال رنگ تحقق به خود بگیرد.

هدف ارزشمندی که گزارش‌های منتشر شده پیرامون میزان تولید صنایع نیز آن را اثبات کرد و به عنوان نمونه بر اساس آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲حجم تولید آهن اسفنجی به ۱۵ میلیون و ۶۹۴ هزار تن، فولاد میانی به ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تن و محصولات فولادی به ۹میلیون و ۴۲۰ هزار تن رسید که طبق این آمار، تولید آهن اسفنجی در ۵ ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۷ درصدی و نسبت به ۵ ماهه سال ۱۴۰۰رشد ۲۷ درصدی داشت.

همچنین در بخش فولاد میانی تولید ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۳درصدی و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد.

در بخش محصولات فولادی نیز تولید ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۴ درصدی و نسبت به ۵ ماهه ۱۴۰۰ رشد ۲۴ درصدی داشت.

اقدامات وزارت نیرو برای تامین حداکثری برق صنایع در تابستان ۱۴۰۳

مستند به ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع انرژی‌بر با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلفند، حداقل ۹۰۰۰مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل ۵۵درصد و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کنند و در صورت عدم‌احداث، تامین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، در اولویت طرح‌های مدیریت مصرف برق وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

بررسی‌های بیشتر در این رابطه نشان می‌دهد تا آغاز فصل گرم سال جاری ۱۸۷۰ مگاوات از نیروگاه‌های صنایع وارد مدار خواهد شد و همین موضوع به تامین برق صنایع در فصل گرم سال جاری کمک شایانی خواهد کرد.

همچنین در سایه اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت تولید برق از محل نیروگاه‌های برق حرارتی نسبت به ابتدای دولت حدود ۹ هزار مگاوات و از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز تا اوج بار سال ۱۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار می‌شود که صنایع می‌توانند از طریق تابلو سبز بورس نسبت به خرید انرژی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کنند.

در کنار این موارد اجرای برنامه‌های مدیریت بار مصرف در بخش‌های مختلف همانند خانگی، اداری، کشاورزی و صنعت نیز که هر کدام به شیوه‌های اختصاصی خود اجرایی خواهد شد، امکان تامین برق کافی برای بخش‌های مولد را فراهم خواهد کرد.

به طور مثال در سال جاری وزارت نیرو در بخش خانگی علاوه بر حفظ طرح‌های پاداش ۲۰ برابر سال گذشته همچنین جوایز ارزشمندی مانند ۶۰۰ دستگاه خودرو و ده‌ها هزار فقره لوازم برقی خانگی را در قالب کمپین با انرژی برای مشترکان کم مصرف بخش خانگی در نظر گرفته که پیش‌بینی می‌شود، میزان مصرف برق این بخش را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داده و به سمت بخش صنایع سوق دهد.

در بخش اداری نیز پیش‌بینی می‌شود با تغییر ساعات کار ادارات تا ۱۵۰۰ مگاوات و با اجرای طرح مدیریت توامان آب و برق در بخش چاه‌های کشاورزی نیز تا ۳۵۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه جویی شود که علاوه بر حفظ پایداری شبکه سراسری، امکان تحویل برق بیشتر به صنایع را در فصل گرم محقق خواهد کرد.

به این موارد باید افزود که صنایع نیز می‌توانند از ظرفیت‌های دوره‌های غیراوج بار برای تولید حداکثری استفاده کنند تا صنعت برق بتواند ضمن تامین برق پایدار برای تمامی مشترکان، دوره اوج بار امسال را با کمترین مشکل پشت سر بگذارد.

جمع‌بندی اینکه وزارت نیرو در قالب ۱۸۰ برنامه و اقدام راهبردی مفصل به استقبال اوج بار مصرف برق سال جاری خواهد رفت و باتوجه به تاکیدات ویژه وزیر نیرو نهایت تلاش این است که با مدیریت مطلوب مصرف برق در بخش‌های غیرمولد، امکان تامین حداکثری برق برای بخش صنایع در سال جهش تولید با مشارکت مردم فراهم شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!