چگونه خون بند ناف را نگه داریم؟ (نگهداری از خون بند ناف)


چگونه خون بند ناف را نگه داریم؟ (نگهداری از خون بند ناف)

آنچه در این مقاله می‌خوانید برای نگهداری و ذخیره سازی خون بند ناف باید از بانک خون استفاده کرد. خون بند ناف پس از تولد نوزاد جمع‌آوری شده و در بانک‌های خون بند ناف نگهداری می‌شود. این بانک‌ها امکان ذخیره سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف را فراهم می‌کنند و در موارد نیاز برای درمان بیماری‌های خونی یا سایر بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا می‌دانید چگونه خون بند ناف را نگه داریم؟ اگر در حال حاضر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به احتمال زیاد در مورد بانک خون بند ناف شنیده‌اید. در طول بارداری، بند ناف به عنوان راه نجات کودک عمل می‌کند و آنها را به جفت متصل می‌کند که منبع اکسیژن، آنتی‌بادی‌ها و تغذیه است. در گذشته، این بافت به طور معمول پس از زایمان دور انداخته می‌شد، اما این در حال تغییر است. والدین بیشتری خون بند ناف نوزاد خود را برای استفاده احتمالی در آینده، قبل از دور انداختن بافت، ذخیره می‌کنند. در واقع اهدای خون بند ناف می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. اما چطور باید خون بند ناف را نگهداری کرد؟ در این مقاله اطلاعات لازم در این زمینه را ارائه می‌دهیم. اگر سوالی در این مورد دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص هماتولوژی به صورت حضوری یا آنلاین مشورت کنید.

چگونه خون بند ناف را نگه داریم؟

بند ناف چیست؟ بند ناف جنین را به جفت وصل می‌کند. از خون بند ناف می‌توان برای دریافت سلول‌های بنیادی استفاده کرد. راه حل نگهداری از خون بند ناف، ذخیره سازی آن در بانک خون بند ناف است. مراکزی که به عنوان بانک خون بند ناف شناخته می‌شوند، به عنوان سازمان‌های دریافت‌کننده خون بند ناف هستند که می‌توان برای نگهداری خون بند ناف، به آنها مراجعه کرد.

برای نگهداری خون بند ناف باید قبل از زایمان و در هفته سی و چهارم، به یک مرکز نگهداری از خون بند ناف مراجعه کرد و برای عقد قرارداد با آنها صحبت کرد. بعد از طی کردن روال مشخص کارها، در روز زایمان از طرف آن موسسه برای گرفتن نمونه‌ها و نگهداری آنها، اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

متن انگلیسی:
Cord blood banking is a process of collecting potentially lifesaving stem cells from the umbilical cord and placenta and storing them for future use
ترجمه متن:
بانک خون بند ناف، فرآیندی برای جمع آوری سلول‌های بنیادی از بند ناف و جفت و ذخیره آنها برای استفاده در آینده است.

webmd

خون بند ناف در کجا نگهداری میشود؟

نکته مهم این که برای نگهداری از خون بند ناف دو گزینه وجود دارد؛ یکی ذخیره سازی نمونه‌ها در یک بانک خون خصوصی و دوم اهدای خون بند ناف به یک بانک خون بند ناف عمومی. در مورد بانک خون خصوصی، نمونه‌ها برای خود فرزندان و خانواده آنها نگهداری می‌شود. در بانک خون بند ناف عمومی، نمونه‌ها به دیگر بیماران اهدا می‌شود تا در صورت نیاز بتوانند از این نمونه‌ها استفاده کنند.

می‌خوای خون بند ناف جنینت رو ذخیره کنی؟

همین الان از متخصص نوبت بگیر.

چگونه خون بند ناف را نگه داریم؟ (نگهداری از خون بند ناف)

ذخیره سازی در بانک خون بند ناف رویان

در ایران، بانک خون بند ناف خصوصی، موسسه رویان است. خانواده‌هایی که می‌خواهند نمونه بند خون بند ناف را در یک بانک خصوصی ذخیره کنند، باید با مراجعه به بانک خون بند ناف رویان و عقد قرارداد با آنها، نمونه‌ها را جهت نگهداری به این مرکز بسپارند. نگهداری خون بند ناف در رویان مستلزم پرداخت یک هزینه اولیه برای گرفتن و ذخیره سازی نمونه‌ها و یک حق نگهداری سالانه است.

