هزینه ذخیره سازی خون بند ناف چقدر است؟


هزینه ذخیره سازی خون بند ناف چقدر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید هزینه ذخیره سازی خون بند ناف متغیر است و بسته به موقعیت جغرافیایی، سیاست‌های هر بانک خون بند ناف و خدمات اضافی ممکن است متفاوت باشد. این هزینه معمولاً شامل هزینه جمع آوری نمونه، هزینه پردازش و ذخیره سازی و هزینه‌های مرتبط با حفظ نمونه‌ها در طول زمان است. برخی از بانک‌های خون بند ناف ممکن است پلان‌های مختلفی ارائه دهند که هزینه‌ها و خدمات آن‌ها متفاوت باشد.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش توجه خانواده‌ها برای اهدا یا ذخیره سازی خون بند ناف بوده‌ایم اما هزینه ذخیره سازی خون بند ناف چقدر است؟ همان‌طور که می‌دانید این منبع باارزش می‌تواند در درمان بیماری‌های مختلف، از جمله انواع سرطان‌های خون، کم خونی و بیماری‌های سیستم ایمنی مورد استفاده قرار بگیرد. اما برای اینکه بتوان در آینده از آنها استفاده کرد، باید در زمان مناسب و محدودی که وجود دارد، خون بند ناف توسط یک سازمان مخصوص (بانک ذخیره‌سازی خون یا سلول‌های بنیادی) دریافت و ذخیره شود. بدون شک تمامی مراحل کار و ذخیره‌سازی، هزینه‌هایی را به دنبال دارد که دغدغه اکثر خانواده‌هاست. هزینه ذخیره سازی خون بند ناف می‌تواند مانع انجام این کار توسط برخی از خانواده‌های کم درآمد باشد. اما دقیقاً قیمت نگهداری خون بند ناف چقدر است و چطور این هزینه‌ها برآورد می‌شود؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. اگر تصمیم به ذخیره سازی خون بند ناف دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص خون به صورت آنلاین یا حضوری در ارتباط باشید.

هزینه ذخیره سازی خون بند ناف چقدر است؟

قیمت ذخیره سازی خون بند ناف، سالانه و بر اساس هزینه‌های برآورد شده در آن سال تعیین می‌شود. اما آیا واقعاً قیمت ذخیره سازی خون بند ناف زیاد است؟ با توجه به مزیت‌هایی که این روش دارد و اهمیت آن برای آینده، هزینه‌های دریافتی از خانواده‌ها بسیار معقول است.

هزینه‌ها شامل هزینه جمع‌آوری نمونه و ذخیره‌سازی آن و همچنین نگهداری سالانه خون بند ناف می‌شود. در نتیجه خانواده‌ها باید ابتدا مبلغی را برای ذخیره‌سازی نمونه‌ها بپردازند و سپس به صورت سالانه یک مبلغ را برای نگهداری از خون بند ناف پرداخت کنند. البته در مراکز خصوصی این مبلغ ممکن است کمی متغیر باشد و فاکتورهای دیگری مانند آزمایشات انجام شده روی نمونه و همچنین شهر و مرکزی که خون بند ناف را نگهداری می‌کند هم روی هزینه نگهداری خون بند ناف تاثیر داشته باشد.

یک موضوع مهم دیگر در تعیین قیمت ذخیره سازی خون بند ناف، خصوصی یا عمومی بودن مرکز موردنظر است. خانواده‌ها اگر بخواهند سلول‌های بنیادی را برای فرزند یا فرزندانشان در آینده ذخیره کنند، می‌توانند آنها را به یک بانک خون خصوصی بسپارند. این امر خصوصاً اگر که یک مشکل یا بیماری ژنتیکی خاص در خانواده وجود دارد، بسیار مهم و ضروری است.

با این حال اگر خانواده‌ها نیازی به نگهداری خون بند ناف نداشته باشند، می‌توانند آن را به یک مرکز عمومی بسپارند و به نوعی خون بند ناف را به یک بانک خون عمومی اهدا کنند تا توسط عموم مورد استفاده قرار بگیرد. قطعاً در این شرایط هزینه ذخیره سازی خون بند ناف بسیار کمتر است.

می‌خوای خون بند ناف نوزادت رو ذخیره کنی؟

هر سوالی داری از دکتر بپرس.

