وحید جلیلی، قائم مقام صداوسیما: می‌توانیم سلبریتی‌های رسانه‌ای زیادی از میان شخصیت‌های علمی ایجاد کنیم


وحید جلیلی، قائم مقام صداوسیما: می‌توانیم سلبریتی‌های رسانه‌ای زیادی از میان شخصیت‌های علمی ایجاد کنیم

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر تهیه فهرستی از موضوعات و سرفصل‌هایی که رسانه می‌تواند با آنها وارد فضای دانشگاه شود، از پخش مستقیم جلسات دفاع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، تولید مستند ۵۰ دقیقه‌ای از زندگینامه و سلوک و زندگی...

وحید جلیلی، قائم مقام صداوسیما: می‌توانیم سلبریتی‌های رسانه‌ای زیادی از میان شخصیت‌های علمی ایجاد کنیم
قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر تهیه فهرستی از موضوعات و سرفصل‌هایی که رسانه می‌تواند با آنها وارد فضای دانشگاه شود، از پخش مستقیم جلسات دفاع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، تولید مستند ۵۰ دقیقه‌ای از زندگینامه و سلوک و زندگی علمی اعضای هیات علمی که به مرتبه استادی می‌رسند در قالب تفاهم‌نامه و معرفی اساتید دانشگاه در حوزه‌های مختلف تخصصی در رسانه ملی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وحید جلیلی، قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی، صبح روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست با رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران و مدیران این حوزه که در ساختمان شیشه‌ای صداوسیما برگزار شد، گفت: سنت دانشگاهی در ایران باید با یک ادبیاتی روایت شود و این مهم نیازمند همکاری مشترک دانشگاه و رسانه است. برخی فکر می‌کنند سابقه دانشگاهی ما به ۱۳۱۳ برمی‌گردد، این درحالی است که در جای جای ایران زمین دارای سابقه تمدنی در بحث آموزش عالی هستیم که متاسفانه روایت نشده‌اند.
جلیلی تاکید کرد: لازم است نمادها و نشانه‌های تمدن ایران که در حوزه‌های علم و آموزش بوده است، برجسته‌سازی شوند. البته علاوه بر دانشگاه و رسانه، سایر نهادها و ظرفیت‌ها مانند مدیریت شهری هم می‌تواند پای کار بیاید و یک بسته جذاب طراحی کنیم. اگر می‌خواهیم از جندی شاپور و سابقه تمدنی ایران حرف بزنیم، باید ۳۶۰ درجه عمل کنیم و به یک رویداد و همایش هم اکتفا نکنیم.
غنی‌سازی پیوست‌های هنری بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران
وی افزود: غنی‌سازی پیوست‌های هنری کار کمک می‌کند که کار بهتر دیده شود. به عنوان مثال در همین بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران، شرح احوال ۱۰ دانشمند بزرگ ایرانی را بسازیم که بیایند در کنگره رفت‌وآمد کنند. هر قدر پیوست هنری «بزرگداشت سنت دانشگاهی در ایران» جذاب‌تر و قوی‌تر باشد، در بازنمایی رسانه‌ای آن می‌توانیم قوی‌تر عمل کنیم. هر قدر هم بشود بیشتر خود دانشجویان را در این ماجرا شریک کرد، نتیجه بهتری خواهیم گرفت.
قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه می‌خواهیم قدمت بیش از ۱۷ قرن سنت دانشگاهی ایران را در حوزه فرهنگ عمومی تثبیت کنیم، هر قدر بسته هنری آن جذاب‌تر شود، قاب رسانه چشم نوازتر خواهد شد.
جلیلی در این نشست بر ضرورت بالا و ظرفیت زیاد برای همکاری دانشگاه و رسانه تاکید کرد و گفت: اگر بشود با دانشگاه تهران به یک برنامه عملیاتی میدانی درستی رسید، این الگوی خوبی برای ارتباط رسانه ملی با سایر دانشگاه‌ها می‌شود و این الگو می‌تواند پیشران یک حرکت بزرگ شود.
دانشگاه‌ها یکی از میادین اصلی جنگ نرم
وی دانشگاه‌ها را یکی از میادین اصلی جنگ نرم خواند و گفت: واقعیت فضای دانشگاهی کشورمان با تصویر رسانه‌ای برساخته‌اش متفاوت است و این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.
جلیلی با بیان اینکه نیازمند یک پیوست رسانه‌ای برای دانشگاه و یک پیوست دانشگاهی برای رسانه هستیم، خاطرنشان کرد: در هر دو سرفصل می‌شود کارهای زیادی با همکاری یکدیگر انجام داد. در برنامه‌های بسیار متنوعی چه در تلویزیون و چه در رادیو می‌توانیم از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه تهران استفاده کنیم.
ایجاد زیرساخت‌های همکاری‌های رسانه‌ای بین رسانه ملی و دانشگاه
قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های همکاری‌های رسانه‌ای بین رسانه ملی و دانشگاه، گفت: باید تلاش کنیم تا بتوانیم دانشگاه را درست بازنمایی کنیم.
تولید مستند ۵۰ دقیقه‌ای از سلوک و زندگی علمی استادان
وی با تاکید بر تهیه فهرستی از موضوعات و سرفصل‌هایی که رسانه می‌تواند با آنها وارد فضای دانشگاه شود، از پخش مستقیم جلسات دفاع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، تولید مستند ۵۰ دقیقه‌ای از زندگینامه و سلوک و زندگی علمی اعضای هیات علمی که به مرتبه استادی می‌رسند در قالب تفاهم‌نامه، معرفی اساتید دانشگاه در حوزه‌های مختلف تخصصی به رسانه ملی به عنوان کارشناسان و متخصصان برنامه‌ها و غیره به عنوان برخی محورهای همکاری مشترک رسانه ملی و دانشگاه نام برد.
وحید جلیلی به انعکاس نشاط علمی دانشگاه‌ها در رسانه به عنوان یک ماموریت مهم رسانه ملی اشاره کرد و گفت: استادان دانشگاه به جهت ویژگی‌های معلمی، دارای قدرت جذب دل‌ها و ذهن‌های دانشجویان هستند. هر قدر که رسانه بیشتر از حضور اساتید بخصوص در بحث‌های کارشناسی بهره ببرد، اثرگذاری بر مخاطب نیز افزایش پیدا می‌کند و همچنین سلبریتی‌های رسانه‌ای زیادی از میان شخصیت‌های علمی می‌توانیم ایجاد کنیم، مشروط بر اینکه رابطه رسانه و دانشگاه یک رابطه جدی‌تر و فعال‌تری باشد.
دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران در پایان این دیدار که با حضور محمدحسین حاج ابراهیمی معاون مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی و نیما شایان مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران برگزار شد، فهرستی از برنامه‌ها و ظرفیت‌های موجود شبکه‌های سیما که به نظر می‌رسد می‌توانند در راستای ادبیات‌سازی برای «۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران» وارد میدان شوند را به قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما ارائه نمود. همچنین پیشنهادها و درخواست‌هایی به منظور راه‌اندازی آیتم‌های جدید در شبکه‌های سیما در راستای روایت سنت دانشگاهی در ایران عرضه شد.
لینک کوتاه کپی لینک


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!