پیش بینی بورس شنبه 22 اردیبهشت 1403 / ارزنده اما بی‌جان و رمق!


پیش بینی بورس شنبه 22 اردیبهشت 1403 / ارزنده اما بی‌جان و رمق!

بررسی شرایط اقتصاد کلان کشور، علت حال و روز فعلی بورس تهران را مشخص می‌کند. این درحالی است که افراد معتقدند قیمت‌ها در سطوح ارزنده‌ای قرار گرفته و جای بیشتری برای نزول وجود ندارد. با این وجود، سهامداران شاهد ادامه نوار سرخ فام روزهای معاملاتی هستند. پیش بینی بورس شنبه چه نکاتی را از تالار شیشه‌ای در بر دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته جاری، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.55 درصدی، معادل 12 هزار و 330 واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و 219 هزار و 92 واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت 0.46 درصدی (معادل سه هزار و 397 واحد) در پله 737 هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز چهارشنبه، سه هزار و 12 میلیارد تومان نشان می‌داد. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را هم 6.7 میلیارد برگه سهم ثبت کرد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آن‌ها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از خروج 59 میلیارد و 500 میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه 22 اردیبهشت 1403

صحبت در رابطه با بازار سهام، به واسطه شرایطی که برای سهامداران و سرمایه‌گذاران ایجاد شده است، نه برای کارشناسان و نه برای اهالی تالار شیشه‌ای، ساده نیست. توالی نقشه سرخ‌فام بازار سهام، طی ده روز معاملاتی گذشته، تجربه‌ای فرسایشی را به سهامداران تحمیل کرده است.

پس از محدود ساختن دامنه نوسان طی هفته‌های گذشته، ارزش معاملات سهام و حق‌تقدم‌ها، مجددا به زیر سطح سه هزار میلیارد تومانی رسیده است. همچنین جریان ورود پول که در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه مثبت شده بود، دوباره به سمت منفی چرخیده است.

پس از سقوط نماگرهای سهامی در مرداد 1399، در نیمه دوم سال 1401 و همچنین هفته‌های آغازین سال 1402، اعتماد از دست رفته سهامداران در مسیر بازگشت قرار گرفته بود. در نتیجه همین امر، سقف تاریخی شاخص کل در محدوده دو میلیون و 535 هزار واحدی ثبت شد. با این وجود، باری دیگر تخلفی آشکار، کام سهامداران را تلخ کرد تا کدورت‌های سابق احیا شود.

نشانگرهای بازار نظیر ارزش و حجم معاملات، تعداد کدهای فعال در بازار سهام و ...، نشان از آن دارند که بی‌اعتمادی سهامداران خرد، یکی از مهم‌ترین پارامترهاییست که مانع از بازگشت روند صعودی به آن شده است.

در این بین پارامترهای دیگری نظیر سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در قبال اقتصاد کلان کشور، از جمله رویکرد دولت در مواجهه با نرخ ارز نیما و مقوله نرخ بهره، مهم‌ترین دلایل بی‌رمقی بازار این روزها را تشکیل می‌دهند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه دولت فعلی در سال پایانی خود قرار دارد، هدف ذهنی خود، یعنی کاهش نرخ ارز و تورم را در اولویت قرار دهد. از همین رو، بر حسب تجربه، به نظر می‌رسد تقابل کسری بودجه‌ای که دولت رو‌به‌روی خود می‌بیند، با هدفی که دنبال می‌کند، تاثیر منفی را برای بورس تهران در پی داشته باشد.

در این سناریو، دولت مجبور خواهد شد تخصیص ارز نیمایی به کالا‌ها را ادامه دهد. این موضوع به معنی تداوم کنترل نرخ نیمایی دلار است. در سوی دیگر، دولت با هدف کند کردن گردش پول در بازارها، استراتژی تثبیت و یا حتی افزایش نرخ بهره به کار خواهد بست.

این موارد، مهم‌ترین دلایلی است که جانی در کالبد بازار سهام باقی نگذاشته است. از این رو به نظر نمی‌رسد تا زمانی که متغییرهای بنیادین بازار اصلاح شوند، سرمایه‌گذاران در مقیاس بزرگ، به سمت سرمایه‌گذاری در بورس تهران اقبال نشان دهند.

با این وجود باید توجه داشت بسیاری از تابلوهای بورس تهران در قیمت‌های ارزنده‌ای قرار دارند. اما گاهی میان ارزندگی و مقبولیت، فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد. فاصله‌ای که پیمایش آن تنها با ابزاری که در دست دولت‌مردان قرار دارد، ممکن خواهد بود.

در راستای پیش بینی بورس شنبه، می‌توان انتظار داشت جریان معاملات با وزن بیشتر فروشندگان ادامه یابد و ارزش معاملات نیز کمی بالاتر از میانگین هفته گذشته قرار گیرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


بازار سهام - 1403/03/01