حسین‌زاده: موسیقی کودک نیاز به توجه دارد


حسین‌زاده: موسیقی کودک نیاز به توجه دارد

خواننده و آهنگساز که موسیقی با بیان اینکه باید به موسیقی کودک توجه بیشتری شود، گفت: برخی آلبوم های موسیقی از نظر فرهنگسازی و انتقال مطالب مفید برای کودکان مفید هستند.

حسین‌زاده: موسیقی کودک نیاز به توجه دارد

علی حسین‌زاده خواننده و آهنگساز که موسیقی را نزد اساتیدی نظیر امیرتیمور پورتراب، تقی ضرابی آموزش دید و از سال ۱۳۸۳ وارد مسیر حرفه‌ای موسیقی شد. او تجربه‌ی آهنگسازی، تنظیم و صدابرادری برای بسیاری از خوانندگانی چون مرحوم مرتضی پاشایی، حمید عسکری، رضا صادقی، خشایار اعتمادی، گروه آریان ، سهراب پاکزاد، سعید عرب را در کارنامه کاری خود دارد.

وی نامزد و برگزیده آهنگسازی موسیقی، در ششمین دوره برگزیدگان کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر برای نمایش عمو پامبل شد. همکاری او در چند آلبوم به سبک فیوژن (موسیقی تلفیقی) با نوازندگان بین‌المللی نیز از دیگر فعالیت های هنری این نوازنده است. با او دراره وضعیت این روزهای موسیقی و برخی دیگر بحث ها به گفت و گو نشستیم.

آقای حسین زاده برای شروع وضعیت موسیقی کشور را به لحاظ میزان اجرا و حضور خوانندگان جوان مثل خود شما چطور ارزیابی می‌کنید؟

از نظر بنده وضعیت موسیقی کشور درحال حاضر از جهاتی خوب و از جهاتی دیگر مطلوب نیست که امکان پیشرفت های فراوانی را دارد. جریان و روند موسیقی نسبت به سال های پیش و بخصوص دوران کرونا به طور مناسبی بهبود پیدا کرده است ولی این بدین معنا نیست که جای رشد و پیشرفت بیشتر در این حوزه وجود ندارد، چرا که همچنان در مسائلی مانند جریان و روند برگزاری کنسرت ها، دریافت مجوزهای مربوطه و ... درگیر مشکلاتی هستیم که برطرف شدن این موارد به روند پیشرفت موسیقی در کشور کمک بسیاری می‌کند.

متاسفانه یکی از معضلات اساسی در این خصوص، عدم وجود بودجه مناسب و اختصاصی برای رشد و ارتقا موسیقی کشور است چرا که همانطور که پیش‌تر اشاره کردم در حوزه پخش موسیقی و پلتفرم‌ها دچار ضعف هایی هستیم که با ارزیابی مناسب و بها دادن به هنرمندان می‌توانیم این نقاط ضعف را برطرف کرده و به پیشرفت هرچه بیشتر موسیقی و جامعه موسیقایی یاری برسانیم. ولیکن تمام این موارد نیازمند پشتیبانی مالی از سوی دولت است که عدم این حمایت فضا را برای هنرمندان تنگ و به مرور زمان باعث ایجاد فضایی نامناسب و برتری پول بر استعداد و روی کار آمدن افراد اشتباه و فاقد صلاحیت و اعتبار هنری خواهد شد.

البته در نگاه اول شاید تعلق دادن بودجه‌ای مناسب به جامعه موسیقی، با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور کاری چندان ضروری بنظر نرسد، ولیکن توجه به این نکته که موسیقی اثری مستقیم بر ذهن و روان هر فرد دارد و اصطلاحا خوراکی برای روح ما است، می تواند میزان اهمیت و ضرورت این امر را نشان دهد که عدم وجود فضای مناسب و نبود حمایت های درست، در سطحی بسیار فراتر از انتظار آسیب زننده و مخرب است.

حسین‌زاده: موسیقی کودک نیاز به توجه دارد علی حسین‌زاده - خواننده و آهنگساز

کمی درباره فعالیت های موسیقی و هنری خودتان برایمان می‌گویید.

فعالیت موسیقایی بنده از سال ۸۳ آغاز گردید که نتیجه سال ها فعالیت حدود ۲۰۰ قطعه موسیقایی برای هنرمندان مطرح کشور مانند؛ حمید عسگری، بنیامین، مرتضی پاشایی، سعید عرب، سهراب پاکزاد و دیگر هنرمندان بوده است. یکی از خاطره سازترین و حرفه‌ای ترین همکاری‌هایم در تمام این سال‌ها، همکاری با نیما وارسته عزیز بوده است که حاصل این همکاری نیز قطعات بسیاری برای خوانندگانی نظیر: رضا صادقی، خشایار اعتمادی، سهراب پاکزاد (آلبوم زیر بارون) و ... بوده.

