اعمال مالیات بر غول‌های نفتی برای مقابله با بحران‌های اقلیمی


اعمال مالیات بر غول‌های نفتی برای مقابله با بحران‌های اقلیمی

چگونه کشورهای در حال توسعه یا آسیب‌پذیر می‌توانند با بحران‌های اقلیمی مقابله کنند؟ آیا وضع مالیات بر غول‌های نفتی راهکاری برای مقابله با بحران‌های اقلیمی می‌تواند باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، وضع مالیات بر شرکت‌های بزرگ نفتی در ثروتمندترین کشورهای جهان می‌تواند تا سال 2030 مبلغ 900 میلیارد دلار برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیر در مقابله با تغییرات اقلیمی جمع‌آوری کند.

این مبلغ می‌تواند به صندوق ضرر و زیان آب‌وهوا اختصاص یابد. در همین راستا به کشورهای آسیب‌پذیر در جبران خسارات ناشی از طوفان، سیل و خشکسالی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند برای کمک به جوامع در گذار به منابع انرژی پاک استفاده شود.

این امر پس از توافق در اجلاس Cop28 در دبی حاصل شد، که پیروزی بزرگی برای کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود.

کارشناسان می‌گویند که این مالیات می‌تواند به راحتی در سیستم‌های مالیاتی موجود اعمال شود و عادلانه است؛ زیرا ثروتمندترین کشورها که مسئولیت تاریخی بیشتری برای تغییرات آب‌وهوایی دارند، آن را پرداخت می‌کنند.

به نقل از گاردین، کارشناسان پیش‌بینی کردند که اگر این مالیات با نرخ اولیه پنج دلار در هر تن دی‌اکسیدکربن معادل در سال 2024 در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) اعمال شود، تا سال 2030 در مجموع 900 میلیارد دلار درآمد جمع خواهد شد.

از این مبلغ، 720 میلیارد دلار به صندوق ضرر و زیان اختصاص می‌یابد و 180 میلیارد دلار باقی‌مانده به عنوان سود سهام داخلی برای حمایت از جوامع در کشورهای ثروتمندتر در جهت گذار عادلانه به سوی آب‌وهوای پایدار استفاده می‌شود.

این گزارش توسط ده‌ها سازمان خصوصی آب‌وهوایی از جمله صلح سبز، Oxfam، Power Shift Africa پشتیبانی می‌شود.

غول‌های نفتی دیگر به فکر جیب خود نباشند

آریبا حمید، مدیر مشترک صلح سبز بریتانیا، می‌گوید: «دولت‌ها دیگر نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و اجازه دهند مردم هزینه بحران آب‌وهوایی را بپردازند،عادی در حالی که غول‌های نفتی جیب خود را از قیمت‌های بالای انرژی پر می‌کنند.»

وی در ادامه بیان کرد: ما به رهبری جهانی هماهنگ نیاز داریم تا صنعت سوخت‌های فسیلی را مجبور به توقف حفاری و پرداخت غرامتی برای ویرانی‌هایی که در سراسر جهان ایجاد کرده است، کند. مالیات بر خسارات آب‌وهوایی ابزار قدرتمندی برای کمک به دستیابی به هر دو هدف خواهد بود: تامین صدها میلیارد دلار برای کسانی که بیشتر تحت تاثیر بحران آب‌وهوایی قرار دارند و در عین حال به تسریع گذار سریع و عادلانه به دور از سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان کمک می‌کند.»

جهان شاهد اثرات مخرب شرایط اضطراری آب‌وهوایی، از خشکسالی فلج کننده در آفریقا تا سیل‌های مرگبار در پاکستان و افغانستان بوده است.

رویدادهای شدید آب‌وهوایی جان انسان‌ها را می‌گیرد و خسارات فاجعه باری را در سراسر جهان ایجاد می‌کند. اما در حالی که جوامعی که کمترین سهم را در این بحران داشته‌اند خود را در خط مقدم آن می‌بینند و خانواده‌ها در سراسر اروپا با قبض‌های بالای انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، صنعت سوخت‌های فسیلی همچنان به سودهای کلان می‌پردازد بدون اینکه مسئولیتی در مورد تأثیر تاریخی و مداوم آن بر آب‌وهوای ما داشته باشد.

این در حالی است که هیئت مدیره تازه تأسیس صندوق ضرر و زیان آب‌وهوایی برای اولین جلسه خود در ابوظبی گرد هم آمدند تا در مورد نحوه تامین مالی این صندوق بحث کنند.

وزیران گروه هفت(G7) همچنین در نشست آب‌وهوا، انرژی و محیط‌زیست در تورین ایتالیا گرد هم می‌آیند. اگر این مالیات فقط در کشورهای گروه هفت (G7) که میزبان تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بین‌المللی نفت‌وگاز هستند، اعمال شود، باز هم می‌تواند تا پایان دهه 540 میلیارد دلار برای صندوق ضرر و زیان و 135 میلیارد دلار سود سهام داخلی برای اقدامات ملی آب‌وهوایی جمع‌آوری کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!