روز اول نمایشگاه کتاب و یک تخلف!


روز اول نمایشگاه کتاب و یک تخلف!

علی رمضانی در نشست روزانه خود در نمایشگاه کتاب اعلام کرد: «روز گذشته هیئت رسیدگی به تخلفات تشکیل شد و بر اساس گزارش‌ها، یک حکم برای یکی از ناشران صادر شد. تخلف این ناشر، فروش محصولات غیرکتابی بود.»

سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نخستین نشست از نشست‌های روزانه‌اش که امروز پنجشنبه (بیستم اردیبهشت) برگزار شد، خاطرنشان کرد: نمایشگاه با شعار «بخوانیم و بسازیم» از دیروز شروع شد و مردم از ساعت‌های اولیه در نمایشگاه آمدند و به گزارش مجموعه ارزیابی ما، از همان ساعات اولیه تعامل بین ناشران و مردم برقرار بود.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به افتتاحیه نمایشگاه و حضور جمعی از مسئولان کشوری در این مراسم اظهار کرد: دیروز ساعت ۲۰ نمایشگاه پایان پذیرفت و نواقص روز اول برطرف شد؛ البته همچنان نواقصی وجود دارد که پیگیری می‌شود.

رمضانی سپس گفت:از امروز صبح هم جمعیت فوق‌العاده‌ای وارد نمایشگاه شدند که این خوشبختی ماست که مردم به این رویداد بزرگ کشور اقبال دارند.

او یادآور شد: روز گذشته هیئت رسیدگی به تخلفات تشکیل شد و بر اساس گزارش‌ها یک حکم برای یک ناشران صادر شد. تخلف این ناشر فروش محصولات غیرکتابی بود.

رمضانی در ادامه نشست به چهره‌هایی که در نمایشگاه حاضر شدند، برنامه‌ها و نشست‌های فرهنگی و افتتاح غرفه یمن اشاره کرد.

به گفته سخنگوی نمایشگاه کتاب، ۹ هزار و ۵۰۰ تماس در مرکز پاسخگویی نمایشگاه ثبت شده است که از این میزان بیش از ۷ هزار تماس ورودی بوده و الباقی تماس خروجی همکاران من با ناشران و کتابفروشان است.

او یادآور شد: در کنار غرفه‌های اطلاع‌رسانی، ۱۰۰ دستگاه ایستاده لمسی برای استفاده مراجعه‌کنندگان نمایشگاه کتاب قرار گرفته است. علاوه بر این خط‌کشی‌هایی روی زمین از ایده‌های «نمایشگاه دوست‌داشتنی من» بود که اجرا شد.

رمضانی یادآور شد: ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی نمایشگاه ثبت شده است و ۵۸ هزار و ۳۰۰ نسخه فروخته شده است.

او سپس با بیان اینکه امکانات رفاهی در نمایشگاه افزایش یافته است، گفت: سایه‌بان‌ها و نیمکت‌هایی در بلوار امام رضا (ع) تعبیه شده است، تعداد سرویس‌های بهداشتی و افزایش خدمات تاکسیرانی از جمله این امکانات است. سعی کردیم فضا برای خانواده‌ها مناسب‌سازی شود. در‌های ۱۱،۴ و ۱۹ در‌های جدید هستند که به ورودی‌های مصلی اضافه شده است.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری پیمایش‌های مردمی در نمایشگاه، گفت: پرسشگران ما در نظرسنجی خود درباره اینکه «مصلی چقدر مکان مناسبی برای نمایشگاه است؟» پرسیده‌اند که ۷۵ درصد مناسب نمایشگاه می‌دانستند.

او ادامه داد: سه نقطه قوت نمایشگاه از نظر مردم سرویس حمل نقل داخلی، تعداد ایستگاه اطلاع‌رسانی و تعدد ناشران بود. آماده نبودن برخی غرفه‌ها، کم بودن صندلی و محل استراحت در داخل شبستان و توزیع نشدن مناسب نقشه راهنما از نقاظ ضعف نمایشگاه از نظر مردم بوده است. با توجه به این نظرسنجی امکان گذاشتن صندلی و نیمکت در شبستان امکان پذیر نبوده، اما در محیط بیرونی افزایش داشته است و چاپ و توزیع گسترده راهنمای نمایشگاه نیز در دستور کار قرار گرفت.

محمد اللهیاری، مدیر کمیته ناشران داخلی نیز در سخنانی بازدیدکنندگان روز اول نمایشگاه را با توجه به اینکه روز مدرسه و دانشگاه و کسب و کار بود، خوب خواند.

او درباره افزایش درخواست ناشران برای حضور در نمایشگاه گفت و آن را یک چالش شیرین برای دست‌اندرکاران نمایشگاه خواند و درباره جانمایی ناشران در بخش‌های مختلف، تحویل زورتر غرفه‌ها به ناشران، تحویل مارت پارکینگ‌ها و نصب علائم راهنمایی هم توضیحاتی داد.

اللهیاری با اشاره به ناشرانی که غرفه خود را هنوز تحویل نگرفته‌اند، گفت: ما شب گذشته این عدم حضور را جویا شدیم تا ناشران خود را به نمایشگاه برسانند. سعی داریم فضای خالی در نمایشگاه نداشته باشیم و ناشرانی که نتوانستند به صورت مستقل حضور یابند می‌توانند به ناشران دیگر نمایندگی بدهند.

او اظهار امیدواری کرد: شاهد حضور پررنگ مردم در نمایشگاه کتاب باشیم.

علی رمضانی در پاسخ به پرسش درباره استقرار دستگاه‌های تحویل آب و نوشیدنی در شبستان، گفت: ما با چالش نظافت و بهداشت روبه‌رو بودیم و، چون امکان نظافت گسترده در بخش‌هایی وجود ندارد، این امکان فراهم نشد، اما با فاصله اندک در دسترس قرار دارند. البته ۴ کافه در بخش بین‌الملل، ناشران آموزشی و ناشران دانشگاهی تعبیه شده‌اند و غرفه‌های مواد غذایی نیز شکل منظم‌تری یافته‌اند.

علی رمضانی یادآور شد: هر دو پنجشنبه و جمعه، نمایشگاه یک‌ساعت کاری تمدید می‌شود؛ یعنی نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ برقرار است.

رمضانی با بیان اینکه از ۲۵ کشور در نمایشگاه مهمان، اعم از ناشر، سفارت‌خانه، انجمن دوستی، داریم و درباره حضور ناشران افغانستانی نیز گفت: حضور ناشران افغانستانی با تدبیر خود آنهاست و حضور نداشتن‌شان احتیاج به کنکاش بیشتر دارد. باید در این زمینه فعالانه‌تر عمل کنیم.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معلم‌بلاگر‌ها و نگاه ابزاری به دانش آموزان