احکام شاباش عروسی | مراجع در مورد شاباش در عروسی چه می‌گویند؟


احکام شاباش عروسی | مراجع در مورد شاباش در عروسی چه می‌گویند؟

احکام شرعی شاباش در مجالس عروسی چیست و شاباش دادن از نظر مراجع مختلف و دین اسلام چه حکمی دارد؟ و تکلیف ما دربرابر آن چیست؟

امروزه در مجالس عقد و عروسى شاباش مى دهند؛ آیا این پول حرام است؟ اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که حکم شرعی شاباش در مجالس عروسی چیست؛ با ما همراه باشید تا نظرات مراجع محترم را در این مورد بشنویم.

احکام شاباش عروسی

آیا پولی که عروس و داماد یا هر کس دیگری در ازای رقص دریافت می کند حلال است؟ به عبارتی حکم شرعی شاباش چیست؟

امروزه در بیشتر مراسم های عروسی، در هنگام رقص، پولی به عنوان شاباش به افراد داده می‌شود. عروس و داماد نیز در حین رقص ممکن است پولی را به عنوان شاباش دریافت کنند. حالا حکم این پول چیست؟ از آنجایی که این پول در حین رقص به افراد و یا عروس و داماد داده می‌شود؛ آیا حکم شاباس در عروسی حرام است؟ با ما همراه باشید تا نظرات مراجع تقلید را در این باره بشنویم.

پیش از این در مورد احکام رقص در مجالس زنانه و حکم دیدن فیلم رقص صحبت کردیم؛ در این مطلب قصد داریم به احکام مربوط به شاباش در عروسی بپردازیم.

آنچه در مورد احکام شرعی شاباش باید بدانیم!

احکام شاباش عروسی | مراجع در مورد شاباش در عروسی چه می‌گویند؟احکام شرعی شاباش

با توجّه به این که به جز رقص همسر براى همسر، بقیه رقص ها اشکال دارد، لطفاً بفرمایید: پولى که به عنوان شاباش در مجالس رقص، به ویژه عروسى ها، به کسى که مى رقصد مى دهند، براى دهنده و گیرنده آن، از نظر شرعى چه حکمى دارد؟

اگر عروس و داماد یا هریک از افراد حاضر در این مجالس، این شادباش نقدی را بگیرند آیا پول حرامی را قبول کرده اند و گناهی مرتکب شده اند؟

در مورد شاباش دو وجه مطرح شده است، وجه اول این است که شاباش در ازای رقص دریافت یا پرداخت شود، و وجه دوم نیز این است که شاباش به عنوان هدیه به عروس یا داماد یا دیگر افراد داده شود. پس بررسی نظر علما در خصوص هر دوی این وجوه می توان نظر علما را به شرح زیر بیان نمود:

نظر مراجع در مورد احکام شاباش عروسی

آیه الله خامنه‌ای

در بیان مقام معظم رهبری حکم شرعی شاباش به اینگونه آمده است:

شاباش اگر در مقابل رقص حرام باشد، جایز نیست و در هر صورت اگر صاحبان آنها را مى‌شناسند باید به صاحبان آنها برگردانند و اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستند از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید و برای این کار بنا بر احتیاط واجب از حاکم شرع اذن بگیرند.

آیت الله خامنه ای در جواب به این سوال که آیا شاباش گرفتن در عروسی حرام است؟ می فرمایند: شاباش اگر برای دادن دستمزد در مقابل کار حرام باشد، حرام هست و اگر به عنوان هدیه داده شود، اشکال ندارد. یاحقّ.

آیه الله سیستانی

گرفتن پول حرام نیست هر چند رقص آنها جلو دیگران حرام است.

آیه الله مکارم شیرازی

ایشان نیز در مورد حکم شرعی شاباش معتدند که اگر شاباش را در برابر رقص بدهند اشکال دارد و چنانچه مقدار آن را می‌دانید و صاحبان آن را می‌شناسید آن را برگردانید.

آیت الله مکارم در تکمیل سخنان خود فرموده اند: درصورتی‌که مفسده ندارد به صاحبان اصلی برگردانید و الا به فقرا صدقه دهید و اگر خودتان

آیه الله نوری همدانی

در صورتیکه پول در ازای رقص باشد دریافت آن حرام است و در صورتی‌که صاحبان آن را می‌شناسند باید به آنها برگردانند.

احکام شاباش عروسی | مراجع در مورد شاباش در عروسی چه می‌گویند؟حکم شاباش

اگر عروس و داماد ، این شادباش نقدی را بگیرند آیا پول حرامی را قبول کرده اند و گناهی مرتکب شده اند؟

نظر برخی از مراجع تقلید درباره پولی که هنگام رقصیدن عروس و داماد، مهمانان به عنوان شاد باش، به صورت نقدی به آنها می دهند، این گونه است:

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر در مقابل رقص حرام باشد، دریافت آن جایز نیست.

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): هدیه است و فی نفسه اشکال ندارد

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): دادن و گرفتن این پول ها جایز نیست و همچنین توجه داشته باشید تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون.

حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): این پول نوعی هدیه به عروس و داماد است. خود پول حلال است و گرفتن آن بلامانع است.

کلام آخر

با تمام شدن ماه محرم و صفر و آمدن ماه ربیع الاول، مردم به تکاپوی برگزاری و حضور در مجالس جشن، شادی و عروسی می‌افتند. در این میان سوالات شرعی مختلفی مطرح می‌شود. یکی از این سوالات این است که آیا پولی که عروس و داماد یا هر کس دیگری در ازای رقص دریافت می کند حلال است؟ به عبارتی حکم شرعی شاباش چیست؟

مراجع مختلف در مورد احکام شاباش در عروسی نظرات مختلفی دارند و شما باید بر حسب مرجع تقلیدی که دارید به این امر عمل کنید.

با اینحال بیشتر مراجع تقلید این نظر را دارند که اگر شاباش برای دادن دستمزد در مقابل کار حرام باشد، حرام هست و اگر به عنوان هدیه داده شود، اشکال ندارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت درهم امارات به تومان، امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403