آمار باورنکردنی از تکنولوژی خودروهای فرمول یک


آمار باورنکردنی از تکنولوژی خودروهای فرمول یک

هرسال بیست راننده و ده تیم برای کسب عنوان قهرمانی جهان مسابقه می‌دهند. این، مسابقات فرمول یک است که در یک خط خلاصه شده است!

امیرمسعود عابدین_ فرمول یک، یک رقابت جهانی است. میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به دلایل زیادی این ورزش را تماشا می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین چیزها در مورد این ورزش، سرعت و چابکی اتومبیل‌های F۱ است. این ماشین‌های مسابقه می‌توانند به سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یابند!

درحالی‌که تماشای رقابت رانندگان با یکدیگر برای کسب مقام برنده لذت‌بخش است، علم، مهندسی و نوآوری پشت ساخت خودرو به همان اندازه جذاب هستند.

در اینجا ما سعی می‌کنیم که فاکتورهای مهندسی مختلفی که در سرعت اتومبیل‌های F۱ نقش دارند، ازجمله آیرودینامیک، قدرت موتور و سایر تکنیک‌های مهندسی نوآورانه را درک کنیم. هر تیم F۱ تلاش می‌کند تا عملکرد خودروهای خود را در این زمینه‌ها بهینه کند تا برتری رقابتی نسبت به رقبای خود کسب کند.

قدرت موتور و طراحی

آمار باورنکردنی از تکنولوژی خودروهای فرمول یک

به گزارش خبرآنلاین، موتورهای مورداستفاده در فرمول یک دارای قطعات بسیار پیچیده‌ای هستند و بدیهی است که نقش مهمی در سرعت و عملکرد خودرو دارند.

قوانین F۱ مشخصات موتور را تعیین می‌کند. از سال ۲۰۱۴، موتورهای F۱ باید چهارزمانه، هیبریدی، موتورهای V۶ با حجم ۱.۶ لیتر و توربوشارژر برای افزایش توان خروجی باشند. توربوشارژر هوای بیشتری را به موتور وارد می‌کند که درنتیجه قدرت بیشتری دارد.

قدرت تولیدشده توسط یک موتور F۱ به سرعت چرخش آن بستگی دارد و از سال ۲۰۲۱ این میزان به ۱۵۰۰۰ چرخش در دقیقه (rpm) محدود شده است. برای مقایسه، یک خودروی جاده‌ای با ابعاد مشابه عموماً در حدود ۶۰۰۰ دور در دقیقه کار می‌کند، یعنی نیمی از یک اتومبیل F۱!

موتور یک خودروی F۱ قدرتی نزدیک به ۱۰۰۰ اسب بخار تولید می‌کند! موتور یکی از گران‌ترین اجزای یک خودروی F۱ است و تیم‌ها سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه و بهینه‌سازی موتورهای خود می‌کنند.

آمار باورنکردنی از تکنولوژی خودروهای فرمول یک

علاوه بر این، توان خروجی موتور توسط فناوری هیبریدی افزایش می‌یابد. از سال ۲۰۱۴، طبق مقررات FIA (هیئت حاکمه مسابقات اتومبیل‌رانی)، گروه‌های F۱ باید از موتورهای هیبریدی شامل موتورهای الکتریکی و باتری استفاده کنند. مجموعه هیبریدی دارای دو موتور الکتریکی است، یکی به نام MGU-K که توسط باتری تغذیه می‌شود و به میل‌لنگ نیرو می‌افزاید و دیگری به نام MGU-H که توربوشارژر را مدیریت می‌کند.

این انرژی در یک باتری ذخیره می‌شود و می‌توان از آن برای تغذیه موتور الکتریکی و تقویت موتور استفاده کرد. فناوری هیبریدی همچنین به خودروها اجازه می‌دهد تا انرژی را در هنگام ترمز گیری برای استفاده بعدی بازیابی کنند. این فناوری سیستم بازیابی انرژی جنبشی یا KERS نامیده می‌شود.

موتورهای اتومبیل F۱ به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که جمع‌وجور، سبک‌وزن و بسیار کارآمد باشند. خودروهای F۱ قادرند ۵۰ درصد انرژی سوخت را به نیرو تبدیل کنند. برای مقایسه، اتومبیل‌های جاده‌ای قادرند که فقط حدود ۲۰٪ انرژی سوخت را به نیرو تبدیل کنند!

از بین تمامی گروه‌های حاضر در مسابقات، تنها چهار تیم فراری، ردبول، مرسدس و آلپاین موتورهایشان را خودشان تولید می‌کنند.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

۲۲۷۳۲۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1904739

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

روش محاسبه ارتعاش اسم به 3 روش