هزینه ذخیره سازی خون بند ناف چقدر است؟

هزینه ذخیره سازی خون بند ناف در سال اول

هزینه‌های دریافتی برای ذخیره‌سازی و نگهداری خون بند ناف در مراکز و سازمان‌های مختلف متفاوت است (چگونه خون بند ناف را نگه داریم؟). در یک قیمت کلی که برای سال اول تعیین شده است، این هزینه اولیه هشت میلیون است. البته باز هم فاکتورهای جانبی می‌تواند روی قیمت نگهداری و ذخیره سازی خون بند ناف اثر بگذارد. این هزینه اولیه، هزینه عقد قرارداد است که در سال اول از خانواده‌ها گرفته می‌شود.

نکته مهم بعدی در خصوص هزینه‌ای که در سال اول گرفته می‌شود، انجام یک سری آزمایشات تخصصی است. اگر خانواده‌ها برای ذخیره‌سازی نمونه‌ها، درخواست انجام آزمایش HLA را هم داشته باشند، مبلغ دو میلیون به هزینه تست اضافه شده و قیمت نگهداری خون بند ناف، ده میلیون می‌شود. اما اگر نگهداری بدون انجام تست HLA باشد، هزینه عقد قرارداد همان هشت میلیون تومان است.

این هزینه‌ای است که در سال اول برای نگهداری خون بند ناف در موسسات خصوصی تهران گرفته می‌شود. در شهرستان‌ها، هزینه‌های دریافتی از خانواده‌ها متفاوت است. اگر شهرستانی دارای نمایندگی باشد، هزینه عقد قرارداد در سال اول بدون انجام آزمایش HLA ، شش میلیون و پانصد هزار تومان است. باز هم در صورت اضافه شدن تست HLA، دو میلیون به هزینه قرارداد اضافه خواهد شد. البته در ادامه خانواده‌ها باید حق دفتر نمایندگی که مبلغ آن ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است به همراه مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

حالا در صورت دو قلو بودن نوزادها، قطعاً تمامی این هزینه‌ها برای سال اول قرارداد ذخیره سازی خون بند ناف، دو برابر می‌شود.

هزینه ذخیره سازی خون بند ناف چقدر است؟هزینه ذخیره سازی خون بند ناف شامل هزینه جمع‌آوری نمونه و ذخیره‌سازی آن و همچنین نگهداری سالانه می‌شود.

هزینه ذخیره سازی خون بند ناف در سال های بعدی

زمانی که قرارداد سال اول بسته شد، در سال‌های بعدی نیازی به پرداخت هزینه بالایی نیست. در واقع شما برای نگهداری از نمونه خون بند ناف لازم نیست هر سال یک مبلغ بالا برای عقد قرارداد بپردازید. در سال‌های بعدی تنها لازم است که شما حق شارژ سالانه یا همان هزینه نگهداری سالانه را بپردازید.

بر اساس قیمت مصوب شده، خانواده‌ها برای نگهداری از نمونه‌ها در بانک خون باید سالانه مبلغ چهارصد هزار تومان بپردازند. آنها همچنین می‌توانند هزینه ذخیره سازی خون بند ناف را به جای اینکه سالانه پرداخت کنند، به صورت یک جا در قراردادهای ۵ یا ۱۰ ساله بپردازند. به این ترتیب خانواده‌ها می‌توانند شارژ ۵ سال آینده را به صورت یک جا با پرداخت ٢٠,۵٠٠.٠٠٠ ریال، بپردازند. البته به تمامی قیمت‌های بالا، هزینه مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می‌شود.

اهدا سلول بنیادی بند ناف قیمت

خانواده‌ها می‌توانند به جای ذخیره سازی خون بند ناف در بانک خون خصوصی، آن را در یک بانک خون عمومی، برای دسترسی و استفاده عموم ذخیره کنند. به این حالت اهدا سلول‌های بنیادی گفته می‌شود. در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی در سطح شهرها، از جمله شهر تهران، در همکاری با سازمان انتقال خون، نمونه‌های خون بند ناف مادران را در زمان زایمان جمع‌آوری کرده و آنها را برای استفاده عموم ذخیره می‌کنند.

هزینه ذخیره سازی خون بند ناف به صورت عمومی، هم برای فرد اهداکننده و هم فرد دریافت‌کننده صفر است و خانواده‌ها نیازی نیست برای اهدا سلول‌های بنیادی هزینه‌ای بپردازند. با اهدا کردن خون بند ناف به یک مرکز عمومی مانند سازمان انتقال خون کشور، هر فرد واجد شرایطی می‌تواند در صورت نیاز از سلول‌های بنیادی به دست آمده از خون بند ناف ذخیره شده، استفاده کند.