ذخیره خون بند ناف رایگان

گاهی اوقات خانواده‌ها ضرورتی برای ذخیره سازی خون بند ناف ندارند. در این شرایط می‌توانند با اهدای خون بند ناف، امکان استفاده از این سلول‌ها را به دیگر افراد بدهند. با اهدا کردن خون بند ناف به یک مرکز عمومی، هر کسی که به این سلول‌ها نیاز دارد می‌تواند با دریافت و پیوند این سلول‌ها، از آنها برای درمان بیماری استفاده کند. اهدای خون بند ناف و ذخیره سازی آن در بانک خون بند ناف عمومی رایگان است و بابت آن هیچ هزینه‌ای از خانواده‌ها دریافت نمی‌شود.

متن انگلیسی:
you can donate your baby’s cord blood so that anyone who’s a match in need of stem cells can have access to this precious, lifesaving resource
ترجمه متن:
شما می‌توانید خون بند ناف نوزاد خود را اهدا کنید تا هرکسی که نیاز به سلول‌های بنیادی دارد به این منبع ارزشمند و نجات بخش دسترسی داشته باشد.

parents

خون بند ناف تا چند سال قابل نگهداری است؟

خون بند ناف را می‌توان تا چند سال نگهداری کرد. مدت زمانی که این سلول‌ها قابل نگهداری هستند تا حدود زیادی به حجم، کیفیت نمونه‌ها و تکنیک انجماد آنها بستگی دارد. البته اگر بخواهیم به صورت تئوری این مسئله را بیان کنیم، باید گفت که این نمونه‌ها را می‌توان برای مدت زمانی نامحدود نگهداری کرد و قاعدتاً نباید مشکلی وجود داشته باشد. با این حال در صورتی که ذخیره سازی سلول‌ها به درستی انجام شود، می‌توان حدوداً ۲۰ تا ۳۰ سال از آنها نگهداری کرد. در بررسی‌های انجام شده، نگهداری طولانی‌مدت نمونه‌ها تاثیری روی سلامت و کیفیت آنها ندارد.

چگونه خون بند ناف را نگه داریم؟ (نگهداری از خون بند ناف)امکان نگهداری خون بند ناف در خانه وجود ندارد و حتما باید در بانک خون ذخیره شود.

دمای مورد نیاز برای نگهداری خون بند ناف

بعد از این که نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از بند ناف مورد پردازش قرار گرفت و سلامت و کیفیت نمونه‌ها تایید شد، نمونه‌ها در یک سری تانک‌های مخصوص و در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند.

برای نگهداری خون بند ناف و عقد قرارداد باید چه کنم؟

در قدم اول باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید نمونه را در یک بانک خون عمومی نگه دارید یا یک بانک خون بند ناف خصوصی. قدم بعدی مراجعه به یک بانک خون بند ناف (بانک خون بند ناف رویان) یا دفاتر و نمایندگی‌های آنهاست. می‌توان از طریق وب‌سایت مرکز هم کارهای اولیه برای عقد قرارداد را انجام داد.

مراحلنگهداری خون بند ناف
مرحله اولابتدا مطمئن شوید که شامل موارد منع قرارداد نمی‌شوید.
مرحله دومبعد از آن می‌توانید پرسشنامه پزشکی و فرم‌های لازم برای عقد قرارداد را تکمیل کنید.
مرحله سومسپس پدر یا مادر با در دست داشتن مدارک، قرارداد را امضا کنند.
مرحله چهارمبعد از امضای قرارداد مراحل اداری می‌تواند به صورت الکترونیکی یا حضوری انجام شود.
مرحله پنجمنوبت به پرداخت هزینه اولیه برای ذخیره سازی نمونه‌ها و انجام آزمایشات اولیه روی مادر می‌رسد.
مرحله ششماز طرف موسسه یک سری تست‌ها از مادر گرفته می‌شود تا مطمئن شوند که مشکل یا بیماری خاصی وجود ندارد.
مرحله هفتمبا دادن یک کیت نمونه‌برداری از خون بند ناف به والدین، مراحل بعدی در روز زایمان و در بیمارستان انجام خواهد شد.
نحوه نگهداری از خون بند ناف