یکی دیگر از کارهای خاطره انگیز برای بنده، قطعه "نفس" از مرتضی پاشایی و "دیوونه" از سعید عرب بوده است که جزو قطعات پرمخاطب و شنیده شده این سال ها قرار گرفته. همچنین همکاری با طاها حسنی درخصوص قطعات مذهبی عارفانه با سبک کمی مدرن تر جزو تجربیات خوب بنده بوده که یکی از این آثار نیز به عنوان تیتراژ برنامه ماه عسل پخش و شنیده شد.

وضعیت موسیقی کودک در ایران چگونه است؟

در کنار تمام کارها، همواره نگاهی جدی و عمیق به موسیقی کودک و ضعف های موجود در این ژانر برای کودکان داشته‌ام و همین اتفاق دلیلی برای همکاری بیشتر با رسول قنبری مجری و الهام حسین زاده داشته ام که ثمره آن یک مجموعه داستانی کودکانه است که به زودی منتشر خواهد شد. امیدوارم این آلبوم از نظر فرهنگسازی و انتقال مطالب مفید برای کودکان عزیز این مرز و بوم، مفید واقع شود.

دیگر آلبوم صوتی داستانی که در چندوقت اخیر تکمیل گردیده است، آلبوم باغچه ی امید از مجموعه قصه‌های سرکار خانم فرح روزی طلب بوده است. این آلبوم شامل هفت قطعه قصه‌خوانی با موسیقی متن است و روی این موضوع متمرکز شدیم که بتوانیم تمام جنبه‌ها و حواس کودکان را به‌کار گرفته و از نظر موسیقایی و ارتباط آن با قوه تخیل، روند ملودی را بر اساس اتفاقات داستان پیش ببریم و این آلبوم را تنها به قصه‌خوانی محدود نکرده و به تقویت جنبه‌های مختلف در کودکان بپردازیم.

با توجه به احساس خوبی که گوینده به مخاطب منتقل می‌کند و موسیقی متن داستان، فکر می کنم این آلبوم مورد توجه خانواده‌ها و کودکانشان قرار بگیرد. تلاش من به‌عنوان آهنگ‌ساز همواره این بوده است که بتوانم فضاهای مختلف موسیقایی را برای کودکان که مخاطبان این آلبوم هستند تداعی کنم و حال و هوای قصه را با موسیقی گره بزنم. نسخه چاپی کتاب "باغچه امید" سال گذشته منتشر شد و نسخه صوتی آن به زودی روانه بازار خواهد شد.

این روزها مشغول چه برنامه هایی هستید؟

در حال حاضر درگیر پروژه‌ی موسیقی متن فیلم بیگ بنگ به کارگردانی و تهیه کنندگی فرهاد روشنایی و نویسندگی ملیکا ملک محمدی هستم. این فیلم در ژانری جدید و تلفیقی از رئال ، سورئال و انیمیشن درحال ساخت است که داستانی متفاوت با عملکردی کاملا خلاقانه و نو دارد و حضور در چنین پروژه‌ای با تیمی حرفه‌ای باعث افتخار بنده است.

تجربه‌ی همکاری با چند خواننده بسیار خوش صدا و کار بر روی آثار این هنرمندان جزو مشغولیت های این روزهای بنده است که امیدوارم به زودی این قطعات پخش شده و مورد توجه و استقبال شنوندگان عزیز قرار گیرد. یکی از این خوانندگان با نام هنری پرزین است که صدای گرم، پرطنین و همچنین قدرت اجرایی بالای وی این همکاری را بسیار لذت بخش کرده و خواننده ی دیگر پدرام مهرآرا است که خواننده ای توانا با صدایی بسیار دلنشین است. یکی دیگر از خوانندگانی که در این مدت افتخار همکاری با وی را داشته ام مازیار است که بسیار مفتخرم که در این مصاحبه توانستم این هنرمندان را خدمت شما معرفی کرده و امیدوارم به زودی شنونده‌ی کارهای زیبایشان باشید.

همچنین درحال تهیه آلبومی بیکلام به نوازندگی خانم صبا فرامرزی فرد، نوازنده ساز تار و کارشناس موسیقی هستم که تلاش کرده‌ایم در این قطعات روح و اصالت موسیقی ایرانی را حفظ کرده و آن را با سبک موسیقی پاپ تلفیق کنیم و نگاهی متفاوت به توانایی های اجرای ساز تار داشته باشیم.

درکنار تمام فعالیت‌های موسیقایی درحال حاضر به صورت مستمر و جدی، درگیر جمع آوری قطعاتی به خوانندگی خودم هستم که آخرین قطعه منتشر شده به خوانندگی، آهنگسازی، ترانه سرایی و تنظیم بنده، قطعه «ماه» است و به زودی قطعاتی دیگر نیز منتشر خواهد شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کتاب‌های جدید انتشارات ارجمند منتشر شد