متن انگلیسی:
Rich in stem cells, the blood that flows through the umbilical cord and placenta has the potential to save someone’s life, as it can be used in treatments for diseases including blood cancers and disorders
ترجمه متن:
خونی که از طریق بند ناف و جفت جریان می‌یابد، غنی از سلول‌های بنیادی است و می‌تواند جان افراد را نجات دهد، زیرا در درمان بیماری‌هایی از جمله سرطان‌های خون و اختلالات از آن استفاده شود.

forbes

هزینه ثبت نام بند ناف رویان ۱۴۰۳

رویان به عنوان یک مرکز خصوصی ذخیره سازی خون بند ناف، سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد. هزینه‌های دریافتی توسط رویان از خانواده‌ها، با آخرین تغییرات شامل موارد زیر می‌شود:

ثبت نام در رویانقیمت ذخیره سازی خون بند ناف
هزینه عقد قرارداد اولیه در سال اول بدون آزمایش HLAمبلغ ۹۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال و در صورت درخواست آزمایش HLA مبلغ ۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است. این هزینه ثبت نام اولیه در رویان برای ذخیره سازی خون بند ناف در تهران است.
هزینه شارژ سالانهمبلغ ۱۱۶۱۰۰۰ ریال با نه درصد مالیات بر ارزش افزوده است.
هزینه ثبت نام در مرکز رویان
این مبلغ، آخرین هزینه ذخیره سازی خون بند ناف رویان است که تا سال ۱۴۰۲ اعتبار داشته است. با ورود به سال ۱۴۰۳ و افزایش تعرفه‌ها، باید دید که هزینه‌های دریافتی برای ثبت نام در رویان و ذخیره سازی خون بند ناف چه تغییراتی خواهد داشت. هزینه ذخیره سازی خون بند ناف چقدر است؟

برای اطلاع از هزینه دقیق ذخیره سازی خون بند ناف از پزشک مشاوره بگیر.

تخفیف های بانک خون بند ناف رویان

خانواده‌ها برای نگهداری خون بند ناف در رویان می‌توانند از تخفیف‌های اعلام شده توسط این مرکز هم استفاده کنند. این تخفیف‌ها عموما برای فرزندان دو قلو و همچنین نگهداری خون بند ناف فرزند دوم (در صورتی که خون بند ناف فرزند اول در رویان نگهداری شود) تعیین شده است.

خانواده‌های تهرانی می‌توانند قرارداد قل دومشان را با مبلغ دو میلیون و چهارصد هزار تومان در رویان ثبت کنند. در شهرستان‌ها یا مراکز استان‌ها نیز این قیمت برای قل دوم، مبلغ یک میلیون و نهصد هزار تومان است.

هزینه ذخیره سازی خون بند ناف برای فرزند دوم، در شهر تهران یک میلیون و چهارصد هزار تومان و در مراکز استان‌ها، یک میلیون و صد هزار تومان است. البته این قیمت نگهداری خون بند ناف برای فرزند دوم به شرطی است که نمونه فرزند اول از قبل در رویان ذخیره شده باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سلول‌های بنیادی به دست آمده از خون بند ناف می‌توانند یک چشم‌انداز بسیار روشن در علم پزشکی باشند که از آنها در درمان بیماری‌های بسیار خاصی استفاده می‌شود. حتی هنوز هم تحقیقات برای کاربرد بیشتر این سلول‌ها در درمان بیماری‌های مختلف ادامه دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد می‌توان با صرف هزینه ذخیره سازی خون بند ناف، از این سلول‌های ارزشمند برای کاربردهای بسیار مهمی استفاده کرد.

حتی اگر نمی‌خواهید این هزینه را بپردازید، می‌توانید با اهدای سلول‌های بنیادی به صورت رایگان، شانس استفاده از آنها را به افرادی که به آن نیاز دارند بدهید. برای انجام این کار و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه انجام کار، می‌توانید از یک مرکز خصوصی مانند رویان یا سازمان انتقال خون، اطلاعات کامل‌تری به دست آورید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص خون در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص خون وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

میزان سردرد در بانوان 5 برابر بیشتر از آقایان است