سهام خودروسازان جاده‌ مخصوص باز هم به رنگ سرخ درآمد


سهام خودروسازان جاده‌ مخصوص باز هم به رنگ سرخ درآمد

کارشناسان بازار سرمایه درباره افت شاخص کل بورس در روزهای اخیر اعتقاد دارند بورس از سال۹۹ از مشکل کاهش شدید اعتماد رنج می‌برد.

در دادوستدهای روز سه‌شنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی باز هم روند نزولی را به ثبت رساندند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، ایران‌خودرودیزل، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو و گروه بهمن همگی با افت قیمت روبه‌رو بودند. این درحالی است که روز سه‌شنبه در گروه خودرویی ۲۶هزار نوبت معاملاتی ۵۲۸ میلیارد سهم به ارزش ۲۱۲میلیارد تومان دادوستد شد که نسبت‌به روز دوشنبه با کاهش روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغ بر ۲۶۴ هزار میلیارد تومان شد.

بورس همچنان منفی می‌خورد!

روز سه‌شنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام، شاخص‌کل بورس با کاهش ۷.۶۴۸ واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۱۳ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افت ۲.۷۶۰ واحدی در محدوده ۷۴۱‌هزار واحد ایستاد. در این بازار ۷.۴میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۲ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس هم با افت ۳۸واحدی در محدوده ۲۴هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۹میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۰هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

کارشناسان بازار سرمایه درباره افت شاخص کل بورس در روزهای اخیر اعتقاد دارند بورس از سال۹۹ از مشکل کاهش شدید اعتماد رنج می‌برد. دولت برای بازگشت اعتماد به بورس باید اقدامات عملی انجام دهد و همه ارکان بازار را مکلف به این حمایت کند.

در چنین شراطی دو سناریو برای بورس قابل‌طرح است؛ اگر بخواهیم شاخص را از منظر قیمتی بازار مورد بررسی قرار دهیم، وضعیت‌های رکودی بازار طی سال‌های ۸۳، ۹۲و ۹۹ نشان می‌دهند هرگاه بازار بالای سقف شرایط رکودی این سال‌ها تثبیت شده، هیچ‌وقت زیر محدوده‌ای که توانسته سقف دوره رکودی خود را بشکند، نوسان نداده است.

به بیان دیگر بازار تا زمانی که بالای سقف شکسته‌شده خود قرار دارد، وارد وضعیت انباشت شده است. در چنین وضعیتی سهامداران حقوقی به بازار ورود پیدا کرده‌اند. سناریو دوم به ارزش معاملات خرد مرتبط است.

بورس تا زمانی که از منظر ارزش معاملات خرد بالای سطح ۶هزار میلیارد تومان تثبیت نشود، سیگنال مثبتی بر آغاز روند صعودی مخابره نخواهد شد. البته این مهم منوط به این است که افزایش ارزش معاملات خرد پایدار باشد.

بارها دیده شده است ارزش معاملات خرد به صورت مقطعی و روزانه جهش یافته اما به‌دلیل اینکه پایداری در این مسیر نشان نداده بار دیگر به سطوح پایین سقوط کرده است.

بررسی بازار سرمایه نشان می‌دهد تنها یک موتور محرک می‌تواند منجر به صعودی شدن و صعودی ماندن بورس شود، آن هم بازگشت اعتماد سهامداران خرد به بورس و ورود پول حقیقی به بازار سهام است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان