5 نمود موفقیت دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم


5 نمود موفقیت دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم

یک عضو کمیسیون انرژی با اشاره به موفقیت دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم به چند مورد از نمونه‌های موثر و مهم آن پرداخت.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «رمضانعلی سنگدوینی» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون دیپلماسی فعال انرژی که دولت سیزدهم در ارتباط با همسایگان اظهار کرد: انتقال انرژی به کشور‌های همسایه برای ایران از هزینه کمتر و در عین حال از سهولت بیشتری برخوردار است. با توجه به این مسائل، افزایش روابط با کشور عراق در حوزه انرژی در این دولت به شکل ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

5 نمود موفقیت دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم
این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در حال حاضر روابط دیپلماتیک تهران و بغداد در حوزه انرژی برقرار است و اکنون صادرات گاز از مقصد ایران به عراق از طریق استان‌های خوزستان و ایلام صورت می‌گیرد. در حال حاضر کشورمان این توانایی را دارد که روزانه ۵۰ تا ۵۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر کند.


این عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: مضاف بر عراق، ایران اکنون به دنبال آن است مناسبات اقتصادی خود با ترکیه را در زمینه صادرات انرژی تعمیق ببخشد. تاکنون در حوزه صادرات برق و گاز روابط خوبی میان دو کشور در جریان است.


وی پیگیری خط لوله صلح میان کشور‌های ایران، پاکستان، هندوستان را یکی دیگر از جلوه‌های موفقیت دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم برشمرد و در مورد آن توضیح داد: این خط لوله در طول که طی سالیان اخیر در شرایط کاملاً بلاتکلیفی قرار داشته است. در سفری که اخیراً رئیس جمهور به پاکستان داشتند، پیرامون این مسئله گفتگو‌های متعددی میان مقامات ارشد دو کشور انجام شد.


سنگدوینی در پایان خاطرنشان کرد: از سرگیری سوآپ گازی با ترکمنستان یکی دیگر از جلوه‌های مهم دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم بود منافع خوبی را برای کشور به ارمغان آورده است. در حال حاضر تمامی کشور‌های هدف دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم همگی مسلمان هستند؛ لذا، گسترش تعاملات با آن‌ها در این بخش می‌تواند به استحکام بیشتر روابط ایران با آن‌ها ختم شود.


پایان پیام//




بهداشت، ایمنی و محیط زیست باید به سمت مطالعات تخصصی سوق یابد