آیا برای اطمینان از سلامت نمونه ها هر سال آنها بررسی میشوند؟

بسته به دستورالعمل‌ها و استانداردهایی که هر مرکزی دارد ممکن است در سال‌های مختلف، نمونه‌ها از نظر سلامت و کیفیت مورد بررسی قرار بگیرند.
چگونه خون بند ناف را نگه داریم؟ (نگهداری از خون بند ناف)نگهداری از سلول‌های بنیادی بند ناف در یک بانک خون بند ناف عمومی هیچ هزینه‌ای برای خانواده‌ها ندارد.

دو یا چند کیسه ای شدن نمونه خون بند ناف یعنی چه؟

گاهی اوقات ممکن است حجم و مقدار نمونه خون بند ناف به میزانی باشد که برای نگهداری آن از بیش از یک کیسه استفاده شود. در این صورت اصطلاحاً می‌گویند نمونه خون بند ناف دو یا چند کیسه ای است. اگر والدین بخواهند نمونه کیسه‌های دوم و سوم را هم نگهداری کنند، باید هزینه جداگانه‌ای را برای نگهداری از خون بند ناف بپردازند.

هزینه ذخیره خون بند ناف

هزینه خون بند ناف به این بستگی دارد که نمونه‌ها را در بانک خون خصوصی نگه می‌دارید یا بانک خون عمومی. نگهداری از خون بند ناف در بانک خون عمومی یا در واقع اهدای خون بند ناف، رایگان است و هزینه‌ای برای نگهداری آن دریافت نمی‌شود.

هزینه نگهداری از خون بند ناف در بانک خون خصوصی، شامل یک هزینه اولیه برای گرفتن و ذخیره سازی نمونه و یک هزینه شارژ سالانه می‌شود. معمولا هزینه اولیه اگر با تست HLA همراه باشد، ۱۳ میلیون تومان در شهر تهران و ۱۱ میلیون تومان در سایر شهرهاست. در صورتی که اخذ نمونه بدون تست HLA باشد، هزینه اولیه آن در تهران ۹ میلیون و هشتصد هزار تومان و در سایر شهرها هم هفت میلیون و هشتصد هزار تومان است. علاوه بر این خانواده‌ها باید هر سال برای نگهداری از خون بند ناف، مبلغ ۵۶۰ هزار تومان را نیز بپردازند.

چگونه خون بند ناف را نگه داریم؟ (نگهداری از خون بند ناف)

می‌خوای از هزینه درمان با سلول‌های بنیادی بند ناف مطلع بشی؟ کلیک کن.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر سوال شما این است که چگونه خون بند ناف را نگه داریم و می‌خواهید از نمونه‌های خون بند ناف جنین خود نگهداری کنید، می‌توانید با مراجعه به یک بانک خون خصوصی (بانک خون رویان) و بررسی شرایط عقد قرارداد، جهت گرفتن و ذخیره سازی نمونه با این مراکز قرارداد ببندید.

نگهداری از خون بند ناف در این مراکز این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد تا در صورت نیاز در آینده، از سلول‌های بنیادی به دست آمده از این نمونه‌ها برای درمان یک سری بیماری‌های احتمالی استفاده کنند. با این حال خانواده‌ها می‌توانند در صورتی که به نگهداری این سلول‌ها نیازی ندارند، با اهدای خون بند ناف به بانک خون عمومی، امکان دسترسی و استفاده از این نمونه‌ها را به دیگر افرادی که به این سلول‌ها نیاز دارند بدهند.

در صورتی که هر سوالی در مورد بانک خون بند ناف دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصص هماتولوژی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر متخصص خون آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