41 درصد متوفیان تصادفات سال گذشته، عابران‌ پیاده بودند


معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نسبت‌به افزایش تصادفات عابران‌ پیاده هشدار داد و از رانندگان و عابران خواست دقت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

چند روز قبل، مقام‌های پلیس راهور تهران بزرگ، از جدیت پلیس در زمینه کاهش تصادفات منجر به فوت عابران‌پیاده خبر داده و اعلام کردند پروژه‌هایی برای اصلاح مهندسی ترافیک و آموزش همگانی برنامه ریزی شده است؛ همچنین اعمال قانون خودروهایی که در گذرگاه‌های عابران‌پیاده، پارک کنند در دستورکار است و در دو هفته اخیر، ۳۰هزار خودرو متخلف جریمه شده‌اند.

همچنین به‌گفته پلیس، در یک‌ماه نخست سال جاری، میزان فوت عابران‌پیاده در تصادفات، نسبت به سال گذشته ۱۰درصد افزایش یافته است.

تشکیل کارگروهی برای کاهش آمار تصادفات عابران‌پیاده

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نسبت‌به افزایش تصادفات عابران‌پیاده هشدار داد و از رانندگان و عابران خواست دقت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

سرهنگ احسان مومنی با اشاره به تصادفات عابران‌پیاده در تهران گفت: عابرپیاده یکی از آسیب‌پذیرترین کاربران ترافیک است. اما این تصور که هیچ قانونی ندارد و می‌تواند آزادانه عمل کند نیز اشتباه است. عابران‌پیاده هنگام تردد در معابر باید بعضی قوانین را رعایت کنند تا بتوانند سالم حرکت کرده و سالم به مقصد خود برسند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تعریف گذرگاه عابرپیاده ادامه دارد: یکی از مواردی که این افرادپیاده باید رعایت کنند، تردد از محل و گذرگاه عابرپیاده است. برابر آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی، گذرگاه عابرپیاده محلی است در تقاطع‌ها و در امتداد پیاده‌روها به صورت زیرگذر، روگذر یا قسمتی از سواره‌روها که به وسیله خط‌کشی‌ها مشخص شده و برای تردد عابران‌پیاده اختصاص پیدا کرده است.

مومنی گفت: گذرگاه عابرپیاده در تقاطع‌ها و در میادین به وسیله خط‌کشی‌ها به صورت پل‌های هوایی و زیرگذر ایجاد می‌شود تا عابران‌پیاده بتوانند به‌راحتی تردد داشته باشند.

وی افزود: در برخی معابر، این گذرگاه به دلایل شرایط منطقه‌ای وجود ندارد اما چون به‌عنوان مثال منطقه مسکونی قرار دارد و نیاز به این مسیر عابرپیاده حس می‌شود؛ وسط معابر خط‌کشی‌هایی به همین منظور صورت گرفته و گذرگاه عابرپیاده احداث شده است.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: براساس آمار، سال گذشته ۴۱درصد متوفیان تصادفات، عابران‌پیاده بودند. در بررسی‌ها مشخص شد ۶۰ درصد این افراد، در بزرگراه‌ها جان خود را از دست داده‌اند. به این معنا که افراد به جای استفاده از پل‌های عابر و گذرگاه‌ها، از عرض اتوبان‌ها تردد و تصادف کرده‌اند. از آنجاکه عابران نباید از این محل‌ها عبور می‌کردند؛ در همه تصادفاتی که عابران‌پیاده از عرض بزرگراه‌ها به صورت غیرمجاز عبور کرده و جان خود را از دست داده‌اند؛ سهم تقصیر داده شده است.

وی با بیان اینکه عابران‌پیاده به‌هیچ‌عنوان حق ترددهای عرضی از معابر بزرگراهی را ندارند و حتما باید از گذرگاه‌های عابرپیاده عبور کنند، گفت: متاسفانه ۱۱درصد تصادفات منجر به فوت عابران‌پیاده در شهر تهران در تقاطع‌ها و میادین اتفاق افتاده است؛ یعنی جایی که ما خط‌کشی عابرپیاده داریم و جایی که عابرپیاده حق عبور دارد اما این تصادفات اتفاق افتاده است.

مومنی با اشاره به آمار تصادفات عابران‌پیاده در فروردین۱۴۰۳ افزود: با بررسی آمار فروردین‌ماه ۱۴۰۳ مشخص شد که ۴۹درصد از متوفیان تصادفات در شهر تهران مربوط به عابران‌پیاده است که یعنی ۱۰درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم، این یک هشدار جدی به عابران و همین‌طور رانندگان است که دقت بیشتری داشته باشند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با بررسی‌های بیشتر دریافتیم در این بازه زمانی، حدود ۶۵درصد از عابران‌پیاده در شهر تهران در محورهای بزرگراهی بر اثر تصادف فوت کرده‌اند. همچنین در این مدت حدود ۱۲درصد تصادفات فوتی عابران در میادین و تقاطع‌ها روی داده است.

مومنی گفت: ازآنجاکه شاهد افزایش این نوع تصادفات هستیم، برابر دستور رئیس پلیس پلیس راهور تهران بزرگ کارگروهی تشکیل شد و با سه رویکرد مهندسی ترافیک ، آموزش و فرهنگ سازی و اعمال قانون و اجرای قوانین و مقررات در دستور کار این کارگروه قرار گرفت.

نیمی از تصادفات منجر به فوت عابران، نزدیک پل‌های هوایی عابر رخ می‌دهد

چندی پیش، سرهنگ محمد حیدری، رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان کرمانشاه با اشاره به قوانین مربوط به عابران‌پیاده اظهار کرد: در راه‌هایی که برای عبور عابران‌پیاده علایم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده است، عابران مکلف به استفاده از این علائم و قوانین خواهند بود.

وی افزود: بر اساس بند «پ» ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، صراحتا عنوان شده است درصورت وجود پل هوایی، عابرپیاده باید برای عبور از عرض خیابان از آن استفاده کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه تصریح کرد: براساس قوانین مشخص شده چنانچه عابران‌پیاده هنگام عبور از خیابان با وجود پل هوایی نسبت‌به استفاده از آن بی اعتنایی کنند؛ در صورت بروز تصادف، عابرپیاده به عنوان مقصر شناخته خواهد شد.

سرهنگ حیدری با اشاره به آمار چشمگیر تصادفات براثر بی‌توجهی به وجود پل عابرپیاده عنوان کرد: نیمی از تصادفات منجر به فوت عابران‌پیاده کلانشهر کرمانشاه درسال جاری در نزدیکی پل‌های هوایی عابر اتفاق افتاده است.

وی در پایان با تاکید به انتظارات قانون از عابران‌پیاده گفت: باتوجه به اینکه قانون تصادف با عابرپیاده، همگی علیه راننده و در حمایت از عابر نوشته نشده‌اند، اما قانون در ۳ مورد شامل عبور از پیاده‌رو، عبور از مسیرهای خط‌کشی و غیرهم‌سطح و عدم توقف در مسیر سواره‌رو، از عابرپیاده توقع رعایت قوانین را دارد.

سرهنگ عبدالحسین زارع، سرپرست پلیس راه استان کرمانشاه نیز در این باره گفت: اگر عابران به تکلیف قانونی‌شان عمل نکنند، درصورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به این که تمامی مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید تویوتا لندکروزر، ورود به دوره‌ای تازه