بوستان لاله؛ قیطریه دیگر؟


بوستان لاله؛ قیطریه دیگر؟

بار دیگر تیغ شهرداری تهران زیر گلوی یک بوستان قدیمی؛ این‌بار پارک لاله یکی از بوستان‌های بزرگ شهر تهران بعد از پارک قیطریه در خطر کمین مسئولان شهرداری قرار گرفته است. این پارک تا پیش از انقلاب ۵۷، پارک فرح نام داشته و اراضی پارک از گذشته در اختیار ارتش بوده، اما مدت زیادی نیست که از حواشی حصارکشی پارک قیطریه عبور کرده‌ایم و اکنون باز هم شهرداری تهران خیال دیگری به بهانه ساخت فرهنگسرا بر سر دارد؛ خیالی که جان بسیاری از درختان و فضای سرسبز بوستان لاله را به خطر انداخته و احتمالاً آن‌‌ها را از بین خواهد برد.

در حالی که رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ساخت فرهنگسرا در این پارک واکنش نشان داده و می‌گوید: «ما اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود و باید منتظر باشیم طرح ارائه شود»، اما این به معنی جلوگیری از این پروژه نبوده و همچنان خطر قطع درختان در کمین این پارک قدیمی است.

به گزارش فراز، شهرداری تهران در حالی اصرار به ساخت یک فرهنگسرا در این پارک را دارد که این پارک دارای زمین‌های ورزشی، ساختمان تئاتر، کتابخانه، مسجد و… است. در بخش غربی این پارک، خیابان امیرآباد نیز از سال ۱۳۵۶ خورشیدی موزه هنر‌های معاصر و در ضلع شمالی، سال ۱۳۵۶ موزه فرش ایران دایر شده‌اند.

با این حال با توجه به نظر کارشناسان و فعالان در این زمینه، این بوستان هیچ احتیاجی به ساخت یک فرهنگسرای دیگری ندارد. این حصارکشی زمانی رخ داده که مدت زیادی نیست از توقف حصارکشی و شروع یک پروژه در منطقه قیطریه می‌گذرد و باز هم این موضوع نگرانی بسیاری از مردم و فعالان این زمینه را برانگیخته و دارای چالش‌ها و نقاط ضعف بسیاری است.

با این‌که شروع این پروژه در حال حاضر متوقف شده است، اما همچنان هیچ‌گونه تضمینی برای جلوگیری از ساخت این فرهنگسرا در بوستان لاله توسط شهرداری وجود ندارد و هر لحظه ممکن است قطع درختان در این منطقه اتفاق بیفتد. این در حالی است که حتی بسیاری از اعضای شورای شهر تهران نیز مخالف این موضوع بوده و می‌گویند ضرورتی برای ساخت این فرهنگسرا در فضای سبز بوستان لاله وجود ندارد.

بوستان لاله؛ قیطریه دیگر؟

«مهدی عباسی»، عضو شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: «جلوی این کار گرفته شده است و امیدواریم این اتفاق نیفتد. ما مخالف این کار هستیم، زیرا منطق درستی ندارد به دلیل این‌که در آن منطقه کاربری‌های متنوعی وجود دارد و نیاز به فضای سبز در این منطقه بیش از هرچیزی است».

او ادامه می‌دهد: «کارکرد مجموعه پارک لاله به‌صورت منسجم باید حفظ شود. در این منطقه درختان خوب و قدیمی قرار گرفته است. مسیر حصارکشی شهرداری متعلق به درختان با بن بالا «درختان قطور نظیر چنار، سرو، انجیلی و…» بوده است. در نتیجه اگر ضرورتی برای احداث پروژه‌ای وجود دارد می‌تواند به ضلع جنوبی بلوار کشاورز، مقابل پارک لاله به زمین‌های دانشگاه تهران منتقل شود، توافقی با آن‌ها صورت بگیرد و آن‌جا ساخته شود».

عباسی می‌گوید: «با این‌حال اصل ضرورت ساخت چنین مجموعه‌ای در آن‌جا هم خیلی قطعی نبوده و برای ما ثابت نشده که ساخت این مجموعه و احداث آن لازم و ضروری است. اما اگر در صورتی هم نیاز باشد، ساخت و ساز در اراضی مشجر «ملک‌هایی که دارای اراضی مشجر بوده و توسط کمیسیون ماده ۷ باغات شناسایی شدند» و فضای سبز پارک لاله امکان پذیر نیست.

تیغ شهرداری زیر گلوی پارک‌های تهران

او در این باره ادامه می‌دهد: «فضای سبز این پارک باید حفاظت شود و ساخت پروژه را می‌توانند در جای دیگری جایگزین کنند. پروژه پارک قیطریه هم نیز در حال حاضر متوقف شده است تا طرح اصلاحیه را ارائه دهند. ضرورت اجرایی پروژه بار دیگر وارد کمیسیون شهرسازی شده و مورد ارزیابی قرار گیرد».

با توجه به گفته‌های مسئولین شورای شهر تهران پروژه‌های ساخت در فضای سبز پارک قیطریه و لاله متوقف شده است. اما با این وجود همچنان این موضوع دارای ابهامات زیادی بوده و طبق گفته یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران «شهرداری تهران در پی این اقدام توضیحاتی را ارائه داده، اما هنوز توضیح مشخصی در این‌باره دریافت نشده است».

باید دید با وجود تمام انتقادات به شهرداری، حتی از سوی اعضای شورای شهر تهران، بالاخره شهرداری از تخریب بافت سبز اماکن و ساخت پروژه‌های بحث برانگیز در سطح شهر تهران، دست بر می‌دارد یا خیر!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دستگیری ضارب فراری به کمک سامانه هوشمند