تاکید ایران و ترکیه برای تمدید قرارداد گازی/ صادرات به 16.5 میلیارد متر مکعب کاهش یافت


 تاکید ایران و ترکیه برای تمدید قرارداد گازی/ صادرات به 16.5 میلیارد متر مکعب کاهش یافت

مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: واردات گاز از ۴۶۶ میلیون متر مکعب در سال ۱۴۰۱ به ۲۲۹۰ میلیون متر مکعب در ۱۴۰۲ رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، مجید چگنی در نشست حاشیه ای بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ افزایش پالایش گاز داشته ایم، اظهار داشت: ظرفیت اسمی پالایش از یک میلیارد و ۳۱ میلیون متر مکعب به یک میلیارد و ۹۳ میلیون متر مکعب رسید یعنی ۵۶.۶ میلیون متر مکعب افزایش داشت.

وی افزود: گاز تحویلی به شرکت گاز ۲۵ میلیون متر مکعب نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشت یعنی از ۷۸۹ میلیون متر مکعب به ۸۱۴ میلیون متر مکعب رسید.

مدیر عامل شرکت ملی گاز همچنین گفت: تولید میعانات گازی از ۱۹۸ میلیون متر مکعب به ۲۵۹ میلیون متر مکعب رسید.

وی بیان داشت: واردات گاز از ۴۶۶ میلیون متر مکعب در سال ۱۴۰۱ به ۲۲۹۰ میلیون متر مکعب در ۱۴۰۲ رسید.

چگنی خاطرنشان کرد: صادرات گاز در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ به دلیل مشکلاتی که ترکیه طی ۳ ماه برای دریافت گاز داشت کاهش داشته نتیجه اینکه مجموع صادرات به ۱۶.۵ میلیارد متر مکعب رسید.

وی در پاسخ به ایلنا درباره صادرات به پاکستان اظهار داشت: ایران قبلا تعهدات و سرمایه گذاری لازم برای احداث خط انتقال تا مرز پاکستان را انجام داده است ولی به دلایلی امکان عمل به تعهدات خود نشدند، اکنون مذاکرات خوبی در این حوزه انجام شده و مقامات پاکستان هم اعلام کردند که به دنبال اجرای این پروژه و دریافت گاز از ایران هستند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در مذاکرات اخیر در اسلام آباد بر اجرایی شدن برنامه صادراتی تاکید شد، گفت: امیدواریم موانع برطرف و قرارداد اجرایی شود.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا، درباره تمدید قرارداد گازی با ترکیه بیان داشت: تا پایان قرارداد گازی با ترکیه دو سال فرصت داریم، در سفر اخیر رییس جمهور به ترکیه مقامات این کشور اعلام کردند که متقاضی تمدید قرارداد هستند.

وی ادامه داد: مذاکرات انجام شده و دو طرف بر تمدید تاکید شد.

چگنی خاطرنشان کرد: با وزیر انرژی ترکیه نیز مذاکراتی انجام شد و با تشکیل کارگروه مشترک تمدید قرارداد پیگیری می شود.

منبع : ایلنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فوری/ امدادگران به محل حادثه سقوط بالگرد رئیسی رسیدند