کارخانه‎ های دولتی بی‌ محابا انرژی مصرف می‌کنند


کارخانه‎ های دولتی بی‌ محابا انرژی مصرف می‌کنند

اکثریت کارشناسان معتقدند مبحث انرژی پاشنه آشیل دولت‌هاست بنابراین تا زمانی که این معضل حل نشود هیچ دولتی نمی‌تواند در امور مختلف ازجمله افزایش تولید موفق ظاهر شوند.

هرچند دولت برای تابستان امسال وعده روزهای بدون قطعی برق را مطرح کرده است؛ اما صاحبان صنایع با توجه مشکلاتی که طی قطعی برق در سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بودند نگران مدیریت مصرف به‌دلیل ناترازی در کشور هستند. در ادامه پرویز محمدنژاد قاضی‌محله، رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس به بیان‌نظرات خود می‌پردازد.

ادامه ناترازی برق در کشور و قطع برق صنایع در فصل تابستان چه آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت؟

مجلس یازدهم و به‌ویژه کمیسیون انرژی از ابتدای آغاز به کار با معضل ناترازی انرژی رو به رو بود چراکه دولت‌های قبلی چندان به مساله تولید و بهینه‌سازی توجه نمی‌کردند تا جایی که تراز منفی برق در گام نخست حدود 14هزار و نیم مگاوات اعلام شد که اکنون کاهش یافته است. باتوجه به فاصله عمیق میان مصرف و تولید و تلاش برای افزایش تولید صنایع بزرگ و ادامه رشد مصرف خانگی، به‌یقین صرفا با تولید سالانه معمول کنونی هرگز نخواهیم توانست این ناترازی را از بین ببریم، بنابراین منطقی‌ترین کار؛ جدی‌گرفتن بهینه‌سازی مصرف، هدف قرار دادن جامعه پرمصرف و اصلاح وسایل سرمایشی است. البته 75درصد مشترکان خانگی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، بنابراین افزایش پلکانی هزینه مصرف مشمول این افراد نمی‌شود و تنها 25درصدی که مصرف بالایی دارند باید این افزایش هزینه را بپذیرند.

میزان مصرف انرژی در کارخانه‌های دولتی و خصولتی چه میزان با استاندارد فاصله دارد؟

متاسفانه کارخانه‌های دولتی بی‌محابا انرژی مصرف می‌کنند چراکه هزینه آن را خودشان نمی‌پردازند، بنابراین کنترل مصرف در این بنگاه‌ها نیازمند یک حکم حکومتی است تا تمام دستگاه‌ها را وادار به رعایت این مهم کند، در غیر این صورت اعتنا نکرده و هر وزارتخانه جزیره‌ای عمل می‌کند بنابراین تا زمانی که کاهش مصرف در ادارات صرفا توصیه‌ای باشد با تکلیف تغییری صورت نخواهد گرفت. مبحث انرژی پاشنه آشیل دولت‌هاست بنابراین تا زمانی که این معضل حل نشود هیچ دولتی نمی‌تواند در امور مختلف ازجمله تحقق برنامه‌های از پیش تعیین‌شده و افزایش تولید در صنایع بزرگ موفق ظاهر شوند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان