محمد رسول اف کیست و چرا به شلاق و زندان محکوم شده است؟


محمد رسول اف کیست و چرا به شلاق و زندان محکوم شده است؟

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد که محمد رسول‌اف به تحمل هشت سال حبس (۵سال قابل اجرا)، شلاق، جزای نقدی و ضبط اموال محکوم شده است. این حکم توسط شعبهٔ ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر و در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران تأیید شد.

فرارو- محمد رسول اف، فیلم ساز ایرانی با ارائه آثار خود در جشنواره‌های جهانی به شهرت دست یافت.

زندگینامه محمد رسول اف

محمد رسول اف در سال ۱۳۵۱ در شهر شیراز متولد شد. او فیلم سازی را به صورت تجربی آغاز کرد و آغاز کار حرفه‌ای‌اش حضور در کنار رسول صدر عاملی در فیلم دختری با کفش‌های کتانی به عنوان دستیار کارگردان بود. در ۲۹ سالگی اولین فیلم بلند و مستند خود به عنوان گوگومان را ساخت که برنده بهترین فیلم اول از بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و بهترین فیلم مستند ششمین جشن خانه سینما شد.

محمد رسول‌اف تا کنون جوایز متعددی از جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرده است از جمله جایزه بهترین فیلم از هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین برای "شیطان وجود ندارد" در سال ۲۰۲۰ و جایزهٔ بهترین فیلم از بخش نوعی نگاه جشنوارهٔ فیلم کن برای فیلم لِرد در سال ۲۰۱۷، جایزهٔ فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم برای فیلم دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند در سال ۲۰۱۳ و جایزهٔ بهترین کارگردانی از بخش نوعی نگاه و جایزهٔ منتقدان فرانسیس شاله برای فیلم به امید دیدار در سال ۲۰۱۱ را به دست آورده است.

فعالیت‌های سیاسی و محکومیت‌ها

- در سال ۸۸ به همراه جعفر پناهی در حال فیلمبرداری یک فیلم بازداشت شد در سال ۸۹ به شش سال حبس محکوم شد. حکم او شامل پنج سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی به منظور اقدام علیه امنیت ملی و یک سال حبس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام بود. در دادگاه تجدید نظر، از اتهامِ اقدام علیه امنیت ملی تبرئه شد و حکمِ زندان او به یک‌سال کاهش پیدا کرد.
- پس از دو سال تلاش محمد رسول‌اف موفق به دریافت پروانه ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و فیلم «لِرد» را در زمستان ۱۳۹۴ مقابل دوربین برد. سی‌وپنجمین جشنوارهٔ فیلم فجر حاضر به نمایش این فیلم نشد، ولی به بخش رقابتی «نوعی نگاه» در هفتادمین جشنوارهٔ فیلم کن راه یافت و موفق به کسب جایزهٔ بهترین فیلم شد. پس از آن با ورود رسول‌اف به ایران در ۲۵ شهریور ۱۳۹۶، به دادگاه انقلاب احضار شد. نزدیک به دو سال بعد در ۲۶ تیر ۱۳۹۸، رای محکومیت یک سال زندان از دادگاه بدوی همراه با دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، به او ابلاغ شد.
- در پی تأیید حکم در دادگاه تجدید نظر، اسفند ۱۳۹۸ و به فاصله کوتاهی از کسب خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین، محمد رسول‌اف برای اجرای حکم زندان فراخوانده شد. با پیگیری وکلا و به دنبال گسترش کرونا در ایران، حکم زندان او در آن مقطع اجرا نشد.
- چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد که محمد رسول‌اف به تحمل هشت سال حبس (۵سال قابل اجرا)، شلاق، جزای نقدی و ضبط اموال محکوم شده است. این حکم توسط شعبهٔ ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر و در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران تأیید شد.

آخرین فیلم: "دانه انجیر مقدس"

یکی از آخرین آثار محمد رسول اف فیلم "دانه انجیر مقدس" است که برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن از ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۴۰۳ انتخاب شده است. این فیلم به صورت مخفی فیلمبرداری شده و موضوعی خارج از چارچوب های امنیتی کشور دارد. با انتشار عکس‌هایی از این فیلم توسط جشنواره فیلم کن مشخص شد بازیگران این فیلم بدون حجاب جلوی دوربین ظاهر شده اند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رادیو تبیین از اول خرداد راه‌اندازی می‌شود