پوتین و پاشینیان درباره خروج پرسنل نظامی روسیه از تعدادی از مناطق ارمنستان به توافق رسیدند


پوتین و پاشینیان درباره خروج پرسنل نظامی روسیه از تعدادی از مناطق ارمنستان به توافق رسیدند

ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان، رهبران روسیه و ارمنستان درباره خروج نیروهای نظامی و مرزبانی روسیه از برخی مناطق ارمنستان توافق کردند.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه این مطلب را اعلام نمود
وی گفت: " پاشینیان و پوتین در واقع، به دلیل تغییر شرایط در این مورد توافق کردند".
سخنگوی کرملین تصریح کرد: بنا به درخواست طرف ارمنی، مرزبانان روسیه در مرز ایران و ترکیه باقی خواهند ماند.
مرزبانان روسیه در ارمنستان
ارمنستان تنها کشور به جز روسیه است که مرزبانان روسی در آنجا مستقر هستند. اداره مرزبانی سازمان امنیت روسیه در این جمهوری به همراه همکاران ارمنی خود خدمات حفاظت از مرزهای ترکیه و ایران را طبق توافقنامه 30 سپتامبر 1992 انجام می دهد. مرزبانان روس در ارمنستان در چهار گروه - در مناطق گیومری، آرماویر، آرتاشات و مغری، و همچنین یک ایست بازرسی جداگانه در فرودگاه زوارتنوتس خدمت می کنند.
در سال 2021، در چارچوب همکاری های دوجانبه، پست های مرزبانی روسیه در مرز با جمهوری آذربایجان در منطقه تاووش ظاهر شد. در ماه مارس، پاشینیان گفت که ایروان آماده است تا تحدید مرز با آذربایجان را از این بخش آغاز کند.
کمیسیون های ویژه دو کشور بر سر عبور خط مرزی بین روستاهای باگانیس (ارمنستان) - باگانیس آیریم (آذربایجان)، ووسکپار (ارمنستان) - آشاگی آسکیپارا (آذربایجان)، کیرانتس (ارمنستان) - خیریملی (آذربایجان) و برکابر (ارمنستان) - قیزیل حاجیلی (آذربایجان) به منظور تطبیق آن با آنچه که بین جمهوری های شوروی در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت، به توافق رسیدند. بدین ترتیب ایروان با واگذاری چهار روستا به قلمرو آذربایجان موافقت کرد.
در پایان ماه آوریل، نخست وزیر ارمنستان گفت که مرزبانان روسیه از منطقه تاووش خارج خواهند شد. به گفته وی، تغییر قابل توجهی در وضعیت رخ داده و اکنون ارمنستان و آذربایجان می توانند به طور مستقل از مرز محافظت کنند. پاشینیان پیش از این اظهار داشت که مرزبانان روسی همچنین باید زوارتنوتس را ترک کنند و از اول اوت فقط سرویس مرزی ارمنستان در آنجا باقی خواهد ماند.
به گفته معاون اول کمیته دفاعی شورای فدراسیون، ویکتور بوندارف، ارتش روسیه در خاک ارمنستان امنیت منطقه را تضمین می کند و خروج آنها خطر تشدید تنش را به همراه خواهد داشت.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اولین عکس 2 خلبان شهید حادثه سقوط هلیکوپتر رییس جمهور شهید + اسامی