تا سال 92 شهرداری ها باید تفکیک پسماند را اجرایی می کردند اما نکردند/ دولت ها بدعهدی کردند / از 500 شهردار خاطی شکایت شده است


تا سال 92 شهرداری ها باید تفکیک پسماند را اجرایی می کردند اما نکردند/ دولت ها بدعهدی کردند / از 500 شهردار خاطی شکایت شده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،چندی پیش یکی از رسانه ها خبری با از انتقال بازیافت آرادکوه از قول علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست اطلاع رسانی کرده بود . این اطلاع رسانی شائبه جابه جایی سایت...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،چندی پیش یکی از رسانه ها خبری با از انتقال بازیافت آرادکوه از قول علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست اطلاع رسانی کرده بود . این اطلاع رسانی شائبه جابه جایی سایت پسماند آرادکوه را ایجاد کرد. شائبه ای که با توجه مفاد سند راهبردی تحول مدیریت شهری و بررسی هایی که در شکل گیری این سند صورت گرفته بود یک اشتباه بزرگ قلمداد می شد. زیرا جابه جایی سایت پسماند راهکار نیست بلکه تغییر روش جمع آوری پسماند و تفکیک زباله از مبدا باید در دستور کار قرار بگیرد.

در همین راستا با پیگیری های خبرنگار اجتماعی رکنا مشخص شد که در اصل موضوع به صورت ناقص از زبان رئیس سازمان محیط زیست کشور مخابره خبری شده بود .درخواست علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور انتقال شهرک های بازیافت به سایت آرادکوه بوده است. مساحت آراد کوه هزار هکتار است که در طرح جامع پسماند شهر تهران حدودا 40 هکتار باید به شهرک بازیافت تخصیص داده شود.

مهدی خادم ثامنی،مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص و در توضیح تکمیلی ماجرا به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در حال حاضر شهرک های بازیافت غیر رسمی و زیر زمینی فعال در شهر تهران در حال فعالیت هستند که قرار است پیرو این طرح به آرادکوه منتقل شوند.

تا سال 92 شهرداری ها باید تفکیک پسماند را اجرایی می کردند

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال83 در ماده 9 قانون مدیریت پسماند تاکید شده که باید پسماندها تقکیک شوند افزود: در سال 84 هم در آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند در ماده 4 ابلاغ و تاکید شد که تا سال 92 شهرداری ها باید پسماندها را تفکیک کنند.

شهرداری تهران از سال 75 تفکیک زباله را آغاز کرده اما هنوز تکمیل نشده است

مهدی خادم ثامنی تشریح کرد:در سال 75 شهرداری تهران تفکیک از مبدا را شروع کرد که هنوز تکمیل نشده است، شهرداری اصفهان از سال 72 این اقدامات را داشته و با گذشت 3 دهه از این اقدامات و گذشت 2 دهه از تصویب قانون شهراری ها، تعدادی از شهرها در این باره اقداماتی داشته اند.

او با اشاره به مشکلات بازیافت پسماندهای شهری اضافه کرد: اجرایی کردن تفکیک زباله در کشور، در حرف ساده است و در عمل با مشکلات عدیده ای روبه روست. با وجود تاکید قانون ، متاسفانه هنوز پسماندها به صورت تفکیک شده جمع آوری نمی شود. در برخی شهرها 20 درصد پسماندهای شهری تفکیک می شود البته باید گفت که این آمار در موفق ترین شهرهای جهان در اجرای طرح تفکیک هم تا 60درصد اجرایی شده است.

پسماندها باید تبدیل به کمپوست شود

خادم ثامنی با اشاره به اهمیت پسماند در ایجاد درآمد پایدار شهری برای شهرداری ها افزود: پسماندهای جمع آوری شده توسط شهرداری باید بعد از تفکیک تبدیل به کمپوست شود.در برنامه هفتم این مهم را لحاظ کردیم که حتما کود کمپوست تولید شده درشهرداری ها توسط وزرات جهاد کشاورزی خریداری شود.این کود ارزشمند است و درآمد آن برای شهرداری ها می تواند پول به ارمغان بیاورد،ضمن اینکه شهرداری ها موظف و مکلف هستند که پسماند را تفکیک شده جمع آوری کنند.

تشکیل مرکز تفکیک پسماند شهری و روستایی در وزارت کشور

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هفته گذشته یک مرکز تفکیک پسماند شهری و روستایی در وزارت کشور تشکیل شد که با برنامه اقدامی و تخصیص بودجه مناسب می تواند در ساماندهی پسماند کشور موثر باشد.

پیمانکاران شهرداری در بخش پسماند عملکرد خوب ندارند

اوبا انتقاد از عملکرد سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود: این سازمان به وظایف خود عمل نکرده و نسبت به آن ِعده و ُعده کافی را نداشته ، متاسفانه شهرداری ها با بی توجهی به انتخاب پیمانکاران نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند.

بدعهدی دولت در برابر قانون ساماندهی پسماند شهری و روستایی

وی با اشاره به بد عهدی های دولت ها در عدم خرید تضمینی کود کمپوست توسط وزارت جهاد کشاورزی گفت: این تصمیم در برنامه ششم لحاظ شده ولی وزارت خانه اینکار را نکرد.

او با اعلام این خبر که 500پرونده مفتوح درباره شهرداری ها در قوه قضاییه باز است گفت:شهرداران متخلف در حوزه پسماند به قوه قضائیه معرفی شده و نسبت به آنان طرح شکایت شده است.

او در خصوص اینکه با توجه به اینکه در شهرداری ها بخش شهرداری محلات وجود دارد و همکاری مشترک سازمان محیط زیست و شهرداری ها در این بخش می تواند به فرهنگسازی شهروندان در تفکیک زباله کمک کند ولی این شاهد بی توجهی به این پتانسیل فرهنگسازی هستیم گفت : سازمان محیط زیست یک سازمان نظارتی است و طبق ماده 7 مدیریت اجرایی جمع آوری و ساماندهی پسماندهای عادی به عهده وزارت کشور است.سازمان محیط زیست فقط نظارت بر عملکرد دستگاه های دارد.

خادم ثامنی معتقد است کوتاه بودن طول عمر مدیریت شهری یکی از نقاط ضعف عملکرد آن در حوزه پسماند است.آموزش شهروندان با شهرداری هاست و باید آن را انجام دهند.

او گفت:شهردارها به طرح جامع مدیریت پسماند عمل نمی کنند. از رسانه ها تقاضا داریم در آئین نامه حذف کیسه های پلاستیکی به ما کمک کنند ،چرا که در تمام دنیا برای حذف کیسه های پلاستیکی سیاست های متفاوتی به کار بسته شده در حالی که فرهنگ سازی می تواند موثرترین راهکار باشد.


تا سال 92 شهرداری ها باید تفکیک پسماند را اجرایی می کردند اما نکردند/ دولت ها بدعهدی کردند / از 500 شهردار خاطی شکایت شده است

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فال و طالع بینی 31 اردیبهشت + فیلم